Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. desember 2022 #101 Skrevet 15. desember 2022 NotNaomi skrev (2 minutter siden): Jeg må innrømme at jeg kan være enig i det. Helt ok at folk tar avstand fra religioner, men det kan bli både fanatisk og aggresivt noen ganger. Jeg er selv utmeldt av kirka og har tro på mennesket, men jeg blir verken redd eller krenket av at et kapell er preget med kors. Jeg anser religion som et kulturuttrykk og har ikke noe problem med å ha en gravferd fra en kirke. Kirker er pene og meningsbærende bygg på mange måter.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #102 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Har ikke noe med «å bli kvitt» å gjøre. Det handler om inkludering i samfunnet. De religiøse symbolene er veldig velkomne på de stedene som brukes av akkurat den religionen. På steder som er for ALLE, har de ingen berettigelse. Selv er jeg humanist og holder seremonier for andre (vier dem) og det er faktisk en fornærmelse å anta at de vil ha den kristne guden inn i seremonien sin. Samfunnet er rigga sånn at kristentro er default setting, og for oss som ikke deler den troen (og som har et bevisst forhold til vårt livssyn) så er det ikke «nøytralt» å bare prøve å overse kristne symboler og late som om rommet er for alle når det helt tydelig ikke er det. Anonymkode: 75520...de4 Men hvorfor holder dere ikke sermoniene i byggninger som i utgangspunktet ikke er kristne? Ett kapell er i utgangspunktet ett av guds hus, og dere burde respektere at korset er en naturlig del av ett kapell. Plages dere av det så er det ingen som tvinger dere å benytte hus med kors på taket/spiret. Anonymkode: 0acc7...8a9
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #103 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Har ikke noe med «å bli kvitt» å gjøre. Det handler om inkludering i samfunnet. De religiøse symbolene er veldig velkomne på de stedene som brukes av akkurat den religionen. På steder som er for ALLE, har de ingen berettigelse. Selv er jeg humanist og holder seremonier for andre (vier dem) og det er faktisk en fornærmelse å anta at de vil ha den kristne guden inn i seremonien sin. Samfunnet er rigga sånn at kristentro er default setting, og for oss som ikke deler den troen (og som har et bevisst forhold til vårt livssyn) så er det ikke «nøytralt» å bare prøve å overse kristne symboler og late som om rommet er for alle når det helt tydelig ikke er det. Anonymkode: 75520...de4 Går det ann å bli lettere krenket?? Dauer. Anonymkode: fe6b0...654
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #104 Skrevet 15. desember 2022 Human-etisk forbund er den mest fanatiske sekten som finns.. Anonymkode: fa571...d6f
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #105 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men hvorfor holder dere ikke sermoniene i byggninger som i utgangspunktet ikke er kristne? Ett kapell er i utgangspunktet ett av guds hus, og dere burde respektere at korset er en naturlig del av ett kapell. Plages dere av det så er det ingen som tvinger dere å benytte hus med kors på taket/spiret. Anonymkode: 0acc7...8a9 Fordi det knapt finnes lokaler som er funksjonelle. Anonymkode: 5a9ca...e32
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #106 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Fordi det knapt finnes lokaler som er funksjonelle. Anonymkode: 5a9ca...e32 Det finnes mye som er funksjonelt, og finnes ikke det, så må man lage sitt eget da. Det er jo det de aller fleste gjør. HEF ønsker ikke å bygge noe eget, men det betyr ikke at de kan be om andres steder. Enten finner de noe og gjør det funksjonelt, eller de bygger noe eget. Det er jo ganske grei skuring det Anonymkode: 65340...8b2
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #107 Skrevet 15. desember 2022 Lektor Doppler med tillegg skrev (4 timer siden): Nei, men et vigslet kirkerom.. Nei. Det er et forsamlingshus. Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #108 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Du forventer gratis lokaler for alle, gratis bruk av dyre instrumenter, høytidsstemt utsmykkning ut fra egen forståelse av hva som skal til uten at det skal koste noe? Jeg forventer at alle borgere likebehandles, ja? Er det rart, altså? Og koste noe vil det gjøre. Det gjør kirka også, det. Den betales ikke via tienden lenger! Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #109 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Humanetisk forbund får støtte på lik linje med andre trossamfunn. Hva de bruker pengene på vet jeg ikke, men de kunne jo valgt å bruke dem på lokaler hvis det var viktig for medlemmene. De får jo like mye per medlem. Anonymkode: d477e...719 Støtte pr. medlem, til aktiviteter: ja. Men kirkedriften støttes med atskillig mer enn kun det kirka får pr. medlem. Bl a lønna til prest, kirketjener, organist og kirkeverge. Og for ikke å snakke om det såkalte «Opplysningsvesenets Fond» som sitter på tusenvis av mål med fast eiendom. Det er de såkalte «kirkegodsene», dvs jord og skog og bygningsmasse tilhørende de tidligere prestegårdene. Hvilke andre trossamfunn sitter på sånn kapital? Dette er den største grunneieren i Norge nest etter Staten. Tror du noen andre vil bli likebehandlet når OF selger noen kvadratkilometer med mark? Får HEF penger inn i kassa av det? Nei, men kirken får… Virkelig mange her i tråden som ikke har tatt rede på sakens fakta før de begynner å synse. Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #110 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det de trenger er en menighet som kommer og en prest som ber en bønn. Det skal ikke mer til. Det står høytidelig, men det brukes altså litt mindre høytidelig. Gravkapellene tilhører ofte kirken. Det er et kapell, som betyr at det er vigslet. https://snl.no/kapell Anonymkode: 65340...8b2 Ordet kapell betyr ikke at noe er vigslet. Vestre gravlund ble nevnt. Krematoriene i Norge har også gravkapeller. Ikke vigslet. Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #111 Skrevet 15. desember 2022 Lektor Doppler med tillegg skrev (4 timer siden): Jeg er selv utmeldt av kirka og har tro på mennesket, men jeg blir verken redd eller krenket av at et kapell er preget med kors. Jeg anser religion som et kulturuttrykk og har ikke noe problem med å ha en gravferd fra en kirke. Kirker er pene og meningsbærende bygg på mange måter. Ingen andre er redde eller krenka heller. Poenget var å gjøre gravstedet til et sted der default settingen var «alles uterom» og ikke «kirkens uterom». Det er bare rart å tillegge saken beveggrunner som ingen har nevnt. Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #112 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Men hvorfor holder dere ikke sermoniene i byggninger som i utgangspunktet ikke er kristne? Ett kapell er i utgangspunktet ett av guds hus, og dere burde respektere at korset er en naturlig del av ett kapell. Plages dere av det så er det ingen som tvinger dere å benytte hus med kors på taket/spiret. Anonymkode: 0acc7...8a9 Les artikkelen. Hele denne debatten ble vridd til å handle om noe annet enn det som var saken. Det dreier seg i realiteten ikke om seremonirom overhodet, men om gravlunden. Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #113 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det finnes mye som er funksjonelt, og finnes ikke det, så må man lage sitt eget da. Det er jo det de aller fleste gjør. HEF ønsker ikke å bygge noe eget, men det betyr ikke at de kan be om andres steder. Enten finner de noe og gjør det funksjonelt, eller de bygger noe eget. Det er jo ganske grei skuring det Anonymkode: 65340...8b2 Nei, HEF skal ikke bli en ny kirke. Men alle som trenger et livssynsnøytralt rom, skal kunne giftes og begraves et verdig sted. Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #114 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Går det ann å bli lettere krenket?? Dauer. Anonymkode: fe6b0...654 Kanskje du skal la være å dikte opp følelser som ikke fins der. Det er bare innbilsk. Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #115 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det de trenger er en menighet som kommer og en prest som ber en bønn. Det skal ikke mer til. Det står høytidelig, men det brukes altså litt mindre høytidelig. Gravkapellene tilhører ofte kirken. Det er et kapell, som betyr at det er vigslet. https://snl.no/kapell Anonymkode: 65340...8b2 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Ordet kapell betyr ikke at noe er vigslet. Vestre gravlund ble nevnt. Krematoriene i Norge har også gravkapeller. Ikke vigslet. Anonymkode: 75520...de4 (Men dette er uansett irrelevant og et blindspor i debatten, for det viser seg at det er uterommet som er stridens eple. Det er og skal være livssynsnøytralt. Det er kommunal grunn som pr i dag hijacket av kirken.) Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #116 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nei, HEF skal ikke bli en ny kirke. Men alle som trenger et livssynsnøytralt rom, skal kunne giftes og begraves et verdig sted. Anonymkode: 75520...de4 Jeg gifta meg på Tinghuset i Oslo. Det var både flott og høytidelig. Og nevøen min hadde en høytidelig og staselig borgerlig konfirmasjon. Venninna mi begravde moren sin i en human-etisk vielse. Både konfirmasjonen og begravelsen foregikk langt utpå bygda. Så jeg tror ikke dette er så vanskelig om man legget godvilja til. Anonymkode: 4e36c...1a4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #117 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg gifta meg på Tinghuset i Oslo. Det var både flott og høytidelig. Og nevøen min hadde en høytidelig og staselig borgerlig konfirmasjon. Venninna mi begravde moren sin i en human-etisk vielse. Både konfirmasjonen og begravelsen foregikk langt utpå bygda. Så jeg tror ikke dette er så vanskelig om man legget godvilja til. Anonymkode: 4e36c...1a4 Hjelpes… begravelse, ikke vielse! Anonymkode: 4e36c...1a4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #118 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): (Men dette er uansett irrelevant og et blindspor i debatten, for det viser seg at det er uterommet som er stridens eple. Det er og skal være livssynsnøytralt. Det er kommunal grunn som pr i dag hijacket av kirken.) Anonymkode: 75520...de4 Du bør skrive direkte til blant annet SNL. De trenger din ekspertise. https://snl.no/kapell Det er flere gravferdskapeller som er livssynnøytrale innvendig, noen ganger også utvendig. Det betyr derimot ikke at de ikke er blitt vigslet. Anonymkode: 57d55...418
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #119 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du bør skrive direkte til blant annet SNL. De trenger din ekspertise. https://snl.no/kapell Det er flere gravferdskapeller som er livssynnøytrale innvendig, noen ganger også utvendig. Det betyr derimot ikke at de ikke er blitt vigslet. Anonymkode: 57d55...418 Men dette konkrete kapellet brukes, ifølge artikkelen i VG, kun til gravferder og litt møter/salmekvelder o.l. Det er rimelig å anta at vi snakker ikke-vigslet her, siden høymesse og barnedåp ikke forrettes her. Ritualer, altså. Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #120 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg gifta meg på Tinghuset i Oslo. Det var både flott og høytidelig. Og nevøen min hadde en høytidelig og staselig borgerlig konfirmasjon. Venninna mi begravde moren sin i en human-etisk vielse. Både konfirmasjonen og begravelsen foregikk langt utpå bygda. Så jeg tror ikke dette er så vanskelig om man legget godvilja til. Anonymkode: 4e36c...1a4 Vel, det HEF selv sier er at seremonirom mangler i store deler av Norge. Tinghuset i Oslo er ett hus, og noe tilsvarende har ikke mange norske kommuner. Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #121 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men dette konkrete kapellet brukes, ifølge artikkelen i VG, kun til gravferder og litt møter/salmekvelder o.l. Det er rimelig å anta at vi snakker ikke-vigslet her, siden høymesse og barnedåp ikke forrettes her. Ritualer, altså. Anonymkode: 75520...de4 Nei, det er faktisk ikke rimelig å anta. Et kapell er vigslet. Anonymkode: 57d55...418
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #122 Skrevet 16. desember 2022 Livet som del av en menighet er en eneste lang øvelse i å dyrke stammetilhørigheten og å unngå det som er inkluderende, nøytralt og åpent for alle - og beskrives genialt og presist av denne satirikeren! https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10159641831434775&id=500964774 Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #123 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Nei, det er faktisk ikke rimelig å anta. Et kapell er vigslet. Anonymkode: 57d55...418 Noen av dem. Andre ikke. Som nevnt. Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #124 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Noen av dem. Andre ikke. Som nevnt. Anonymkode: 75520...de4 Nei, alle kapell er vigslet. Inkludert begge kapellene på Vestre gravlund. Det betyr ikke at de ikke brukes som livssynsnøytrale lokaler av den grunn, men vigslet er de. Anonymkode: 57d55...418
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #125 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, alle kapell er vigslet. Inkludert begge kapellene på Vestre gravlund. Det betyr ikke at de ikke brukes som livssynsnøytrale lokaler av den grunn, men vigslet er de. Anonymkode: 57d55...418 Veldig rart, for jeg finner ikke det verken her: https://norgeskirker.no eller her: https://oslobyleksikon.no/side/Vestre_gravlund_Nye_kapell Anonymkode: 75520...de4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå