Gå til innhold

Hadde dette vært en måte å feire julaften på?

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men kan du ikke da heller gjøre noe for alle dem som sitter alene og vil feire jul enn forsøke å endre den for oss som har julen vi liker? Du vet jo heller ikke hvem vi feirer med. 

Anonymkode: 7d5f6...6a0

Dette handler ikke om enkeltpersoner, om å "hjelpe" eller "ofre". Ikke om "godhet" heller. Det handler om at alle inkluderes i en julefeiring uten at noen er "hjelpere", "vinnere" eller "tapere". 

At alle bare feirer sammen og er sosiale og har det hyggelig. At alle er med, og ingen utenfor om de ikke vil. 

Fortsetter under...

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Dette handler ikke om enkeltpersoner, om å "hjelpe" eller "ofre". Ikke om "godhet" heller. Det handler om at alle inkluderes i en julefeiring uten at noen er "hjelpere", "vinnere" eller "tapere". 

At alle bare feirer sammen og er sosiale og har det hyggelig. At alle er med, og ingen utenfor om de ikke vil. 

Forstår du ikke at noen må gjøre en stor jobb for å få til det arrangementet ditt og at ingen vil kose seg noe særlig i regnvær og stiv kuling eller  i -20 grader?

NotNaomi skrev (5 minutter siden):

Snakk om å ødelegge julaften for folk

Anonymkode: ee1ae...6a4

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Forstår du ikke at noen må gjøre en stor jobb for å få til det arrangementet ditt og at ingen vil kose seg noe særlig i regnvær og stiv kuling eller  i -20 grader?

Jo jeg forstår det. Jeg hadde meldt meg som frivillig 🙂 og det ville jo flere gjort siden vi aldri er alene om noe. 

NotNaomi skrev (29 minutter siden):

Jo jeg forstår det. Jeg hadde meldt meg som frivillig 🙂 og det ville jo flere gjort siden vi aldri er alene om noe. 

Da er det bare å sette i gang. Lag en inkluderende feiring for dem som har lyst.

Annonse

NotNaomi skrev (1 time siden):

Men det er jo akkurat det! Julaften er en familiedag. 

Hva med alle de andre som ikke har familie? Uansett grunn og årsak. 

Jeg tenker jo heller ikke at den tradisjonelle julaften skal kanselerres. Absolutt ikke. Men kan vi ikke liksom gjøre begge deler, sånn med litt innsats og samarbeid? Det er det jeg tenker da. Jeg tror mange vil stille opp i koret 🙂 det tror jeg. 

Det er jo bare å sette i gang. Alle nye ting må ha sine ildsjeler, så start planleggingen nå, så kan du teste det ut neste julaften. 

Jo begge deler kan gå. Det går på 17. Mai jo. 

Man kan jo ikke sammenligne to forskjellige helligdager på denne måten. 17. mai har sin tradisjon og julaften har sin. 

Ja mye stress. Det er derfor jeg ikke feirer pr nå.

Og det stresset minker med enda en ting som skal gjøres på julaften? 

Anonymkode: 2fc50...304

I fare for å være gammeldags, kirkene holder julegudstjeneste både julaften og første juledag. Med kor, julespill med barn, tale (preken) og allsang. Det er helt gratis, under tak og åpent for alle 😊

Anonymkode: b21d9...07f

Er for å invitere folk hjemme, men som suglut sier så har vi også tradisjoner fra morgenen av. Frokost,tv, avslappning, aketur før middag. 

Jeg vil ha ro og kos på julaften og velger derfor og ikke feire jul med min bror og hans barn, da det blir kaos og surmuling. 

Anonymkode: 8b241...e07

NotNaomi skrev (3 timer siden):

Jeg ser utfordringer i større byer. Det kunne vært delt litt inn da. Her i byen er det mange torg 🙂 så ja..  Det kunne gått an. 

