Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #26 Skrevet 15. desember 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Nei det er ikke gitt noen forklaring hverken i artikkel eller her på hvorfor det oppleves som nettopp truende. Da kan du sikkert bytte ut ordet med noe som er nesten likt, men mer dekkende, f eks at det er «invaderende». Og så sette deg tilbake i stolen, lukke øynene og tenke lenge igjennom om denne saken blir mer forståelig da. De som sendte inn klagen har muligens uttrykt seg med et litt klønete ordvalg? Kan det være litt av forklaringen? Eller ser du noe annet i saken som kan bringe deg bittelitt nærmere en forståelse? Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #27 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): HEF mener ikke at de skal ha seremonier i gudshus. Hvis du tror det er HEFs mening så er di sikkert ikke veldig aktiv i laget eller har lest forbundets formålsparagraf… Dette er ikke en kirke, men et gravkapell så vidt jeg kan se. Anonymkode: 75520...de4 Det som ble tatt opp i HEF er at de ikke har egne lokaler. Og de vil ikke ha det heller etter hva jeg forstod. Da kan de jo heller ikke forlange å bruke andres som helt nøytrale Anonymkode: 65340...8b2
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #28 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det som ble tatt opp i HEF er at de ikke har egne lokaler. Og de vil ikke ha det heller etter hva jeg forstod. Da kan de jo heller ikke forlange å bruke andres som helt nøytrale Anonymkode: 65340...8b2 Ehhh. Du, da misforstår du med vilje… HEF vil ikke eie og drifte egne rom med Happyman på. Det er sikkert åpenbart for de fleste hvorfor det blir rart? Da er jo ikke rommet «nøytralt» da heller? HEF ønsker seremonirom som kan brukes av alle. ALLE uansett livssyn. Og mener at dette er en offentlig oppgave. Skjønner at de ikke stavet det langsomt for deg på møtet, men det burde du likevel ha fanget opp. Anonymkode: 75520...de4
Gjest NotNaomi Skrevet 15. desember 2022 #29 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Du skrev «jeg forstår ikke ordet truende», jeg ga deg svar på det. Anonymkode: 65340...8b2 Ok. Jeg mente i denne sammenheng.
Gjest NotNaomi Skrevet 15. desember 2022 #30 Skrevet 15. desember 2022 (endret) Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Da kan du sikkert bytte ut ordet med noe som er nesten likt, men mer dekkende, f eks at det er «invaderende». Og så sette deg tilbake i stolen, lukke øynene og tenke lenge igjennom om denne saken blir mer forståelig da. De som sendte inn klagen har muligens uttrykt seg med et litt klønete ordvalg? Kan det være litt av forklaringen? Eller ser du noe annet i saken som kan bringe deg bittelitt nærmere en forståelse? Anonymkode: 75520...de4 Åja. De har valgt et litt klønete ordvalg. Da så...🙂 de har sikkert forfattet det brevet i hui og hast uten å ha hatt møte om det. At jeg ikke tenkte på det 🙂 Endret 15. desember 2022 av NotNaomi
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #31 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Ehhh. Du, da misforstår du med vilje… HEF vil ikke eie og drifte egne rom med Happyman på. Det er sikkert åpenbart for de fleste hvorfor det blir rart? Da er jo ikke rommet «nøytralt» da heller? HEF ønsker seremonirom som kan brukes av alle. ALLE uansett livssyn. Og mener at dette er en offentlig oppgave. Skjønner at de ikke stavet det langsomt for deg på møtet, men det burde du likevel ha fanget opp. Anonymkode: 75520...de4 Poenget er at når det allerede er etablerte gudshus, så må de få lov å stå. Og så kan man heller ha seremoniene andre steder. Kors symboliserer heller ikke bare tro. For noen symboliserer det død. Hadde det vært korset på likbilen de ville bli kvitt, så hadde jeg ikke hatt problemer med å forstå det, men kors på et kristent sted er helt vanlig, og ikke noe man skal kreve å bli kvitt. Anonymkode: 65340...8b2
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #32 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Poenget er at når det allerede er etablerte gudshus, så må de få lov å stå. Og så kan man heller ha seremoniene andre steder. Kors symboliserer heller ikke bare tro. For noen symboliserer det død. Hadde det vært korset på likbilen de ville bli kvitt, så hadde jeg ikke hatt problemer med å forstå det, men kors på et kristent sted er helt vanlig, og ikke noe man skal kreve å bli kvitt. Anonymkode: 65340...8b2 Gravkapell er ikke gudshus. Likbilen skifter symbol med et håndgrep. Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #33 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Kors symboliserer heller ikke bare tro. For noen symboliserer det død. Korset er kirkens symbol, uansett hva «noen» mener. Anonymkode: 75520...de4
