Gå til innhold

Inspirert av annerledes dager på skolen. Mer aktivitet i skolen


Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det jeg svarte på var «de lærer like bra…..» så da stilte jeg et spørsmål til det

Anonymkode: adf30...3a8

Men det er jo tilbakevist allerede før den påstanden "de lærer like bra" ble ytret. De lærer bedre.

Fortsetter under...

NotNaomi skrev (7 timer siden):

Furting? Nettopp ja. Kanskje mangelen på respekt for lærere og hva skolen gjør er et problem her? 

La oss si at det på forumet her er et lite utvalg av gjennomsnittet i samfunnet. Det er klaging på at alt ikke er gratis på skolen. Klaging på gruppearbeid på foreldremøter, klaging på at elever med utfordringer ødelegger for andre, klaging på utstyr elever bør ha og what not. Eller er foreldre her helt spesielle? 

 

 

Hun du svarte her nevnte at KS furtet.

Svaret ditt tyder på at du ikke vet at KS er arbeidsgiverorganisasjonen? Men du har gjerne rett i at KS kanskje har et problem med mangel på respekt for lærer og hva skolen gjør, og manel på respekt for barns utvikling og livsløpshelse.

Stortingets flertall var for å innføre mer fysisk aktivitet i skolen, fordi flertallet i Stortinget hadde satt seg inn i årevis med forskning nasjonalt og internasjonalt som viser at barn trenger mer fysisk aktivitet for å utvikle seg best mulig. Det var vel i 2017 eller 2018, og lite har skjedd, bl.a. fordi forrige regjering mente det ikke var så viktig...

I dag er tre av ti voksne for lite fysisk aktive. Og fysisk inaktivitet er en av de største utfordringene for folkehelsen i dag.

 

Anonymkode: bc583...ba2

Anonym bruker skrev (1 time siden):

«Du har nok rett i at det ofte er de privilegerte, eller ressurssterke, foreldrene som stiller krav til skolen»

Øøøøøøhøøøøøøhøøøøøøøø…(igjen, ditt enormt høye nivå).

Nei det var det ikke.

Anonymkode: 7ccf2...b51

Jo, det var det da faktisk. Les dine egne innlegg.

Danida skrev (2 minutter siden):

Men det er jo tilbakevist allerede før den påstanden "de lærer like bra" ble ytret. De lærer bedre.

Men jeg svarte altså på «de lærer like bra», ikke alt annet. 

Anonymkode: adf30...3a8

NotNaomi skrev (6 timer siden):

Fedme? 

Mobbing er like utbredt som for år tilbake. Jeg syns kanskje dét er viktigere å fikse enn at skolen pålegges å aktivisere barna. Kanskje både løse ett problem og forstå nytten av det skolen faktisk gjør, før man krever mer? Kanskje du kan kommentere på det? 

Ang. mobbing - siden nok og fortløpende fysisk aktivitet i løpet av dagen er så viktig for barns fysiske og psykiske helse, samt at mange av de aktivitetene som lærerne kan implementere for å gjøre dette også vil føre til styrket samarbeid mellom elevene, er det grunn til å tro at en skole hvor skoledagen organiseres etter barns faktiske fysiske og mentale behov også vil bli en skole hvor det blir mindre mobbing etterhvert, fordi barn ikke vil ha like stort behov for å skape handling fordi kroppenes deres er underaktivert (som skaper uro, frustrasjon, mistrivsel m.m.).

Anonymkode: bc583...ba2

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ang. mobbing - siden nok og fortløpende fysisk aktivitet i løpet av dagen er så viktig for barns fysiske og psykiske helse, samt at mange av de aktivitetene som lærerne kan implementere for å gjøre dette også vil føre til styrket samarbeid mellom elevene, er det grunn til å tro at en skole hvor skoledagen organiseres etter barns faktiske fysiske og mentale behov også vil bli en skole hvor det blir mindre mobbing etterhvert, fordi barn ikke vil ha like stort behov for å skape handling fordi kroppenes deres er underaktivert (som skaper uro, frustrasjon, mistrivsel m.m.).

Anonymkode: bc583...ba2

Ang samarbeid så er jeg enig. Mobbing kommer av manglende oppfølging hjemme, fra dårlige rollemodeller, fra omsorgssvikt og mishandling. Det kan også være psykdom eller utenforskap med i bildet.

Det er lite mobbing på grunn av at kroppene er underaktivert.

Endret av NotNaomi

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

Jeg kunne lett ha skrevet det samme til alle som svarer usaklig . Jeg skrev det som sagt til deg nå når jeg så det. Uansett; det samme gjelder alle andre som ikke holder diskusjonen saklig. Det er unødvendig å bryte reglene når man diskuterer noe viktig.

Det er spesielt to brukere som startet med latterliggjøring og usaklig diskusjon veldig tidlig i tråden, og som har fortsatt med det gjennom hele tråden. Merkelig at du ikke tar fatt i noen av dem, de skriver med nick begge to. De har vært langt mer usaklig gjennom tråden enn en heftig diskusjon som nå var mellom to anonyme.

Anonymkode: bc583...ba2

*Miss Marple* skrev (1 minutt siden):

Sitter det for alvor voksne folk, foreldre, og argumenterer MOT en mer aktiv skolehverdag? 

Ja, utrolig nok så stemmer nok det. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er spesielt to brukere som startet med latterliggjøring og usaklig diskusjon veldig tidlig i tråden, og som har fortsatt med det gjennom hele tråden. Merkelig at du ikke tar fatt i noen av dem, de skriver med nick begge to. De har vært langt mer usaklig gjennom tråden enn en heftig diskusjon som nå var mellom to anonyme.

Anonymkode: bc583...ba2

Jeg føler ikke noe behov for å «ta fatt i» folk som ikke oppfører seg på forumet, med mindre de prater til meg direkte. Er det ok for deg? Har du glemt at det var DU som startet med å kritisere meg, fordi jeg «tok fatt i» en som svarte meg frekt? Damned if you do, damned if you don’t?

Det er jo helt åpenbart at andre brukere i denne tråden ikke trenger meg til å snakke for seg?
Du burde kanskje selv være mer selektiv mtp hvem du tar fatt i. 

Anonymkode: 7ccf2...b51

NotNaomi skrev (19 minutter siden):

Ang samarbeid så er jeg enig. Mobbing kommer av manglende oppfølging hjemme, fra dårlige rollemodeller, fra omsorgssvikt og mishandling. Det kan også være psykdom eller utenforskap med i bildet.

Det er lite mobbing på grunn av at kroppene er underaktivert.

Det du skriver i siste setning har du lite belegg for.

Det er mange årsaker til at barn mobber. De årsakene du nevner er absolutt kjente årsaker. Men det er også understimulering.

Mistrivsel og kjedsomhet i skolen er også en velkjent årsak til at en del barn (som ikke har noen av de andre faktorene du nevner) begynner å mobbe. Det må være rundt 20 år siden jeg leste forskning på dette første gang, så det er ikke ny kunnskap.

Barns kropp og hjerne er skapt slik at de trenger å være i jevnlig fysisk aktivitet gjennom hele tiden. Når de plasseres inn i kontrollert stillesitting skaper dette for mange både mistrivsel, uro, frustrasjon, stress og kjedsomhet. Og alt dette er kjente faktorer som ofte ligger bak mobbing. Ser du på de faktorene du nevnte, så er det også faktorer som hos barna skaper mistrivsel, uro, frustrasjon, stress. Så mekanismene i barnas kropper er faktisk ikke helt ulike. Barn som ikke får være nok fysisk aktive i løpet av dagen blir understimulerte - som skaper stress, mistrivsel, uro, frustrasjon, kjedsomhet. Noen kan skli inn i en apati, de "melder seg ut" - det er ofte de som blir sett på som "lette" elever, elever som tilsynelatende ikke krever særlig av lærerne. Men det er minst like naturlig for barn som understimuleres mtp. fysisk aktivitet å reagere motsatt, med å utagere, bli klassens moroklump som stadig slenger ut kommentarer, bli klassens uromoment som stadig ødelegger for de andres læring, begynne å plage/mobbe andre elever, trigge situasjoner som øker adrenalinet, som får dem til å få opp pulsen, skape innhold som bryter det inaktive og understimulerte mønsteret.

Anonymkode: bc583...ba2

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det du skriver i siste setning har du lite belegg for.

Det er mange årsaker til at barn mobber. De årsakene du nevner er absolutt kjente årsaker. Men det er også understimulering.

Mistrivsel og kjedsomhet i skolen er også en velkjent årsak til at en del barn (som ikke har noen av de andre faktorene du nevner) begynner å mobbe. Det må være rundt 20 år siden jeg leste forskning på dette første gang, så det er ikke ny kunnskap.

Barns kropp og hjerne er skapt slik at de trenger å være i jevnlig fysisk aktivitet gjennom hele tiden. Når de plasseres inn i kontrollert stillesitting skaper dette for mange både mistrivsel, uro, frustrasjon, stress og kjedsomhet. Og alt dette er kjente faktorer som ofte ligger bak mobbing. Ser du på de faktorene du nevnte, så er det også faktorer som hos barna skaper mistrivsel, uro, frustrasjon, stress. Så mekanismene i barnas kropper er faktisk ikke helt ulike. Barn som ikke får være nok fysisk aktive i løpet av dagen blir understimulerte - som skaper stress, mistrivsel, uro, frustrasjon, kjedsomhet. Noen kan skli inn i en apati, de "melder seg ut" - det er ofte de som blir sett på som "lette" elever, elever som tilsynelatende ikke krever særlig av lærerne. Men det er minst like naturlig for barn som understimuleres mtp. fysisk aktivitet å reagere motsatt, med å utagere, bli klassens moroklump som stadig slenger ut kommentarer, bli klassens uromoment som stadig ødelegger for de andres læring, begynne å plage/mobbe andre elever, trigge situasjoner som øker adrenalinet, som får dem til å få opp pulsen, skape innhold som bryter det inaktive og understimulerte mønsteret.

Anonymkode: bc583...ba2

Du åpner med å si at jeg har lite belegg for det jeg skriver, for deretter i andre avsnitt å være helt enig?! 

Endret av NotNaomi
*Miss Marple* skrev (30 minutter siden):

Sitter det for alvor voksne folk, foreldre, og argumenterer MOT en mer aktiv skolehverdag? 

Det er nitrist at så mange har så lite kunnskap om barns utvikling!

Dette er ikke snakk om et tema hvor man bare kan synse om ulike meninger.

Det er snakk om kunnskapsbaserte fakta om barns nevrofysiologiske utvikling, fysiske utvikling, psykiske utvikling. Flere tiår med forskning som viser akkurat det samme - at barn trenger mer fysisk aktivitet gjennom skolehverdagen for å bli velfungerende voksne  med mindre fysisk og psykisk sykdom.  Til og med fra samfunnsøkonomiske perspektiv er det ingen argumenter mot å ikke innføre mer fysisk aktivitet i læring og skolehverdagen, alle argument taler for.

Anonymkode: bc583...ba2

Annonse

NotNaomi skrev (19 minutter siden):

Du åpner med å si at jeg har lite belegg for det jeg skriver, for deretter i andre avsnitt å være helt enig?! 

Det er en fordel om du leser det du svarer på.

Jeg understrekte siste setning i ditt svar, noe som normalt på forumet indikerer at det er det man understreker, setter i kursiv eller uthever man tar utgangspunkt for.

Men det er jo tydelig at du ikke gadd å lese resten av det jeg skrev, og da har det jo liten hensikt å diskutere mer med deg.

Oppsummert - det du skrev i siste setning i det siterte svaret, det er feil. Du og andre som er enige med deg tar feil fordi du og de ikke har kunnskap nok om temaet, men bare synser villt vekk. Dere har selvfølgelig rett til å synse villt vekk, men dere har ikke mer rett uansett.

Det er lagt ut mange linker i løpet av tråden som viser hva forskning på trådens tema sier - og det er ingen uenighet i forskningen. Tvert imot, jo mer forskning som kommer, jo mer blir tidligere funn bekreftet, og forskere ser mer og mer hvor enormt viktig nok fysisk aktivitet i løpet av dagen er for barn og unges påvirkning, hvor mye det har å si for barns læring og også for fysisk og psykisk helse i et livsløpsperspektiv.

 

 

Anonymkode: bc583...ba2

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er en fordel om du leser det du svarer på.

Jeg understrekte siste setning i ditt svar, noe som normalt på forumet indikerer at det er det man understreker, setter i kursiv eller uthever man tar utgangspunkt for.

Men det er jo tydelig at du ikke gadd å lese resten av det jeg skrev, og da har det jo liten hensikt å diskutere mer med deg.

Oppsummert - det du skrev i siste setning i det siterte svaret, det er feil. Du og andre som er enige med deg tar feil fordi du og de ikke har kunnskap nok om temaet, men bare synser villt vekk. Dere har selvfølgelig rett til å synse villt vekk, men dere har ikke mer rett uansett.

Det er lagt ut mange linker i løpet av tråden som viser hva forskning på trådens tema sier - og det er ingen uenighet i forskningen. Tvert imot, jo mer forskning som kommer, jo mer blir tidligere funn bekreftet, og forskere ser mer og mer hvor enormt viktig nok fysisk aktivitet i løpet av dagen er for barn og unges påvirkning, hvor mye det har å si for barns læring og også for fysisk og psykisk helse i et livsløpsperspektiv.

 

 

Anonymkode: bc583...ba2

Nå har jeg meldt meg ut av denne diskusjonen for noen sider siden, for temaet ble utdebattert. Jeg ser ikke noe poeng i at ting repeteres i det uendelige. Når du nevnte mobbing så svarte jeg fordi mobbing opptar meg. Jeg har knapt hørt om tilfeller om mobbing på grunn av *underaktiviterte kropper* hvilket jeg svarte på. Du må gjerne linke til info om akkurat det. 

NotNaomi skrev (8 minutter siden):

Nå har jeg meldt meg ut av denne diskusjonen for noen sider siden, for temaet ble utdebattert. Jeg ser ikke noe poeng i at ting repeteres i det uendelige. Når du nevnte mobbing så svarte jeg fordi mobbing opptar meg. Jeg har knapt hørt om tilfeller om mobbing på grunn av *underaktiviterte kropper* hvilket jeg svarte på. Du må gjerne linke til info om akkurat det. 

Og der gjør du som alltid- trekker deg ut når motargumentene blir for vanskelige å kontre. 

Anonymkode: ba2b7...b00

NotNaomi skrev (4 timer siden):

Nå har jeg meldt meg ut av denne diskusjonen for noen sider siden, for temaet ble utdebattert. Jeg ser ikke noe poeng i at ting repeteres i det uendelige. Når du nevnte mobbing så svarte jeg fordi mobbing opptar meg. Jeg har knapt hørt om tilfeller om mobbing på grunn av *underaktiviterte kropper* hvilket jeg svarte på. Du må gjerne linke til info om akkurat det. 

Du kom med en påstand som ikke stemmer, jeg forklarte deg hvorfor din påstand ikke stemmer.

Når du har lest de linkene som er gitt i tråden og kommer tilbake og viser at du har forstått det du har lest, da skal jeg nok lett finne tråder på det jeg forklarte deg også. Men du har jo flere ganger i denne tråden vist at du ikke leser trådene på den forskningen som finnes på temat, eller om du har lest dem så kan du umulig ha forstått det som står deg, for du har jo minste et par ganger skrevet "jeg forstår ikke...". Og da har andre og jeg vist tilbake til de linkene som allerede er gitt i tråden.

Så begynn der, så skal jeg lett finne mer lesestoff til deg :)

Anonymkode: bc583...ba2

NotNaomi skrev (6 timer siden):

Nå har jeg meldt meg ut av denne diskusjonen for noen sider siden, for temaet ble utdebattert. Jeg ser ikke noe poeng i at ting repeteres i det uendelige. Når du nevnte mobbing så svarte jeg fordi mobbing opptar meg. Jeg har knapt hørt om tilfeller om mobbing på grunn av *underaktiviterte kropper* hvilket jeg svarte på. Du må gjerne linke til info om akkurat det. 

Feil svar. Rett svar her er «alt jeg trodde på er blitt tilbakevist, takk for at dere tok dere tid til å rette opp i min uvitenhet». 

Anonymkode: 51111...7a6

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Ok, jeg forbeholder meg likevel retten til å svare tilbake med samme mynt for å understreke hvor lavmål jeg synes en sånn tone er, uavhengig av hva du mener om det.

Anonymkode: 7ccf2...b51

Du har vel brakt tonen dit den er. Det greide du helt selv.

Anonymkode: 51111...7a6

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du har vel brakt tonen dit den er. Det greide du helt selv.

Anonymkode: 51111...7a6

Det var jammen bra du tok opp dette igjen altså! Nå som det var så mange innlegg siden sist noen prøvde å overbevise meg om at det var jeg som startet med å kommunisere på et atalt neandertalernivå.

Anonymkode: 7ccf2...b51

Anonym bruker skrev (På 12.12.2022 den 22.02):

Tidligere satt barna kun i klasserommet i skolen, bortsett fra friminuttene. De hadde ikke koseturer, tulleturer, fjellturer, toppturer, aketurer, skiturer og alt-mulig-annet-turer. Så hvorfor var det ikke mer depresjon før?

Anonymkode: 07993...a59

Færre skoleår og kortere skoledager😏

Anonymkode: 51111...7a6

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer også på når tidligere var? 

Anonymkode: 2b60f...bcc

Ulike tidslag, så klart. Men én stor endring som vi ser negative konsekvenser av i dag, er seksårsreformen. 

Anonymkode: 51111...7a6

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer også på når tidligere var? 

Anonymkode: 2b60f...bcc

https://www.nrk.no/trondelag/skolehverdagen-har-okt-med-over-tusen-timer-siden-90-tallet-1.16118678

«Til sammen har norske skolebarn fått 1359 flere timer på skolen. Det tilsvarer to ekstra skoleår.» Siden slutten av 80-tallet, dvs 30-35 år.

Anonymkode: 51111...7a6

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg lurer også på når tidligere var? 

Anonymkode: 2b60f...bcc

Jeg sikter til innlegget du siterte, men jeg innser at det da fremstår rotere å sitere deg. J

Anonymkode: 2b60f...bcc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...