Hvis dette hadde funka så hadde jeg også feira jul igjen. Null stress. Bare hygge. Som jeg ser det da 🙂

Null stress bare hygge? For gjesten, ja… for arrangøren not so much

Anonymkode: 93403...51f

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Null stress bare hygge? For gjesten, ja… for arrangøren not so much

Anonymkode: 93403...51f

Det var tanken som var bra, hva er det som er galt med det? Folk får gjøre som de vil. Om du ser noen som er bevisstløse på gata så kan du også gå forbi. Her er det snakk om holdninger, tanker for andre og om en evt hadde hatt overskudd til og arrangere noe i felleskap for andre 

Anonymkode: 08cd3...2a4

På papiret ser det bra ut, og i godt julevær hadde det kanskje vært hyggelig også. Men som flere er inne på her, så er juleværet i store deler av landet vårt ikke innbydende til å tilbringe tiden - her hos oss er det oftere regn og halv storm på julaften en vakkert utevær. Så det hadde ikke vært trivelig i det hele tatt.  Det er jo også midt i kirketid, middagslaging og innspurten av å gjøre klart til middag og julefeiring, så for oss hadde det ikke passet.  

Anonymkode: 114c4...f64

Annonse

Men da er det jo ikke julefeiring? Du finner opp en ny type feiring for å erstatte julen... da er drt jo nedre å feire dette en annen gang og kalle det noe annet. Hvem skulle stått for dette midt på julaften? 

Altså, alle ideer må ikke deles....

Anonymkode: 6027f...e26

Jeg sier jo ikke det heller. Men som det er nå så starter jo den familiegreia etter 17. Så den ble ikke borte! Jeg tenker bare noen timer før, at det ikke ble lukket for kun familie i hvert sitt hjem. Så kan bare litt endres. Ribba kan stå i ovnen den? Bare planlegge LITT annerledes. 

Herregud, det er jo ikke etter 17 moroa begynner? Det er hele dagen, egentlig helt fra kvelden før. Hvorfor skal vi endre på dette? Vi elsker jo julen. Hvis det er juletrefest du savner ee det jo flust av dem rundt jul. Julen ER jo liksom for familien da...

Jo begge deler kan gå. Det går på 17. Mai jo. 

Du sammenlikner ikke seriøst de to dagene? Vet du i det hele tatt noe om hva du snakker om? 17 mai ER jo en slik dag hvor man samles og går i tog, og møtes på skolen. Det er ikke julaften, det er en dag for familien. Les deg opp.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det var en fin tanke for andre synes jeg. Det er så mange der ute som gruer seg til jula, mange ensomme, mange fattige, og mange triste.

Anonymkode: 08cd3...2a4

Ja, men de gruer seg helt sikkert til 17 mai og. På slike offentlige arrangementer blir det jo tydelig hvem som har noen og ikke. Hjemme kan man gjemme seg bort. 

Tanken er fin den. Nå har jeg vært med å arrangere litt her og der selv, så jeg er redd det vil være en stor oppgave å ta på seg. Du må nok avklare med kommunen, mest sannsynlig ha de med på opplegget, for å benytte området, scene og diverse skal rigges. Søppel skal håndteres. Informasjon skal ut, helst på flere språk. Det må være tydelig informasjon rundt alt fra parkering til tidspunkt. I tillegg må du ha kontroll på sikkerhet når så mange potensielt kan samles om ikke det er påmelding. Lykke til med å finne kor hvor alle kan stille frem til sølvguttene synger julen inn, der tror jeg du kræsjer timeplanen litt hvis du ser for deg 14-17. 

Jeg tror det er en del grunner til at det ikke gjennomføres i dag. Det er liksom nok bare å få til en julegrantenning. 

Nå er det allerede en del som arrangerer litt forskjellig, både Frelsesarmeen, røde kors og andre frivillige. De er åpne for alle, problemet er kanskje at en del ikke vet om det. I hvert fall ikke hvis en er ukjent og ny. Men det er absolutt ingen oss og dem der, alle er velkomne. 

