Gå til innhold

Voksne mennesker med ønskeliste til jul.

Anbefalte innlegg

Jeg funderer. Er jeg bare rar som reagerer? 
Jeg liker å få ønskelister. Synes det er veldig greit å kunne gi noe folk trenger å ønsker seg. 
Men så har vi søsteren min, hun sender ikke en ønskeliste, hun «legger inn en bestilling»., Ofte får jeg link til én ting. Ikke voldsomt dyre men feks store ting som er noe herk å få med hjem. Veggskap, et speil, en puff osv. en link og feks, jeg vil ha den blå. Ofte er det noe man må kjøre et stykke for eller bestille på nett. Sistnevnte er jo supert men da er det fortsatt styrete å få pakket inn og fraktet til henne (hun har ikke bil og ikke alltid mannen hennes kan hente)
Når jeg sier at jeg har ikke tid til dette, plass i bilen så blir hun sur. 
Ofte sier jeg at jeg vil ha flere ting å velge mellom, likevel får jeg en ting. 
Den ene siden tenker jo at dette er jo praktisk og miljøvennlig, få noe man virkelig trenger, men jeg føler meg mer nedgradert til et bufring. 
En ønskeliste for meg er. 
Hvite håndklær. 
Kjøkkenhåndklær. 
Deler til et spesifikt bestikk. 
Hundpleieprodukter fra merket man bruker. 
Altså litt spesifisert og litt uspesifisert og varer som er lett å skaffe og bringe hjem. 
Er jeg rar?

Anonymkode: 64498...704

Fortsetter under...

Ønskeliste er kjekt det, men det du skriver her er jo ønskeliste på steroider 😅 

Jeg har sendt link, det er først etter de har spurt om det. F eks, ønsker meg sofabord. Hva slags bord? Sender link av div Finn annonser for å vise ca hvordan. 

Anonymkode: 6b1e1...5a7

Oi, det var spesielt!

Jeg skriver ønskeliste selv, etter forespørsel fra andre begynte vi med det for en del år siden, og får ditto tilbake fra andre i familien, men der passer jeg på å ha flere ting i ulike prisklasser, f.eks. bok, votter, turbukse, kinogavekort ol. Ikke møbler og mye styr for andre.

Anonymkode: aa45f...e6f

Her i familien vil mange ha veldig konkrete ønsker, men som hun over skriver, tenker jeg mye på det med prisklasse og at det er greit å få tak i.

Rart å ønske seg store ting som er vanskelig å få tak i. 

Men søsteren din og du må vel ha en ordning for utveksling av gaver uansett, så har det så mye å si da om gaven er stor eller liten så lenge den får plass i vanlig bagasjerom? For eksempel kan dere bytte på slik at dere annethvert år er den som kjører til den andre for gaveutveksling.

Forutsatt at dere ikke bor så langt fra hverandre at det er bedre å sende med Posten, da må man ofte kjøpe mindre gaver.

Anonymkode: 714bf...a03

På min ønskeliste er det gjerne bare kun en ting også fordi jeg ikke kommer på noe mer. Men jeg ønsker meg lett ting da.

Søsteren min kommer alltid bare med ett ønske selv om hun egentlig har mange,for hun sier bare ett ønske til alle så de ikke kjøper det samme. 

Anonymkode: ca379...e23

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja det er vanlig med ønskeliste en gir til familien så her er du noe sær as. Har du en søster som også linker til det vil ønsker seg er det bare å kjøpe det. 

Anonymkode: 71819...1f4

Ja søsteren min legger også ofte link til hva hun ønsker seg;jeg syns det er kjempe fint! Da er det så lett å bestille.

Svigerinnen min er slik. Da barna deres var små og vi spurte etter ønskeliste så fikk vi til svar: Av dere ønsker hun seg... Alltid bare en ting på hvert barn. Hun fordelte "bestillinger" utover i familien. Ofte kjøpte vi noe annet bare på trass, og traff som regel blink. Hun er ei dame som er helt rå på å organisere og det har nok smittet over på julegaveønskene. Nå spør jeg ungene selv om hva de ønsker seg og får da normale ønskelister. Når jeg spør hva svigerinnen og mannen ønsker seg, så kommer det alltid bare én ting. Vi har kapitulert og kjøper det de bestiller. De spør for øvrig aldri hva vi ønsker oss. Der får vi noe som har vært på kampanje på Obs! i løpet av høsten og som vi ikke trenger og som er umulig å bytte. Men det var sikkert praktisk for dem å kjøpe. 

Anonymkode: 02188...873

Hvis det er noe skikkelig ubeleilig, ville jeg vurdert å gi henne kontanter, og skrevet «øremerket diger skjenk/blå puff eller veggskap fra [butikken to timer unna]» på kortet.

Da viser du at du har dekket din post på ønskebestillingen😃

For det første, så kjøper jeg kun julegaver som får plass under et tre sammen med alle de andre 40 pakkene 😛 For det andre så trenger man ikke oppfylle alle ønsker. For det tredje så gjør hun dette fordi hun har sett det funker 😅 

Er ønsket i år problematisk så snur du trenden i år hi, det er helt greit å kjøpe noe du selv kommer på. Gaver skal da være spennende og hemmelig ✌️

Anonymkode: d41ff...1bf

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

For en rar tråd. Hvis du spør og hun svarer, så er det feil fordi hun ikke ønsker seg mange nok ting? 

Hvis det er praktisk vanskelig, så må du si det. 

Er ikke ofte jeg er enig med deg;men akkurat her er vi helt enige. Fornuftig svar av deg.

Annonse

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Svigerinnen min er slik. Da barna deres var små og vi spurte etter ønskeliste så fikk vi til svar: Av dere ønsker hun seg... Alltid bare en ting på hvert barn. Hun fordelte "bestillinger" utover i familien. Ofte kjøpte vi noe annet bare på trass, og traff som regel blink. Hun er ei dame som er helt rå på å organisere og det har nok smittet over på julegaveønskene. Nå spør jeg ungene selv om hva de ønsker seg og får da normale ønskelister. Når jeg spør hva svigerinnen og mannen ønsker seg, så kommer det alltid bare én ting. Vi har kapitulert og kjøper det de bestiller. De spør for øvrig aldri hva vi ønsker oss. Der får vi noe som har vært på kampanje på Obs! i løpet av høsten og som vi ikke trenger og som er umulig å bytte. Men det var sikkert praktisk for dem å kjøpe. 

Så hvert eneste år så spurte dere og kjøpte noe annet på trass?  Og de fortsatte å si hva ønsket var...hvert år? Var det et slags spill dere begge syns var morsomt, eller hva var greia der?? 

At det "som regel" var blink er jo fint da. For de stakkars barna sin skyld, som var uvitende med i dette spillet. Litt synd de gangene det ikke var blink da.. Og det bare fordi du var trassig. 

Jeg må innrømme at jeg leser ting to ganger for å være sikker på at jeg leser riktig..  

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Jeg funderer. Er jeg bare rar som reagerer? 
Jeg liker å få ønskelister. Synes det er veldig greit å kunne gi noe folk trenger å ønsker seg. 
Men så har vi søsteren min, hun sender ikke en ønskeliste, hun «legger inn en bestilling»., Ofte får jeg link til én ting. Ikke voldsomt dyre men feks store ting som er noe herk å få med hjem. Veggskap, et speil, en puff osv. en link og feks, jeg vil ha den blå. Ofte er det noe man må kjøre et stykke for eller bestille på nett. Sistnevnte er jo supert men da er det fortsatt styrete å få pakket inn og fraktet til henne (hun har ikke bil og ikke alltid mannen hennes kan hente)
Når jeg sier at jeg har ikke tid til dette, plass i bilen så blir hun sur. 
Ofte sier jeg at jeg vil ha flere ting å velge mellom, likevel får jeg en ting. 
Den ene siden tenker jo at dette er jo praktisk og miljøvennlig, få noe man virkelig trenger, men jeg føler meg mer nedgradert til et bufring. 
En ønskeliste for meg er. 
Hvite håndklær. 
Kjøkkenhåndklær. 
Deler til et spesifikt bestikk. 
Hundpleieprodukter fra merket man bruker. 
Altså litt spesifisert og litt uspesifisert og varer som er lett å skaffe og bringe hjem. 
Er jeg rar?

Anonymkode: 64498...704

Du har rett. Å bestille én konkret, stor ting, er frekt 

Anonymkode: e5ad9...919

NotNaomi skrev (2 timer siden):

Så hvert eneste år så spurte dere og kjøpte noe annet på trass?  Og de fortsatte å si hva ønsket var...hvert år? Var det et slags spill dere begge syns var morsomt, eller hva var greia der?? 

At det "som regel" var blink er jo fint da. For de stakkars barna sin skyld, som var uvitende med i dette spillet. Litt synd de gangene det ikke var blink da.. Og det bare fordi du var trassig. 

Jeg må innrømme at jeg leser ting to ganger for å være sikker på at jeg leser riktig..  

Å fordele ønsker utover sånn at barna får dekket inn en produktliste, bryter med gavekonvensjonen.

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Å fordele ønsker utover sånn at barna får dekket inn en produktliste, bryter med gavekonvensjonen.

Ja det er jo bedre om de får tre av samme produkt. Så klart..  

NotNaomi skrev (2 timer siden):

For en rar tråd. Hvis du spør og hun svarer, så er det feil fordi hun ikke ønsker seg mange nok ting? 

Hvis det er praktisk vanskelig, så må du si det. 

Hvis man ber om ønskeliste, så forventer man vel å få nettopp det. En ønskeliste er et sammensatt ord. Ønske = ting man gjerne kunne tenke seg og vil bli glad for, men vet at kanskje ikke kan bli oppfylt. Liste = punkter i flertall, altså minimum to-tre ting.

Det HI får er altså ikke en ønskeliste. Det er kun én ting, altså ikke en liste. Ei heller er det et ønske, men en forventning.

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hvis man ber om ønskeliste, så forventer man vel å få nettopp det. En ønskeliste er et sammensatt ord. Ønske = ting man gjerne kunne tenke seg og vil bli glad for, men vet at kanskje ikke kan bli oppfylt. Liste = punkter i flertall, altså minimum to-tre ting.

Det HI får er altså ikke en ønskeliste. Det er kun én ting, altså ikke en liste. Ei heller er det et ønske, men en forventning.

Så folk må ønske seg flere ting altså? Noen ønsker seg jo ingenting og dropper gaver. Det skal ikke være enkelt? 

NotNaomi skrev (3 timer siden):

Og enda så leste du feil. 

"Så hvert eneste år så spurte dere og kjøpte noe annet på trass?  Og de fortsatte å si hva ønsket var...hvert år? Var det et slags spill dere begge syns var morsomt, eller hva var greia der?? " Nei, jeg skrev at ofte kjøpte vi noe annet. Ikke hvert år.  Foreldrene kom ikke med ønskeliste. De kom med en bestilling. Stor forskjell. Det er dessuten ingen forpliktelse i det å be om ønskeliste. Det er ikke en kontrakt man inngår der man er nødt til å kjøpe det som står der. Som giver står jeg faktisk fritt til å velge selv hva jeg vil gi. 

"At det "som regel" var blink er jo fint da." Det er ikke akkurat vanskelig å finne ut hva man kan kjøpe til unger man kjenner. Selv om mor har bestilt stillongs så er det ikke direkte vågalt å kjøpe lego til den som elsker lego eller en bok d\til den som elsker å lese. Ungene var det på ingen måte synd på. Hva tror du en 6-åring ble mest glad for? Stillongs eller lego?

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Enig. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Selv om mor har bestilt stillongs så er det ikke direkte vågalt å kjøpe lego til den som elsker lego eller en bok d\til den som elsker å lese. Ungene var det på ingen måte synd på. Hva tror du en 6-åring ble mest glad for? Stillongs eller lego?

Stillongs var vel noe som ville hjulpet på din svigerinnes klesbudsjett 😆 Så det var vel mest tenkt som gave til henne, heller enn barna! 

Jeg kan finne på å ønske meg noe veldig konkret. Men det er feks eggdeler, visp. Enkelt for handler. 

Og til barna i familien gjør alle likt, sender link på den konkrete tingen de ønsker seg. 

Så jeg hadde ikke blitt sur på søsteren din. Er det jun fra spesial butikker, så hadde jeg kanskje sagt at jeg ville ha flere tips.. 

Anonymkode: 80e6a...cad

NotNaomi skrev (6 timer siden):

Så folk må ønske seg flere ting altså? Noen ønsker seg jo ingenting og dropper gaver. Det skal ikke være enkelt? 

Det er heller ikke så vanskelig for normalt begravde folk. Jeg lover. 

Anonymkode: be214...b43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...