Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #26 Skrevet 15. desember 2022 amandine skrev (16 timer siden): Du sparer lett inn 1000-1500 som du nevnte på å finne alternativ. For meg er det uaktuelt uavhengig av økonomi å skulle gå på byen eller spise ute flere ganger i måneden. Det vil jeg ikke bruke penger på. Jeg er sukker på du lett finner alternativ til slike gode som tross alt er luksus. Det samme gjelder for eksempel vipper, negler, frisør, en god del klær etc som kan kuttes. Er kanskje ute å spiser 2 ganger i mnd. Og prøver å holde beløpet under 200 kr. Så det er jo noen hundrelapper. Dette har vært min ting jeg har unnet meg. Ute på byen noen ganger i året og evt mest på vår/sommer. Kjøper lite klær og frisør kanskje to ganger i året, ikke noe til vipper eller negler og sånt. Anonymkode: 3e601...346
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #27 Skrevet 15. desember 2022 prekæs skrev (16 timer siden): Du velger jo selv hva du vil. For egen del lar vi være å spise ute flere ganger i måneden og legger pengene i ferie 2-3 ganger i året i stedet. 3 voksne ute og spiser blir fort et par tusen hver gang. Skjer det flere ganger i måneden blir det fort ferier ut av det. Det med ferie er noe jeg absolutt har lyst å få til, men vet ikke om det blir mulig. God ide å putte pengene i ferie som dere gjør. Anonymkode: 3e601...346
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #28 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Er kanskje ute å spiser 2 ganger i mnd. Og prøver å holde beløpet under 200 kr. Så det er jo noen hundrelapper. Dette har vært min ting jeg har unnet meg. Ute på byen noen ganger i året og evt mest på vår/sommer. Kjøper lite klær og frisør kanskje to ganger i året, ikke noe til vipper eller negler og sånt. Anonymkode: 3e601...346 Hvor får du hovedretter til under 200 kroner? Du spiser ofte ute. Til sammenligning spiser jeg ute maks 3-4 ganger i løpet av et år. Byen er jeg aldri, det er for dyrt. Frisør var jeg sist for... Vet ikke engang. Klipper meg sjøl. Her er det mye du kan spare inn på. Anonymkode: 14e42...455
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #29 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Hvis det er sosial på kafé du er redd for, så kan man finne ganske mange andre måter å være sosial på. Alternativet til kafé er ikke å sitte hjemme alene Anonymkode: 735bb...d11 Ja, det er det som har vært min ting jeg har valgt. Har du ideer? Anonymkode: 3e601...346
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #30 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Ja, det er det som har vært min ting jeg har valgt. Har du ideer? Anonymkode: 3e601...346 Gå turer, invitere folk hjem, følg med på ting som skjer i området og som er gratis (konserter, markeder, foredrag +++), jobb frivillig, syng i kor, bli støttekontakt, bli med i en organisasjon eller politisk parti. Anonymkode: ed85b...775
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #31 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvor får du hovedretter til under 200 kroner? Du spiser ofte ute. Til sammenligning spiser jeg ute maks 3-4 ganger i løpet av et år. Byen er jeg aldri, det er for dyrt. Frisør var jeg sist for... Vet ikke engang. Klipper meg sjøl. Her er det mye du kan spare inn på. Anonymkode: 14e42...455 I det siste har jeg sett at det har krøpet over. Tar ikke annet enn vann å drikke. Men gjerne Egon, kinarestaurant, jordbærpikene. Ja, kan kutte på dette og må prøve på det. For å få til dette. Anonymkode: 3e601...346
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #32 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Gå turer, invitere folk hjem, følg med på ting som skjer i området og som er gratis (konserter, markeder, foredrag +++), jobb frivillig, syng i kor, bli støttekontakt, bli med i en organisasjon eller politisk parti. Anonymkode: ed85b...775 Takk for gode tips. Må få mer innsyn i dette og det som er gratis. Anonymkode: 3e601...346
