Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #76 Skrevet 15. desember 2022 NotNaomi skrev (16 minutter siden): Har du lest artikkelen egentlig? Ja. Har du…? Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #77 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja, men de skal vel ikke begraves fra kirken eller kirkens kapell? Har vært i en del human etiske begravelser, og seremonien har aldri vært i kirken eller i gravkapellet. Det har vært i kommunale bygg som kulturhus eller aula/rom tilhørende kommunen Anonymkode: 65340...8b2 Men du må jo lese tråden. (Og jo, mange steder er det kun et gravkapell som kan brukes.) Anonymkode: 75520...de4
Gjest NotNaomi Skrevet 15. desember 2022 #78 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ja. Har du…? Anonymkode: 75520...de4 Ja det har jeg 🙂
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #79 Skrevet 15. desember 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Ja det har jeg 🙂 Rart at du ikke tok med nødvendige detaljer i hovedinnlegget. Men det var vel for å søke bekreftelse og ikke for å søke opplysning du skrev. Anonymkode: 75520...de4
Gjest NotNaomi Skrevet 15. desember 2022 #80 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Rart at du ikke tok med nødvendige detaljer i hovedinnlegget. Men det var vel for å søke bekreftelse og ikke for å søke opplysning du skrev. Anonymkode: 75520...de4 Men i alle dager da. Jeg ville diskutere korset, og bildet og tekst under er relevant nok. Hvis du vil diskutere mer eller noe annet, så står du fritt til det ved å opprette en tråd 😊
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #81 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Du mangler kunnskap og diskuterer derfor på helt feil premisser, men jeg vet ikke om jeg virkelig skal ta meg tid til så omfattende voksenopplæring ,., hva om du googler de begrepene du bruker her, og kanskje kikker litt på nettsida til den norske kirke? Da vil mye bli klarere. F eks er vigsling og ritual noe annet enn det du tror det er. Anonymkode: 75520...de4 https://snl.no/gudshus Altså er en kirke et gudshus https://snl.no/vigsel Gjøre noe hellig kan gjøres ved en bønn https://snl.no/ritual dette er ritual og jeg visste betydningen av dem alle😉 Anonymkode: 65340...8b2
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #82 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men du må jo lese tråden. (Og jo, mange steder er det kun et gravkapell som kan brukes.) Anonymkode: 75520...de4 Hvis vi ser bort fra denne konkrete saken hvor humanerisk forbund gar Sendt brev til kirkligfellesråd for å få dem til å endre et bygg de har forvaltningsansvar for, så finnes det jo mange andre seremonier enn begravelser. Det er barneteater, konfirmasjoner, brylluper og i tillegg fester som 17.mai, 1.mai og andre ting som er viktige for folk. Kan ikke noen av de lokalene brukes? Anonymkode: d477e...719
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #83 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Men du må jo lese tråden. (Og jo, mange steder er det kun et gravkapell som kan brukes.) Anonymkode: 75520...de4 Vis meg det stedet som ikke har noen andre lokaler til begravelse enn kapellet til kirken. Anonymkode: 65340...8b2
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #84 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): https://snl.no/gudshus Altså er en kirke et gudshus https://snl.no/vigsel Gjøre noe hellig kan gjøres ved en bønn https://snl.no/ritual dette er ritual og jeg visste betydningen av dem alle😉 Anonymkode: 65340...8b2 Ingen har nektet på at kirker er gudshus. Gravkapeller er derimot ikke nødvendigvis kirker, f eks har Oslo kommune to ikke-kirkelige gravkapeller ved Vestre gravlund. Kirkevigsling og vigsel er to ulike ting. Du har funnet definisjonen på vielse. Vigsling av kirkehus, rom og inventar skjer ved at menigheten høytidelig tar dem i bruk for første gang ved en offentlig gudstjeneste og helliger dem ved Guds ord og bønn. Fra da av er de reservert for bruk i menighetens liturgiske liv. En nybygd eller vesentlig ombygd/ominnredet/restaurert kirke vigsles ved en gudstjeneste på søn- eller helligdag. Gudstjenesten forrettes av biskopen eller den biskopen bemyndiger. Søndagen før vigslingen skal en i alle prostiets kirker under ledd 14 «Forbønn» be om at Gud vil velsigne den forestående handling og la kirkehuset/kirkerommet bli til ære for hans hellige navn og et redskap til å bygge Guds rike. Kvelden før vigslingen ringes og kimes det en time med klokkene i den nye kirken - som før en høytidsdag - og likedan på vigslingsdagen. Dette er hva kirken selv sier om saken. Det skjer ikke ved en bestemt bønn. https://kirken.no/globalassets/kirken.no/om-kirken/slik-styres-kirken/lover-og-regler/vigsling_av_kirke_mm_alminnelige_bestemmelser.pdf Kirkens ritualer er ikke fredagstaco. Du må sjekke det faglige innholdet, ikke dagligtalen. Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #85 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Vis meg det stedet som ikke har noen andre lokaler til begravelse enn kapellet til kirken. Anonymkode: 65340...8b2 Jeg er ikke kjent i alle Norges kommuner. Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #86 Skrevet 15. desember 2022 NotNaomi skrev (15 minutter siden): Men i alle dager da. Jeg ville diskutere korset, og bildet og tekst under er relevant nok. Hvis du vil diskutere mer eller noe annet, så står du fritt til det ved å opprette en tråd 😊 Som sagt - korset i seg selv er det ikke mulig å diskutere dersom du ikke har med konteksten korset står i. Det blir som å si «jeg ville diskutere tenner» uten å si om det er tannhelse, tannstilling eller prisen på en melketann du vil diskutere. Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #87 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Hvis vi ser bort fra denne konkrete saken hvor humanerisk forbund gar Sendt brev til kirkligfellesråd for å få dem til å endre et bygg de har forvaltningsansvar for, så finnes det jo mange andre seremonier enn begravelser. Det er barneteater, konfirmasjoner, brylluper og i tillegg fester som 17.mai, 1.mai og andre ting som er viktige for folk. Kan ikke noen av de lokalene brukes? Anonymkode: d477e...719 Kan du ikke lese de kriteriene jeg beskrev i et langt innlegg over? Kulturhus og teatersaler er dyre å leie. Forsamlingshus og grendehus er ofte uegnet av andre grunner. Anonymkode: 75520...de4
Gjest NotNaomi Skrevet 15. desember 2022 #88 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Som sagt - korset i seg selv er det ikke mulig å diskutere dersom du ikke har med konteksten korset står i. Det blir som å si «jeg ville diskutere tenner» uten å si om det er tannhelse, tannstilling eller prisen på en melketann du vil diskutere. Anonymkode: 75520...de4 Jo, det er fullt mulig å diskutere et kors som noen vil fjerne fordi de syns det er truende og påtrengende. Fullt mulig. Hvis du ikke vil så trenger du ikke da. Og hvis du vil diskutere "konteksten" i whatever, så bare lag en tråd du.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #89 Skrevet 15. desember 2022 NotNaomi skrev (2 minutter siden): Jo, det er fullt mulig å diskutere et kors som noen vil fjerne fordi de syns det er truende og påtrengende. Fullt mulig. Hvis du ikke vil så trenger du ikke da. Og hvis du vil diskutere "konteksten" i whatever, så bare lag en tråd du. Da MÅ man faktisk ha med «hvor vil de fjerne det FRA?» som del av diskusjonen… 🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄 Anonymkode: 75520...de4
Gjest NotNaomi Skrevet 15. desember 2022 #90 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Da MÅ man faktisk ha med «hvor vil de fjerne det FRA?» som del av diskusjonen… 🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄 Anonymkode: 75520...de4 Ser du kirken på bildet og teksten under? Jeg skjønner at det kan være vanskelig å se korset, men det er inne i den rød ringen på spiret.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #91 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Kan du ikke lese de kriteriene jeg beskrev i et langt innlegg over? Kulturhus og teatersaler er dyre å leie. Forsamlingshus og grendehus er ofte uegnet av andre grunner. Anonymkode: 75520...de4 "Ideelt sett: at ikke-kristne kan få gjennomført verdige seremonier i rom som ikke koster noe (som de kristne), i rom som ikke flagger livssyn brukerne ikke selv har (som de kristne), at funksjon, stil og utsmykning gir rommet den høytidsstemning situasjonen krever (som for de kristne), at pårørende får plass (som i kirken) og at instrument og musiker stilles til disposisjon (som i kirken.) Alt dette er elementer man tar for gitt når man kan følge strømmen og bruke kirkene, men det viser jo bare i hvor stor grad kristenhet er samfunnets default setting. At man syns det er greit at noen må begrave sin mor eller far med et klasserom som seremonisted forteller vel også litt om den ringeakt de ikke-kristne utsettes for. " Du forventer gratis lokaler for alle, gratis bruk av dyre instrumenter, høytidsstemt utsmykkning ut fra egen forståelse av hva som skal til uten at det skal koste noe? Du må jo selvfølgelig regne med å betale for dette som for alt annet. De ulike trossamfunnet får støtte av staten ut fra medlemstall. Den bruker de blandt annet på å tilby medlemmene gratis bruk av prest og lokaler til begravelse. Humanetisk forbund får støtte på lik linje med andre trossamfunn. Hva de bruker pengene på vet jeg ikke, men de kunne jo valgt å bruke dem på lokaler hvis det var viktig for medlemmene. De får jo like mye per medlem. Anonymkode: d477e...719
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #92 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Ingen har nektet på at kirker er gudshus. Gravkapeller er derimot ikke nødvendigvis kirker, f eks har Oslo kommune to ikke-kirkelige gravkapeller ved Vestre gravlund. Kirkevigsling og vigsel er to ulike ting. Du har funnet definisjonen på vielse. Vigsling av kirkehus, rom og inventar skjer ved at menigheten høytidelig tar dem i bruk for første gang ved en offentlig gudstjeneste og helliger dem ved Guds ord og bønn. Fra da av er de reservert for bruk i menighetens liturgiske liv. En nybygd eller vesentlig ombygd/ominnredet/restaurert kirke vigsles ved en gudstjeneste på søn- eller helligdag. Gudstjenesten forrettes av biskopen eller den biskopen bemyndiger. Søndagen før vigslingen skal en i alle prostiets kirker under ledd 14 «Forbønn» be om at Gud vil velsigne den forestående handling og la kirkehuset/kirkerommet bli til ære for hans hellige navn og et redskap til å bygge Guds rike. Kvelden før vigslingen ringes og kimes det en time med klokkene i den nye kirken - som før en høytidsdag - og likedan på vigslingsdagen. Dette er hva kirken selv sier om saken. Det skjer ikke ved en bestemt bønn. https://kirken.no/globalassets/kirken.no/om-kirken/slik-styres-kirken/lover-og-regler/vigsling_av_kirke_mm_alminnelige_bestemmelser.pdf Kirkens ritualer er ikke fredagstaco. Du må sjekke det faglige innholdet, ikke dagligtalen. Anonymkode: 75520...de4 Det de trenger er en menighet som kommer og en prest som ber en bønn. Det skal ikke mer til. Det står høytidelig, men det brukes altså litt mindre høytidelig. Gravkapellene tilhører ofte kirken. Det er et kapell, som betyr at det er vigslet. https://snl.no/kapell Anonymkode: 65340...8b2
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #93 Skrevet 15. desember 2022 NotNaomi skrev (1 time siden): Ser du kirken på bildet og teksten under? Jeg skjønner at det kan være vanskelig å se korset, men det er inne i den rød ringen på spiret. Det. Er. Ikke. En. Kirke. Anonymkode: 75520...de4
Gjest NotNaomi Skrevet 15. desember 2022 #94 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det. Er. Ikke. En. Kirke. Anonymkode: 75520...de4 Beklager. Kapell 🙂 ellers kan jeg foreslå at du går inn på KG hvor de helt fint klarer å diskutere dette. Om korset på bildet bør fjernes 🙂
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #95 Skrevet 15. desember 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Beklager. Kapell 🙂 ellers kan jeg foreslå at du går inn på KG hvor de helt fint klarer å diskutere dette. Om korset på bildet bør fjernes 🙂 De diskuterer om korset på BILDET skal fjernes? Ok, men da er det bare å retusjere bildet. Anonymkode: 75520...de4
Gjest NotNaomi Skrevet 15. desember 2022 #96 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): De diskuterer om korset på BILDET skal fjernes? Ok, men da er det bare å retusjere bildet. Anonymkode: 75520...de4 Tenk om noen ga deg et bilde av tre personer, og sa at mannen i midten på bildet skulle bli drept? Og du med store øyne og uforstående uttrykk sa: men da er det bare å retusjere bildet da? Jeg tror de ville tenkt om deg : så smart hun er! Tror du ikke?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #97 Skrevet 15. desember 2022 NotNaomi skrev (6 minutter siden): Tenk om noen ga deg et bilde av tre personer, og sa at mannen i midten på bildet skulle bli drept? Og du med store øyne og uforstående uttrykk sa: men da er det bare å retusjere bildet da? Jeg tror de ville tenkt om deg : så smart hun er! Tror du ikke? Så du mener egentlig ikke korset på bildet - du mener et kors ute i det virkelige liv…? Så det er altså konteksten som betyr noe, da? Anonymkode: 75520...de4
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. desember 2022 #98 Skrevet 15. desember 2022 NotNaomi skrev (7 timer siden): Jeg ble ganske paff da jeg leste at Human Etisk forbund mener det. De har sendt en klage til Løten menighetsråd om at korset bør fjernes av overnevnte grunn. Er det noen her som er enig med dem eller som forstår dette? Jeg synes humanetisk forbund til tider er påtrengende og truende. De er vel det nærmeste vi har fundamentalister i Norge.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. desember 2022 #99 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Det. Er. Ikke. En. Kirke. Anonymkode: 75520...de4 Nei, men et vigslet kirkerom..
Gjest NotNaomi Skrevet 15. desember 2022 #100 Skrevet 15. desember 2022 Lektor Doppler med tillegg skrev (2 minutter siden): Jeg synes humanetisk forbund til tider er påtrengende og truende. De er vel det nærmeste vi har fundamentalister i Norge. Jeg må innrømme at jeg kan være enig i det. Helt ok at folk tar avstand fra religioner, men det kan bli både fanatisk og aggresivt noen ganger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå