Gå til innhold

Smale vs tykke mennesker?!

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Åja… var det antall kilo likevel som avgjorde om du var syk eller ikke? Jeg mener jeg leste om en som sa det var en psykisk sykdom? Blir så forvirret nå. Er det fysisk eller bare psykisk? Å være opptatt av hva man spiser har ingenting med et forstyrret forhold til mat og si. Hva vet du om meg ellers? Ingenting. Hva om jeg driver med en konkurranse sport? Hva om jeg alltid har vært spe? Du mangler for mye informasjon til å si jeg er da vil ha en alvorlig undervekt. 

Anonymkode: 25353...ccb

Det er en psykisk sykdom som gjør at man også kan bli alvorlig syk og dø av den.

Om du var toppidrettsutøver så hadde du vært såpass muskuløs at du uansett hadde hatt en høyere bmi - og ikke minst, du ville hatt et støtteapparat rundt deg som hadde nektet deg å konkurrere. For som godt trent med en så lav bmi vil du, som kvinne, ha en altfor lav fettprosent, noe som fører til at hormonene i kroppen din ikke lenger kan fungere normalt, og også indre organer vil begynne å slite

Som sagt mange ganger før, noen ytterst få kan være undervektige og likevel friske. Men disse har et normalt forhold til mat, spiser nok og det kroppen trenger uten å lage mye drama om det.

Anonymkode: fade9...d40

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du mener at det er fysisk mulig? Du tror ikke at den på 90 kg ikke vil tåle en for hard vektnedgang og stryke med underveis? Hvis personen har en høyde tilsvarende vekten som samsvarer? 

Hvor høy må man være for å tilsvare 90 kg? Det er klart det er grenser for hvor lav kroppsvekt man kan få, en på 150 cm tåler å ha færre kilo enn en på 2 meter. Men dette er da basallærdom og ikke noe du lærer i dag? 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vet men nå diskuterer vi denne saken hvor vi ikke er helt enig. 

Hvilken sak? Jeg diskuterer på generelt grunnlag. 

Anonymkode: a6929...bdb

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja det har jeg sett men da har de som har gått ned 50 kg ofte hatt en overvekt. Hvordan kan du forsvare at en som er 50 og en som er 90 kg kan oppnå en vekt på 30 kg begge to? Mener du det er mulig? Du mener også at det en selv sier ikke skal legges vekt på?

Det er rimelig sykt å på alvor snakke om at voksne mennesker skal "oppnå" en vekt på 30 kg.

Hvem som helst kan nå den vekten om de er syk nok, uansett utgangspunktet - hvis de lever så lenge etter de ble svært alvorlig undervektig, da, det er langt fra sikkert.

Du henger deg opp i feil ting.

Du er to kg unna en vekt som du selv sier du tror gir alvorlig/dødelig sykdom - og du er redd for at ett eller få måltid i julen skal gjøre at du legger på deg...

De som er så syke psykisk i sin spiseforstyrrelse mister fullstendig gangsynet på hva som er normalt og forenelig med et noenlunde friskt liv, til og med uforenelig med liv for de som begynner å snakke på fullt alvor om voksne som går ned til 25 og 30 kg.

Søk hjelp, HI, for du har forestillinger om kropp som er farlige for deg selv.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er en psykisk sykdom som gjør at man også kan bli alvorlig syk og dø av den.

Om du var toppidrettsutøver så hadde du vært såpass muskuløs at du uansett hadde hatt en høyere bmi - og ikke minst, du ville hatt et støtteapparat rundt deg som hadde nektet deg å konkurrere. For som godt trent med en så lav bmi vil du, som kvinne, ha en altfor lav fettprosent, noe som fører til at hormonene i kroppen din ikke lenger kan fungere normalt, og også indre organer vil begynne å slite

Som sagt mange ganger før, noen ytterst få kan være undervektige og likevel friske. Men disse har et normalt forhold til mat, spiser nok og det kroppen trenger uten å lage mye drama om det.

