Gå til innhold

Inspirert av annerledes dager på skolen. Mer aktivitet i skolen

Anbefalte innlegg

NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Hva skulle de pålegges av det en stor andel av lærere allerede gjør? 

At barna får en time fysisk ativitet daglig. Det inkluderer alt, som å gå transportetapper til svømmehallen, biblioteket, gapahuken eller hvor nå de skal til de fem minuttene med burpees når lydnivået tilsa et avbrekk, i tillegg til den planlagte aktiviteten som gym- og svømmetimene, turene og øvingen på blime-dansen.

Anonymkode: 82509...a3f

Fortsetter under...

Luksusdyret skrev (24 minutter siden):

Men så er det forskjell på trening i arbeidstiden (altså, ikke mens du jobber, men mens du hviler) og det å utføre intellektuelle oppgaver mens man springer.

Det er ikke alle oppgaver det fungerer å være aktiv samtidig som du gjør, men mange av oss har noen møter som gjerne kan gjøres gående ol. Rene tenkeoppgaver der du må bruke tid på å komme frem til et resultat kan også være fint å gjøre mens man går tur eller liknende.

Anonymkode: 156cf...64b

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

At barna får en time fysisk ativitet daglig. Det inkluderer alt, som å gå transportetapper til svømmehallen, biblioteket, gapahuken eller hvor nå de skal til de fem minuttene med burpees når lydnivået tilsa et avbrekk, i tillegg til den planlagte aktiviteten som gym- og svømmetimene, turene og øvingen på blime-dansen.

Ok. Jeg visste ikke at en stor andel av lærere alt gjorde dette..

Gjest NotNaomi
mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Poenget igjen er at selv om foreldre burde gjøre mer så er det lettere å sørge for aktivitet til alle gjennom skolen enn å sørge for at alle foreldre tar tak. Fedme og inaktivitet blir et større og større problem blant unge og det er viktig å snu den trenden.

Fedme? 

Mobbing er like utbredt som for år tilbake. Jeg syns kanskje dét er viktigere å fikse enn at skolen pålegges å aktivisere barna. Kanskje både løse ett problem og forstå nytten av det skolen faktisk gjør, før man krever mer? Kanskje du kan kommentere på det? 

NotNaomi skrev (3 minutter siden):

Poenget er at man vil at det skal være noe alle barn får glede av . Ikke kun de barna som har lærere som har tatt den timen inn i undervisningen. 

Gjest NotNaomi
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Poenget er at man vil at det skal være noe alle barn får glede av . Ikke kun de barna som har lærere som har tatt den timen inn i undervisningen. 

Man vil ja. Vil og krever. Det er viktig å løse problemer som allerede er før man vil innføre nye ting. De lærerne som gjør dette har nok muligheten. Andre har kanskje ikke det? 

Annonse

Fedme? 

Mobbing er like utbredt som for år tilbake. Jeg syns kanskje dét er viktigere å fikse enn at skolen pålegges å aktivisere barna. Kanskje både løse ett problem og forstå nytten av det skolen faktisk gjør, før man krever mer? Kanskje du kan kommentere på det? 

Mobbing er en viktig problemstilling , men denne tråden handler ikke om mobbing. Den handler om aktivitet i skolen. Lag gjerne en egen tråd om mobbing , men denne tråden har et annet tema. 

Ja. Fedme blant barn i Norge er et problem. Det og at barn på genrelt grunnlag beveger seg for lite.

Læreren til det ene barnet mitt gjør det med største selvfølgelighet. Som hun sier, det er en aktiv gjeng som trenger en del avbrekk om gruppen skal fungere. Og slik er det i mange av klassene på skolen.

Uten at man skal lese alt for mye ut av det, utvalget er ikke kjempestort, så er det de klassene som har lærere under 40 år, og som dermed har hatt stort fokus på dette i utdanningen.

Samt den klassen som har 65-åringen som tidligere var med i kommunens avdeling for "alternative opplæringsarenaer", altså der elever som på ingen måte kunne være i et klasserom ble plassert. Avdelingen røk av budsjettgrunner for to år siden, og utgiftene til ekstra ressurser og spesialpedagogikk økte med langt mer enn innsparingen. Hvem skulle trodd? Nå skal avdrlingen gjenoppstå fra neste skoleår av.

NotNaomi skrev (4 minutter siden):

Fedme? 

Du tror ikke det ene kan brukes som et verktøy i arbeidet mot det andre her?

Gjest NotNaomi
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Mobbing er en viktig problemstilling , men denne tråden handler ikke om mobbing. Den handler om aktivitet i skolen. Lag gjerne en egen tråd om mobbing , men denne tråden har et annet tema. 

Ja. Fedme blant barn i Norge er et problem. Det og at barn på genrelt grunnlag beveger seg for lite.

Du har rett.

Jeg syns likevel at så lenge det er ting som allerede bør fikses og løses, så er det litt relevant å nevne det iom at det stadig er foreldre som vil både det ene og det andre. Lag flere områder det kan oppstå konflikter liksom.

Uansett. Foreldre bør, for tiende gang fikse litt selv også. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du tror ikke det ene kan brukes som et verktøy i arbeidet mot det andre her?

Det ser jeg ikke bort fra. Hvis målet var å inkludere og samarbeide mer istedenfor å snakke om fedme og "under middels" foreldre, så hadde kanskje saken stilt seg annerledes? 

NotNaomi skrev (9 minutter siden):

Fedme? 

Det blir vell ikke mer mobbing av at elevene får mer aktivitet i skoletiden?

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Det ser jeg ikke bort fra. Hvis målet var å inkludere og samarbeide mer istedenfor å snakke om fedme og "under middels" foreldre, så hadde kanskje saken stilt seg annerledes? 

Det er sjelden noe er så svart/hvitt. De fleste ser verden i farger.

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det blir vell ikke mer mobbing av at elevene får mer aktivitet i skoletiden?

Det kan det bli, hvis forskjellene mellom de idrettsflinke og de med koordinasjonsproblemer/dårlig helse/overvekt blir enda mer synlig enn kun i gym. 

Anonymkode: 07993...a59

Gjest NotNaomi

Det er sjelden noe er så svart/hvitt. De fleste ser verden i farger.

Ikke her vil jeg si 🙂 har Ikke sett én eneste en som har sett at dette kunne være et godt tiltak mot mobbing gitt. Her går det på at ikke alle foreldre klarer å gi barna nok aktivitet. At ikke alle barn "har muligheten", stillesitting og fedme. Hvor er alle fargene du ser? 

Kanskje hvis dette skulle bli innført som et virkemiddel mot mobbing og for mer inkludering og samarbeid, så hadde det vært mer positiv respons? At ikke så mange ville klage? Som foreldre her gjør på veldig mye allerede. Eller hva tror du? 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det kan det bli, hvis forskjellene mellom de idrettsflinke og de med koordinasjonsproblemer/dårlig helse/overvekt blir enda mer synlig enn kun i gym. 

Da er i tilfelle aktiviteten dårlig organisert. En del av poenget er å gi bevegelsesglede også til de som ikke føler mestring i gym. Altså mer ikke-målbare aktiviteter.

Det meste elever gjør på skolen skal vurderes, den fysiske aktiviteten som ikke er knytta til gymfaget skal ikke det. Aktiviteten er et mål i seg selv, i tillegg til en hjelp mot andre mål ved at konsentrasjonen øker, at man får fred fra prestasjonspress en stund osv.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Da er i tilfelle aktiviteten dårlig organisert. En del av poenget er å gi bevegelsesglede også til de som ikke føler mestring i gym. Altså mer ikke-målbare aktiviteter.

Det meste elever gjør på skolen skal vurderes, den fysiske aktiviteten som ikke er knytta til gymfaget skal ikke det. Aktiviteten er et mål i seg selv, i tillegg til en hjelp mot andre mål ved at konsentrasjonen øker, at man får fred fra prestasjonspress en stund osv.

Nope, det har ingenting med organisering å gjøre. Barn mobber for alt mulig. Viser du svakhet, er du mindre flink til noe enn gjennomsnittet, risikerer du å bli mobbet. 

NotNaomi skrev (51 minutter siden):

Tok en spøk. Jeg understreket at det var en spøk. Sitter midt i en diskusjon fra 08 om morgenen så da tenkte jeg at en spøk ikke var så galt. Men det ble det jo...

Som sagt så er jeg ikke mot mer aktivitet. Jeg syns bare at foreldre må ta litt mer tak selv og ikke legge alt på skolen. 

Foreldre tar jo tak når de ønsker at det skal bli mer fysisk læring i skoletiden. Mine barn er aktive på fritiden, det er da ingen konflikt i det og det og ønske at de skal få lære på alternative måter på skolen. Hvorfor tror du at det er enten-eller? Tror du at jeg ønsker at de skal få bruke kroppen mer i skoletiden så de skal sitte på rumpen hjemme?? Det er en svært fastlåst tankegang du viser her. 

Ønsket om mer aktivitet i skoledagen kommer nok i hovedsak fra foreldre som ser verdien i å bruke kroppen, bevege seg og som erfarer at mange lærer best når de får variasjon i skolehverdagen. Dere som er så stekt mot dette liker kanskje best å sitte i ro selv og anser det å lære under bevegelse som et ork? 

Anonymkode: ba2b7...b00

Gjest NotNaomi

Foreldre tar jo tak når de ønsker at det skal bli mer fysisk læring i skoletiden. Mine barn er aktive på fritiden, det er da ingen konflikt i det og det og ønske at de skal få lære på alternative måter på skolen. Hvorfor tror du at det er enten-eller? Tror du at jeg ønsker at de skal få bruke kroppen mer i skoletiden så de skal sitte på rumpen hjemme?? Det er en svært fastlåst tankegang du viser her. 

Ønsket om mer aktivitet i skoledagen kommer nok i hovedsak fra foreldre som ser verdien i å bruke kroppen, bevege seg og som erfarer at mange lærer best når de får variasjon i skolehverdagen. Dere som er så stekt mot dette liker kanskje best å sitte i ro selv og anser det å lære under bevegelse som et ork? 

