Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #126 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Ordet kapell betyr ikke at noe er vigslet. Vestre gravlund ble nevnt. Krematoriene i Norge har også gravkapeller. Ikke vigslet. Anonymkode: 75520...de4 Nå fikk du en link til hva et kapell er. Vigslet. Men du mener at du har rett og store norske leksikon tar feil altså? Anonymkode: 65340...8b2
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #127 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Støtte pr. medlem, til aktiviteter: ja. Men kirkedriften støttes med atskillig mer enn kun det kirka får pr. medlem. Bl a lønna til prest, kirketjener, organist og kirkeverge. Og for ikke å snakke om det såkalte «Opplysningsvesenets Fond» som sitter på tusenvis av mål med fast eiendom. Det er de såkalte «kirkegodsene», dvs jord og skog og bygningsmasse tilhørende de tidligere prestegårdene. Hvilke andre trossamfunn sitter på sånn kapital? Dette er den største grunneieren i Norge nest etter Staten. Tror du noen andre vil bli likebehandlet når OF selger noen kvadratkilometer med mark? Får HEF penger inn i kassa av det? Nei, men kirken får… Virkelig mange her i tråden som ikke har tatt rede på sakens fakta før de begynner å synse. Anonymkode: 75520...de4 HEF betaler da også lønninger. De som sitter på kontoret, alle som gjennomfører sermonier, alle som deltar med en eller annen funksjon på sermonier, At de ikke eier noe selv er ikke alle andre trossamfunn sin feil Anonymkode: 65340...8b2
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #128 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Fordi det knapt finnes lokaler som er funksjonelle. Anonymkode: 5a9ca...e32 Da må man jo bygge seg egnede lokaler da. Jeg kan ikke gå inn i en moské og kreve å få en kristen konfirmasjon. Anonymkode: e4d97...3d9
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #129 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Veldig rart, for jeg finner ikke det verken her: https://norgeskirker.no eller her: https://oslobyleksikon.no/side/Vestre_gravlund_Nye_kapell Anonymkode: 75520...de4 Første avsnitt i den første linken din sier følgende «En gravplass ble innviet i Askvik i 1896, og et gravkapell bygget i 1918. I 1920-årene ble tanken om å utvide gravkapellet og ta det i bruk som en regulær kapellkirke tatt opp. Tanken ble realisert, og et utvidet kapell ble vigslet 29. august 1926. Kapellet er nå ute av regulær kirkelig bruk.» Hvordan fant du ikke det? Den andre linken forteller bare generelt, så ikke rart den utelater mer enn vigslingen. Anonymkode: 65340...8b2
prekæs Skrevet 16. desember 2022 #130 Skrevet 16. desember 2022 Tradisjon tro. Før jul. Avisredaksjonen: "Tja, hva skal vi finne på i år som en skikkelig klikksak? Vi vet fra tidligere års erfaring at religion og mangel på det, fungerer. Muslimer og Jehovas vitner har vi brukt før med stort hell, både mot pepperkakemenn og nisser. Skal vi prøve HEF i år? Det kan fungere". Så puttes det inn reklame fra godt betalende annonsører. Funker fjell
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #131 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): HEF betaler da også lønninger. De som sitter på kontoret, alle som gjennomfører sermonier, alle som deltar med en eller annen funksjon på sermonier, At de ikke eier noe selv er ikke alle andre trossamfunn sin feil Anonymkode: 65340...8b2 HEF betaler lønninger av organisasjonens egen lomme.. du ser ikke forskjellen der? Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #132 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Første avsnitt i den første linken din sier følgende «En gravplass ble innviet i Askvik i 1896, og et gravkapell bygget i 1918. I 1920-årene ble tanken om å utvide gravkapellet og ta det i bruk som en regulær kapellkirke tatt opp. Tanken ble realisert, og et utvidet kapell ble vigslet 29. august 1926. Kapellet er nå ute av regulær kirkelig bruk.» Hvordan fant du ikke det? Den andre linken forteller bare generelt, så ikke rart den utelater mer enn vigslingen. Anonymkode: 65340...8b2 Sorry, det var ikke meningen å linke til Askvik kapell. Jeg skulle linke til forsida hos «Norges kirker». Jeg prøvde å søke opp Vestre gravlunds kapell der, men siden det ikke er et vigslet kapell, kom alle andre med ordet «kapell» opp i stedet. Så nå leser du om et vigslet kapell (Askvik) - men ikke om de kapellene jeg leita etter. For de fins ikke der. De er jo ikke vigslet… Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #133 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Da må man jo bygge seg egnede lokaler da. Jeg kan ikke gå inn i en moské og kreve å få en kristen konfirmasjon. Anonymkode: e4d97...3d9 Men tenker du ikke at et nøytralt seremonirom ville dekke flere behov da? I stedet for flere spesialiserte bygg, så vil jo nøytrale bygg kunne brukes av både kristne, muslimer, ikke-troende og andre. Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #134 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Nå fikk du en link til hva et kapell er. Vigslet. Men du mener at du har rett og store norske leksikon tar feil altså? Anonymkode: 65340...8b2 Tja. Da er det noen kapeller som ikke vet at leksikonet krever at de er vigslet, da! For de fins, de… Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #135 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): HEF betaler lønninger av organisasjonens egen lomme.. du ser ikke forskjellen der? Anonymkode: 75520...de4 Hvor tror du prestene får lønn fra egentlig? Himmelen? De får lønn fra ege organisasjon de også. Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Sorry, det var ikke meningen å linke til Askvik kapell. Jeg skulle linke til forsida hos «Norges kirker». Jeg prøvde å søke opp Vestre gravlunds kapell der, men siden det ikke er et vigslet kapell, kom alle andre med ordet «kapell» opp i stedet. Så nå leser du om et vigslet kapell (Askvik) - men ikke om de kapellene jeg leita etter. For de fins ikke der. De er jo ikke vigslet… Anonymkode: 75520...de4 Finn en link som bekrefter at det finnes kapell som ikke er vigslet da. For ingen av linkene bekrefter det Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men tenker du ikke at et nøytralt seremonirom ville dekke flere behov da? I stedet for flere spesialiserte bygg, så vil jo nøytrale bygg kunne brukes av både kristne, muslimer, ikke-troende og andre. Anonymkode: 75520...de4 Det finnes jo nøytrale seremonirom. HEF leier disse i stedet for å bygge selv. Det er ikke andre livssyns oppgave å skaffe seremonirom til HEF. Anonymkode: 65340...8b2
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #136 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvor tror du prestene får lønn fra egentlig? Himmelen? De får lønn fra ege organisasjon de også. De er på statsbudsjettet. Kirkevergen er ansatt i kommunen og lønnes derfra. Stor forskjell. Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Finn en link som bekrefter at det finnes kapell som ikke er vigslet da. For ingen av linkene bekrefter det Øh. Jo. For de kapellene som ikke er det, fins ikke på Norges kirker. Jeg nevnte for deg hvilke jeg prøvde å finne der. Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det finnes jo nøytrale seremonirom. HEF leier disse i stedet for å bygge selv. Det er ikke andre livssyns oppgave å skaffe seremonirom til HEF. Anonymkode: 65340...8b2 Det finnes nøytrale seremonirom NOEN STEDER. Veldig mange steder ikke. Jeg kan godt gjenta hvorfor det ikke er en løsning at HEF bygger egne, men det letteste er vel at du leser den begrunnelsen jeg tidligere ga her i tråden. Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #137 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): De er på statsbudsjettet. Kirkevergen er ansatt i kommunen og lønnes derfra. Stor forskjell. Det er fordi de er statstjenestemenn. De brukes til mer enn å preke på søndager. Av staten Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Øh. Jo. For de kapellene som ikke er det, fins ikke på Norges kirker. Jeg nevnte for deg hvilke jeg prøvde å finne der. Det står ingen steder at kapeller du nevnte ikke er vigslet. Altså VET du ikke, du gjetter at fordi det ikke står i beskrivelsen, som er generell, så stemmer det nok? Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det finnes nøytrale seremonirom NOEN STEDER. Veldig mange steder ikke. Jeg kan godt gjenta hvorfor det ikke er en løsning at HEF bygger egne, men det letteste er vel at du leser den begrunnelsen jeg tidligere ga her i tråden. Og du sier selv at du ikke kjenner til alle kommuner i Norge og derfor ikke vet HVOR det mangler seremonirom, eller hvor mange. Du påstår at de kun finnes i de store byene, noe som er forklart deg at ikke stemmer. Du svarer med bakgrunn i hva du har fått vite fra HEF, ikke på hva du EGENTLIG vet med andre ord? For jeg VET at mitt lokallag i HEF ikke er interessert i våde det ene og det andre vi har foreslått som seremonirom. Selv om de er egnet. Grunnen til at HEF ikke bygger noe eget er ikke grunn til å kreve fra andre. Anonymkode: 65340...8b2
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #138 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Det står ingen steder at kapeller du nevnte ikke er vigslet. Altså VET du ikke, du gjetter at fordi det ikke står i beskrivelsen, som er generell, så stemmer det nok? Jeg vet at de jeg nevnte ved navn ikke er det. Men hvorfor er der egentlig et tema her…? Skal jeg «bevise» at ikke alle kapeller i Norge er vigslet? Hvis DU beviser at de alle sammen er vigslet, så bekrefter du jo bare at livssynsnøytrale seremonirom er mye færre enn de kristnes seremonirom. Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Og du sier selv at du ikke kjenner til alle kommuner i Norge og derfor ikke vet HVOR det mangler seremonirom, eller hvor mange. Du påstår at de kun finnes i de store byene, noe som er forklart deg at ikke stemmer. Du svarer med bakgrunn i hva du har fått vite fra HEF, ikke på hva du EGENTLIG vet med andre ord? For jeg VET at mitt lokallag i HEF ikke er interessert i våde det ene og det andre vi har foreslått som seremonirom. Selv om de er egnet. Grunnen til at HEF ikke bygger noe eget er ikke grunn til å kreve fra andre. Anonymkode: 65340...8b2 Vil du at jeg skal ramse opp navn på steder som mangler rom…? Hva skal du med den infoen? Jeg forteller om den mangelen fordi jeg var på et kurs rett før sommeren hos HEF sentralt, der en del av diskusjonen var akkurat det med rommene. Og da het det fra sentralt hold at det er en stor mangel, særlig utenfor de store byene. Og tallene vet jeg virkelig ikke hvem som sitter på, dette er jo noe lokallagene melder til fylkesleddet og videre oppover når de ser at det er et problem hos dem. Forventer du at jeg skal ringe HEF sentralt og spørre om dette for deg? Eller kan du slå deg til ro med at det enn så lenge ikke er like god dekning på livssynsnøytrale seremonirom som det er på tilgjengelige kirker i Norge? Mht om ditt lokallag er interessert i det ene eller det andre seremonirommet så kan jeg ikke svare for dem. Men det som er prosedyren er ikke at HEF går inn og godkjenner rom på vegne av brukerne. Vil du gifte deg i et bøttekott, så kommer jeg og vier deg, jeg; det er ditt valg. Men det er likevel ikke et rom som er egna eller kan sies som likeverdig med en kirke. Det samme gjelder om noen vil ha gravferd for bestemor på låven, eller om de leier en veikro til formålet. HEF bestemmer ikke dette for dem. Men de færreste ønsker et sånt sted, de ønsker et sted med høytid og verdighet. Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Det er fordi de er statstjenestemenn. De brukes til mer enn å preke på søndager. Av staten Og derfor skal administrasjonen deres lønnes av kommunen, og musikerne også være betalt, og vaktmesteren? Mens andre trossamfunn skal ha disse funksjonene på tillitsvervbasis eller betale det av organisasjonens penger? Det er ikke likebehandling. Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #139 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Jeg vet at de jeg nevnte ved navn ikke er det. Men hvorfor er der egentlig et tema her…? Skal jeg «bevise» at ikke alle kapeller i Norge er vigslet? Hvis DU beviser at de alle sammen er vigslet, så bekrefter du jo bare at livssynsnøytrale seremonirom er mye færre enn de kristnes seremonirom. Hvordan vet du det? Oppriktig nysgjerrig på det. For det kommer ikke frem noe annet sted enn at du sier det. Jeg finner at det ble innviet/vigslet 30.09 i 1902 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Vil du at jeg skal ramse opp navn på steder som mangler rom…? Hva skal du med den infoen? Jeg forteller om den mangelen fordi jeg var på et kurs rett før sommeren hos HEF sentralt, der en del av diskusjonen var akkurat det med rommene. Og da het det fra sentralt hold at det er en stor mangel, særlig utenfor de store byene. Og tallene vet jeg virkelig ikke hvem som sitter på, dette er jo noe lokallagene melder til fylkesleddet og videre oppover når de ser at det er et problem hos dem. Forventer du at jeg skal ringe HEF sentralt og spørre om dette for deg? Eller kan du slå deg til ro med at det enn så lenge ikke er like god dekning på livssynsnøytrale seremonirom som det er på tilgjengelige kirker i Norge? Mht om ditt lokallag er interessert i det ene eller det andre seremonirommet så kan jeg ikke svare for dem. Men det som er prosedyren er ikke at HEF går inn og godkjenner rom på vegne av brukerne. Vil du gifte deg i et bøttekott, så kommer jeg og vier deg, jeg; det er ditt valg. Men det er likevel ikke et rom som er egna eller kan sies som likeverdig med en kirke. Det samme gjelder om noen vil ha gravferd for bestemor på låven, eller om de leier en veikro til formålet. HEF bestemmer ikke dette for dem. Men de færreste ønsker et sånt sted, de ønsker et sted med høytid og verdighet. Altså er det HEF sin informasjon du baserer svarene dine på Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Og derfor skal administrasjonen deres lønnes av kommunen, og musikerne også være betalt, og vaktmesteren? Mens andre trossamfunn skal ha disse funksjonene på tillitsvervbasis eller betale det av organisasjonens penger? Det er ikke likebehandling. Så lenge gravlunden eies av kommunen og det er kommunen som tilbyr disse tjenestene, så må de nesten lønnes derfra. Alle seremonier i kirken er tjenester som tilbys av kommunen/staten, og så lenge det er de som tilbyr dette, så må vel lønnen komme derfra? Hvordan tenker du det skal løses? At prestene selv skal få bestemme hvem som kan og ikke kan komme inn i kirken? Hvem som kan og ikke kan begraves/vies/konfirmeres/døpes? Så lenge kirken ikke kan nekte noen inngang, og man ikke kan bestemme hvem de skal jobbe på oppdrag fra, så er det stat/kommune som betaler. Men det er flere i administrasjonen som er lønnet av den enkelte kirke. Et det støtende for deg at noen velger kors som gravstøtte på offentlig, livssynsnøytral kirkegård også? Anonymkode: 65340...8b2
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #140 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): De er på statsbudsjettet. Kirkevergen er ansatt i kommunen og lønnes derfra. Stor forskjell. Øh. Jo. For de kapellene som ikke er det, fins ikke på Norges kirker. Jeg nevnte for deg hvilke jeg prøvde å finne der. Det finnes nøytrale seremonirom NOEN STEDER. Veldig mange steder ikke. Jeg kan godt gjenta hvorfor det ikke er en løsning at HEF bygger egne, men det letteste er vel at du leser den begrunnelsen jeg tidligere ga her i tråden. Anonymkode: 75520...de4 HEF får omtrent like mye i overføring pr medlem som det kirken får. Jeg tror det er omtrent 1300 kr per person i året. Kirkevergen er ansatt i den norske kirken. Anonymkode: d477e...719
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2022 #141 Skrevet 17. desember 2022 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Hvordan vet du det? Oppriktig nysgjerrig på det. For det kommer ikke frem noe annet sted enn at du sier det. Jeg finner at det ble innviet/vigslet 30.09 i 1902 Hvor finner du det? Vestre Gravlunds gamle kapell ble bygd i 1908, de to nye kom i 1930. Så hvis de ble vigslet i 1902 var det kun pr. stedfortreder… Anonym bruker skrev (15 timer siden): Altså er det HEF sin informasjon du baserer svarene dine på Ja, det er HEF som føler på mangelen og etterlyser byggingen av slike rom. Den Norske Kirke etterlyser neppe dette. Anonym bruker skrev (15 timer siden): Så lenge gravlunden eies av kommunen og det er kommunen som tilbyr disse tjenestene, så må de nesten lønnes derfra. Alle seremonier i kirken er tjenester som tilbys av kommunen/staten, og så lenge det er de som tilbyr dette, så må vel lønnen komme derfra? Hvordan tenker du det skal løses? At prestene selv skal få bestemme hvem som kan og ikke kan komme inn i kirken? Hvem som kan og ikke kan begraves/vies/konfirmeres/døpes? Så lenge kirken ikke kan nekte noen inngang, og man ikke kan bestemme hvem de skal jobbe på oppdrag fra, så er det stat/kommune som betaler. Men det er flere i administrasjonen som er lønnet av den enkelte kirke. Hvordan JEG tenker det skal løses? Hva tror du? Ved at de andre trossamfunnene likebehandles, vel. Vi har ingen statskirke mer, da er det unaturlig at kirkemedlemmer skal få sine seremonier gratis mens alle andre enten må betale eller satse på velvilje fra sitt livssynssamfunn. Anonym bruker skrev (15 timer siden): Et det støtende for deg at noen velger kors som gravstøtte på offentlig, livssynsnøytral kirkegård også? Anonymkode: 65340...8b2 Den enkeltes personlige preferanser var aldri tema her, var det det? Det er det offentlig Norges forfordeling av kirken som er tema. At kirkens dominans er en default setting som folk aksepterer fordi det er kjent, ikke fordi det er rett. Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2022 #142 Skrevet 17. desember 2022 Anonym bruker skrev (13 timer siden): HEF får omtrent like mye i overføring pr medlem som det kirken får. Jeg tror det er omtrent 1300 kr per person i året. Kirkevergen er ansatt i den norske kirken. Anonymkode: d477e...719 Kirkeverge er en stilling som innebærer praktisk tilsyn med kirkebygning og kirkegård, fungerer som daglig leder av kirkelig fellesråd i kommunen, tilsettes av kirkelig fellesråd og lønnes ved kommunale tilskudd. Betegnes i noen kommuner kirkesjef. https://snl.no/kirkeverge Anonymkode: 75520...de4
Gjest Danida Skrevet 17. januar 2023 #143 Skrevet 17. januar 2023 I vinter ble en sak om korsfjerning fra et kapell, fremmet av et lokallag av Human-Etisk Forbund, forsidestoff på vg.no. Lokallaget har sendt brev til gravplassmyndigheten (som er Kirkelig fellesråd i kommunen) og ytret ønske om at kors må fjernes på gravkapeller som også brukes av ikke-kristne. Det framstilles ekstremistisk, men i bunnen var et ønske om mer inkludering og mangfold, fra et vedtak gjort på årsmøtet til laget: «Symbolbruk er viktig. Derfor gjelder det å abstrahere symbolene slik at de kan imøtekomme alle og enhver.» Men den neste setningen lyder litt skummel i et livssynsmangfoldig perspektiv: «Da blir de ikke påtrengende og truende for dem som ikke tilhører et utvalgt livssyn». I Oslo er det mange lokaler som er godt egnet til humanistiske og andre ikke-kristne gravferder. Rundt omkring i landet er det fortsatt langt dårligere stilt, kanskje er den lokale kirka det eneste store seremonirommet som egner seg til gravferd – hvis man ikke skal bruke skolens gymsal. Jeg har vært i humanistiske gravferder som måtte gjennomføres slik. Når det gjelder gravlund, kors og kapeller er det viktig å skille mellom det som har vært og det som skal bli. Derfor er det en viktig oppgave å jobbe for at det framover heller bygges gode livssynsåpne seremonirom som kan benyttes av alle istedenfor kapeller med utelukkende eller dominerende kristen symbolikk. I et samfunn der stadig flere står utenfor Den norske kirke er det vi trenger. For meg er det noe veldig vakkert ved tanken på at vi kan ha fleksible høytidsbygg som kan brukes av alle i hele samfunnet, uavhengig av livssyn. Den ene dagen kirkerom, den andre dagen bahaitempel-rom. Det er uenighetsfellesskap i praksis. Men – vi lever i et land som er preget av mange hundre år med kristen ramme rundt liv og død. Det speiler seg blant annet i bygningene som var samfunnets viktigste møterom, men som også var det hellige rommet. Det er en del av vår historie. For HEF er det muligheten til gravferd og andre seremonier uten prest og religion som er viktig. Gjennom hele Human-Etisk Forbunds historie har det vært viktig at mennesker skal kunne få være ærlige