Gå til innhold

Muslimer og svin, hvor strengt er det?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det forstår jeg veldig godt. Alkohol er gift. Hvem vil ha gift i kroppen? 

Anonymkode: b96ce...19c

🙋🏼‍♀️

Luksusdyret skrev (6 timer siden):

Men å drikke alkohol på julaften er ingen norsk skikk. Det er skikk hos den enkelte familien. Mange norske familier har alkoholfri jul.

Akevitt og øl på julaften er norsk skikk, jo. 

Anonymkode: 9bd67...95f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, de norske skikkene var å drikke jul:

https://forskning.no/jul-alkohol-og-narkotika-historie/juleol---en-hedensk-tradisjon/1090262

"Her er det snakk om påbudt ølbrygging til drikkelag i forbindelse med julefeiringa. Den som lot være, kunne bli ilagt strenge straffer."

Her er det ikke snakk om å drikke seg pussa, det er snakk om å ha en liten mengde til mat, og det er ikke barn med.

Alkoholfri jul kan være helt greit det om det er rusmisbrukere der eller barn.

Men når noen ikke vil sitte til bords med noen som drikker ett glass vin eller én øl pga. tro, beklager, da er min velvilje oppbrukt.

Anonymkode: 557ee...a83

Altså, den tradisjonen du viser til, er gammel. På den tiden var det vanlig at kvinner var husmødre, og at menn slo koner og barn. 

Det er jo derfor jeg reagerer - det er virkelig ikke noen logikk i det, og derfor jeg er så uenig i at dette er noe som skal trumfes gjennom av hensyn til dem.

Men når du skjønner at det er bare tull, hvorfor fortsetter du å være sjokkert? Dette er jo bare enda en av tullehistoriene folk dikter opp for å spre et rykte om at muslimene prøver å ta jula fra alle. Og folk sluker det rått. IKEA kaller kolleksjonen sin for «Vinterfest» og en gæren politiker begynner å spre det som «et knefall for islam». 

Les denne og bli klokere (den er til og med trykt i en kristen avis) :

https://www.dagen.no/nyheter/jakten-pa-en-flaggsak/

Anonymkode: 91782...618

Luksusdyret skrev (2 minutter siden):

I familier med barn? 

Ja? Man kan jo stoppe etter én dram, det går helt fint. Og hvis ungene er små og blir trøtte tidlig, kan man ta dram etter at de har sovna. 

Annonse

Hvorfor er det mer rett at de muslimske vennene skal legge trykk på vertskapet for å få det som de vil?

Anonymkode: 47da4...6a3

Alle kan da «legge trykk på» akkurat hvem de vil; det betyr da ikke at de får det igjennom? Legger man trykk på noen som har invitert til selskap så risikerer man jo at de trekker invitasjonen, og det vil jo være dum atferd, men det er da ikke noen regel for om man kan mase eller ikke. Det er bare for de andre inviterte å gå i gang og krangle, det er ennå 4 dager til jul liksom 🙄

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Alle kan da «legge trykk på» akkurat hvem de vil; det betyr da ikke at de får det igjennom? Legger man trykk på noen som har invitert til selskap så risikerer man jo at de trekker invitasjonen, og det vil jo være dum atferd, men det er da ikke noen regel for om man kan mase eller ikke. Det er bare for de andre inviterte å gå i gang og krangle, det er ennå 4 dager til jul liksom 🙄

Snakk om å misse poenget mitt totalt

Luksusdyret skrev (10 minutter siden):

Altså, den tradisjonen du viser til, er gammel. På den tiden var det vanlig at kvinner var husmødre, og at menn slo koner og barn. 

«På den tiden» - mener du middelalderen? Ja, mye var annerledes da, men å kalle bondekvinnene for «husmødre» er da en forenkling av dimensjoner … og kvinner hadde egne rettigheter i lovverket den gangen, faktisk. Dette er jo en avsporing, men jeg kan informere deg om at kvinners rettigheter ble betydelig innskrenka med det danske eneveldet. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Snakk om å misse poenget mitt totalt

Hvorfor nevner du det i det hele tatt? Ingen har da sagt at det er «mer rett» at den ene eller den andre legger trykk på, det er vel bare sånn at vertskapet mente det var ok? 

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Her gleder jeg meg hele året til julemiddagen og ett glass vin.

I år har jeg fått beskjed om at vi som feirer sammen skal ha besøk av muslimer som ikke drikker alkohol, så da må alle andre også la være å drikke noe som inneholder alkohol.