Anonymkode: bc452...359

NotNaomi skrev (5 timer siden):

Å samle folk på byens torg, og at det ble lest juleevangeliet fra scene og med kor og musikk som sang julesanger? Litt som 17.mai, fra kl.14 til 17. for eksempel, og hvor det ble avsluttet ned å ringe julen inn? 

Så kunne folk fra alle miljøer i byen og fra alle strøk i byen blitt inkludert uten at de følte seg stigmatisert som "de som ikke har noen å feire jul med".

Og det ble servert gløgg og julekaker ved langbord og fakler og "sånt"? 

Bare fikk en idé etter å ha lest en artikkel om de som gruer seg til jul, og en pakistansk familie som gikk nettopp til torget fordi de som nyankomne trodde julen ble feiret for alle på torget. 

God eller dårlig idé? For å holde varmen gikk alle rundt juletreet mens koret sang og musikerne spilte. 

Hva tenker dere? 

Jeg hadde ikke orka å stått og frysi ihjel i 3 timer for å høre juleevangeliet. Holder med en halvtime på torget for å se juletrelysene på torget bli tent. På 17.mai er det ihvertfall pluss grader. 

Anonymkode: 0221c...b16

Nei, det hadde ikke vært særlig lurt, tror jeg. Juleevangeliet får man i kirken og sammenkomster har man gjennom hele desember. Julaften er mye mer enn middag kl 17, jeg vil ikke ut av huset annet enn å besøke gravene til dem som ikke er med oss lenger. 

Det er mange måter å feire jul på rundt i verden. Kanskje du kan finne et felleskap med folk som vil feire mer som du liker om du kontakter en menighet fra ditt land?

Slike alternative feiringer finnes allerede, det er organisasjoner som Frelsesarmeen, Blå kors, Kirkens Bymisjon og andre som arrangerer. 

Der er alle velkomne, det er sang, mat og kos. Innendørs til og med. 

Anbefaler deg å melde deg som frivillig hos en slik organisasjon, vi får aldri nok frivillige. 

I år er jeg på jobb på julaften frem til vi stenger kl 16. Jobber på lavterskeltilbud for rusmisbrukere og andre marginaliserte grupper. Mange romfolk innom oss. 

Men jeg velger å ikke jobbe hver julaften, for hos oss (som hos mange andre) begynner tradisjonene på morgenen. 

Anonymkode: e8a3f...7cb

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

I fare for å være gammeldags, kirkene holder julegudstjeneste både julaften og første juledag. Med kor, julespill med barn, tale (preken) og allsang. Det er helt gratis, under tak og åpent for alle 😊

Anonymkode: b21d9...07f

Ja, det vet jeg. Og mange går på sånt, og det er sikkert fint. Men det blir ikke helt det samme. Der sitter jo alle og blir "bare" underholdt. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Slike alternative feiringer finnes allerede, det er organisasjoner som Frelsesarmeen, Blå kors, Kirkens Bymisjon og andre som arrangerer. 

Der er alle velkomne, det er sang, mat og kos. Innendørs til og med. 

Anbefaler deg å melde deg som frivillig hos en slik organisasjon, vi får aldri nok frivillige. 

I år er jeg på jobb på julaften frem til vi stenger kl 16. Jobber på lavterskeltilbud for rusmisbrukere og andre marginaliserte grupper. Mange romfolk innom oss. 

Men jeg velger å ikke jobbe hver julaften, for hos oss (som hos mange andre) begynner tradisjonene på morgenen. 

Anonymkode: e8a3f...7cb

Jeg vet.. Igjen, så handler ikke dette om meg 🙂 det er ikke fordi jeg har lyst til å "bidra" eller "hjelpe" osv.

Det var ikke det jeg tenkte på her. Jeg syns bare at den historien om den pakistanske familien sa litt om hvordan det feires. Og som flere her understreker, så er julen for familien... Det er jo det som er poenget mitt. 

Men jeg skjønner at dette ble nedstemt! 😄 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...