Tar tak med å ønske noe? Ja, den var god 🙂

Jeg er ikke sterkt mot aktivitet. Jeg er i mot at foreldre nettopp IKKE tar tak selv istedenfor å legge ansvaret på skolen. 

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke sterkt mot aktivitet. Jeg er i mot at foreldre nettopp IKKE tar tak selv istedenfor å legge ansvaret på skolen. 

Tror du ikke det er en lengre vei å få de familiene som ikke ser verdien i aktivitet til å ta tak i dette enn å innlemme det i skoletiden? På den måten blir det tatt tak. For alle barn. 

Gjest NotNaomi
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Tror du ikke det er en lengre vei å få de familiene som ikke ser verdien i aktivitet til å ta tak i dette enn å innlemme det i skoletiden? På den måten blir det tatt tak. For alle barn. 

Jeg tror jeg ikke engasjerer meg så mye i de familiene som "ikke ser verdien i" Det må jo være veldig mange siden du tenker at skolen må ta tak. Hvor mange prosent av foreldre handler det om? 

NotNaomi skrev (15 minutter siden):

Ja, selvsagt? Hvordan skal man ellers som foreldre påvirke skolehverdagen til barna? 

Og igjen viser du at du har en enten-eller tanke. Min erfaring er at de foreldrene som er opptatt av fysisk fostring er det i alle aspekt av barnas liv. De er på skolen mange timer hver dag, selvsagt er jeg som mor opptatt av hvordan de har det de timene jeg ikke har ansvar for dem også. Jeg trodde faktisk dette var helt normalt for de fleste foreldre. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, selvsagt? Hvordan skal man ellers som foreldre påvirke skolehverdagen til barna? 

Og igjen viser du at du har en enten-eller tanke. Min erfaring er at de foreldrene som er opptatt av fysisk fostring er det i alle aspekt av barnas liv. De er på skolen mange timer hver dag, selvsagt er jeg som mor opptatt av hvordan de har det de timene jeg ikke har ansvar for dem også. Jeg trodde faktisk dette var helt normalt for de fleste foreldre. 

Greia er at unger sitter/er alt for mye innendørs hjemme. Ingen snakket om at skolen måtte ta tak da vi var små, fordi vi var ute og lekte eller holdt på med vårt sammen med andre. Det vet vi alle. 

Jeg bodde for ikke lenge siden i et såkalt bra strøk. Bodde der i flere år, og det skjedde så og si ikke at barn var ute og lekte fra oktober til mai. De satt inne og spilte og var på nett, og greit nok for meg. De ble kjørt på treninger, så sånn sett var de aktive noen ganger i uka.

Nå bor jeg på "feil side" av byen, og jeg må fremdeles gå til vinduet når jeg hører barn, for jeg lurer på hva som skjer. Det er fremdeles uvant å se unger som leker og henger utendørs på denne årstiden.

Jeg bare lurer på om det er såkalt privilegerte foreldre for det meste, som dytter ansvar over på skolen? At de er vant til å få andre til å "ta tak" så de slipper selv? 

NotNaomi skrev (5 minutter siden):

Greia er at unger sitter/er alt for mye innendørs hjemme. Ingen snakket om at skolen måtte ta tak da vi var små, fordi vi var ute og lekte eller holdt på med vårt sammen med andre. Det vet vi alle. 

Jeg bodde for ikke lenge siden i et såkalt bra strøk. Bodde der i flere år, og det skjedde så og si ikke at barn var ute og lekte fra oktober til mai. De satt inne og spilte og var på nett, og greit nok for meg. De ble kjørt på treninger, så sånn sett var de aktive noen ganger i uka.

Nå bor jeg på "feil side" av byen, og jeg må fremdeles gå til vinduet når jeg hører barn, for jeg lurer på hva som skjer. Det er fremdeles uvant å se unger som leker og henger utendørs på denne årstiden.

Jeg bare lurer på om det er såkalt privilegerte foreldre for det meste, som dytter ansvar over på skolen? At de er vant til å få andre til å "ta tak" så de slipper selv? 

Så det du sier er jo at barna er like lite ute samme hvilken side av byen du ble på? Hvordan kan du da konkludere med at det er de privilegerte foreldrene som ‘dytter ansvaret’ over på skolen? 

Du har nok rett i at det ofte er de privilegerte, eller ressurssterke, foreldrene som stiller krav til skolen. Det betyr jo selvsagt ikke at de selv gir faen på barnas fritid? Det er jo en helt forvridd tankegang. Men det er kanskje en måte å rettferdiggjør ovenfor seg selv at man ikke selv er opptatt av dette…

NotNaomi skrev (6 minutter siden):

Det er ikke representativt og det vet du. 

Jeg bor på et nedlagt småbruk i et villastrøk, alle barna i nabolaget har akt på marka vår fra skoleslutt til middagstid i over en uke. Både de som eier husene og de i sokkelleilighetene. Men det er ikke mulig å konkludere ut fra det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...