Gå til innhold

Er dette egentlig lov?

Anbefalte innlegg

Jeg gjorde en ting på fritiden som en kollega mislikte og skapte store problemer rundt. Dette ble tatt opp på jobb, med min sjef. Ble mange runder med sjef og kollega og jeg ble fryst ut av arbeidsplassen. Jeg tok kontakt med tillitsvalgt og fikk ordnet det sånn at jeg ikke skulle bli hengt ut, men i ettertid har jeg fått høre at min nærmeste leder har informert samtlige andre ledere på et møte om hva saken handlet om, og jeg ble navngitt der. Dette fikk jeg greie på ett år etter at "problemet" oppsto, og jeg tenker... er det egentlig lov? At en leder går sånn å sladrer til en så stor gruppe mennesker? (Vi snakker en gruppe på 30 stk)

Anonymkode: d1955...eb0

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436411-er-dette-egentlig-lov/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer an på hva du har gjort og om det er relevant å informere andre ledere. 

Anonymkode: 18c74...48b

Ja... jeg anser det ikke som relevant for jobb overhodet, og det var tillitvalgt enig i. Som han sa, hva jeg gjør på fritiden som ikke omhandler jobben har ingen noe noenting med. Så jeg ble litt overrasket over at min nærmeste leder fant det for godt å informere så mange mennesker.

Problemet var at kollegaen min skapte kaos på jobb pga det, og gikk nærmest i protest og ville sykemelde seg om jeg var her. Jeg har fått beklagelse fra ledelsen og beskjed om at det ble håndtert feil osv, og at det aldri skulle skjedd. Men, det at alle var informert sa ingen noe om til meg før det hadde gått over ett år. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja... jeg anser det ikke som relevant for jobb overhodet, og det var tillitvalgt enig i. Som han sa, hva jeg gjør på fritiden som ikke omhandler jobben har ingen noe noenting med. Så jeg ble litt overrasket over at min nærmeste leder fant det for godt å informere så mange mennesker.

Problemet var at kollegaen min skapte kaos på jobb pga det, og gikk nærmest i protest og ville sykemelde seg om jeg var her. Jeg har fått beklagelse fra ledelsen og beskjed om at det ble håndtert feil osv, og at det aldri skulle skjedd. Men, det at alle var informert sa ingen noe om til meg før det hadde gått over ett år. 

Men i løpet av det året, så hadde vel dette gått over

Men i løpet av det året, så hadde vel dette gått over

Hadde det bare vært så vel! 

Det er nå noen år siden og fortsatt ligger det og murrer

Det måtte vært noe rimelig spesielt, kanskje ulovlig, som sa mye om deg som person, før jeg mente det var innenfor...

Alle mennesker sladrer jo litt, som regel helt uskyldig og lite betydningsfullt, men noen ganger kan det være alvorlig. Det er forskjell på å sladre om at en kollega har giftet seg med en veldig vakker og feminin mann og å sladre om at en kollega må i fengsel pga overgrep på et barn liksom.

Anonymkode: 2c810...16c

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det måtte vært noe rimelig spesielt, kanskje ulovlig, som sa mye om deg som person, før jeg mente det var innenfor...

Alle mennesker sladrer jo litt, som regel helt uskyldig og lite betydningsfullt, men noen ganger kan det være alvorlig. Det er forskjell på å sladre om at en kollega har giftet seg med en veldig vakker og feminin mann og å sladre om at en kollega må i fengsel pga overgrep på et barn liksom.

Det finnes ikke sært eller spesielt eller noe. Og heldigvis ikke i ytterkantene du beskriver! At "folk" sladrer er greit, men at nærmeste leder velger å informere en stor forsamling om en ting jeg har gjort på fritiden, jeg kan ikke se at det kan være lov så lenge det ikke har noe relevans for mitt arbeid eller med min profesjon å gjøre? Jeg lurer altså helt oppriktig på lovligheten i dette.

Tja... Umulig å si når vi ikke vet hva saken omhandler. 

Det er ikke ulovlig å stå frem som dominatrix i VG, men det kan hende leder vil tenke de bør informere andre ledere om det i tilfelle spørsmål. 

Hva du gjør påvirket omdømmet til arbeidsplassen. 

Det han psykiateren som er ekspert på spiseforstyrrelser har gjort er kanskje ikke ulovlig, men krise for hans arbeidsplass

Anonymkode: 37cb1...cb8

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det finnes ikke sært eller spesielt eller noe. Og heldigvis ikke i ytterkantene du beskriver! At "folk" sladrer er greit, men at nærmeste leder velger å informere en stor forsamling om en ting jeg har gjort på fritiden, jeg kan ikke se at det kan være lov så lenge det ikke har noe relevans for mitt arbeid eller med min profesjon å gjøre? Jeg lurer altså helt oppriktig på lovligheten i dette.

Tror ikke det finnes noen lovtekst som sier at sjefer ikke får "sladre" om ansatte, det gjøres jo hele tiden.

"Trine giftet seg i helga"

"Tone har kjøpt seg nytt hus"

"Hørte at Siri var gravid igjen, venter hun barn?"

Det er jo småsnakk om ansatte blant ledere også...

De har taushetsplikt når det kommer til noen ting, som helse, men ikke om vanlige sladreting.

Tja... Umulig å si når vi ikke vet hva saken omhandler. 

Det er ikke ulovlig å stå frem som dominatrix i VG, men det kan hende leder vil tenke de bør informere andre ledere om det i tilfelle spørsmål. 

Hva du gjør påvirket omdømmet til arbeidsplassen. 

Det han psykiateren som er ekspert på spiseforstyrrelser har gjort er kanskje ikke ulovlig, men krise for hans arbeidsplass

Ja, og det kan jeg forstå. Men la oss si at jeg lå med datteren til en kollega da. For å sammenligne med noe... er det noe en leder har lov å fortelle rundt?

Ja, og det kan jeg forstå. Men la oss si at jeg lå med datteren til en kollega da. For å sammenligne med noe... er det noe en leder har lov å fortelle rundt?

Det er jo ikke en taushetsbelagt opplysning.

Annonse

Tror ikke det finnes noen lovtekst som sier at sjefer ikke får "sladre" om ansatte, det gjøres jo hele tiden.

"Trine giftet seg i helga"

"Tone har kjøpt seg nytt hus"

"Hørte at Siri var gravid igjen, venter hun barn?"

Det er jo småsnakk om ansatte blant ledere også...

De har taushetsplikt når det kommer til noen ting, som helse, men ikke om vanlige sladreting.

Jeg forstår det altså. Men å stå i en gruppe på 30 mennesker og fortelle en privat ting er kanskje i beste fall i gråsonen da... Vet jo at helseopplysninger er taushetsbelagt

1 minute ago, Anonym bruker said:

Her er det jo et enormt potensiale for konflikt.. 

Men jeg forstår ikke hvorfor lederen i det hele tatt skulle fått vite det? Hvis moren har fortalt det (og ikke vært blid) så angår det arbeidsmiljøet

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Her er det jo et enormt potensiale for konflikt.. 

Men jeg forstår ikke hvorfor lederen i det hele tatt skulle fått vite det? Hvis moren har fortalt det (og ikke vært blid) så angår det arbeidsmiljøet

Ja, og det er jo forsåvit helt ok at det er opphav til konflikt. Men likevel... Det ble forsåvit ikke en konflikt i så måte. Ingen av oss var ute av stand til å gjøre jobben vår. Begge oppfører seg profesjonelt mot hverandre etc. Hele arbeidsplassen fikk vite hva det gjaldt fordi vi hadde en annen ansatt (som ikke var involvert i det hele tatt) som snakket med alle

LillaGorilla♥♥ skrev (1 minutt siden):

Veldig vanskelig å svare når man ikke vet hva det gjelder, men utifra hvordan du beskriver det, så har gjerne leder opptrådt uprofesjonelt, men ikke gjort noe ulovlig?

Ja, kan være enig i den definisjonen. Bare kjenner nå som jeg har fått det på avstand at det ikke var greit. Men får vel bare suck it up

Just now, Anonym bruker said:

Ja, og det er jo forsåvit helt ok at det er opphav til konflikt. Men likevel... Det ble forsåvit ikke en konflikt i så måte. Ingen av oss var ute av stand til å gjøre jobben vår. Begge oppfører seg profesjonelt mot hverandre etc. Hele arbeidsplassen fikk vite hva det gjaldt fordi vi hadde en annen ansatt (som ikke var involvert i det hele tatt) som snakket med alle

Her ligger jo svaret på hvorfor det ble drøftet på lederplan, mest sannsynlig. 

"alle' visste det, og det var drama på arbeidsplassen. Sånt må det tas tak i. 

Og mulig endte det med at sladrekollega fikk tilsnakk. Det hadde ikke du fått vite 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Neida, men likevel ikke greit av en leder og dele? Eller?

Nei, det er kanskje uproft å dele, men likevel kan det hende at sjefen din synes dette er en karakterbrist hos deg som er såpass alvorlig at han/hun ikke ville holde det for seg selv?

Det kan hende sjefen ville at de andre skulle vite om dette når avgjørelser om din videre karriere tas, fordi han/hun mener det forteller mye om deg som person?

Her ligger jo svaret på hvorfor det ble drøftet på lederplan, mest sannsynlig. 

"alle' visste det, og det var drama på arbeidsplassen. Sånt må det tas tak i. 

Og mulig endte det med at sladrekollega fikk tilsnakk. Det hadde ikke du fått vite 

Problemet i denne saken var primært at de som sto for sladderet var de som ble skånet. Og det har jeg fått beklagelse for i etterkant. Men ja, kan jo være fordi alle visste det...

Nei, det er kanskje uproft å dele, men likevel kan det hende at sjefen din synes dette er en karakterbrist hos deg som er såpass alvorlig at han/hun ikke ville holde det for seg selv?

Det kan hende sjefen ville at de andre skulle vite om dette når avgjørelser om din videre karriere tas, fordi han/hun mener det forteller mye om deg som person?

Nei det syns han heldigvis ikke. Han var klar over "sakens kjerne" lenge før det kom ut og hadde ingen problemer med innholdet i det.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Ja, kan være enig i den definisjonen. Bare kjenner nå som jeg har fått det på avstand at det ikke var greit. Men får vel bare suck it up

Har du mulighet til å snakke med tillitsvalgt igjen? Kanskje få litt hjelp til å skille snørr og barter?

Sånn du fremstiller det, virker det uproft, men igjen, hvis du ikke vet grunnen til at det ble delt, så blir det spekulering.

Anonymkode: 07240...991

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Har du mulighet til å snakke med tillitsvalgt igjen? Kanskje få litt hjelp til å skille snørr og barter?

Sånn du fremstiller det, virker det uproft, men igjen, hvis du ikke vet grunnen til at det ble delt, så blir det spekulering.

Anonymkode: 07240...991

Ja jeg har vurdert å kontakte tillitsvalgt på nytt for dette er ikke info han har. Han var særs lite fornøyd sist så vil tippe dette ikke er noe han syns er okey

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...