Gå til innhold

Hadde dette vært en måte å feire julaften på?

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Syns det hørtes flott ut jeg!! Det hadde vært fint å være med på uavhengig av hva man gjør eller ikke etterpå 

Anonymkode: cd3b0...a3d

Å, så bra. Nettopp. Så hyggelig med enda en positiv respons 🙂

Fortsetter under...

I byen her er det felles julegrantenning og flere andre felles utendørs arrangement. Jeg synes det høres hyggelig ut, men å arrangere sånt er mye logistikk, og i en ny hvor det bor mange er det ikke lett. 

Anonymkode: 93403...51f

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

I byen her er det felles julegrantenning og flere andre felles utendørs arrangement. Jeg synes det høres hyggelig ut, men å arrangere sånt er mye logistikk, og i en ny hvor det bor mange er det ikke lett. 

Anonymkode: 93403...51f

Jeg ser utfordringer i større byer. Det kunne vært delt litt inn da. Her i byen er det mange torg 🙂 så ja..  Det kunne gått an. 

Hvis dette hadde funka så hadde jeg også feira jul igjen. Null stress. Bare hygge. Som jeg ser det da 🙂

Tror ikke det er mange som ville ha møtt. De fleste har en del ting de gjør på juleaften, ting som er deres tradisjoner og som er det som gir dem julestemning. Du kan ikke bare sette en strek over dette og si at heretter, så skal alle feire julen sin sånn.

Anonymkode: 1aa99...edb

Gjest NotNaomi

Tror ikke det er mange som ville ha møtt. De fleste har en del ting de gjør på juleaften, ting som er deres tradisjoner og som er det som gir dem julestemning. Du kan ikke bare sette en strek over dette og si at heretter, så skal alle feire julen sin sånn.

Jeg sier jo ikke det heller. Men som det er nå så starter jo den familiegreia etter 17. Så den ble ikke borte! Jeg tenker bare noen timer før, at det ikke ble lukket for kun familie i hvert sitt hjem. Så kan bare litt endres. Ribba kan stå i ovnen den? Bare planlegge LITT annerledes. 

NotNaomi skrev (43 minutter siden):

Hmm. Si det. Det samler vi alle inn til. Tenk deg et kor som sto der og sang a  🙂 det ville blitt høytidstemt. 

Problemet er at det sannsynlig vis ikke hadde vært mer enn 1/3 av koret som ville vært til stede. De andre, sikkert inklusive dirigenten,  hadde vært midt i julemiddagen med damilien. Du ville slite voldsomt med å finne noen til å rydde opp etterpå osv. I Norge er julaften en familiedag. Du kunne forsøkt et sånt arrangement siste søndag før jul eller 1. Juledag, men julaften tviler jeg på at du hadde fått noen oppslutning om blandt nordmenn.

I tillegg må du ta høyde for alt av vær. Det kan være regn eller snøstorm. Du kan ikke gamble på klarvær, -2 grader og vindstille. 

Anonymkode: 7d5f6...6a0

Annonse

NotNaomi skrev (3 minutter siden):

Jeg sier jo ikke det heller. Men som det er nå så starter jo den familiegreia etter 17. Så den ble ikke borte! Jeg tenker bare noen timer før, at det ikke ble lukket for kun familie i hvert sitt hjem. Så kan bare litt endres. Ribba kan stå i ovnen den? Bare planlegge LITT annerledes. 

Hvis man skal servere julemiddagen klokka 17.00 må de siste timene før det brukes til matlaging, alle skal i dusjen, bordet skal dekkes, ved skal bæres inn osv. I tillegg har veldig mange andre tradisjoner også. Mange går i kirken og besøker familiegraver, noen besøker familie på sykehjem, kjører ut de siste gavene osv. For en del er enkelte programmer på TV hellige osv.

Min erfaring er at de aller fleste har programmet fult allerede.

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Problemet er at det sannsynlig vis ikke hadde vært mer enn 1/3 av koret som ville vært til stede. De andre, sikkert inklusive dirigenten,  hadde vært midt i julemiddagen med damilien. Du ville slite voldsomt med å finne noen til å rydde opp etterpå osv. I Norge er julaften en familiedag. Du kunne forsøkt et sånt arrangement siste søndag før jul eller 1. Juledag, men julaften tviler jeg på at du hadde fått noen oppslutning om blandt nordmenn.

I tillegg må du ta høyde for alt av vær. Det kan være regn eller snøstorm. Du kan ikke gamble på klarvær, -2 grader og vindstille. 

Men det er jo akkurat det! Julaften er en familiedag. 

Hva med alle de andre som ikke har familie? Uansett grunn og årsak. 

Jeg tenker jo heller ikke at den tradisjonelle julaften skal kanselerres. Absolutt ikke. Men kan vi ikke liksom gjøre begge deler, sånn med litt innsats og samarbeid? Det er det jeg tenker da. Jeg tror mange vil stille opp i koret 🙂 det tror jeg. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvis man skal servere julemiddagen klokka 17.00 må de siste timene før det brukes til matlaging, alle skal i dusjen, bordet skal dekkes, ved skal bæres inn osv. I tillegg har veldig mange andre tradisjoner også. Mange går i kirken og besøker familiegraver, noen besøker familie på sykehjem, kjører ut de siste gavene osv. For en del er enkelte programmer på TV hellige osv.

Min erfaring er at de aller fleste har programmet fult allerede.

Det fins jo alternative løsninger på alt? 

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker jo heller ikke at den tradisjonelle julaften skal kanselerres. Absolutt ikke. Men kan vi ikke liksom gjøre begge deler, sånn med litt innsats og samarbeid? Det er det jeg tenker da. Jeg tror mange vil stille opp i koret 🙂 det tror jeg. 

Nei

Anonymkode: ee1ae...6a4

NotNaomi skrev (16 minutter siden):

Jeg ser utfordringer i større byer. Det kunne vært delt litt inn da. Her i byen er det mange torg 🙂 så ja..  Det kunne gått an. 

Hvis dette hadde funka så hadde jeg også feira jul igjen. Null stress. Bare hygge. Som jeg ser det da 🙂

Tror du det er null stress å arrangere noe sånt?

Hvem tenker du skal lage og servere maten? Hvem skal sørge for at koret er på plass? Hvem bygger scenen, setter opp bord, ordner med strøm og høytaleranlegg, Hvem organiserer oppryddingen og vakter?

NotNaomi skrev (1 time siden):

Hmm. Si det. Det samler vi alle inn til. Tenk deg et kor som sto der og sang a  🙂 det ville blitt høytidstemt. 

Hele Norge? 

Anonymkode: 08cd3...2a4

NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Nei, det går ikke å gjøre begge deler. Inviter heller folk til deg til jul. Hvis du ønsker noen å feire med så inviter folk eller hør ned vennene dine om du kan få komme til dem. Det du foreslår tror jeg er dødfødt.

Annonse

Gjest NotNaomi

Nei, det går ikke å gjøre begge deler. Inviter heller folk til deg til jul. Hvis du ønsker noen å feire med så inviter folk eller hør ned vennene dine om du kan få komme til dem. Det du foreslår tror jeg er dødfødt.

Dette handler ikke om meg. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jo begge deler kan gå. Det går på 17. Mai jo. 

NotNaomi skrev (26 minutter siden):

Hos dere starter den tydeligvis 17.00, hos meg starter det når vi våkner 24 desember.

NotNaomi skrev (5 minutter siden):

På 17. mai, så er det nettopp det å samles i det offentlige rom som er tradisjon for de fleste. Du mangler en del viktige perspektiver i resoneringen din, og det virker som om du tror at alle har de samme tradisjoner, behov og ønsker som det. 

NotNaomi skrev (6 minutter siden):

Alle feiringer er ikke like. Det er ikke samme vær  som regel, i desember og mai heller.

Gjest NotNaomi

Hos dere starter den tydeligvis 17.00, hos meg starter det når vi våkner 24 desember.

Ja mye stress. Det er derfor jeg ikke feirer pr nå.

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Alle feiringer er ikke like. Det er ikke samme vær  som regel, i desember og mai heller.

Jeg skjønner at årstid kan være et problem. Men de fleste her ser jo lite løsninger da. Mulig fordi det var en ny tanke og folk reagerer spontant.

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Ja mye stress. Det er derfor jeg ikke feirer pr nå.

Det er eg hyggelig "stress". Din plan derimot ville påført veldig mange ekstra stress.

Det er eg hyggelig "stress". Din plan derimot ville påført veldig mange ekstra stress.

Det var en fin tanke for andre synes jeg. Det er så mange der ute som gruer seg til jula, mange ensomme, mange fattige, og mange triste.

Anonymkode: 08cd3...2a4

Gjest NotNaomi

Ja og det kunne jo også blitt et hyggelig "stress" Det ER løsninger på dette. Men det ville medført forandring og det er ikke noe vi liker når ting "fungerer" Jeg ser den. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...