Gå til innhold

Er det vanlig og kunne lage mat fra bunnen av???

Anbefalte innlegg

NotNaomi skrev (22 minutter siden):

Jeg kunne ikke bake, og det skrev jeg her på forumet. Jeg skjønte fort at det BURDE jeg kunne! 😄 for å si det sånn. Hadde aldri lært å bake og var ikke vant til kaker osv.

Men det gikk en f... i meg, så jeg lærte det. Det falt meg overraskende lett også. 

Hvis alle lagde mat fra bunn så hadde ikke halvfabrikata og ferdigrettter solgt såå mye. Jeg ser voksne som handler alt fra sausposer til ferdig lapskaus hver eneste dag.

Men hjemmelaget smaker best, akkurat det gjør det altså. Start med noe enkelt. Supper osv. Hvis du vil da. 

Det er det fine med kvinnesysler. De er lette og enkle. De er ikke som mannesysler, som det å skru en bil fra hverandre og sette den sammen igjen eller en PC fra hverandre og sette den sammen igjen. Da må du tenke en masse. Slikt gjør bare vondt i et lite kvinnehode.

Heldigvis er våre oppgaver så mye lettere og enklere enn menn sine oppgaver.

Anonymkode: 6cfde...39b

Fortsetter under...

Ja, det vil jeg si. At tidsklemma gjør at folk velger Toro er forståelig, men har man tid og ork er mat fra bunnen helt supert. 

Jeg har bakt fra bunnen av fra jeg gikk i barnehagen. Alltid hatt interesse for baking, og spesielt kaker. All ære til mamma og pappa som lot deres lille femåring styre alene på kjøkkenet. Hadde en barnebakebok der jeg kunne noen oppskrifter utenat. Middager var det verre med. Jeg har hatt mine runder med Toro, og synes helt ærlig at Toro har gode produkter. Likevel, da jeg bestemte meg for å bli vegetarianer ble jeg mer nysgjerrig på å lage også middager fra bunnen. Og pålegg, desserter, bakevarer osv. Nå lager jeg mat fra bunnen der jeg har tiden til det. Og helt ærlig tar det ikke mye lenger tid enn en Toro-pose, men det krever ofte mange ingredienser. Jeg synes det er spennende, og har fryseren full av urter, sauser og bakevarer. Og å dra frem pastarullen en fredagskveld er heller ikke å forakte ;)

Anonymkode: 9cb22...575

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Det er det fine med kvinnesysler. De er lette og enkle. De er ikke som mannesysler, som det å skru en bil fra hverandre og sette den sammen igjen eller en PC fra hverandre og sette den sammen igjen. Da må du tenke en masse. Slikt gjør bare vondt i et lite kvinnehode.

Heldigvis er våre oppgaver så mye lettere og enklere enn menn sine oppgaver.

Anonymkode: 6cfde...39b

Driver menn og skrur biler fra hverandre og setter dem sammen igjen? 🙂

Ja helt normalt å kunne lage flere retter fra bunnen av. Men alle må lære en plass. Jeg lærte en del gjennom oppveksten og som voksen finner jeg mange oppskrifter på nettet. Det er da ikke noen skam i å lese en oppskrift. Hvis man lager det samme flere ganger lærer man å gjøre det uten oppskrift. 

Jeg kunne grunnleggende ting som å steke og koke osv, men å lage sauser lærte jeg i voksen alder på eget initiativ. Stort sett husker jeg ting jeg har laget mange ganger, men hvis det er en stund siden sist kan jeg fint lete opp oppskriften bare for å være sikker på at det blir rett. 

Det faget som før het skolekjøkken eller heimkunnskap har fått betydelig redusert timetall i skolen, og har skifta navn til «mat og helse» - noe som ytterligere har fjernet faget fra sitt praktiske imperativ. Det er synd. Og resultatet ser vi nå: unge voksne som ikke kan lage mat av råvarer. 

Anonymkode: e0bf0...8f6

Annonse

Jeg begynte med å lage middag til mamma og pappa kom hjem da jeg var 8-9 år. Enkle ting som koke poteter, rive gulrøtter og varme opp fiskekaker. Da jeg var 12-13 kunne jeg lage veldig mye fra bunnen av. Ungene mine har fått være med på kjøkkenet fra de var små og lagde mat selv fra de gikk på barneskolen. De hadde en barnekokebok med steg for steg oppskrifter og serverte oss mye godt (og en del som ikke var så godt) og de lærte masse. Du må bare begynne et sted. Om du er helt blank på teknikker og slikt, så ta en titt på matstart.no. Den er egentlig for barn, men det er mye godt å lage og du får gode beskrivelser på ting.

Anonymkode: 27ec6...2f7

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er det noe alle bør kunne? Jeg kan ikke det…

Anonymkode: 3fb3e...f67

Ja, hvis du er over 12 år. Man lærer det på skolen om en har udugelige foreldre og ikke lærer det hjemme.

Anonymkode: f3912...94b

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, det er vanlig og forventet å kunne, på linje med å lese, skrive og regne.

Anonymkode: 6b402...b36

Der overdrev du ganske kraftig. Det er bare fire av ti som lager mer mat fra bunnen. Jeg regner med at det er forventet at flere kan lese 🙂 skrive også. 