Integreres vil de, men integrere seg, det er det verre med, virker det som.

Både det med svin, halal og alkohol er temmelig utdatert. Det er mange muslimske land som ligger veldig høyt på inntak av alkohol og alkoholrelaterte dødsfall.

Jeg har vært veldig åpen og inkluderende, men kjenner jeg begynner å få nok av enkelte som mener alle skal tilpasse seg dem og deres religion. Heldigvis ikke alle, men litt for mange.

Men det er ikke "muslimene", det er enkelte muslimer.

En rødhåret dane snek i køen u butikken i går, det er ikke "de rødhårede" som sniker. Ei heller østfoldinger, selv om hun snakket haldendialekt.

Slike generaliseringer basert på en eneste fellesnevner, religion i ditt tilfelle, er i beste fall ignorante.

Anonymkode: dc470...baf

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men det er ikke "muslimene", det er enkelte muslimer.

En rødhåret dane snek i køen u butikken i går, det er ikke "de rødhårede" som sniker. Ei heller østfoldinger, selv om hun snakket haldendialekt.

Slike generaliseringer basert på en eneste fellesnevner, religion i ditt tilfelle, er i beste fall ignorante.

Anonymkode: dc470...baf

Jeg har referert til disse spesifikke få muslimene, ikke alle muslimer. Ikke tilegn meg meninger jeg aldri har hatt.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men når du skjønner at det er bare tull, hvorfor fortsetter du å være sjokkert? Dette er jo bare enda en av tullehistoriene folk dikter opp for å spre et rykte om at muslimene prøver å ta jula fra alle. Og folk sluker det rått. IKEA kaller kolleksjonen sin for «Vinterfest» og en gæren politiker begynner å spre det som «et knefall for islam». 

Les denne og bli klokere (den er til og med trykt i en kristen avis) :

https://www.dagen.no/nyheter/jakten-pa-en-flaggsak/

Du må gjerne tro hva du vil, men dette er ikke en oppdiktet historie, ergo har heller ikke din link eller det andre du skriver noen relevanse til det jeg har fortalt. At det du refererer til skjer, det er jeg klar over, og det tar jeg også avstand fra - men det har ikke noe med det jeg nå opplever.

Men det jeg har skrevet er dessverre sant. Jeg velger å trekke meg fra den "julefeiringen". Jeg var for at vi skulle inkludere dem, jeg var for å lage annen mat til dem av halalkjøtt, jeg har kjøpt gaver til dem. Men de tåler ikke å sitte til bords med noen som drikker alkohol, for skal noen av oss andre ta ett glass vin eller én øl, da kommer ikke de. Det er manipulering av vertsskapet spesielt, som har støttet disse siden de kom til Norge, og vertsskapet fikk seg ikke til å si nei i frykt for å såre disse personene. Det disse få muslimene gjør er manipulering og viser ikke en brøkdel av den imøtekommenheten de selv forventer. Jeg nekter å godta det, for det er ingenting i deres religion som tilsier at de ikke kan være sammen med noen som drikker (svært så begrensede mengder) alkohol. Da er det kun vrangvilje. Jeg er sjokkert fordi jeg aldri har opplevd at noen muslimer har gjort dette eller ment dette, og jeg ser på det som forsøk på manipulering. Det aksepterer jeg ikke.

Annonse

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Her gleder jeg meg hele året til julemiddagen og ett glass vin.

I år har jeg fått beskjed om at vi som feirer sammen skal ha besøk av muslimer som ikke drikker alkohol, så da må alle andre også la være å drikke noe som inneholder alkohol.

Integreres vil de, men integrere seg, det er det verre med, virker det som.

Både det med svin, halal og alkohol er temmelig utdatert. Det er mange muslimske land som ligger veldig høyt på inntak av alkohol og alkoholrelaterte dødsfall.

Jeg har vært veldig åpen og inkluderende, men kjenner jeg begynner å få nok av enkelte som mener alle skal tilpasse seg dem og deres religion. Heldigvis ikke alle, men litt for mange.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har referert til disse spesifikke få muslimene, ikke alle muslimer. Ikke tilegn meg meninger jeg aldri har hatt.

Da kanskje du burde omformulere litt neste gang du snakker om dette. For her i tråden generaliserte du veldig, allerede fra start.

Og mht "begynner å få nok" - hvor ofte er du i selskap med folk som nekter deg å drikke?

Anonymkode: 08530...5ed

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du må gjerne tro hva du vil, men dette er ikke en oppdiktet historie, ergo har heller ikke din link eller det andre du skriver noen relevanse til det jeg har fortalt. At det du refererer til skjer, det er jeg klar over, og det tar jeg også avstand fra - men det har ikke noe med det jeg nå opplever.

Men det jeg har skrevet er dessverre sant. Jeg velger å trekke meg fra den "julefeiringen". Jeg var for at vi skulle inkludere dem, jeg var for å lage annen mat til dem av halalkjøtt, jeg har kjøpt gaver til dem. Men de tåler ikke å sitte til bords med noen som drikker alkohol, for skal noen av oss andre ta ett glass vin eller én øl, da kommer ikke de. Det er manipulering av vertsskapet spesielt, som har støttet disse siden de kom til Norge, og vertsskapet fikk seg ikke til å si nei i frykt for å såre disse personene. Det disse få muslimene gjør er manipulering og viser ikke en brøkdel av den imøtekommenheten de selv forventer. Jeg nekter å godta det, for det er ingenting i deres religion som tilsier at de ikke kan være sammen med noen som drikker (svært så begrensede mengder) alkohol. Da er det kun vrangvilje. Jeg er sjokkert fordi jeg aldri har opplevd at noen muslimer har gjort dette eller ment dette, og jeg ser på det som forsøk på manipulering. Det aksepterer jeg ikke.

Ok, her svarer du faktisk på det jeg lurer på: du har ALDRI opplevd det før, men nå begynner du å få nok....

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Da kanskje du burde omformulere litt neste gang du snakker om dette. For her i tråden generaliserte du veldig, allerede fra start.

Og mht "begynner å få nok" - hvor ofte er du i selskap med folk som nekter deg å drikke?

Det er faktisk første gang jeg opplever å bli nektet å drikke. Drikker sjelden og svært lite, men akkurat det ene glasset vin til julemiddagen, hvor mat og vin påvirker smakene gjensidig til å bli enda bedre, det vil jeg fortsette med så lenge det ikke er barn tilstede, eller personer med rusproblemer. Både mtp. barn og personer med rusproblemer så er det en selvfølge å ta hensyn. Men "bare fordi vi har funnet på at vår religion ikke tillater at noen drikker alkohol i nærheten av oss" - Nei!

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Ok, her svarer du faktisk på det jeg lurer på: du har ALDRI opplevd det før, men nå begynner du å få nok....

Det har vært en del ting ved disse tidligere som jeg har reagert på, og nå begynner jeg å få nok, ja.

Du må gjerne forsøke å vri dette over til å bli til noe det ikke er, det gir deg uansett ikke rett.

Synes du det er greit at noen muslimer mener at de skal nærmest diktere omgivelsene og hindre folk å følge sine tradisjoner, at folk skal følge det de har diktet opp at deres religion krever?

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er faktisk første gang jeg opplever å bli nektet å drikke. Drikker sjelden og svært lite, men akkurat det ene glasset vin til julemiddagen, hvor mat og vin påvirker smakene gjensidig til å bli enda bedre, det vil jeg fortsette med så lenge det ikke er barn tilstede, eller personer med rusproblemer. Både mtp. barn og personer med rusproblemer så er det en selvfølge å ta hensyn. Men "bare fordi vi har funnet på at vår religion ikke tillater at noen drikker alkohol i nærheten av oss" - Nei!

Men da får du takke nei da. Og så kan du kose deg med vinen et annet sted?

Anonymkode: 16321...ca6

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Men da får du takke nei da. Og så kan du kose deg med vinen et annet sted?

Synes du det er greit at disse muslimene manipulerer eldre mennesker (vertsskapet) til å følge regler som ikke en gang eksisterer i disse muslimenes religion?

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Synes du det er greit at disse muslimene manipulerer eldre mennesker (vertsskapet) til å følge regler som ikke en gang eksisterer i disse muslimenes religion?

Jeg tenker at de ikke manipulerer. At de har ytret et ønske, og så har vertskapet etterkommet det. Eller tenker du at du skal manipulere dem til å servere alkohol?

Manipulerer, faktisk … jøss for en makt de har.

Anonym bruker skrev (På 18.12.2022 den 16.18):

En liten bit svinekjøtt og de kommer ikke til paradis, i følge koranen.

Anonymkode: 34321...550

Bare tull. Muslimer som alle andre gjør feil og «synder». Den kan de tilgis for. I tillegg sees det på helheten. OG hvis noen spiser svinekjøtt uten å vite det er det ikke en synd.

«For Allah er barmhjertig, nådig» står det i Koranen.

Anonymkode: 76ff0...84c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...