Gå til innhold

Skrive bare fra mamma på lappene?

Anbefalte innlegg

Hos oss er det alltid jeg som kjøper inn alle gaver til bursdager og jul. Og jeg gjør i grunn det meste annet også. Mannen spør ikke en gang om jeg har fått tak i alt, om jeg er ferdig eller hva jeg har kjøpt. Tar det bare for gitt at jeg alltid ordner alt. 

Blir så jævlig lei. Har ikke hjerte til å overlate noe til ham heller, for da blir det ikke gjort, og det går jo ikke mest ut over ham, men de som ikke får gave.

Har lyst til å bare skrive fra mamma på alle lappene i år, for de er jo fra meg... litt for passiv ahresdivt? Et år holdt han på å merke om ene gaven jeg hadde kjøpt til dattera med bare fra pappa. For han ville gjerne at det hjertesmykket skulle være fra bare ham. Men da må ha jo da kjøpe noe selv da. Og siden han da tenkte det var innafor, burde jeg vel også kunne gi det jeg har kjøpt fra meg?

Skriver dere fra begge på uansett?

Eneste kommentarer jeg får på gaveinnkjøp er kritikk for at det blir for mye rot i huset😵💫

Hilsen hun som er gift med Grinchen.

Anonymkode: 653fd...7bd

Fortsetter under...

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Man drar ikke ungene inn i en tåpelig konflikt på julaften, da er man rimelig kjip altså.

Anonymkode: 4359c...f24

Vet, men frister veldig. Barna leser ikke på lappene uansett.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vet, men frister veldig. Barna leser ikke på lappene uansett.

Det er ikke dagen for å lage unødvendige passiv-aggressive konflikter, uansett om ungene leser på lappene eller ei.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke dagen for å lage unødvendige passiv-aggressive konflikter, uansett om ungene leser på lappene eller ei.

Nei, men kan ha lyst til det for det. Kanskje han endelig hadde skjønt hva jeg mener med å ikke delta. Eller bidra. Meldt seg ut osv. Fryktelig behagelig å alltid bare komme til dekket bord og klage om han er misfornøyd med noe JEG har gjort alene. 

Har det samme. Jeg vurderte også å kun skrive "Mamma" på lappene.

Men så ble jeg veldig bestemt og sa klart i fra at det var blodig urettferdig at jeg bestandig måtte betale for gaver, mat og pynt, mens han alltid hadde penger til overs i desember.

Derfor måtte han sette over en god sum penger (delte forventet sum på to). Men gavene kjøper jeg, ellers blir det gaver fra den lokale bensinstasjonen, om han skal handle. 

Anonymkode: 220e1...358

Har du prøvd å gi ham ansvar for konkrete oppgaver? Helst noe han synes er viktig med jula. Kjøpe inn all drikke, juletre, pynte dette sammen med barna, vaske etc.

Hvis dere har oppslagstavle på kjøkken kan juleoppgavene stå der, kanskje barna kan få noen oppgaver også?

Men føler med deg,  her er det også jeg som gjør mest og som også blir litt irritert av og til.

Anonymkode: 1624c...d1e

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men så ble jeg veldig bestemt og sa klart i fra at det var blodig urettferdig at jeg bestandig måtte betale for gaver, mat og pynt, mens han alltid hadde penger til overs i desember.

Derfor måtte han sette over en god sum penger (delte forventet sum på to). Men gavene kjøper jeg, ellers blir det gaver fra den lokale bensinstasjonen, om han skal handle. 

Da var det på tide å si fra. Her er det også jeg som kjøper, men vi har felles økonomi.

Annonse

Kathrine. skrev (Akkurat nå):

Du kan foreslå at dere kjøper gaver hver for dere i år. Så skriver du kun ditt navn på. Dersom han glemmer eller ikke gjør det, så har dei uansett fått en gave fra deg. 

Eller ar han i der minste får ansvar for sin nærmeste slekt som hans egne foreldre og søsken, men ikke for noen barn. Det blir for kjipt for barna.

Kom dere til parterapi, men ikke bruk julen for å passiv-aggressiv krangling.

Dere har hatt masse tid fra forrige jul til denne til å rydde opp i problemene i forholdet, helt sikkert masse tid mellom forrige jul og den før der igjen også. Da trenger du ikke bruke ungenes gaver for å demonstrere mot mannen.

Kom dere i parterapi og rydd opp der, men ikke ta det utover barna.

Anonymkode: 401a1...a5e

Siste året jeg og eksen feiret sammen, var jeg så lei! Jeg ga klar beskjed at han får kjøpe til sin side, så kjøper jeg til min side og barna! Hans side fikk ingen julegaver det året, og da de lurte på hvor gavene var, ga jeg beskjed at de måtte snakke med han, for det var hans ansvar! Men jeg skrev til ungene, at gavene var fra oss begge. De skal ikke «lide» for at faren er ansvarsløs!

Anonymkode: 6f6ad...4a4

Jeg skriver på fra begge selv om jeg har ordnet, men så har jeg en mann som bidrar noenlunde likt da. Og gavene er naturligvis kjøpt med våre penger.

uansett er ikke julaften tiden for konflikt, men dere burde kanskje ta en tur innom parterapi over nyttår.

Gjest NotNaomi

Denne tråden er typisk eksempel på ting som ligger og ulmer på julekvelden. Og som alle sier : julaften er ikke kvelden for konflikt, passiv aggressivitet og å la noe gå ut over barna. Alt skal være perfekt! 

Og, jeg er nokså enig i det. Julaften er ikke kvelden for sånt støy. Jeg ser ingen dager hvor dette ville vært greit. 

Ta opp ting og fiks sånne ting så du ikke får sånne ideer. Ikke rart det hoper seg opp hos familierådgivere på nyåret. Jesus.

NotNaomi skrev (2 timer siden):

Ta opp ting og fiks sånne ting så du ikke får sånne ideer. Ikke rart det hoper seg opp hos familierådgivere på nyåret. Jesus.

Det hoper seg opp på familievernkontorene - hele året - fordi ting som regel ikke er så enkle at én person bare kan «fikse» det. I et parforhold kreves det at TO er villige til å jobbe med ting som ikke fungerer.

Jeg er enig i at hi ikke bør gjøre som hun foreslår, men jeg synes også mannen hennes er en stor egoist som overlater ansvaret for innkjøp av gaver til henne, mens han hevder sin rett til å stå som giver - uten å ha lagt en eneste kalori i potten selv. Med ditt «herregud, bare fiks det» ikke bare forenkler du situasjonen, men du lemper alt ansvaret for situasjonen på hi.

Anonymkode: 724f0...01f

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det hoper seg opp på familievernkontorene - hele året - fordi ting som regel ikke er så enkle at én person bare kan «fikse» det. I et parforhold kreves det at TO er villige til å jobbe med ting som ikke fungerer.

Jeg er enig i at hi ikke bør gjøre som hun foreslår, men jeg synes også mannen hennes er en stor egoist som overlater ansvaret for innkjøp av gaver til henne, mens han hevder sin rett til å stå som giver - uten å ha lagt en eneste kalori i potten selv. Med ditt «herregud, bare fiks det» ikke bare forenkler du situasjonen, men du lemper alt ansvaret for situasjonen på hi.

Anonymkode: 724f0...01f

Jeg tror ikke så mye på at man kan forandre andre. I hvertfall ikke når det har vært et problem over tid. Jeg mente ikke at mannen ikke er en egoistisk likeglad fyr. Men HI velger å være med han. Når han fortsetter å gi f... Så må jo hun fikse det? Hva hun velger å gjøre. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ja, det hadde vært noe. Her tjener jeg mye mer enn mannen, så selv om jeg betaler for alt er det gan som hver mnd må få penger av meg. 

Har du prøvd å gi ham ansvar for konkrete oppgaver? Helst noe han synes er viktig med jula. Kjøpe inn all drikke, juletre, pynte dette sammen med barna, vaske etc.

Hvis dere har oppslagstavle på kjøkken kan juleoppgavene stå der, kanskje barna kan få noen oppgaver også?

Men føler med deg,  her er det også jeg som gjør mest og som også blir litt irritert av og til.

Jepp, har prøvd flere ganger. Han sier han skal gjøre ting, men gjør det ikke. Hvis jeg pisker ham gjennom noe så greier han få gjort det, men uten konstant oppsyn og mas så skjer det ikke. 

Han greier handle litt da, mat, dvs han kjøper sånn ca 50 % som står på lappen så det er umulig for meg å vite hva som egentlig er kjøpt inn. 

Eller ar han i der minste får ansvar for sin nærmeste slekt som hans egne foreldre og søsken, men ikke for noen barn. Det blir for kjipt for barna.

Han kjøper til mora si og broren sin faktisk, for de får gaver fra polet, og dit skal han jo ofte uansett... DIT greier han komme seg ukentlig for å handle, for sånt er jo viktigere enn ting jeg setter på handlelista. 

Kom dere til parterapi, men ikke bruk julen for å passiv-aggressiv krangling.

Dere har hatt masse tid fra forrige jul til denne til å rydde opp i problemene i forholdet, helt sikkert masse tid mellom forrige jul og den før der igjen også. Da trenger du ikke bruke ungenes gaver for å demonstrere mot mannen.

Kom dere i parterapi og rydd opp der, men ikke ta det utover barna.

Anonymkode: 401a1...a5e

Han nekter å bli med på det igjen. Har hatt en runde med det før. Der også lover han å bedre seg, skjerpe seg og gjøre ting vi blir enige om, men det følges ikke opp av ham. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...