Gå til innhold

Smale vs tykke mennesker?!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva er det og ha et forstyrret syn på det? Det tenker jeg er forskjellig fra person til person. Som igjen nevnt er benbygning et viktig tema!!

Anonymkode: 25353...ccb

Nei, i denne sammenhengen, når vekten er så lav har det minimalt å si med benbygning.

Anonymkode: fade9...d40

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, i denne sammenhengen, når vekten er så lav har det minimalt å si med benbygning.

Vi er uenig om dette. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Du vet en person på 100 kg kan også bli alvorlig syk? Hvilken alvorlig sykdom tenker du på?

Det er sjelden sykdommen som har påført ham/henne den fedmen. 

Anonymkode: a563e...750

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi er uenig om dette. 

Nei, dere er ikke «uenige», det er derimot du som tar feil. Beinbygning utgjør forsvinnende lite.

Skrevet

Syklig utseende kan man ha som tynn og tykk. Jeg ser begge deler og tenker det samme om de ekstreme tilfellene. 

Anonymkode: 735d8...638

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Noen er naturlige undervektige og noen er naturlige overvektige. Så lenge det er naturlig betyr ikke det at en er syk for det!? 

Er man så undervektig så spiser man for lite. Noen mennesker kjenner ikke sultfølelse og kommer ikke på å spise, det betyr likevel ikke at det er naturlig eller bra. Er du så tynn er du verken pen eller sunn. 

Anonymkode: a6929...bdb

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg har hatt spiseforstyrrelser siden jeg var barn. Så jeg har vært undervektig, normalvektig, og overvektig. Jeg har aldri fått negative kommentarer eller stygge blikk som undervektig. Men det har jeg fått som overvektig. 

Anonymkode: e38a8...2d1

Hm, vi har forskjellige opplevelser. Jeg har vært både undervektig, normalvektig og overvektig. 

Jeg har aldri fått kommentar som overvektig, men jeg har ikke tall på hvor mange ganger kroppen min og hva jeg spiste ble kommentert da jeg var undervektig. Nå må du spise opp grøten din da 🤯

Anonymkode: 144c1...64d

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Når en person sier at den er redd for å legge på seg pga. ett eller få måltider, og denne personen er undervektig samtidig, da er det eneste rette å råde til å kontakte helsepersonell.

En sterkt undervektig person kan være langt nærmere organkollaps eller akutt hjertesvikt enn en overvektig person er.

Jeg tror det er helt feil at en (for) tynn person dømmes lettere enn en tykk person, tvert imot. Mitt inntrykk er at de med fedme opplever mer diskriminering og stygge kommentarer enn de som er undervektige. De som er tydelig undervektige får oftere kommentarer som går på helse, spesielt om de i tillegg viser klare tegn på et forstyrret forhold til det å spise og spise nok. Det er naturlig at folk blir mer akutt bekymret for en som er såpass undervektig, siden helsesituasjonen som regel også er i langt høyere risiko for akutt alvorlig sykdom, organsvikt m.m.

Men det er ikke rettferdig. Ene søsteren min er tynn. Sånn under standarden. Hun har langt fra noen spiseforstyrrelse, men hun er vegetarianer og liker ikke fet mat heller. Det gjør heller ikke faren til ungene mine. Han er veldig forfengelig og liker ikke tanken på å bli overvektig og trener og passer på. Men han har heller ikke spiseforstyrrelser. Man kan ikke anta at alle som er redde for å legge på seg og ikke liker det man samt er tynne, har et problem. 

Gjest NotNaomi
Skrevet

Det er sjelden sykdommen som har påført ham/henne den fedmen. 

Overspising er jo en forstyrrelse det også. De som spiser fordi det er andre ting de savner. Mat kan bli en trøst. 

Skrevet
NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Men det er ikke rettferdig. Ene søsteren min er tynn. Sånn under standarden. Hun har langt fra noen spiseforstyrrelse, men hun er vegetarianer og liker ikke fet mat heller. Det gjør heller ikke faren til ungene mine. Han er veldig forfengelig og liker ikke tanken på å bli overvektig og trener og passer på. Men han har heller ikke spiseforstyrrelser. Man kan ikke anta at alle som er redde for å legge på seg og ikke liker det man samt er tynne, har et problem. 

Livet er ikke rettferdig. Og hun du siterer påstår heller ikke det, hun forklarer forskjellen. Nyanser i språket, vet du. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Livet er ikke rettferdig. Og hun du siterer påstår heller ikke det, hun forklarer forskjellen. Nyanser i språket, vet du. 

Skrevet

Nei, dere er ikke «uenige», det er derimot du som tar feil. Beinbygning utgjør forsvinnende lite.

Litt av en hersketeknikk du bruker. Benbygning har selvfølgelig noe å si jo. En person med kraftig benbygning vs en med smal utgjør en STOR forskjell. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det var ikke det jeg spurte om. Jeg spør om hvorfor dømmes lettere en smal enn en tykk person? 

Du mener seriøst at en smal person dømmes lettere enn en tykk person?! I hvilken verden lever du egentlig i?🙄

Anonymkode: 3e975...7f9

Skrevet
NotNaomi skrev (4 minutter siden):

Overspising er jo en forstyrrelse det også. De som spiser fordi det er andre ting de savner. Mat kan bli en trøst. 

Spiseforstyrrelser har mange former og en på 100 kg dame kan ha en overspisningslidelse det er så vel relevant som en som er 44 kg har anoreksi / bulimi. Det må ikke være men det kan. Det er ikke svart hvitt på noen av dem. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du mener seriøst at en smal person dømmes lettere enn en tykk person?! I hvilken verden lever du egentlig i?🙄

Anonymkode: 3e975...7f9

Jeg lever her inne på dette forumet her og nå- og her dømmes en etter hvordan en tenker. Hvilken verden lever du i? 

Skrevet
NotNaomi skrev (11 minutter siden):

Enig! 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Spiseforstyrrelser har mange former og en på 100 kg dame kan ha en overspisningslidelse det er så vel relevant som en som er 44 kg har anoreksi / bulimi. Det må ikke være men det kan. Det er ikke svart hvitt på noen av dem. 

Nei. Men jeg har både hørt og sett ekstremt lite av at overvektige blir diagnostisert med det. Mens tynne er fritt vilt. Merkelig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Hm, vi har forskjellige opplevelser. Jeg har vært både undervektig, normalvektig og overvektig. 

Jeg har aldri fått kommentar som overvektig, men jeg har ikke tall på hvor mange ganger kroppen min og hva jeg spiste ble kommentert da jeg var undervektig. Nå må du spise opp grøten din da 🤯

Anonymkode: 144c1...64d

Jeg forstår ikke at noen kan synes det naturlig å påpeke andres mat under måltid. Det er så sykt frekt! Om det oppleves vanskelig for den som er utsatt for andres blikk er kommentarer av den grad svært ødeleggende. Selv får jeg også sånne og da går jeg bare! 

Skrevet
NotNaomi skrev (10 minutter siden):

Hva var det du ikke forsto?

Skrevet
NotNaomi skrev (3 minutter siden):

Nei. Men jeg har både hørt og sett ekstremt lite av at overvektige blir diagnostisert med det. Mens tynne er fritt vilt. Merkelig. 

Ja men er du ikke enig at de som ser ut som hval vs 100-150 kg har et likt ‘’utgangspunkt’’ som smale? Det er diskriminering av smale mennesker. 

Skrevet
NotNaomi skrev (14 minutter siden):

Det er en fin linje mellom det å trene for å passe på at man ikke legger på seg ( unngå overvekt) og det å ha et usunt forhold til mat. ( spiseforsyrrelser). Det er ikke alltid lett å vite helt konkret hvilken vei vektskålen tipper.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Litt av en hersketeknikk du bruker. Benbygning har selvfølgelig noe å si jo. En person med kraftig benbygning vs en med smal utgjør en STOR forskjell. 

Hos kvinner varierer vekten av benbygningen med omtrent bare 750 gram, og med cirka 1 kilo for menn.

https://www.roede.com/magasinet/artikkel/nei-man-kan-ikke-skylde-pa-kraftig-benbygning/

Så nei, kraftig vs tynn benbygning gjør ingen stor forskjell. Skal vi legge den død nå?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja men er du ikke enig at de som ser ut som hval vs 100-150 kg har et likt ‘’utgangspunkt’’ som smale? Det er diskriminering av smale mennesker. 

Ser ut som hval?? Det er i så fall diskriminering på høyt plan. Alle dager i uken.

Gjest NotNaomi
Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Det er en fin linje mellom det å trene for å passe på at man ikke legger på seg ( unngå overvekt) og det å ha et usunt forhold til mat. ( spiseforsyrrelser). Det er ikke alltid lett å vite helt konkret hvilken vei vektskålen tipper.

Det er kanskje ikke alltid lett nei. Derfor må jo folk være litt forsiktige med å sykeligjøre noen også. For det gjør de på en bastant måte noen ganger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Heller hval enn beinrangel 🙃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...