Gå til innhold

Smale vs tykke mennesker?!

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er ganske vanskelig for meg og forstå kan være mulig. Jeg vet om en som veier over 100 kg dame og jeg kan ikke forstå hvordan hun kunne blitt 25 kg levende. Mens en på halvparten kunne kanskje klart det med benbygningen…

Anonymkode: 25353...ccb

Men at det er vanskelig for deg å forstå gjør jo ikke at linkene er feil. Du må nesten bare godt at her har du misforstått noe. Du lærte noe nytt i dag, og det er en bra ting. 

Anonymkode: a6929...bdb

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men at det er vanskelig for deg å forstå gjør jo ikke at linkene er feil. Du må nesten bare godt at her har du misforstått noe. Du lærte noe nytt i dag, og det er en bra ting. 

Men du svarte ikke på spørsmålet om tråden. Det hadde du ikke svar på utenom og motbevise om benbygning… 

mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Mente spesielt her inne i mitt svar. Vise bekymring som i å si fra at tråden inneholder usunt fokus og det å rapportere. Man kan ha rett i sin bekymring og man kan ta feil. I min bok er det bedre å ta feil enn å ikke si noe.

Ah, skjønner, da var vi på forskjellig kontekst 👍🏻

Anonymkode: 144c1...64d

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

1.58

Ser ikke problemet. Selv har jeg vært 175 høy og veid 52 kg mesteparten av mitt voksne liv. Naturlig. Selv om jeg har spist normalt. 

Anonymkode: 4f686...538

Ser ikke problemet. Selv har jeg vært 175 høy og veid 52 kg mesteparten av mitt voksne liv. Naturlig. Selv om jeg har spist normalt. 

Anonymkode: 4f686...538

Da må du være døds syk. Klarer du å gå?

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Men du svarte ikke på spørsmålet om tråden. Det hadde du ikke svar på utenom og motbevise om benbygning… 

Hva savner du svar på? Det er ikke greit å kommentere på noens kroppsvekt eller fasong. Men jeg opplever ikke at det er mindre stigma ved å være for tynn kontra å være for tykk. 

Annonse

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Fikk du ikke si voksne i mot når du var yngre? 😵

Ble oppdratt til å ikke lage noe drama eller oppstandelse hos folk, det forplanter seg lett hos barn som ikke har nyansene som voksne. Tror ikke intensjonen var å bare sitter der å ta i mot «velmente» kommentarer, men det ble resultatet i slike litt ulne situasjoner. En ting er når noen gjør noe direkte mot deg, en annen ting når en selv føler det ikke er greit. Denne er vanskelig å manøvrere seg i som barn, i hvert fall min erfaring. 

Som voksen selv nå tenker jeg det er en av de viktigste egenskapene barn kan lære av oss voksne. Sette grenser, akseptere at vi kan være uenige uten at det i seg selv er ett problem, at de har rett til å si nei og i mot. Så lenge en er saklig, er det egentlig den andres problem om h*n blir fornærmet over at du setter grenser. Jeg passerte 40 før jeg skjønte det selv. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hva savner du svar på? Det er ikke greit å kommentere på noens kroppsvekt eller fasong. Men jeg opplever ikke at det er mindre stigma ved å være for tynn kontra å være for tykk. 

Jeg spør om hvorfor dømmes lettere en smal enn en tykk person?  Hvorfor vil en anta at dersom en person har en lav bmi automatisk er syk? Hvorfor skjer ikke det samme hos de som er betydelige overvektig? 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg spør om hvorfor dømmes lettere en smal enn en tykk person?  Hvorfor vil en anta at dersom en person har en lav bmi automatisk er syk? Hvorfor skjer ikke det samme hos de som er betydelige overvektig? 

Jeg kan jo bare svare for meg selv og jeg prøver ikke å dømme noen. Men en svært tynn person vil nok raskere se syklig ut siden man forbinder undervekt med sykdom eller fattigdom. 

Men er vi enige om at benbygningen ikke har stort å si når det kommer til vekt?

Ble oppdratt til å ikke lage noe drama eller oppstandelse hos folk, det forplanter seg lett hos barn som ikke har nyansene som voksne. Tror ikke intensjonen var å bare sitter der å ta i mot «velmente» kommentarer, men det ble resultatet i slike litt ulne situasjoner. En ting er når noen gjør noe direkte mot deg, en annen ting når en selv føler det ikke er greit. Denne er vanskelig å manøvrere seg i som barn, i hvert fall min erfaring. 

Som voksen selv nå tenker jeg det er en av de viktigste egenskapene barn kan lære av oss voksne. Sette grenser, akseptere at vi kan være uenige uten at det i seg selv er ett problem, at de har rett til å si nei og i mot. Så lenge en er saklig, er det egentlig den andres problem om h*n blir fornærmet over at du setter grenser. Jeg passerte 40 før jeg skjønte det selv. 

Jeg tror voksne kan lære mye av yngre. I dagens tid er det sosiale medier, større krav, press, mm. Det er noe annet og vokse opp nå enn for 40 år siden mtp kroppsfokus. 

Hva er det som skjer her? Gjør du akkurat det samme som du beskylder andre for? 

Jeg beskylder ingen jeg blir beskyldt selv. Det var sarkastisk ment, men det ble ikke forstått. 

Annonse

Jeg kan jo bare svare for meg selv og jeg prøver ikke å dømme noen. Men en svært tynn person vil nok raskere se syklig ut siden man forbinder undervekt med sykdom eller fattigdom. 

Men er vi enige om at benbygningen ikke har stort å si når det kommer til vekt?

Nei vi blir aldri enig om noe faktisk. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei vi blir aldri enig om noe faktisk. 

Så du mener at det er feil at det er liten forskjell på vekten uansett hvilken benbygning man har? 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Så du mener at det er feil at det er liten forskjell på vekten uansett hvilken benbygning man har? 

Jeg tenker det er forskjellig fra hvem som ser og hvem som vurderer. Jeg tror opplevelsen en selv har stemmer mer enn utenfra hvis det har en naturlig grunn. 

Jeg tenker det er forskjellig fra hvem som ser og hvem som vurderer. Jeg tror opplevelsen en selv har stemmer mer enn utenfra hvis det har en naturlig grunn. 

Hva mener du her? Man kan ikke vurdere om noen har en tung eller lett benbygning? Og hva er en naturlig grunn?

Jeg er litt opptatt av om du har forstått prinsippet ved at man kun skiller 750 gram på de forskjellige benbygningene. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du her? Man kan ikke vurdere om noen har en tung eller lett benbygning? Og hva er en naturlig grunn?

Jeg er litt opptatt av om du har forstått prinsippet ved at man kun skiller 750 gram på de forskjellige benbygningene. 

Jeg mener en selv kan vurdere om en er frisk selvom andre sier det motsatte. Det er ens egen vurdering som er den som gjelder uansett vekt. Det kan være naturlige grunner til at en har en høy eller mindre høy vekt. Hvorfor blir da noen aldri overvektige og noe aldri undervektige? Hvorfor strever noen med vektnedgang og andre med vektoppgang? 

Det er litt rart egentlig, men det er kanskje det at det alltid har vært mer akseptert på en måte å kommentere lav vekt. Og vi forbinder kanskje det å være tynn og mager mer med alvorlig sykdom enn vi gjør med overvekt. Selvom det også er helseskadelig å være overvektig så tenker vi vel mer på akutt, alvorlig sykdom som kreft, anoreksi ol når vi ser et veldig tynt menneske, mens når vi ser en som er tykk så tenker vi at vedkommende er i fare for å få sykdommer, men ikke er akutt syk.

Anonymkode: de661...afe

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg mener en selv kan vurdere om en er frisk selvom andre sier det motsatte. Det er ens egen vurdering som er den som gjelder uansett vekt. Det kan være naturlige grunner til at en har en høy eller mindre høy vekt. Hvorfor blir da noen aldri overvektige og noe aldri undervektige? Hvorfor strever noen med vektnedgang og andre med vektoppgang? 

Men spiseforstyrrelser er jo en psykisk sykdom og ikke alltid så lett å innrømme ovenfor seg selv. Jeg er enig i at man skal være forsiktig med å kommentere andre vekt og spisevaner uansett om det er pga fedme eller undervekt - så sant man ikke er i nær relasjon og oppriktig bekymret. 

Jeg har enda ikke fått svar på om ditt syn på tung kontra lett benbygning har endret seg?

Men spiseforstyrrelser er jo en psykisk sykdom og ikke alltid så lett å innrømme ovenfor seg selv. Jeg er enig i at man skal være forsiktig med å kommentere andre vekt og spisevaner uansett om det er pga fedme eller undervekt - så sant man ikke er i nær relasjon og oppriktig bekymret. 

Jeg har enda ikke fått svar på om ditt syn på tung kontra lett benbygning har endret seg?

En spiseforstyrrelse er ikke en psykisk sykdom. En spiseforstyrrelse er en psykosomatisk sykdom. Der lærte du deg noe nytt. Selv nære relasjoner kan ta feil, er vi enig om det? 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

En spiseforstyrrelse er ikke en psykisk sykdom. En spiseforstyrrelse er en psykosomatisk sykdom. Der lærte du deg noe nytt. Selv nære relasjoner kan ta feil, er vi enig om det? 

Det er en psykisk lidelse, om man skal være helt nøyaktig. 
https://www.psykologforeningen.no/foreningen/aktuelt/aktuelt/hva-er-spiseforstyrrelser

Nære relasjoner kan ta feil, men det er innafor at de tar det opp om de er bekymret. 

Er du enig i at benbygningen er irrelevant i denne diskusjonen? Ja eller nei. 

Det er en psykisk lidelse, om man skal være helt nøyaktig. 
https://www.psykologforeningen.no/foreningen/aktuelt/aktuelt/hva-er-spiseforstyrrelser

Nære relasjoner kan ta feil, men det er innafor at de tar det opp om de er bekymret. 

Er du enig i at benbygningen er irrelevant i denne diskusjonen? Ja eller nei. 

En spiseforstyrrelse er en sykdom som rammer psykisk og fysisk. Det kommer an til hvilken relasjon den som tar det opp har. Hvorfor er det viktig at jeg svarer på? Hvorfor? 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Problemet er at premisset ditt er feil.

Anonymkode: 86308...496

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...