Gå til innhold

Varmepumpe, for et styr!!!

Anbefalte innlegg

Jeg bor i leilighet. Kjøpte med varmepumpe, og det er nesten så jeg angrer. Har 1 nabo over og 1 nabo under. Og naboer vegg i vegg på begge sider. Problemet går på monteringen. 

Kunne ikke montere på vegg mot naboer. Min egen vegg består kun av vindu og verandadør, så veggmontering var derfor utelukket. 

Montering på bakken utgikk fordi jeg bor i 2.etg. og montering på tak utgikk (heldigvis!) siden det er nabo over. 

Montering ble derfor rett på verandagulv, på godkjent stativ mtp høyde over bakken. 

Det er jo et evinnelige mas, føler jeg ikke kan reise bort en helg engang fordi varmepumpe krever barnevakt. 

Det renner jo vann fra utedelen. I sommer hadde jeg bøtte under som jeg tømte, av hensyn til naboen under. De skal slippe alt det vannet ned til seg. Det er snakk om kanskje 5 liter i døgnet, mer om det er høy luftfuktighet. 

Nå i vinter har jeg også bøtte under, som jeg tømmer evt tiner om det er veldig kaldt. Lot vannet renne et døgn og det ble mengder av is på verandaen. Nå er jeg redd for å være borte i tilfelle det bygger seg opp så mye is at pumpa blir ødelagt. Det skal vel ikke være så mye jobb med varmepumpe?

Tips???????

skal ikke ha varmamatte under fordi leverandøren sier kondensen fra den skader pumpa. Dvs det blir kondens som fryser, så må pumpa avrimes, og det blir en ond sirkel. 

Kan ikke lede vannet ned med slange med varmekabel i, da renner det ned til naboen. 

Anonymkode: dc0a0...83b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436392-varmepumpe-for-et-styr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

En helt vill tanke er jo å skru av varmepumpen når du reiser bort. 

Anonymkode: bd613...d8f

Fikk beskjed om å ikke skru av varmepumpa på vinteren. Kan bli ødelagt hvis den slås på igjen når det er for kaldt mener jeg montøren sa. 

Må evt vente til det er mildere med å slå den på igjen. 

Men det er ikke problemet, jeg er ikke avhengig av å reise bort hele tiden

Problemet er at det ikke går en eneste dag uten at jeg må se til pumpa, tømme vann, tømme bøtte med is osv.

Det er vanlig at det drypper litt kondens fra utedelen til varmepumpa. De fleste av oss har utedelen montert slik at dette ikke merkes.  Men fem liter høres helt ekstremt ut, ville nok fått montør til å ta en sjekk. 
Kjøp deg en bit med takrenne og sett den skrått med fall utover slik at vannet ledes utfor kanten på din veranda, og drypper ned på utsiden av naboens veranda. 

Jeg hadde bare latt vannet dryppe rett ned. Det er vel null problem med glatt veranda om vinteren? Verken du eller naboen under oppholder seg vel på veranda når det er snø og minusgrader? Og verandaer tåler vann, både fra regn og fra varmepumpe.
Om dere ikke har tett dekke på verandagulvet så er det heller ikke å forvente at det ikke drypper vann ned til naboen. (Vann renner tross alt nedover. Det må man forholde seg til når man bor under noen andre. Er dette et problem for dem som bor under så kan sameiet sikkert bli enige om tett verandadekke med vann i nedløpsrør). 

Anonymkode: 2b7b3...f9d

Annonse

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Her er noe galt. Har hatt varmepumpe i 20 forskjellige typer. Har aldri kommet noe vann fra den🧐. Pr nå har vi 2 stk på huset forskjellig montering og ingen renner vann 

Anonymkode: 1a8a8...331

Selvfølgelig kommer det vann ut av utedelen. Men at det kanskje kommer for mye ut av min er ikke utenkelig. 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det er vanlig at det drypper litt kondens fra utedelen til varmepumpa. De fleste av oss har utedelen montert slik at dette ikke merkes.  Men fem liter høres helt ekstremt ut, ville nok fått montør til å ta en sjekk. 
Kjøp deg en bit med takrenne og sett den skrått med fall utover slik at vannet ledes utfor kanten på din veranda, og drypper ned på utsiden av naboens veranda. 

Jeg hadde bare latt vannet dryppe rett ned. Det er vel null problem med glatt veranda om vinteren? Verken du eller naboen under oppholder seg vel på veranda når det er snø og minusgrader? Og verandaer tåler vann, både fra regn og fra varmepumpe.
Om dere ikke har tett dekke på verandagulvet så er det heller ikke å forvente at det ikke drypper vann ned til naboen. (Vann renner tross alt nedover. Det må man forholde seg til når man bor under noen andre. Er dette et problem for dem som bor under så kan sameiet sikkert bli enige om tett verandadekke med vann i nedløpsrør). 

Anonymkode: 2b7b3...f9d

Jo det er et kjempeproblem med den mengden. Tenk deg 5 liter i døgnet. Det bygger seg greit opp over tid. Ved temperaturendringer smeller det voldsomt i treverket, skikkelig høyt. Og går jeg ut på verandaen, noe jeg må for å måke snø eller fjerne is fra pumpa så smeller det såpass st jeg tror verandaen detter ned. 

Jeg googlet forresten dette, så de som svarer at pumpa ikke skal dryppe kan jo kanskje tenke seg om to ganger før de svarer. 

synes likevel 5 liter i døgnet er mye, selv om det tydeligvis ikke er unormalt med enda mer...

Når været er fuktig utendørs så kan det renne ganske så mye vann fra utedelen, faktisk helt opp til 20 liter i døgnet. Mengden vann varierer mellom ulike varmepumper. Dette er helt normalt og er tegn på at avisingen fungerer slik den skal.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Varmepumper er egentlig uegnet til bruk i bygg som du bor i. Rart at ikke montøren sa noe om det 🤔

Anonymkode: af314...c0c

Ja, veldig dumt 😩

Jeg ser et annet bygg i nærheten,der har folk varmepumper selv om verandaen er "inni bygget". Min veranda stikker i det minste på utsiden av bygget. 

Vet ikke om det var forståelig😆 ikke innglasset veranda, men mitt bygg består av 4 vegger pluss verandaer, og de andre består av 4 vegger og ingen synlig veranda. Den blir som idet innhuk i selve bygget. At ikke DE plages kan jeg ikke forstå. Må ta mg en dør til dør runde 🙈

26 minutes ago, Anonym bruker said:

Ja, veldig dumt 😩

Jeg ser et annet bygg i nærheten,der har folk varmepumper selv om verandaen er "inni bygget". Min veranda stikker i det minste på utsiden av bygget. 

Vet ikke om det var forståelig😆 ikke innglasset veranda, men mitt bygg består av 4 vegger pluss verandaer, og de andre består av 4 vegger og ingen synlig veranda. Den blir som idet innhuk i selve bygget. At ikke DE plages kan jeg ikke forstå. Må ta mg en dør til dør runde 🙈

De har nok sluk. Det har vi hatt på alle verandaer i blokk eller bygård 

Anonymkode: a9d4a...8e1

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...