Gå til innhold

Hva koster en begravelse?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så mye tull folk bruker penger på. Dødsannonse er jo bare tull. Ingen leser avisa. Jeg skal ikke ha noe av det dere ramser opp. Kremering og urne bare. Ikke noe blomster eller tull og fjas. 

Anonymkode: 4ffaa...b09

Ingen som leser aviser? Jøss. 

Selvfølgelig leser folk aviser! På nett, og på papir. 

Anonymkode: b9726...19e

Denne tråden gjør at jeg gruer meg til og dø. Ligge i en kiste ned i en grav eller inn i en ovn gjør at jeg grøsser. Håper de som skal sende meg inn eller ned kakker meg hardt i hodet og sjekker at jeg er død nok…..

Anonymkode: c0cb3...56e

WaltzingMathilda skrev (15 minutter siden):

Nei men hva gjør de da? Aldri sett sånn minnetavle. Det er jo ikke lov i Norge og beholde urnen hjemme. 

De har en minnelund hvor de setter ned urner, ganske tett i tett, også kan du betale for å få navnet på en plate.

Det blir som en "fellesgrav" så man har ikke en privat grav å stelle.

Her jeg bor har de det ved nesten alle kirkene nå, og på dem gravplassen de begynte med det for mange år siden er plassen stor.

Du kan lese om det her

https://www.nrk.no/trondelag/minnelunder-i-norge_-stadig-flere-nordmenn-vil-legge-sine-dode-i-felles-gravsteder-1.14748589

Anonymkode: bc942...8bd

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

De har en minnelund hvor de setter ned urner, ganske tett i tett, også kan du betale for å få navnet på en plate.

Her jeg bor har de det ved nesten alle kirkene nå, og på dem gravplassen de begynte med det for mange år siden er plassen stor.

Du kan lese om det her

https://www.nrk.no/trondelag/minnelunder-i-norge_-stadig-flere-nordmenn-vil-legge-sine-dode-i-felles-gravsteder-1.14748589

Jøss, det var interessant. Spesielt.   Jeg tror faktisk ikke vi har sånn i vår kommune enda. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Så mye tull folk bruker penger på. Dødsannonse er jo bare tull. Ingen leser avisa. Jeg skal ikke ha noe av det dere ramser opp. Kremering og urne bare. Ikke noe blomster eller tull og fjas. 

Ingen leser avisen???

Jaja, da skjønner jeg jo straks litt mer av nivået her inne dersom DET er standarden for enkelte her inne. Alle voksne jeg kjenner, inkludert meg selv, leser minst 2-3 ulike aviser hver dag. 

Anonymkode: 7e74e...6d8

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ingen leser avisen???

Jaja, da skjønner jeg jo straks litt mer av nivået her inne dersom DET er standarden for enkelte her inne. Alle voksne jeg kjenner, inkludert meg selv, leser minst 2-3 ulike aviser hver dag. 

Akkurat. Man skjønner jo hvor nivået på enkelte nykommere ligger når man får slike kommentarer. 

Anonymkode: 02023...740

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Gjennomsnittlig pris på en begravelse i Norge er 35.000 kr inkl stein og dødsannone 

De fleste koster mellom 25.000 og 50.000 kr.

Det er mulig å få en begravelse for 90.000 kr, men det er ikke vanlig 

Fant jeg på Google...

Det er feil, en svært enkel begravelse ligger på 35000

Anonymkode: 2bfca...e79

Du kan lese om det her

Det koster ca 10000 ekstra

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Det koster ca 10000 ekstra

Ikke ekstra. Du betaler for plassen på minnelunden som er billigere enn en hel gravplass, og du velger selv om du vil betale for navnet på en minneplate, som er billigere enn en gravsten.

Ingen leser avisen???

Papiravis. Og ingen leser dødsannonser

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er jo ikke for deg man har det, du er dau.

Det er for de etterlatte.

De samles for å minnes deg, og å sitte i en kirke uten en eneste blomst vil for de fleste etterlatte virke noe trist og tomt...

Men det har blitt mer og mer vanlig å ikke ha et gravsted. Mammaen til en venninne døde nylig, og hun ble kremert og fikk navnet sitt på en sånn minneplate på kirkegården. Mange plater ved siden av hverandre på en vegg bare, ingen gravplass. Hun hadde ønsket det sånn selv. På kirkegården her må de stadig utvide den "veggen", flere og flere ønsker å bare ha en liten plankett der.

Skal hvertfall ikke i kirka 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nå må du gi deg, mange leser dødsannonser, særlig når noen en kjenner til er syke o.l.

Det søkes også i dødsannonser når man leter etter personer, type slektsforskning o.l

Et dødsfall kan være veldig greit å få registrert i avisen.

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jo, det gjør de. Greit nok, de fleste under 60 år leser nok nettaviser primært, men jeg kjenner flere som holder seg med papiravisen også. Og det er ikke uvanlig å kikke innom dødsanonnsene. Jeg har søkt aktivit på det denne uken fordi en tidligere venninne døde, og jeg ønsker å gå i begravelsen og ville se når den var (står i dødsanonnsen). Mamma leser dem hver dag.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jo, det gjør de. Greit nok, de fleste under 60 år leser nok nettaviser primært, men jeg kjenner flere som holder seg med papiravisen også. Og det er ikke uvanlig å kikke innom dødsanonnsene. Jeg har søkt aktivit på det denne uken fordi en tidligere venninne døde, og jeg ønsker å gå i begravelsen og ville se når den var (står i dødsanonnsen). Mamma leser dem hver dag.

Det er ikke vanlig å lese dødsannonser med mindre du kjenner noen som er død. 

Det er ikke vanlig å lese dødsannonser med mindre du kjenner noen som er død. 

Når man er over en viss alder er det faktisk ganske vanlig, men ikke så vanlig for unge mennesker. Uansett er det fint at det registreres i avisen slik at man kan søke etter dem. 

Når man er over en viss alder er det faktisk ganske vanlig, men ikke så vanlig for unge mennesker. Uansett er det fint at det registreres i avisen slik at man kan søke etter dem. 

Å ja. Men dersom du har noe peiling på død og elendighet. Jeg har en i familien som kanskje dør snart. Vet du om det legges en pute i kisten? Dyne? Har kun sett en kiste lukket. 

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Vel, jeg vil nok påstå at de fleste voksne lar øynene sveipe over dødsannonsene og registrere navn i lokalavisen. Det kan skje du begynner å gjøre det du også, når du blir voksen, ser du. 

For å ta et eksempel, så er det jo via lokalavisen jeg har lest at foreldre til folk jeg gikk sammen med i barneskolen, var gått bort. Jeg er født og oppvokst i ei ganske lita bygd, og vi viser vår respekt, og et samhold, ved å møte opp i begravelsen. I alle fall i selve seremonien i kirka. 

Anonymkode: b9726...19e

Ett dødsfall er faktisk en offentlig informasjon her i Norge. Dette er det mange grunner til:

- Det kan finnes arvinger som ingen i nær familie er klar over (skjer innimellom) som må ha mulighet til å legge inn krav på arv før en viss tid. 

- Den døde kan skylde penger, og private som har krav må også ha mulighet til å gjøre sine krav gjeldene innen tre måneder, viss ikke vil de tape pengene sine. 

Derfor skal det settes inn i dødsannonser, slik at folk har mulighet til å gjøre det de skal, innen frister som er satt. Så dødsannonser er ikke kun for familie, men de er der for en grunn. 

Og dødsannonsene ligger også ute på nettet, så man trenger ikke papirutgave for å lese dem...

Endret av Østerdølen

Vi betalte 48 000,- for pappa sin. Jeg synes det er hårreisende at det koster så mye. Dette er et «marked» jeg føler får holde på fritt. Greit nok at kista koster mye (er jo den som drar det meste av penger) og det er jo et fint håndverk. Likevel kam jeg ikke forstå at en kiste skal koste så mye?? Det er vel ett av de «møblene» (fælt valg av ord, men fant ikke noe bedre) det selges mest av i verden. Å ikke klare å produsere de billigere forstår jeg ikke. Det ligger kynisme og profitt her som alle andre steder, og jeg tror det er en kynisk bransje. Folk må jo kjøpe kister, og i den situasjonen man er så kan man ikke vente på tilbud, eller man har overskudd til å diskutere pris. 

Anonymkode: 667b9...3ac

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Å ja. Men dersom du har noe peiling på død og elendighet. Jeg har en i familien som kanskje dør snart. Vet du om det legges en pute i kisten? Dyne? Har kun sett en kiste lukket. 

I kisten ligger det en liten pute og over legges det en slags dyne. Men om dere ønsker det selv, kan den døde få med yndlingsteppet sitt (så lenge dette er i ull eller bomull). 

Over ansiktet legges en liten hvit duk.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Vi betalte 48 000,- for pappa sin. Jeg synes det er hårreisende at det koster så mye. Dette er et «marked» jeg føler får holde på fritt. Greit nok at kista koster mye (er jo den som drar det meste av penger) og det er jo et fint håndverk. Likevel kam jeg ikke forstå at en kiste skal koste så mye?? Det er vel ett av de «møblene» (fælt valg av ord, men fant ikke noe bedre) det selges mest av i verden. Å ikke klare å produsere de billigere forstår jeg ikke. Det ligger kynisme og profitt her som alle andre steder, og jeg tror det er en kynisk bransje. Folk må jo kjøpe kister, og i den situasjonen man er så kan man ikke vente på tilbud, eller man har overskudd til å diskutere pris. 

Tenker man på de som driver slike byråer,de er på vakt 24 timer i døgnet, hele året.(i hvertfall de små byråene). De stiller opp, vet aldri hva de går til,i hvilken situasjon de skal hente den døde (barn,mord,selvmord, folk som har ligget døde lenge osv). Alle disse skal stelles på lik linje som alle andre. 

De skal vaskes, kles på, legges i kiste.

Papirer skal ordnes og sendes til rette instanser.

Blomster skal avklares, bestilles og leveres.

Seremoni skal avklares, lokalet gjøres klart med musikk, prest, lys og program.

Dødsannonse må skrives og leveres til avisene.

Kisten må fraktes, bæres inn og pyntes.

Osv osv.

Derfor koster dette så mye. Så kan man selv tenke seg, er dette er yrke JEG ville hatt?

WaltzingMathilda skrev (12 timer siden):

Jøss, det var interessant. Spesielt.   Jeg tror faktisk ikke vi har sånn i vår kommune enda. 

Minnelund har dere nok, det var veldig vanlig før. Generasjoner før oss var for det første ekstremt opptatt av gravsted i den forstand at de måtte stelles. Min mormor syntes ustelte graver var så trist. Hun kunne finne på å luke og plante på vilt fremmede graver om de var helt nedgrodd fordi hun syntes det var riktig å gjøre.
I tillegg brukte mange minnelund fordi de rett og slett ikke hadde råd til gravstein. 
Mormor ville ikke ha gravstein, fordi hun ikke ville ha ustelt grav. 
Morfar ligger på minnelund, samme gjør min pappa. Jeg er todelt angående det. Jeg synes det er fint å bare tenne et lys i kirken, eller sette med en gravlykt på minnelunden for å minne han, samtidig hadde et konkret sted gitt meg litt trøst i starten, her er pappa nå, akkurat her.
Nå som noen år har gått så minnes jeg pappa helt fint hjemme. Tenner er lys foran bilde av han.

I vår lille kommune har vi ingen minnelund. Vi har heller ikke begravelsesbyrå. Det er ett firma som frakter kisten til kirken eller kapellet, men stell av den døde tar helsepersonell seg av og blomster, sanger, dødsannonse, ev solister og andre ting ordner familien i samarbeid med kirkekontorets gravferdagent. 

Anonymkode: 02023...740

Østerdølen skrev (21 minutter siden):

Tenker man på de som driver slike byråer,de er på vakt 24 timer i døgnet, hele året.(i hvertfall de små byråene). De stiller opp, vet aldri hva de går til,i hvilken situasjon de skal hente den døde (barn,mord,selvmord, folk som har ligget døde lenge osv). Alle disse skal stelles på lik linje som alle andre. 

De skal vaskes, kles på, legges i kiste.

Papirer skal ordnes og sendes til rette instanser.

Blomster skal avklares, bestilles og leveres.

Seremoni skal avklares, lokalet gjøres klart med musikk, prest, lys og program.

Dødsannonse må skrives og leveres til avisene.

Kisten må fraktes, bæres inn og pyntes.

Osv osv.

Derfor koster dette så mye. Så kan man selv tenke seg, er dette er yrke JEG ville hatt?

Som du ser så er det kista jeg snakker om. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...