Gjest NotNaomi Skrevet 15. desember 2022 #34 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Poenget er at når det allerede er etablerte gudshus, så må de få lov å stå. Og så kan man heller ha seremoniene andre steder. Kors symboliserer heller ikke bare tro. For noen symboliserer det død. Hadde det vært korset på likbilen de ville bli kvitt, så hadde jeg ikke hatt problemer med å forstå det, men kors på et kristent sted er helt vanlig, og ikke noe man skal kreve å bli kvitt. Anonymkode: 65340...8b2 Jeg tenker også at det handler om å rett og slett ramponere historiske bygg.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #35 Skrevet 15. desember 2022 NotNaomi skrev (15 minutter siden): Åja. De har valgt et litt klønete ordvalg. Da så...🙂 de har sikkert forfattet det brevet i hui og hast uten å ha hatt møte om det. At jeg ikke tenkte på det 🙂 Ikke alle er like gode i formuleringene. Svaret ditt er i alle fall formulert for å fortelle at du egentlig ikke ønsker deg noen forståelse eller ny innsikt med tråden. Så der har jeg mine ord i behold, merker jeg. Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #36 Skrevet 15. desember 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Jeg tenker også at det handler om å rett og slett ramponere historiske bygg. Å plukke ned et kors på taket er å ramponere? Og du mener at de som ønsker livssynsnøytrale seremonier bare bruker det som skalkeskjul for å ha en grunn til å ramponere…? Hvorfor starter du tråder med spørsmål du ikke ønsker svaret på…? Du vil jo ikke vite. Du HAR fått svar, saklige svar, men ditt ønske er bare å fortelle hva du selv mener, skape blest om din egen person og gjøre narr av andre. Hva sier det om deg som menneske…? Tror egentlig jeg er ferdig med voksenopplæringen på deg. Du er informasjonsresistent. Anonymkode: 75520...de4
Gjest NotNaomi Skrevet 15. desember 2022 #37 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ikke alle er like gode i formuleringene. Svaret ditt er i alle fall formulert for å fortelle at du egentlig ikke ønsker deg noen forståelse eller ny innsikt med tråden. Så der har jeg mine ord i behold, merker jeg. Anonymkode: 75520...de4 Jeg syns svaret ditt var så åpenbart feil. Dette er nok et såpass viktig tema for de som har sendt det at jeg neppe tror at de brukte ordene "truende" og "påtrengende" tilfeldig.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #38 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Gravkapell er ikke gudshus. Likbilen skifter symbol med et håndgrep. Anonymkode: 75520...de4 Hvis det står på kirkegården og eies/driftes av kirken, så er det det Anonymkode: 65340...8b2
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #39 Skrevet 15. desember 2022 NotNaomi skrev (4 minutter siden): Jeg tenker også at det handler om å rett og slett ramponere historiske bygg. Korset på kirkene er ikke spesielt gammel skikk. Ikke i Norge i alle fall. Anonymkode: 65340...8b2
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #40 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Har ikke noe med «å bli kvitt» å gjøre. Det handler om inkludering i samfunnet. De religiøse symbolene er veldig velkomne på de stedene som brukes av akkurat den religionen. På steder som er for ALLE, har de ingen berettigelse. Selv er jeg humanist og holder seremonier for andre (vier dem) og det er faktisk en fornærmelse å anta at de vil ha den kristne guden inn i seremonien sin. Samfunnet er rigga sånn at kristentro er default setting, og for oss som ikke deler den troen (og som har et bevisst forhold til vårt livssyn) så er det ikke «nøytralt» å bare prøve å overse kristne symboler og late som om rommet er for alle når det helt tydelig ikke er det. Anonymkode: 75520...de4 Hva mener du med at kristentro er default setting i samfunnet? Anonymkode: 4e36c...1a4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #41 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvis det står på kirkegården og eies/driftes av kirken, så er det det Anonymkode: 65340...8b2 Nei, kirkegårder er ikke kristne. De er kommunale. Gravkapell er noe annet enn vigslede kirker. Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #42 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hva mener du med at kristentro er default setting i samfunnet? Anonymkode: 4e36c...1a4 Den kommer med i pakken i så mange sammenhenger. F eks har kirken enerett på å ta ungene ut av skolen og gi dem skolegudstjeneste. Og default settingen viser seg ved at barnas foreldre må avmelde de ungene som ikke skal være med. I stedet for at man aktivt påmelder de som SKAL være med. Eller, hvis det skulle gå rett for seg: ingen trossamfunn fikk ungene med på forkynnende ritualer i skoletiden. Så kan familiene gå på søndag hvis de vil i kirka. Dette er bare ett av flere eksempler. Et annet er at det fins stillinger som fengselsprest, feltprest og sykehusprest. Man antar som default setting at alle som trenger en samtalepartner vil snakke med en prest. Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #43 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Korset på kirkene er ikke spesielt gammel skikk. Ikke i Norge i alle fall. Anonymkode: 65340...8b2 🤔 Gol stavkirke er en stavkirke fra Gol kommune i gamle Buskerud i Viken som nå står på Norsk Folkemuseum på Bygdøy i Oslo og tilhører den til enhver tid regjerende monark i Norge. Dendrokronologiske undersøkelser indikerer at deler av bygningen er oppført etter 1216, men den har også elementer som er så tidlige som fra 1157. https://no.wikipedia.org/wiki/Gol_stavkirke Anonymkode: 4e578...f9b
Admin Skrevet 15. desember 2022 #44 Skrevet 15. desember 2022 Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette. Admin
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #45 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Nei, kirkegårder er ikke kristne. De er kommunale. Gravkapell er noe annet enn vigslede kirker. Anonymkode: 75520...de4 Eies/driftes av kirken da? Anonymkode: 65340...8b2
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #46 Skrevet 15. desember 2022 Tilbudet om å bruke bygget er der. Hvis de ikke liker det får de vell finne er annet sted. Lei et samfunnshus, et teater eller et klasserom, eller bygg noe selv som tilfredsstiller kravene. Anonymkode: d477e...719
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #47 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): 🤔 Gol stavkirke er en stavkirke fra Gol kommune i gamle Buskerud i Viken som nå står på Norsk Folkemuseum på Bygdøy i Oslo og tilhører den til enhver tid regjerende monark i Norge. Dendrokronologiske undersøkelser indikerer at deler av bygningen er oppført etter 1216, men den har også elementer som er så tidlige som fra 1157. https://no.wikipedia.org/wiki/Gol_stavkirke Anonymkode: 4e578...f9b Da kirken ble flyttet og gjenreist, ønsket arkitekten bare å bevare og restaurere delene fra middelalderen. I det ytre er den derfor hovedsakelig en rekonstruksjon fra 1880-årene av nye materialer. Men store deler av hovedkonstruksjonen i skipet er bevart. Dette er: grunnstokkene, svillene, stavene, en stor del av veggtilene og stavlegjene. Mesteparten av det hevede midtrommet og avstivingssystemet er også bevart. Portalen er utskåret med kjempende drager og bladranker. Nærmest åpningen har den to halvsøyler med baser og kapiteler. Søyleskaftene er dekket med planteornamentikk, og i mønsteret er det innarbeidet kronede mannshoder. Drager og bladranker springer ut av to dyrekjefter nederst inntil halvsøylene. Ornamentikken består av en midtdrage, to toppdrager og to mindre drager på hver sideplanke. Anonymkode: 65340...8b2
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #48 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Tilbudet om å bruke bygget er der. Hvis de ikke liker det får de vell finne er annet sted. Lei et samfunnshus, et teater eller et klasserom, eller bygg noe selv som tilfredsstiller kravene. Anonymkode: d477e...719 Det er jo ikke fullverdige alternativer. Seremonirom trengs i hele Norge. Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #49 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Eies/driftes av kirken da? Anonymkode: 65340...8b2 Ikke nødvendigvis, nei. Anonymkode: 75520...de4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #50 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er jo ikke fullverdige alternativer. Seremonirom trengs i hele Norge. Anonymkode: 75520...de4 Hva skal til for å være et godt nok tilbud da? Anonymkode: d477e...719
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå