Gå til innhold

Ordet "motsagt". Hva legger dere i det?

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi

Jeg misliker det ordet veldig. Det høres trassig ut, og det høres ut som den som gjør det forteller deg at du har feil. Et veldig negativt ladet ord syns jeg. 

Jeg liker bedre ordet "uenighet" og " motargument". Da viser man respekt samtidig som man hevder sin mening. 

Så er det noe jeg ikke forstår med dette? 

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436513-ordet-motsagt-hva-legger-dere-i-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

NotNaomi skrev (Akkurat nå):

På hva?? 

På å bli sagt imot, selvsagt. Synonymer vil være at noen uttrykker uenighet eller kommer med motargumenter. Men da flyttes subjekt og objekt. Man kan si at man blir møtt med uenighet eller motargumenter. Men det er altså ikke mer ladet å si at man blir motsagt. Det er kort, konsist og altså nøytralt.

Anonymkode: c7ab3...3bd

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Motsagt er et motargument på en negativ ladet måte. 

Anonymkode: 9e04d...8b9

Ja...men argumenterer du for hva du mener er feil med det noen sier så er det jo greit. Og fruktbart vil jeg si. Men å motsi, da kan man bare si at du tar feil uten å begrunne? 

Annonse

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

På å bli sagt imot, selvsagt. Synonymer vil være at noen uttrykker uenighet eller kommer med motargumenter. Men da flyttes subjekt og objekt. Man kan si at man blir møtt med uenighet eller motargumenter. Men det er altså ikke mer ladet å si at man blir motsagt. Det er kort, konsist og altså nøytralt.

Må du begrunne å si mot? 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

??

Hvis jeg kommer med en påstand eller mening. Så sier du fks: du tar feil.

Er det å motsi?

Og samme eksempel, men du svarer: du tar feil.. og så legger du til en forklaring på hvorfor du mener det. 

Da argumenterer du? 

Please ha litt tålmodighet her nå. Jeg vil forstå hva det innebærer. Jeg hører aldri det ordet ellers. Jeg hører : jeg er uenig. 

Og så blir det forklart hvorfor ved et argument, som vedkommende sier eller jeg spør "hvorfor" ? 

NotNaomi skrev (4 minutter siden):

Er det å motsi?

Og samme eksempel, men du svarer: du tar feil.. og så legger du til en forklaring på hvorfor du mener det. 

Da argumenterer du? 

Please ha litt tålmodighet her nå. Jeg vil forstå hva det innebærer. Jeg hører aldri det ordet ellers. Jeg hører : jeg er uenig. 

Og så blir det forklart hvorfor ved et argument, som vedkommende sier eller jeg spør "hvorfor" ? 

Å være uenig er noe annet enn å uttrykke uenighet. Å være uenig kan man godt være i all hemmelighet. Når man motsier noen uttrykker man den uenigheten. Men det blir for de fleste kunstig å si at Per uttrykte uenighet mot det jeg sa. Det er vanligere å si at Per motsa meg eller jeg ble morsagt av Per.

Å motsi noe eller noen er det samme som å uttrykke uenighet. Fortrinnsvis fulgt av argumentasjon. Så enkelt. 

Eksempel 

Jeg er så uenig i din påstand at jeg ikke kan la den bli stående uimotsagt. 

Anonymkode: 4d4cb...64f

NotNaomi skrev (1 time siden):

Jeg misliker det ordet veldig. Det høres trassig ut, og det høres ut som den som gjør det forteller deg at du har feil. Et veldig negativt ladet ord syns jeg. 

Jeg liker bedre ordet "uenighet" og " motargument". Da viser man respekt samtidig som man hevder sin mening. 

Er enig med deg 

Anonymkode: 7c079...68b

Annonse

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Å motsi noe eller noen er det samme som å uttrykke uenighet. Fortrinnsvis fulgt av argumentasjon. Så enkelt. 

Eksempel 

Jeg er så uenig i din påstand at jeg ikke kan la den bli stående uimotsagt. 

Anonymkode: 4d4cb...64f

Den kan jeg forstå. Som jeg vil si min mening. Hvilket er helt okay så klart. Men det er nyanser her jeg ikke skjønner. Mulig jeg må undersøke litt mer... 🙂

Du kan ikke direkte bytte ut motsi med uenighet. Du kan riktignok motsi noen fordi du er uenig med dem, men du kan også motsi noen fordi du vet, tror eller mener at de tar feil.   Om du sier til meg at "Det høyeste fjellet i Norge er Glittertind"  vil jeg motsi deg  "Nei, det er r det ikke, det er Galdhøpiggen som er høyest."  

Man kan dessuten være uenig uten å gidde å motsi den man er uenig med. Å motsi kan være å protestere på noe, ta igjen med noen som gjør eller sier noe feil eller oppfører seg ufint, avkrefte noe som blir sagt - enten det er en mening eller fakta. Motsi kan også være et en tøff og modig handling - som når Per og Pål sier noe stygt om / usant om Espen og Hans og  Grete står fram og forsvarer ham. 

Selvfølgelig finnes det personer som motsier andre bare for å være vanskelige, men det er jammen meg slitsomt med dem som er uenige av prinsipp også.  Motsi har mange synonymer, og "være uenig" er ikke et av dem. Utrykke uenighet, ja - men ikke å være uenig. 

Anonymkode: 861e0...7b7

NotNaomi skrev (4 timer siden):

Jeg synes det er rart at du som ikke har norsk som morsmål, kritiserer ord som du tydeligvis ikke forstår.

Anonymkode: 768f2...bd3

NotNaomi skrev (4 timer siden):

Er det å motsi?

Da argumenterer du? 

Begge deler er jo å motsi den andre, enten du kommer med førti argumenter eller bare sabler ham ned. Å bli motsagt er at den andre ikke uttrykker enighet med deg. Det er et nøytralt ord. 

Hvis du har andre konnotasjoner til ordenes innhold, så kan det jo skyldes at ordene ikke er helt de samme på ditt morsmål, men for meg ligger det ikke noe negativt i ordet «å motsi» og heller ikke forteller det noe om vedkommende bare hevder sitt standpunkt, eller argumenterer og belegger det.

Anonymkode: 246fb...a6c

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Du kan ikke direkte bytte ut motsi med uenighet. Du kan riktignok motsi noen fordi du er uenig med dem, men du kan også motsi noen fordi du vet, tror eller mener at de tar feil.   Om du sier til meg at "Det høyeste fjellet i Norge er Glittertind"  vil jeg motsi deg  "Nei, det er r det ikke, det er Galdhøpiggen som er høyest."  

Man kan dessuten være uenig uten å gidde å motsi den man er uenig med. Å motsi kan være å protestere på noe, ta igjen med noen som gjør eller sier noe feil eller oppfører seg ufint, avkrefte noe som blir sagt - enten det er en mening eller fakta. Motsi kan også være et en tøff og modig handling - som når Per og Pål sier noe stygt om / usant om Espen og Hans og  Grete står fram og forsvarer ham. 

Selvfølgelig finnes det personer som motsier andre bare for å være vanskelige, men det er jammen meg slitsomt med dem som er uenige av prinsipp også.  Motsi har mange synonymer, og "være uenig" er ikke et av dem. Utrykke uenighet, ja - men ikke å være uenig. 

Anonymkode: 861e0...7b7

Ok. Det med å motsi sladder virker mer forståelig. Da ser jeg ( endelig ) at det er greit å bruke akkurat det ordet. 

NotNaomi skrev (3 minutter siden):

Hvis jeg skriver at jeg syns pitbull er snille hunder, hvordan vil du motsi det? 

Hvordan ordlegger du deg da? 

Ah. Du tenker altså feil. Du tenker at salt kan motsies? 

Anonymkode: 8f8ba...654

NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Hvis jeg skriver at jeg syns pitbull er snille hunder, hvordan vil du motsi det? 

Hvordan ordlegger du deg da? 

Man kan ikke motsi at du synes det. Man kan argumentere for at de ikke er det (om det stemmer, jeg vet ikke om pitbuller er slemme hunder). 

Anonymkode: 43413...0f4

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Man kan ikke motsi at du synes det. Man kan argumentere for at de ikke er det (om det stemmer, jeg vet ikke om pitbuller er slemme hunder). 

Okay. Det må en påstand til. Det tar tid her 😅 da begynner det å falle mer på plass. 

NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Okay. Det må en påstand til. Det tar tid her 😅 da begynner det å falle mer på plass. 

Kan jeg få lov å påpeke ironien i at du tydeligvis ikke skjønner ganske alminnelige norske ord og uttrykk, men likevel diskuterer meningen med andre ord i tidligere tråder? Du tenker ikke at når det er noen ord du innrømmer å ikke skjønne så er det rart at du er så påståelig i andre diskusjoner om norske ord og uttrykk? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...