Gå til innhold

Hadde dette vært en måte å feire julaften på?

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Bare det at du ikke skjønner at jeg har svart, flere ganger sier jo sitt. Ribbe lages ikke på 30 minuttet. Man kan ikke bare lage det på et annet tidspunkt om man skal være ute hele midt på dagen. Altså, jeg regner med du bare er vrang fordi du kjeder deg. 

Anonymkode: 6027f...e26

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det med å lage maten før eller etter gir inntrykk av at du ikke egentlig forstår norsk juletradisjon eller norsk julemat.

Skal man lage maten etter et slikt arrangement vil det bli for sent og man måtte spise noe i mellomtiden, som betyr at de fleste nok ikke ville hatt like stor glede av julematen som ville blitt veldig sen, trolig for sen for mange. Å lage maten på forhånd gjør at man spiser oppvarmet mat, noe som også gjør at man egentlig ikke bør varme den opp igjen enda en gang om man skal ha rester en annen dag.

Det å kjenne lukten av maten i løpet av selve julaften er en del av julaften, det er forventningene, gå og lukte på grytene, lydene i huset, tradisjonene. Å bare varme opp maten blir ikke det samme.

Inviter heller noen ensomme hjem til deg neste jul, kanskje flere vil begynne å gjøre det om noen går foran med et godt eksempel.

Anonymkode: 668e0...624

Det er ikke jeg som er "vrang" eller ikke "forstår norske tradisjoner" ( jeg syns at du og andre bør slutte med å bruke min bakgrunn i diskusjoner!  Jeg har barn som er født i Norge med norsk far, og vi feiret jul i barnas oppvekst! Bare slutt å bruke sånne hersketeknikker, det er ikke greit! )

Sausen gjør heller ikke noe å varme opp. Grønnsakene lages på ca en time. Bordet kan dekkes tre dager før om dere vil.

Det er helt okay at dere ikke vil! Jeg skjønner det. Men ikke nekt for at det fine alternative løsninger, for det gjør jo det. Og tradisjoner blir forandret på hele tiden. Julen i Norge er jo ikke engang kristen lenger. Svigerfamilier kommer inn og nye inngiftede som rokker ved alt man er vant til. Dere trenger ikke å unnskylde med tull, så bra at ene her sier det som det er, at man har nok med familien. Det er greit. 

20221218_080632.jpg

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Tanken var sikkert god.

Men nei, dårlig idé. Desverre 

Anonymkode: 445d0...c3d

Hvorfor er tanken "god"? 

Jeg snakket jo om at det er for alle. Er "tanken god" fordi man arrangerer ting på 17.mai? 

Dere henger dere opp i "ensomme" og de som "ikke har noen". Det er jo ikke bare for dem. Men ok. Jeg kom med en dårlig idé 🙂 

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er tanken "god"? 

Jeg snakket jo om at det er for alle. Er "tanken god" fordi man arrangerer ting på 17.mai? 

Dere henger dere opp i "ensomme" og de som "ikke har noen". Det er jo ikke bare for dem. Men ok. Jeg kom med en dårlig idé 🙂 

Du får kred for en god tanke, men ikke engang det kan du bare ta mot uten å kverulere. 

Anonymkode: 2fc50...304

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du får kred for en god tanke, men ikke engang det kan du bare ta mot uten å kverulere. 

🙂 nei, for jeg mente ikke å være en barmhjertig samaritan for de "ensomme og uten noen". Det var bare det. 

NotNaomi skrev (Akkurat nå):

🙂 nei, for jeg mente ikke å være en barmhjertig samaritan for de "ensomme og uten noen". Det var bare det. 

Men tanken var god, i følge noen. Ikke engang det er du fornøyd med. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men tanken var god, i følge noen. Ikke engang det er du fornøyd med. 

Ikke engang det? Det er vel ikke akkurat jeg som uttrykker misnøye i denne tråden? 🙂 jeg må få lov til å rette opp misforståelser altså. Jeg "kverulerer" ikke for det. 

Annonse

NotNaomi skrev (8 minutter siden):

Ikke engang det? Det er vel ikke akkurat jeg som uttrykker misnøye i denne tråden? 🙂 jeg må få lov til å rette opp misforståelser altså. Jeg "kverulerer" ikke for det. 

Jo, du kverulerer. Nå kverulerer du på det også. 

NotNaomi skrev (1 time siden):

Søk hjelp. Nå.

Anonymkode: 6027f...e26

Det tror jeg ikke hadde vært noe. Det er jo likt som veldig mye av hva som skjer flere ganger i adventstiden, ihvertfall her i byen. Det er julegrantenning i byen der mange samles, korpset spiller, det deles ut gløgg osv. Så er det åpning av julegata, igrunn det samme som også skjer der, korpsene i byen kler seg ut i nisseklær og spiller igjennom byen. I hele helga skjer det ekstra ting på julemarkedet i byen, idag kommer vist en eller annen gruppe for å spille bla annet. 

Mye som skjer om en vil, men selve julaften er ikke dagen for å samles ute.Da får en ikke de samltalene og tilhørighetene som å samles inne, sittende forran ett bord med mat. Mat har en måte å samle oss og starte samtaler på, det er det ikke å stå ute i kulda. 

Anonymkode: 38a6e...b6e

NotNaomi skrev (21 timer siden):

Jeg ser utfordringer i større byer. Det kunne vært delt litt inn da. Her i byen er det mange torg 🙂 så ja..  Det kunne gått an. 

Hvis dette hadde funka så hadde jeg også feira jul igjen. Null stress. Bare hygge. Som jeg ser det da 🙂

Hvorfor feirer du ikke jul når du har barn?

Og hvem skulle betalt og arrangert en slik feiring?

Anonymkode: b0153...ee2

Hvorfor slikt fokus på julaften. De som sliter med ensomhet er som regel like ensom resten av året. 

Jeg er temmelig sikker på at alle har noen som sliter med ensomhet på sin Facebook konto, så hvorfor ikke invitere de med på noe andre dager i året? Det kan være det å gå en tur, ta en kaffe, bli invitert på middag osv. 

En viktig ting som jeg har lært er at ensomheten forsterkes med følelsen av å ikke bli sett. Man blir ikke sett når man står på et torg sammens med 200 andre, der blir kun taleren og arrangøren sett. 

Jeg har lagt merke til at du er ganske aktiv her ikke, ikke noe galt med det, men hvorfor ikke heller bruke noe av den tiden til å ta kontakt med andre via sosiale media. Folk som var super sosiale for 10 år siden har kanskje havnet på utsiden nå. 

Selv er jeg med i et par Facebook grupper hvor alle kan arrangere og alle kan være med på ulike ting. Det kan være alt fra gåtur i skauen, bading, overnattingstur, og fest. Og alle kan være med uansett om man er alene, venner eller par. På slike arrangement så blir man sett, man får kontak med andre osv og visp så blekner ensomheten. 

Anonymkode: 21070...fdd

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor feirer du ikke jul når du har barn?

Og hvem skulle betalt og arrangert en slik feiring?

Anonymkode: b0153...ee2

Barna mine har en far også, så de av dem som feirer gjør det med han, bonusmor og søsken ++ 

Tja, godt spørsmål. Det kreves litt vurderinger 🙂

Annonse

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Ja. Folk som ikke har noe annet å gjøre på julaften. De fleste oppegående folk har jo en familie eller venner å være sammen med

Anonymkode: ee1ae...6a4

Flott gjort å tråkke på en hel gruppe med mennesker.

Anonymkode: e6419...342

NotNaomi skrev (5 timer siden):

Hvorfor er tanken "god"? 

Trivelig tanke, med en lite sannsynlig gjennomførbar ide. 

Anonymkode: bc452...359

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...