NotNaomi skrev (3 minutter siden):

Der overdrev du ganske kraftig. Det er bare fire av ti som lager mer mat fra bunnen. Jeg regner med at det er forventet at flere kan lese 🙂 skrive også. 

Mer mat fra bunnen? Mer enn hva? 

Anonymkode: e0bf0...8f6

Annonse

Mindre og mindre vanlig dessverre og er overbevist om at det er grunnen til at matvareallergier har eksplodert. Du kan jo lese ingredienslisten på en posesuppe og sammenligne den med en du har laget fra bunnen.  Jeg tror du kan trene deg opp :) En vanlig brun saus lager man enkelt med mel, smør, vann, pepper og salt. Ingen er proff med en gang, så tren, følg oppskrifter først, så kan du slumpe etter hvert

Så det er sagt. Kan bruke lettvinte løsninger selv, men prøver å tenke igjennom om det er et reelt behov.

Kvit og brun saus lærte vi på skulekjøkkenet. Lærte også andre basisoppskrifter som å lage pannekaker/vafler/sveler, gjærdeig, å trekke fisk, lage gulrotsalat og fuktsalat og mykje eg har gløymt. Dvs hugsar korleis maten blir laga, men ikkje at det var på skulekjøkkenet det vart lært.

Hvis lista ligger på hvit og brun saus, så tror jeg de fleste voksne behersker det. 

Mine unger brukte matstart.no for å lære seg å lage mat. Gode beskrivelser og relativt enkle oppskrifter. Verdt å sjekke ut. 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg kan lese på en kokebok bare at det er som oftest Toro sauser. Jeg kan ikke lage hvit og brun saus fra bunnen av. Jeg kan heller ikke lage kjøttkaker eller tomatsuppe fra scratch…. 

Men akkurat det er jo veldig enkelt. Du får det til skal du se, sjekk YouTube og prøv deg frem hjemme. Du har smør i kjelen, ved hvit lar du smøret kun smelte før du tar i mel og deretter sper på med melk. Brun saus må du la smøret brunes først, før du har i mel og sper på med vann. En fordel å skru temperatur litt ned når du tar i melet, ellers kan det lett klumpe seg. Ikke ta mer mel i enn at du har en jevn konsistens som er lett å vispe, for mye mel og den blir tørr og vanskelig å jevne videre. Men dette kan du prøve litt frem, så knekker du koden skal du se 😃 Ikke farlig å gjøre feil, da bare starter du på nytt. 

Lage saus og kjøttkaker er ganske vanlige skills mener jeg, men litt mer uvanlig å lage potetlefse, pasta osv fra bunn som krever eget utstyr. Men saus, da trenger du bare gryte og en spiralvisp 👍🏻Det har de fleste. 

Anonymkode: 8cddb...1cd

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg er gammel nok😜 sikkert yngre enn deg siden du er tenåringsforelder. Jeg liker generelt ikke matlaging og synes det er super kjedelig. Jeg tror ikke jeg kan så mye om kjøkkenet generelt, men jeg klarer å lage middag altså, bare ikke fra bunnen av…. 

Da velger du bare selv.

Har du lyst til å lage fra bunnen leser du en oppskrift og gjør det, gidder du ikke bruker du Toro.

Jeg brukte mye mer Toro da jeg hadde fire små barn. Nå som barna er større har jeg mye mer tid til å eksperimentere på kjøkkenet, og gjør det.

Et tips er langtidstekte nakkekoteletter,  det er veldig enkelt og blir en fantastisk god søndagsmiddag. Bare google det.

Anonymkode: 2c9ae...bfc

☆☆☆ skrev (1 time siden):

Kvit og brun saus lærte vi på skulekjøkkenet. Lærte også andre basisoppskrifter som å lage pannekaker/vafler/sveler, gjærdeig, å trekke fisk, lage gulrotsalat og fuktsalat og mykje eg har gløymt. Dvs hugsar korleis maten blir laga, men ikkje at det var på skulekjøkkenet det vart lært.

Ja, vi også, på 80- og 90-tallet. Tror til og med at vi hadde en slags prøve i hvit saus.

Vi satte nok ikke så mye pris på det der og da, men i ettertid ser jeg at det var nyttig. Vi var gjennom hvit og brun saus, enkel baking (gjærbakst og kaker), koking av potet og grønnsaker, bakt potet og sikkert mye mer. Det er synd så mye av det har falt ut av skolen nå.

NotNaomi skrev (9 timer siden):

Du kan spørre i butikken etter kjøttben til suppe. Det koker du til kjøttet løsner. Det er lett. Så tar du av kjøttet, og siler kraften. Det er ikke vanskelig. Så kjøper du tørre erter og lar de ligge i vann noen timer/ over natta. Deretter koker du dem som det står på pakken. Hell oppi kjøttkraft og kjøttet, og kuttet potetbiter og kanskje gulrøtter ( kutt de mindre enn potetene fordi de bruker lenger tid på å bli møre)

Litt ventetid og bittelitt jobb. Men enkelt, og det lukter sykt godt! 🙂 du kan droppe kjøttet og bruke ferdig kraft og ha stekte baconbiter på toppen. Da dropper jeg gulrøtter. Godt det også. Det blir bra mat å servere. 

Hvis du vil 😄

Altså det hørtes jo for vanskelig ut med koking over natta? Det må da ta 10 timer? Kan du ikke gi meg en lettere? Som tar maks 2 timer? (Helst 1 ) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...