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #33 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Sett opp en oversikt over inntekter og utgifter så kan vi sikkert gi noen råd. De fleste har unødvendig utgifter som de ikke tenker på. Anonymkode: 006a1...6af Jeg har vel ca 27 inn og ut 19500. Bor dyrt. Så da er det mellom 5 og 7 tusen igjen. Alt etter hvilke mnd det er. Har abbonement på treningssenter begge to, Netflix, Spotify så er jo noen Abbonementer. Så må jo vurdere dette om det må gå. Anonymkode: 3e601...346
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2022 #34 Skrevet 15. desember 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg har vel ca 27 inn og ut 19500. Bor dyrt. Så da er det mellom 5 og 7 tusen igjen. Alt etter hvilke mnd det er. Har abbonement på treningssenter begge to, Netflix, Spotify så er jo noen Abbonementer. Så må jo vurdere dette om det må gå. Anonymkode: 3e601...346 Dette sier lite om hva du kan kutte ut. Jeg har cirka 40 000 utbetalt hver måned. Etter faste utgifter skal jeg i utgangspunktet sitte igjen med rundt 15 000 kroner. Det vil ikke være nyttig for noen å høre dette tallet. Det sier ikke noe om hva jeg kan kutte. Hadde jeg gitt en oversikt over hva de faste utgiftene mine er hver måned, ville jeg derimot kunne fått flere råd. Da kunne jeg fått høre at jeg burde kutte ut bilen, abonnement, få billigere mobil +++ Anonymkode: ed85b...775
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #35 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Dette sier lite om hva du kan kutte ut. Jeg har cirka 40 000 utbetalt hver måned. Etter faste utgifter skal jeg i utgangspunktet sitte igjen med rundt 15 000 kroner. Det vil ikke være nyttig for noen å høre dette tallet. Det sier ikke noe om hva jeg kan kutte. Hadde jeg gitt en oversikt over hva de faste utgiftene mine er hver måned, ville jeg derimot kunne fått flere råd. Da kunne jeg fått høre at jeg burde kutte ut bilen, abonnement, få billigere mobil +++ Anonymkode: ed85b...775 Takk for svaret ditt. Det er sant det. Er jo forsikring, nettflix, treningsabbonement og tlf jeg må se om jeg kan kutte på. Blir det krise så bør gjerne treningsabbonementet gå først. Har Ice tlf abbonement og betaler 498 i mnd. Tips om billigere? Har en forsikring jeg betaler veldig mye på og det er ved død/ufør osv. Den er på over 2000 kr i mnd, men ikke avsluttet den. Har vært i vurdering. Tips der? Anonymkode: 3e601...346
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #36 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Takk for svaret ditt. Det er sant det. Er jo forsikring, nettflix, treningsabbonement og tlf jeg må se om jeg kan kutte på. Blir det krise så bør gjerne treningsabbonementet gå først. Har Ice tlf abbonement og betaler 498 i mnd. Tips om billigere? Har en forsikring jeg betaler veldig mye på og det er ved død/ufør osv. Den er på over 2000 kr i mnd, men ikke avsluttet den. Har vært i vurdering. Tips der? Anonymkode: 3e601...346 Mobilabonnement finnes veldig mye billigere. Du har kanskje mange GB inkludert. Trenger du så stor pakke? Jeg klarer meg veldig fint med 3 GB og bruker mobilen mye, men pleier ikke streame filmer osv. Forsikringen din syntes jeg også var ekstremt høy. Sjekk andre selskap og betingelser. Anonymkode: 2446b...f5d
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #37 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Mobilabonnement finnes veldig mye billigere. Du har kanskje mange GB inkludert. Trenger du så stor pakke? Jeg klarer meg veldig fint med 3 GB og bruker mobilen mye, men pleier ikke streame filmer osv. Forsikringen din syntes jeg også var ekstremt høy. Sjekk andre selskap og betingelser. Anonymkode: 2446b...f5d Jeg har 8 gb og ungdommen 30 gb. Hvor mye betaler du? Ekstremt høy. Og har tenkt trenger jeg den i det hele tatt? Tok den i sammenheng med lånet. Og om jeg ble sykemeldt over et år så får jeg utbetalinger hver mnd. Og ang ufør: Må ringe rundt. Og hørt man kan få forsikringer gjennom fagforbund. Er ikke medlem nå. Anonymkode: 3e601...346