om sitt livssyn og ikke trenge å forstille seg. At det skulle være alternativer til å stå til konfirmasjon og lyve for presten, at barn skulle kunne ønskes velkommen inn i fellesskapet gjennom seremonier som speilet foreldrenes livssyn, og at man skulle slippe å synge salmer og høre om oppstandelsen og dommens dag i gravferden etter sin ateistiske far. Og det uten å bli betraktet som annenrangs menneske. I dag er det heldigvis en helt annen aksept for dette. Utspillet fra Hamar speiler ikke det forbundet nasjonalt mener, det er en lokal sak. Så her er det nok mange i tråden som vil få behov for å korrigere sine fordommer. Oppklaring: Vi ønsker ikke å rive ned kors | Human-Etisk Forbund
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2023 #144 Skrevet 18. januar 2023 Danida skrev (5 timer siden): I vinter ble en sak om korsfjerning fra et kapell, fremmet av et lokallag av Human-Etisk Forbund, forsidestoff på vg.no. Lokallaget har sendt brev til gravplassmyndigheten (som er Kirkelig fellesråd i kommunen) og ytret ønske om at kors må fjernes på gravkapeller som også brukes av ikke-kristne. Det framstilles ekstremistisk, men i bunnen var et ønske om mer inkludering og mangfold, fra et vedtak gjort på årsmøtet til laget: «Symbolbruk er viktig. Derfor gjelder det å abstrahere symbolene slik at de kan imøtekomme alle og enhver.» Men den neste setningen lyder litt skummel i et livssynsmangfoldig perspektiv: «Da blir de ikke påtrengende og truende for dem som ikke tilhører et utvalgt livssyn». I Oslo er det mange lokaler som er godt egnet til humanistiske og andre ikke-kristne gravferder. Rundt omkring i landet er det fortsatt langt dårligere stilt, kanskje er den lokale kirka det eneste store seremonirommet som egner seg til gravferd – hvis man ikke skal bruke skolens gymsal. Jeg har vært i humanistiske gravferder som måtte gjennomføres slik. Når det gjelder gravlund, kors og kapeller er det viktig å skille mellom det som har vært og det som skal bli. Derfor er det en viktig oppgave å jobbe for at det framover heller bygges gode livssynsåpne seremonirom som kan benyttes av alle istedenfor kapeller med utelukkende eller dominerende kristen symbolikk. I et samfunn der stadig flere står utenfor Den norske kirke er det vi trenger. For meg er det noe veldig vakkert ved tanken på at vi kan ha fleksible høytidsbygg som kan brukes av alle i hele samfunnet, uavhengig av livssyn. Den ene dagen kirkerom, den andre dagen bahaitempel-rom. Det er uenighetsfellesskap i praksis. Men – vi lever i et land som er preget av mange hundre år med kristen ramme rundt liv og død. Det speiler seg blant annet i bygningene som var samfunnets viktigste møterom, men som også var det hellige rommet. Det er en del av vår historie. For HEF er det muligheten til gravferd og andre seremonier uten prest og religion som er viktig. Gjennom hele Human-Etisk Forbunds historie har det vært viktig at mennesker skal kunne få være ærlige om sitt livssyn og ikke trenge å forstille seg. At det skulle være alternativer til å stå til konfirmasjon og lyve for presten, at barn skulle kunne ønskes velkommen inn i fellesskapet gjennom seremonier som speilet foreldrenes livssyn, og at man skulle slippe å synge salmer og høre om oppstandelsen og dommens dag i gravferden etter sin ateistiske far. Og det uten å bli betraktet som annenrangs menneske. I dag er det heldigvis en helt annen aksept for dette. Utspillet fra Hamar speiler ikke det forbundet nasjonalt mener, det er en lokal sak. Så her er det nok mange i tråden som vil få behov for å korrigere sine fordommer. Oppklaring: Vi ønsker ikke å rive ned kors | Human-Etisk Forbund Kirken - eier og forvalter egne bygg pinsevenner- eier og forvalter egne bygg adventister- eier og forvalter egne bygg muslimer- eier og forvalter egne bygg jehovas vitner- eier og forvalter egne bygg smiths venner- eier og forvalter egne bygg hinduer- eier og forvalter egne bygg buddhister- eier og forvalter egne bygg HEF: forventer at ovenstående skal eie og forvalte bygg de skal benytte kostnadsfritt, og uten at de skal dra inn religion. Nekter å eie og forvalte egne bygg Anonymkode: 65340...8b2
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2023 #145 Skrevet 18. januar 2023 Anonym bruker skrev (På 15.12.2022 den 12.33): Har ikke noe med «å bli kvitt» å gjøre. Det handler om inkludering i samfunnet. De religiøse symbolene er veldig velkomne på de stedene som brukes av akkurat den religionen. På steder som er for ALLE, har de ingen berettigelse. Selv er jeg humanist og holder seremonier for andre (vier dem) og det er faktisk en fornærmelse å anta at de vil ha den kristne guden inn i seremonien sin. Samfunnet er rigga sånn at kristentro er default setting, og for oss som ikke deler den troen (og som har et bevisst forhold til vårt livssyn) så er det ikke «nøytralt» å bare prøve å overse kristne symboler og late som om rommet er for alle når det helt tydelig ikke er det. Anonymkode: 75520...de4 Men kan ikke humanetisk forbund lage sine egne kapeller da? Anonymkode: 44c4b...b8f
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2023 #146 Skrevet 18. januar 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Kirken - eier og forvalter egne bygg pinsevenner- eier og forvalter egne bygg adventister- eier og forvalter egne bygg muslimer- eier og forvalter egne bygg jehovas vitner- eier og forvalter egne bygg smiths venner- eier og forvalter egne bygg hinduer- eier og forvalter egne bygg buddhister- eier og forvalter egne bygg HEF: forventer at ovenstående skal eie og forvalte bygg de skal benytte kostnadsfritt, og uten at de skal dra inn religion. Nekter å eie og forvalte egne bygg Anonymkode: 65340...8b2 Merkelig det der... De jeg kjenner som er "humanetiker på min hals" (som de selv sier), de er også de som er aller, aller, aller minst villig til å bidra selv til å ev. skape egnede lokaler, og i hvert fall ikke villige til å betale noe ekstra for det. De argumenterer med at hvorfor skal de det, de tror jo ikke på noe, og de vil jo ikke ha et slikt "fellesskap", at de er imot livssynshus. Og likevel roper de høyt når de plutselig står i en livssituasjon hvor de trenger et egnet lokale. Kjenner noen godt som var klare på at nær slektning absolutt ikke skulle gravlegges fra kirken. Men andre egnede lokaler ville de heller ikke ha. Så de endte med å ha seremonien i et vigslet kapell ved kirkegården, med person fra HEF som var seremonimester, og det var sååå flott, for da slapp de jo å ha det i kirken... Noen år etter dette var det flere som begynte å snakke om dette, om de ikke ville ønsket å ha egne HEF-lokaler, men nei, det ville de ikke, for da ville det jo nesten bli som en kirke, og det nektet de å være med på eller betale for, fordi de ikke ville være med i en sekt, som de sa. Da spurte noen om de så på HEF som en sekt, og svaret var ja, hvis de ender med å ha egne lokaler som brukes slik kirker eller andre gudshus tradisjonelt blir brukt. Flere av oss som var der ble litt fascinert av dette, spesielt når de likevel krever å ha egnede lokaler stående klare for dem når de mener de trenger det, så vi begynte å forhøre oss på hver vår kant med andre vi kjenner som definerer seg som humanetikere. Og merkelig fikk vi alle høre omtrent akkurat det samme - de vil ha egnede lokaler stående klare for dem, de er ikke villige til å bidra til at det skal skje eller betale for det, likevel er de imot at HEF skal ha slike steder, fordi det da blir de for like et trossamfunn. Jeg må innrømme at jeg sliter med å forstå logikken. Anonymkode: 42384...c28
Gjest Danida Skrevet 19. januar 2023 #147 Skrevet 19. januar 2023 Anonym bruker skrev (På 18.1.2023 den 5.34): Kirken - eier og forvalter egne bygg pinsevenner- eier og forvalter egne bygg adventister- eier og forvalter egne bygg muslimer- eier og forvalter egne bygg jehovas vitner- eier og forvalter egne bygg smiths venner- eier og forvalter egne bygg hinduer- eier og forvalter egne bygg buddhister- eier og forvalter egne bygg HEF: forventer at ovenstående skal eie og forvalte bygg de skal benytte kostnadsfritt, og uten at de skal dra inn religion. Nekter å eie og forvalte egne bygg Anonymkode: 65340...8b2 Ja, det er vel grundig forklart i tråden her av en annen...?
Gjest Danida Skrevet 19. januar 2023 #148 Skrevet 19. januar 2023 Anonym bruker skrev (På 18.1.2023 den 12.34): Merkelig det der... De jeg kjenner som er "humanetiker på min hals" (som de selv sier), de er også de som er aller, aller, aller minst villig til å bidra selv til å ev. skape egnede lokaler, og i hvert fall ikke villige til å betale noe ekstra for det. De argumenterer med at hvorfor skal de det, de tror jo ikke på noe, og de vil jo ikke ha et slikt "fellesskap", at de er imot livssynshus. Og likevel roper de høyt når de plutselig står i en livssituasjon hvor de trenger et egnet lokale. Kjenner noen godt som var klare på at nær slektning absolutt ikke skulle gravlegges fra kirken. Men andre egnede lokaler ville de heller ikke ha. Så de endte med å ha seremonien i et vigslet kapell ved kirkegården, med person fra HEF som var seremonimester, og det var sååå flott, for da slapp de jo å ha det i kirken... Noen år etter dette var det flere som begynte å snakke om dette, om de ikke ville ønsket å ha egne HEF-lokaler, men nei, det ville de ikke, for da ville det jo nesten bli som en kirke, og det nektet de å være med på eller betale for, fordi de ikke ville være med i en sekt, som de sa. Da spurte noen om de så på HEF som en sekt, og svaret var ja, hvis de ender med å ha egne lokaler som brukes slik kirker eller andre gudshus tradisjonelt blir brukt. Flere av oss som var der ble litt fascinert av dette, spesielt når de likevel krever å ha egnede lokaler stående klare for dem når de mener de trenger det, så vi begynte å forhøre oss på hver vår kant med andre vi kjenner som definerer seg som humanetikere. Og merkelig fikk vi alle høre omtrent akkurat det samme - de vil ha egnede lokaler stående klare for dem, de er ikke villige til å bidra til at det skal skje eller betale for det, likevel er de imot at HEF skal ha slike steder, fordi det da blir de for like et trossamfunn. Jeg må innrømme at jeg sliter med å forstå logikken. Anonymkode: 42384...c28 Logikken har andre her utbrodert til selv et evneveikt barn kan forstå det - det dreier seg vel om at nøytrale rom er for alle, mens religiøse rom kun er for én religion.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2023 #149 Skrevet 19. januar 2023 Danida skrev (1 time siden): Logikken har andre her utbrodert til selv et evneveikt barn kan forstå det - det dreier seg vel om at nøytrale rom er for alle, mens religiøse rom kun er for én religion. Min erfaring er at svært mange som definerer seg som humanetikere ikke egentlig er nøytrale. Derimot er de ofte veldig anti ganske mye, og svært lite aksepterende for andres tro. Ofte er denne motviljen like sterk eller sterkere enn hva mange som definerer seg som troende har mot humanetikerne og personer med annen tro. Slik altfor mange humanetikere er i dag er det på lik linje med mange konservativt troende når det kommer til andre som ikke tror på det samme som dem selv. Anonymkode: 42384...c28
Gjest Danida Skrevet 20. januar 2023 #150 Skrevet 20. januar 2023 Anonym bruker skrev (På 19.1.2023 den 19.23): Min erfaring er at svært mange som definerer seg som humanetikere ikke egentlig er nøytrale. Derimot er de ofte veldig anti ganske mye, og svært lite aksepterende for andres tro. Ofte er denne motviljen like sterk eller sterkere enn hva mange som definerer seg som troende har mot humanetikerne og personer med annen tro. Slik altfor mange humanetikere er i dag er det på lik linje med mange konservativt troende når det kommer til andre som ikke tror på det samme som dem selv. Anonymkode: 42384...c28 Men om du kjenner noen enkeltpersoner som har noen meninger, er jo ikke det bestemmende for hva HEF jobber for. Poenget her var hele veien å tilby inne- og uteområder som er nøytrale, slik at man kan ha verdige seremonier som ikke er knytta til en religion. Det innebærer også f eks urnenedsettelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå