Gå til innhold

Muslimer og svin, hvor strengt er det?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

I hi sitt tilfelle så skyldes det jo muslimene som skal i samme selskap. Jeg drikker ikke heller alkohol på julaften, det har aldri blitt gjort i min familie hverken når jeg vokste opp eller nå, men jeg bryr meg ikke om andre vil ha seg litt alkohol på julaften. Det kunne aldri falt meg inn å nekte andre det.

Anonymkode: 47da4...6a3

Men så er det vertskapet i huset der HI skal være gjest, som har bestemt at det skal være alkoholfritt. De har anledning til å bestemme dette, uavhengig av muslimer. Hos oss er det ingen muslimer invitert på julaften, men vi har ikke alkoholservering. Svigers har null problemer med det, og gleder seg til å komme.

Fortsetter under...

Luksusdyret skrev (31 minutter siden):

Gamle skikker er til for å brytes. Vi har ikke lenger som skikk å banke kjerringene for å tukte dem, å la barna jobbe når de er 8 år gamle, og så videre. Når man har den kulturen man har, og når krisetelefonen får mange fortvilede oppringninger rundt jul fra barn som utsettes for fulle voksne, bør man kanskje bryte en slik skikk. Å skylde på muslimer for at man ikke skal kunne drikke alkohol, er bare latterlig.

Da kan man si det samme om vegring mot å spise svin, omskjæring og andre rare skikker.

Anonymkode: 09cd9...602

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Her gleder jeg meg hele året til julemiddagen og ett glass vin.

I år har jeg fått beskjed om at vi som feirer sammen skal ha besøk av muslimer som ikke drikker alkohol, så da må alle andre også la være å drikke noe som inneholder alkohol.

Integreres vil de, men integrere seg, det er det verre med, virker det som.

Både det med svin, halal og alkohol er temmelig utdatert. Det er mange muslimske land som ligger veldig høyt på inntak av alkohol og alkoholrelaterte dødsfall.

Jeg har vært veldig åpen og inkluderende, men kjenner jeg begynner å få nok av enkelte som mener alle skal tilpasse seg dem og deres religion. Heldigvis ikke alle, men litt for mange.

Anonymkode: 557ee...a83

Jeg synes du skal spørre de som arrangerer om du ikke skal komme siden du tenker å ta deg et galss vin til maten. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Da kan man si det samme om vegring mot å spise svin, omskjæring og andre rare skikker.

Selvfølgelig skal omskjæring ikke forekomme (i hvert fall, omskjæring av barn og omskjæring uten uforbeholden, informert samtykke fra den som omskjæres). At folk ikke spiser svin, får være opp til dem. Noen spiser lavkarbo, noen spiser paleo, noen spiser vegansk, noen avstår fra å spise svin. Det er bare mat.

Luksusdyret skrev (41 minutter siden):

Selvfølgelig skal omskjæring ikke forekomme (i hvert fall, omskjæring av barn og omskjæring uten uforbeholden, informert samtykke fra den som omskjæres). At folk ikke spiser svin, får være opp til dem. Noen spiser lavkarbo, noen spiser paleo, noen spiser vegansk, noen avstår fra å spise svin. Det er bare mat.

Da må det være opp til folk om de vil ha et glass øl eller vin til maten og.

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Da må det være opp til folk om de vil ha et glass øl eller vin til maten og.

Ja, hjemme hos seg selv eller på restaurant der man selv bestiller egen drikke. Du kommer vel ikke på besøk med egen medbrakt mat? Nei. Da bør det samme gjelde alkoholen. Eller er fylla så viktig for folk, at de må presse gjennom sitt ønske om å drikke alkohol i et alkoholfritt selskap? Hva er greia?

Annonse

Luksusdyret skrev (2 minutter siden):

Ja, hjemme hos seg selv eller på restaurant der man selv bestiller egen drikke. Du kommer vel ikke på besøk med egen medbrakt mat? Nei. Da bør det samme gjelde alkoholen. Eller er fylla så viktig for folk, at de må presse gjennom sitt ønske om å drikke alkohol i et alkoholfritt selskap? Hva er greia?

Det er forskjell på fyll og et glass vin eller en øl til maten. Hadde du blitt kjempefornøyd om du ble invitert på juleselskap og det kun ble servert grandiosa? Og strengt tatt da må de som har merkelige matpreferanser også akseptere det som blir servert og skal ikke kunne sette krav til verten om at de ikke kan sitte på samme bord med noen som drikker alkohol. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er forskjell på fyll og et glass vin eller en øl til maten. Hadde du blitt kjempefornøyd om du ble invitert på juleselskap og det kun ble servert grandiosa? Og strengt tatt da må de som har merkelige matpreferanser også akseptere det som blir servert og skal ikke kunne sette krav til verten om at de ikke kan sitte på samme bord med noen som drikker alkohol. 

Hvis man takker ja når man har den informasjonen, så er man jo skyld i det selv om man ikke liker det?

Anonymkode: 16321...ca6

Luksusdyret skrev (7 minutter siden):

Det er kun du som snakker om fyll her. Man kan drikke alkohol uten at det blir fyll av det. Hvorfor er det mer rett at noen skal presse gjennom sitt krav om andre ikke skal drikke alkohol et det der begge parter er gjester? Hva er greia?

Luksusdyret skrev (10 minutter siden):

Men de muslimske i denne tråden er ikke vertene.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er kun du som snakker om fyll her. Man kan drikke alkohol uten at det blir fyll av det. Hvorfor er det mer rett at noen skal presse gjennom sitt krav om andre ikke skal drikke alkohol et det der begge parter er gjester? Hva er greia?

Nå er det vertskapet som har bestemt at det ikke skal være alkohol. Man kommer ikke i et selskap med egen mat, og man kommer heller ikke med egen drikke. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Men de muslimske i denne tråden er ikke vertene.

Jeg oppfattet det slik at vertene bestemte seg for å ikke servere det etter påtrykk fra de muslimske gjestene?

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Her gleder jeg meg hele året til julemiddagen og ett glass vin.

I år har jeg fått beskjed om at vi som feirer sammen skal ha besøk av muslimer som ikke drikker alkohol, så da må alle andre også la være å drikke noe som inneholder alkohol.

Integreres vil de, men integrere seg, det er det verre med, virker det som.

Både det med svin, halal og alkohol er temmelig utdatert. Det er mange muslimske land som ligger veldig høyt på inntak av alkohol og alkoholrelaterte dødsfall.

Jeg har vært veldig åpen og inkluderende, men kjenner jeg begynner å få nok av enkelte som mener alle skal tilpasse seg dem og deres religion. Heldigvis ikke alle, men litt for mange.

Såeh, disse muslimene du beksirver er så strengt troende at ingen i samme rom kan drikke alkohol, men samtidig er de såpass liberale at velger å feire jul? Det høres ikke sånn super-troverdig ut.

Anonymkode: 99b95...4ea

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Såeh, disse muslimene du beksirver er så strengt troende at ingen i samme rom kan drikke alkohol, men samtidig er de såpass liberale at velger å feire jul? Det høres ikke sånn super-troverdig ut.

Nettopp. Hele tråden er bare oppspinn, og folk (inkludert meg) går fem på. Radikale muslimer som feirer jul, liksom :D :D :D 

Luksusdyret skrev (8 minutter siden):

Nettopp. Hele tråden er bare oppspinn, og folk (inkludert meg) går fem på. Radikale muslimer som feirer jul, liksom :D :D :D 

Likevel synes PRINSIPPET å gå folk hus forbi her…

Det mange reagerer på er at noen, i dette tilfeller muslimer, skal diktere hva andre IKKE kan drikke, basert på EGEN religiøse tro. Og det er jo i så fall fullstendig tullete, uavhengig av om historien til hi er sann eller ikke. På en prinsipielt nivå.

Anonymkode: 41125...df7

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det mange reagerer på er at noen, i dette tilfeller muslimer, skal diktere hva andre IKKE kan drikke, basert på EGEN religiøse tro. Og det er jo i så fall fullstendig tullete, uavhengig av om historien til hi er sann eller ikke. På en prinsipielt nivå.

Man kan jo finne på uendelig antall prinsipielle diskusjoner som er urimelige, om man kjeder seg. "På skolen vår får ikke barna spise kjøtt fordi et foreldrepar er vegetarianere, er ikke det helt sinnsykt!!!???!!!"

Men særlig nyttig er det vel ikke med sånne oppkonstruerte problemstilinger?

Luksusdyret skrev (34 minutter siden):

Jeg oppfattet det slik at vertene bestemte seg for å ikke servere det etter påtrykk fra de muslimske gjestene?

Hvorfor er det mer rett at de muslimske vennene skal legge trykk på vertskapet for å få det som de vil?

Luksusdyret skrev (4 timer siden):

Men å drikke alkohol på julaften er ingen norsk skikk. Det er skikk hos den enkelte familien. Mange norske familier har alkoholfri jul.

Nei, de norske skikkene var å drikke jul:

https://forskning.no/jul-alkohol-og-narkotika-historie/juleol---en-hedensk-tradisjon/1090262

"Her er det snakk om påbudt ølbrygging til drikkelag i forbindelse med julefeiringa. Den som lot være, kunne bli ilagt strenge straffer."

Her er det ikke snakk om å drikke seg pussa, det er snakk om å ha en liten mengde til mat, og det er ikke barn med.

Alkoholfri jul kan være helt greit det om det er rusmisbrukere der eller barn.

Men når noen ikke vil sitte til bords med noen som drikker ett glass vin eller én øl pga. tro, beklager, da er min velvilje oppbrukt.

Luksusdyret skrev (56 minutter siden):

Nå er det vertskapet som har bestemt at det ikke skal være alkohol. Man kommer ikke i et selskap med egen mat, og man kommer heller ikke med egen drikke. 

Vertsskapet har bestemt det fordi de som er muslimer ikke vil sitte til bords med noen som drikker alkohol. Halalmat får de servert, men de vil likevel ikke sitte til bords med noen som drikker alkohol.

Vertsskapet bruker selv å snakke varmt om hvor godt det er med det ene glasset vin til julematen, da vinen og maten forsterker smakene av hverandre. Noe vertsskapet også i år hadde snakket om til oss andre som var invitert som vanlig - før nye landsmenn også skulle inviteres.

Du sier man ikke kommer i et selskap med egen mat... mener du da at det også er helt greit å servere svin og ikke-halal til muslimer, eller?

Det er forresten ikke helt uvanlig at man avtaler at noen står for maten, andre tar med drikke til et selskap.

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Det er jo derfor jeg reagerer - det er virkelig ikke noen logikk i det, og derfor jeg er så uenig i at dette er noe som skal trumfes gjennom av hensyn til dem.

Luksusdyret skrev (47 minutter siden):

Jeg som tok opp det med alkohol er ikke HI - HI tok opp det med svin i samme rom som hennes barns kompis. Det mener jeg er må være greit.

Og nei, det med alkohol og jul som jeg har fortalt om, det er dessverre ikke oppspinn. Jeg valgte å skrive det i denne tråden fordi jeg ikke ville det skulle være flere tråder om muslimer på en gang, da det ville virke som om det er mange som er mot muslimer på forumet. Jeg er for inkludering og integrering, og jeg er bevisst på å bidra til det selv også. Men når man skal stå overfor slike holdninger som nå plutselig ble aktuelt etter at flere ble invitert i juleselskapet (som jeg i utgangspunktet var for), da går det for langt for meg.

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg kjenner en god del som sier nei til alkohol julaften på grunn av barn eller tidligere negative erfaringer. Er det også fullstendig tullete?

Anonymkode: 46412...de0

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Jeg hadde nok hatt vanskelig for å forstå dette selv, om vi ikke nå plutselig få dager før jul pluteslig er i denne bisarre situasjonen.

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg kjenner en god del som sier nei til alkohol julaften på grunn av barn eller tidligere negative erfaringer. Er det også fullstendig tullete?

Anonymkode: 46412...de0

Det er det ikke, men når det begrunnes kun med religiøs tro, da er det virkelig fullstendig tullete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...