Du sier toppidrettsutøver og jeg skisserer konkurranse sport, det var en vesentlig forskjell eller? Bmi kommer i tillegg an på alder. Du vet det sant? En Bmi er ikke korrekt heller ut fra benbygningen- det er kun en indikasjon. Noen kan ha en normal kropp på en lav bmi og omvendt. Jeg spiser også nok. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvor høy må man være for å tilsvare 90 kg? Det er klart det er grenser for hvor lav kroppsvekt man kan få, en på 150 cm tåler å ha færre kilo enn en på 2 meter. Men dette er da basallærdom og ikke noe du lærer i dag? 

Hvilken sak? Jeg diskuterer på generelt grunnlag. 

Denne saken er generell. Det tok lang tid før du forstod hva jeg mente…

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er rimelig sykt å på alvor snakke om at voksne mennesker skal "oppnå" en vekt på 30 kg.

Hvem som helst kan nå den vekten om de er syk nok, uansett utgangspunktet - hvis de lever så lenge etter de ble svært alvorlig undervektig, da, det er langt fra sikkert.

Du henger deg opp i feil ting.

Du er to kg unna en vekt som du selv sier du tror gir alvorlig/dødelig sykdom - og du er redd for at ett eller få måltid i julen skal gjøre at du legger på deg...

De som er så syke psykisk i sin spiseforstyrrelse mister fullstendig gangsynet på hva som er normalt og forenelig med et noenlunde friskt liv, til og med uforenelig med liv for de som begynner å snakke på fullt alvor om voksne som går ned til 25 og 30 kg.

Søk hjelp, HI, for du har forestillinger om kropp som er farlige for deg selv.

Hvor tar du det fra? Jeg gav et eksempel… søk hjelp selv. Jeg trenger ikke hjelp. Jeg har det bra med meg selv og feiler ingenting. 

Annonse

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Du sier toppidrettsutøver og jeg skisserer konkurranse sport, det var en vesentlig forskjell eller? Bmi kommer i tillegg an på alder. Du vet det sant? En Bmi er ikke korrekt heller ut fra benbygningen- det er kun en indikasjon. Noen kan ha en normal kropp på en lav bmi og omvendt. Jeg spiser også nok. 

Nei, det er ikke vesentlig forskjell, for driver du med en fysisk sport så på et slikt nivå at du konkurrerer så vil du ha såpass mye muskler at du ville hatt en høyere bmi - evt. at du hadde hatt så lav fettmasse at du var for mager til å konkurrere fordi det ikke var ansvarlig siden du kunne ha gått inn i akutt sykdom pga. næringsmangel. Det ER en grunn til at toppidrettsutøvere blir nektet å konkurrere og trene hardt når de blir for tynne og de ikke spiser nok.

Hvor gammel er du hvis du mener alder er et poeng med din bmi?

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er ikke vesentlig forskjell, for driver du med en fysisk sport så på et slikt nivå at du konkurrerer så vil du ha såpass mye muskler at du ville hatt en høyere bmi - evt. at du hadde hatt så lav fettmasse at du var for mager til å konkurrere fordi det ikke var ansvarlig siden du kunne ha gått inn i akutt sykdom pga. næringsmangel. Det ER en grunn til at toppidrettsutøvere blir nektet å konkurrere og trene hardt når de blir for tynne og de ikke spiser nok.

Hvor gammel er du hvis du mener alder er et poeng med din bmi?

Sikkert yngre enn deg! 

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hvor tar du det fra? Jeg gav et eksempel… søk hjelp selv. Jeg trenger ikke hjelp. Jeg har det bra med meg selv og feiler ingenting. 

Du har to ganger i tråden snakket om voksne som "kan oppnå" en så lav vekt at de vil være døden nær, om ikke allerede død før de når den vekten. Første gang brukte 25 kg som eksempel, andre gang 30 kg. Bare det å i fullt alvor bruke så ekstremt lav vekt på voksne som et eksempel er et sykdomstegn, dessverre.

Du har selv fortalt at du har problemer med å spise mat med fett og kjøtt, fordi du er redd for å legge på deg. Du har selv fortalt at du er på kant med familien din pga. maten. Begge deler er også store faresignal når du har har undervekt.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Denne saken er generell. Det tok lang tid før du forstod hva jeg mente…

Jeg tror ikke jeg forstår deg enda. Du virker til å mangle selv det mest grunnleggende innen kroppens anatomi. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du har to ganger i tråden snakket om voksne som "kan oppnå" en så lav vekt at de vil være døden nær, om ikke allerede død før de når den vekten. Første gang brukte 25 kg som eksempel, andre gang 30 kg. Bare det å i fullt alvor bruke så ekstremt lav vekt på voksne som et eksempel er et sykdomstegn, dessverre.

Du har selv fortalt at du har problemer med å spise mat med fett og kjøtt, fordi du er redd for å legge på deg. Du har selv fortalt at du er på kant med familien din pga. maten. Begge deler er også store faresignal når du har har undervekt.

Jeg mener det er å gå over grensen og anta sykdom hos et annet menneske, spesielt når det kommer fra en svigerinne som lager suppe. Ja det synes jeg. Snakk om styre og lage konflikter. Høres ut som du er godt kjent med denne grusomme sykdommen. Håper det går bedre med deg nå og at du er frisk i dag. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mener det er å gå over grensen og anta sykdom hos et annet menneske, spesielt når det kommer fra en svigerinne som lager suppe. Ja det synes jeg. Snakk om styre og lage konflikter. Høres ut som du er godt kjent med denne grusomme sykdommen. Håper det går bedre med deg nå og at du er frisk i dag. 

Svigerinne som lager suppe? 

Annonse

Så ufint sagt! 

Det var ikke intensjonen å være ufin, men det er vanskelig å diskutere når du mangler så grunnleggende kunnskap. Kan jeg spør hvor gammel du er? Ikke slemt ment, men av oppriktig interesse. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det var ikke intensjonen å være ufin, men det er vanskelig å diskutere når du mangler så grunnleggende kunnskap. Kan jeg spør hvor gammel du er? Ikke slemt ment, men av oppriktig interesse. 

Det svarte jeg på i sted, garantert med stor sannsynlighet yngre enn dere begge. Sånn er det når man diskuterer anonymt da kan en være ung og en eldre. Det er nok situasjonen her. 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det svarte jeg på i sted, garantert med stor sannsynlighet yngre enn dere begge. Sånn er det når man diskuterer anonymt da kan en være ung og en eldre. Det er nok situasjonen her. 

Det er ikke tvil om at du er yngre, men jeg trodde i utgangspunktet at du er voksen. Nå tror jeg ikke det lenger. 

NotNaomi skrev (På 17.12.2022 den 7.54):

Men det er ikke rettferdig. Ene søsteren min er tynn. Sånn under standarden. Hun har langt fra noen spiseforstyrrelse, men hun er vegetarianer og liker ikke fet mat heller. Det gjør heller ikke faren til ungene mine. Han er veldig forfengelig og liker ikke tanken på å bli overvektig og trener og passer på. Men han har heller ikke spiseforstyrrelser. Man kan ikke anta at alle som er redde for å legge på seg og ikke liker det man samt er tynne, har et problem. 

Men det er forskjell på om man er sånn og har vært sånn eller om det er noe som har dukket opp. Og det er forskjell på å være redd for å legge på seg,- og passe på at man ikke legger på seg. Det første kan være hemmende og skape panikktanker og urasjonell tenkegang og løgner og dårlig stemning rundt måltid og andre tilstelninger hvor god mat eller drikke spiller en større eller mindre rolle. Bevisst eller bevisst vil ofte en slik person skape oppmerksomhet mot seg selv og sin oppførsel rundt mat.... 

Den andre,- en normal frisk person som tar vare på helsa og vil holde vekta vet at fet mat eller masse kaker i en periode vil kunne føre til vektoppgang. Det vil derimot ikke føre til panikktanker eller frykt. Noen lar det gå for et måltid (juleaften f.eks) eller tre, eller en periode (ferie), -andre vil holde seg unna maten enkelt,- uten å ty til løgner eller prøve å lure seg unna på andre måter, blir sint eller defansiv og skaper utrivelig stemning Denne vil,- OM det skulle bli spørsmål,- bare si det som det er! Jeg passer vekta, føler jeg tåler så lite utskeielser, jeg velger avstå fremfor å måtte ta skippertak i nye og ned for å "hente meg inn", eller liknende. Ikke gjøre stort nummer ut av det ihvertfall, og heller ikke "være på forskudd" med å fortelle til alle at man ikke vil spise like mye/samme som resten..... Mest sannsynlig vil denne gå under radaren med å la være og spise ditt eller datt,- eller at denne spiser mye mindre av kakefatet en "normalt".... Fordi det er normal oppførsel fra denne. Ikke en påtvunget, ny eller radikalt endret oppførsel på noe som helst måte. 

Anonymkode: f42b8...03b

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men det er forskjell på om man er sånn og har vært sånn eller om det er noe som har dukket opp. Og det er forskjell på å være redd for å legge på seg,- og passe på at man ikke legger på seg. Det første kan være hemmende og skape panikktanker og urasjonell tenkegang og løgner og dårlig stemning rundt måltid og andre tilstelninger hvor god mat eller drikke spiller en større eller mindre rolle. Bevisst eller bevisst vil ofte en slik person skape oppmerksomhet mot seg selv og sin oppførsel rundt mat.... 

Den andre,- en normal frisk person som tar vare på helsa og vil holde vekta vet at fet mat eller masse kaker i en periode vil kunne føre til vektoppgang. Det vil derimot ikke føre til panikktanker eller frykt. Noen lar det gå for et måltid (juleaften f.eks) eller tre, eller en periode (ferie), -andre vil holde seg unna maten enkelt,- uten å ty til løgner eller prøve å lure seg unna på andre måter, blir sint eller defansiv og skaper utrivelig stemning Denne vil,- OM det skulle bli spørsmål,- bare si det som det er! Jeg passer vekta, føler jeg tåler så lite utskeielser, jeg velger avstå fremfor å måtte ta skippertak i nye og ned for å "hente meg inn", eller liknende. Ikke gjøre stort nummer ut av det ihvertfall, og heller ikke "være på forskudd" med å fortelle til alle at man ikke vil spise like mye/samme som resten..... Mest sannsynlig vil denne gå under radaren med å la være og spise ditt eller datt,- eller at denne spiser mye mindre av kakefatet en "normalt".... Fordi det er normal oppførsel fra denne. Ikke en påtvunget, ny eller radikalt endret oppførsel på noe som helst måte. 

Men så er det jo grader av alt også? Selv om man sliter litt med mat, la oss si det, så trenger det ikke være noen katastrofe eller frykt for at ting blir verre. Det er de som har et anstrengt forhold til mat uten at de er syke eller trenger hjelp. Så det er nyanser også på det området. Helt greit å være obs, men folk bør jo ikke ta helt av? 

Jeg tror at vi ofte ser vårt eget i andre, og så reagerer vi ut fra det. Akkurat som med alle diagnoser folk slenger ut fordi de kjenner igjen noen, iblant bare ett typisk symptom. Har også sett diskusjoner på andre forum hvor folk rett og slett er opphengt i hvor tynne noen er. Hvor mye de trener og hva de spiser osv. Og så kommer det fram at de selv har eller har hatt et spiseoroblem. Right? Og sånt skjønner man hvis man kan være slik selv også. Jeg kan også tenke litt eller mistenke noe vedr andre, men jeg ser selv at den personen er ikke meg. Jeg sier ikke noe, og er mot å sykeligjøre eller mistenke folk sånn etter prinsippet om at det er bedre å si fra ved bekymring eller mistanke, enn å la være. Det er jeg ikke enig i. Man bør heller tenke at det er ganske kjipt å bli mistenkt for noe, og for å være syk, trenge hjelp eller whatever. De verste tilfellene er jo også at folk begynner å påstå, og da er de ikke åpne for realiteten i det hele tatt pga egen overbevisning.

Så det går an å vurdere litt mer før man stempler andre. Ikke minst bør alle være mye bedre på å spørre om det egentlig ikke handler mer om dem selv. For det gjør ofte det. 

Anonym bruker skrev (På 17.12.2022 den 19.41):

Hva mener du med "svigerinne som lager suppe"?

Jeg har heldigvis aldri hatt spiseforstyrrelser, har et godt forhold til mat, spiser sunn og god mat, nok mat.

Men jeg har sett andres sykdom både privat og gjennom jobb.

03b forklarer det godt i sitt svar #144, jeg er i den andre gruppen. Alt du har skrevet gir inntrykk av at du dessverre er i den første gruppen, siden du forteller at du er redd for å gå opp i vekt pga. maten julaften +++

Jeg antar du forsøker deg med hersketeknikk med dine to siste setninger, men med å forsøke å gjøre meg, som forsøker å hjelpe deg, til den syke så tar du ikke ansvar for deg selv.

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Anta at et menneske du ikke kjenner eller har en relasjon til er sykt hører ikke hjemme noen sted. Du kan tenke og tro men og anta sykdom hos en person og utbrodere det skal man uansett være forsiktig med. Noen har restriksjoner med mat kropp og vekt- det er en intim sone ingen andre har noe med enten dem er over normal eller undervektige. Kropper er forskjellige! Noen er naturlig tynne andre naturlig tykke. 

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Anta at et menneske du ikke kjenner eller har en relasjon til er sykt hører ikke hjemme noen sted. Du kan tenke og tro men og anta sykdom hos en person og utbrodere det skal man uansett være forsiktig med. Noen har restriksjoner med mat kropp og vekt- det er en intim sone ingen andre har noe med enten dem er over normal eller undervektige. Kropper er forskjellige! Noen er naturlig tynne andre naturlig tykke. 

Ikke meg du skriver til, men man er ikke "naturlig tynn" hvis man er så redd for å legge på seg at man ikke kan spise normal julemiddag.

Og jo, når noen selv presenterer så alvorlige tegn på spiseforstyrrelse OG i tillegg innrømmer å være såpass undervektig, da er det eneste ansvarlig å si fra. Å da støtte en person til å ikke spise en normal julemiddag, det er svært uansvarlig.

Hva mener du med "svigerinne som lager suppe"?

Jeg har heldigvis aldri hatt spiseforstyrrelser, har et godt forhold til mat, spiser sunn og god mat, nok mat.

Men jeg har sett andres sykdom både privat og gjennom jobb.

03b forklarer det godt i sitt svar #144, jeg er i den andre gruppen. Alt du har skrevet gir inntrykk av at du dessverre er i den første gruppen, siden du forteller at du er redd for å gå opp i vekt pga. maten julaften +++

Jeg antar du forsøker deg med hersketeknikk med dine to siste setninger, men med å forsøke å gjøre meg, som forsøker å hjelpe deg, til den syke så tar du ikke ansvar for deg selv.

Jeg har heller aldri hatt spiseforstyrrelser. Jeg synes synd i dem som har den sykdommen - for den tar mye tid for dem det gjelder. Det virker som enkelte ser ned på de med psykiske utfordringer og det er jo synd i 2022 at noen fremdeles har de holdningene. Jeg sier ikke at du har det. Du skriver du forsøker og hjelpe meg? Men har jeg bedt om den hjelpen? Hvordan får du det inntrykket at jeg trenger hjelp? At du har sett sykdom gjennom jobb / privat er ikke relevant her. Jeg har et naturlig forhold til mat og er opptatt av og holde kroppen sunn. Med riktig kosthold som er normalt og være opptatt av. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...