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #38 Skrevet 16. desember 2022 Det første du kan kutte ut, er å spise ute. Fullstendig unødvendig. Det neste er Netflix, det er også fullstendig unødvendig. Dessuten: 2000 på én forsikring? Hvorfor? Anonymkode: 7845c...c98
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #39 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Ja, det er det som har vært min ting jeg har valgt. Har du ideer? Anonymkode: 3e601...346 Bibliotek har ofte rimelig kaffe (du kan også ta med selv) i trivelige omstendigheter. Jeg forstår det er kjedelig å gi slipp på sosialt der ute. Synes du får unødig mye pes her. Anonymkode: 80231...ab3
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #40 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Bibliotek har ofte rimelig kaffe (du kan også ta med selv) i trivelige omstendigheter. Jeg forstår det er kjedelig å gi slipp på sosialt der ute. Synes du får unødig mye pes her. Anonymkode: 80231...ab3 Ikke enig i at HI får mye pes. Det er jo helt opplagt at HI bruker unødig mye penger på f.eks. å spise ute. Vi må finne oss i å dra inn livreima et par hakk. Vi må jekke ned levestandarden vår litt, det har vi faktisk bare godt av. Nordmenn flest har levd på stor fot og på rosa skyer i årevis. Vi har levd helt unaturlig "godt". Anonymkode: 7845c...c98
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #41 Skrevet 16. desember 2022 Happybytes har bra og billig mobilabo. Anonymkode: 3b261...91b
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #42 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Jeg har 8 gb og ungdommen 30 gb. Hvor mye betaler du? Ekstremt høy. Og har tenkt trenger jeg den i det hele tatt? Tok den i sammenheng med lånet. Og om jeg ble sykemeldt over et år så får jeg utbetalinger hver mnd. Og ang ufør: Må ringe rundt. Og hørt man kan få forsikringer gjennom fagforbund. Er ikke medlem nå. Anonymkode: 3e601...346 Tror det er rundt 150 kr for mobilabo. Forsikring er lurt å ha, men finnes billigere. Ofte får man bra avtaler gjennom fagforening. Det har vi. Vi betaler 1300 kr/mnd som inkluderer livs- og uføreforsikring for meg og mannen, hus- og innboforsikring samt reiseforsikring. Bilforsikring har vi via mannens fagforening. Anonymkode: 2446b...f5d
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #43 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Ikke enig i at HI får mye pes. Det er jo helt opplagt at HI bruker unødig mye penger på f.eks. å spise ute. Vi må finne oss i å dra inn livreima et par hakk. Vi må jekke ned levestandarden vår litt, det har vi faktisk bare godt av. Nordmenn flest har levd på stor fot og på rosa skyer i årevis. Vi har levd helt unaturlig "godt". Anonymkode: 7845c...c98 Det synes jeg, følelse av nedtur projiseres over på trådstarter som ikke skriver stort mer enn at det blir kjipt fremover. 200 kr * 2 pr mnd er ikke noe voldsomt overforbruk å bli sint for. Anonymkode: 80231...ab3
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #44 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Det synes jeg, følelse av nedtur projiseres over på trådstarter som ikke skriver stort mer enn at det blir kjipt fremover. 200 kr * 2 pr mnd er ikke noe voldsomt overforbruk å bli sint for. Anonymkode: 80231...ab3 Er det noen som er sinte her? Anonymkode: 7845c...c98
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #45 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Tror det er rundt 150 kr for mobilabo. Forsikring er lurt å ha, men finnes billigere. Ofte får man bra avtaler gjennom fagforening. Det har vi. Vi betaler 1300 kr/mnd som inkluderer livs- og uføreforsikring for meg og mannen, hus- og innboforsikring samt reiseforsikring. Bilforsikring har vi via mannens fagforening. Anonymkode: 2446b...f5d Må virkelig ringe rundt for dere fikk veldig mye for mindre enn jeg betaler for det jeg har. Kan jeg spørre hvor dere har dette? Anonymkode: 3e601...346
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #46 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Det synes jeg, følelse av nedtur projiseres over på trådstarter som ikke skriver stort mer enn at det blir kjipt fremover. 200 kr * 2 pr mnd er ikke noe voldsomt overforbruk å bli sint for. Anonymkode: 80231...ab3 Akkurat det med ut å spise har vært stas. Slippe å lage mat og fin stund med venner. Anonymkode: 3e601...346
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2022 #47 Skrevet 16. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det første du kan kutte ut, er å spise ute. Fullstendig unødvendig. Det neste er Netflix, det er også fullstendig unødvendig. Dessuten: 2000 på én forsikring? Hvorfor? Anonymkode: 7845c...c98 Jeg må kutte på noe for å få det til så må begynne en plass ja. Anonymkode: 3e601...346
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2022 #48 Skrevet 17. desember 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Må virkelig ringe rundt for dere fikk veldig mye for mindre enn jeg betaler for det jeg har. Kan jeg spørre hvor dere har dette? Anonymkode: 3e601...346 Storebrand. Som sagt billigere gjennom fagforening. Du kan også påvirke prisen ved å velge en lavere utbetaling ved sykdom/uføre/død. Vi valgte premien slik at vi begge vil økonomisk klare å beholde huset med huslånet dersom noe skulle skje. Kunne valgt mye høyere utbetaling, men det hadde jo også kostet mer i måneden. Poenget med forsikringen tenker jeg er å sikre fremtiden dersom noe skulle skje, ikke å bli «rik». Anonymkode: 2446b...f5d
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2022 #49 Skrevet 17. desember 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Er det noen som er sinte her? Anonymkode: 7845c...c98 Sint er kanskje feil ord, men det er jo bare å lese fra start. Nr3, nr6, nr8. Ingen tips eller nyttig der. Tydelig at den økonomiske nedturen gjør folk frustrerte, det kan jeg forstå, men det må være greit å kjenne på at det er kjipt å gi slipp på noe en setter pris på, selv om det ikke er livsnødvendig. Eller tenker du det var nyttig å svare «det er ikke noe synd på deg»? Anonymkode: 80231...ab3
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2022 #50 Skrevet 17. desember 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Storebrand. Som sagt billigere gjennom fagforening. Du kan også påvirke prisen ved å velge en lavere utbetaling ved sykdom/uføre/død. Vi valgte premien slik at vi begge vil økonomisk klare å beholde huset med huslånet dersom noe skulle skje. Kunne valgt mye høyere utbetaling, men det hadde jo også kostet mer i måneden. Poenget med forsikringen tenker jeg er å sikre fremtiden dersom noe skulle skje, ikke å bli «rik». Anonymkode: 2446b...f5d Prisen på livs- og uføreforsikring er avhengig av hva den dekker, men kan også variere med alder, sånn er i hvert fall vår. Vi er dekket slik at livsforsikringen tilsvarer ca halve boliglånet. Så her kan man ikke lett sammenligne med andre personer, men bør absolutt sjekke med flere selskaper samt via fagforeninger. Kan være lønnsomt å bli medlem bare pga forsikringene som er billigere. Fagforeningskontingent reduserer også skatten. Jeg har nettopp gått gjennom alle våre forsikringer fordi vi hadde behov for å redusere utgiftene. Vi så da at vi begge har ganske gode livsforsikringer gjennom jobben, så sparte mye på å redusere vår private forsikring. Anonymkode: 7851c...c04
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå