Gå til innhold

Inspirert av annerledes dager på skolen. Mer aktivitet i skolen

Anbefalte innlegg

Selv synes jeg det burde bli enda mer fysisk aktivitet i skolen. Mer uteskole, mer tur, mer bevegelse og mer gym. Barn og unge har godt av å være mer i aktivitet . Hva tenker du? Bør det bli mer eller er det greit nå?

Fortsetter under...

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Selv synes jeg det burde bli enda mer fysisk aktivitet i skolen. Mer uteskole, mer tur, mer bevegelse og mer gym. Barn og unge har godt av å være mer i aktivitet . Hva tenker du? Bør det bli mer eller er det greit nå?

Og det de egentlig skal lære, skal de lære når da? På ettermiddagen? Vi trenger ikke mer uteskole og mer tur i Norge - landet med drittvær 10 måneder i året.

Anonymkode: 07993...a59

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og det de egentlig skal lære, skal de lære når da? På ettermiddagen? Vi trenger ikke mer uteskole og mer tur i Norge - landet med drittvær 10 måneder i året.

De kan da lære de fleste fag ute også? Under koronaen klarte mange skoler det veldig fint. De kan fint lære mye både inne og ute.

Har et barn som syns det er meningsløst å sitte så mye stille. Han har utvikla skolevegring i løpet av ungdomsskolen. Én av de tingene han savna mest fra barneskolen var at de hadde mye mer turer og aktiviteter. 

Jeg skjønner ham egentlig godt. Overgangen fra barnehage til skole var krevende for ham, det ble passiviserende, og så nå nylig mellom b.skole og u.skole, da passiviseringen ble enda verre.

Han elsker alle praktiske fag, som kroppsøving, musikk, kunst og håndverk, mat og helse osv.,

Og dette er en veldig intelligent unge - han er testet til en IQ på 120, så det er ikke fordi han sliter med det kognitive at han foretrekker praktiske fag. Men disse faga er jo blitt sterkt redusert siden vi selv gikk på skolen, uten at det har bedret elevenes resultater i de øvrige faga! 

Denne artikkelen sier litt om saken: 

https://skolemonitor.dk/nyheder/art6357114/Vi-behøver-ikke-den-lange-skoledag-hvis-vi-satser-mere-på-kunst-og-bevægelse

Anonymkode: 51111...7a6

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

De skal lære det VIA uteskole og aktivitet.

Du vet visst ikke så mye om skole og læring.

Du selv gikk sannsynligvis i en skole med mye mindre tid til teoretiske fag enn det dine barn gjør, i alle fall hvis du er over 30 og startet som 7-åring. I tillegg til et helt ekstra skoleår, har også timetallet økt i mellomtida. Hvordan lærte DU alle de tinga, tror du…? 

mamma til adhd gutt<3 skrev (12 minutter siden):

De kan da lære de fleste fag ute også? Under koronaen klarte mange skoler det veldig fint. De kan fint lære mye både inne og ute.

Får du selv mye læringslyst og god konsentrasjon ute i 30 minusgrader? 

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

De skal lære det VIA uteskole og aktivitet.

Du vet visst ikke så mye om skole og læring.

Du selv gikk sannsynligvis i en skole med mye mindre tid til teoretiske fag enn det dine barn gjør, i alle fall hvis du er over 30 og startet som 7-åring. I tillegg til et helt ekstra skoleår, har også timetallet økt i mellomtida. Hvordan lærte DU alle de tinga, tror du…? 

Vi hadde for eksempel aldri koseturer, tullturer, TV-titting og Minecraft i skoletiden, og så videre. Vi hadde også mye mer lekser.

Gjest NotNaomi

Barn og unge har godt av mer aktivitet? Ja, det er mulig det, men hvorfor må skolen sørge for det? Lærerne har vel nok utfordringer om de ikke skal ha mer å tenke på og press på at nettopp de må bidra så barn får enda mer aktivitet også? Det kreves jo både planlegging og tilrettelegging, og jeg syns de har nok å styre med på skolene jeg.

Hvorfor kan ikke foreldre sørge for dette selv? 

Endret av NotNaomi
NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Barn og unge har godt av mer aktivitet? Ja, det er mulig det, men hvorfor må skolen sørge for det? Lærerne har vel nok utfordringer om de ikke skal ha mer å tenke på og press på at nettopp de må bidra så barn får enda mer aktivitet også? Det kreves jo både planlegging og tilrettelegging, og jeg syns de har nok å styre på skolene jeg.

Fordi dagens foreldre forventer at skolen oppdrar barna, aktiviserer dem og gir dem sunn mat. Så kan de dyrke egne interesser, drikke vin, trene og bedrive slabberas med venninnene sine. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Fordi dagens foreldre forventer at skolen oppdrar barna, aktiviserer dem og gir dem sunn mat. Så kan de dyrke egne interesser, drikke vin, trene og bedrive slabberas med venninnene sine. 

Jeg vet ikke, men jeg syns ihvertfall at foreldre bør gjøre det de syns er riktig for sine barn. Ikke tenke at Per trenger mer aktivitet, så da bør skolen sørge for at han får det. 

Veldig merkelig i mitt hode ihvertfall all den tid vi ser hvor mye foreldre allerede krever og protesterer på, og hvor uvillig de er til å bidra ofte.. Bare her inne når det gjelder både å betale litt og aktiviteter allerede. Syns ikke lærerne skal gå rett i veggen heller..

Endret av NotNaomi
NotNaomi skrev (5 minutter siden):

Barn og unge har godt av mer aktivitet? Ja, det er mulig det, men hvorfor må skolen sørge for det? Lærerne har vel nok utfordringer om de ikke skal ha mer å tenke på og press på at nettopp de må bidra så barn får enda mer aktivitet også? Det kreves jo både planlegging og tilrettelegging, og jeg syns de har nok å styre med på skolene jeg.

Vel… det er jo mye erfaring i at elevene lærer mer på uteskole. At de er mer kreative og at de samarbeider mer. Fagfolk er også tydelige på at barn og unge beveger seg for lite og ved å ta det inn i skolen får alle barn beveget seg mer. Barn sitter ved pulten i mange timer fra de er små og det er jo mulig at det er bedre alternativer enn kun klasseromsundervisning?

Gjest NotNaomi

Vel… det er jo mye erfaring i at elevene lærer mer på uteskole. At de er mer kreative og at de samarbeider mer. Fagfolk er også tydelige på at barn og unge beveger seg for lite og ved å ta det inn i skolen får alle barn beveget seg mer. Barn sitter ved pulten i mange timer fra de er små og det er jo mulig at det er bedre alternativer enn kun klasseromsundervisning?

Når var det vanlig med uteskole i Norge, slik at de fikk undersøkt det? 

De sitter ved pulten ja, men de beveger seg da som de alltid har gjort på skolen. Jeg syns foreldre bør ta tak i det, og så må foreldre selv gjøre det som er riktig for sine barn. Ikke tenke på hva som er riktig for naboen sine. 

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

De sitter ved pulten ja, men de beveger seg da som de alltid har gjort på skolen. Jeg syns foreldre bør ta tak i det, og så må foreldre selv gjøre det som er riktig for sine barn. Ikke tenke på hva som er riktig for naboen sine. 

https://www.gyldendal.no/artikler/uteskole-skaper-laeringsglede-og-motivasjon/ Det er også erfaringer fra andre land. 

Annonse

NotNaomi skrev (4 minutter siden):

https://forskning.no/barn-og-ungdom-skole-og-utdanning-sykdommer/barn-laerer-bedre-i-naturens-klasserom/1675080

Gjest NotNaomi

Ja ok. Det var én lærer sin erfaring, og det må både planlegges og tilrettelegges. Hvis lærere syns dette er en god idé, så står jo de som mener det fritt til å iverksette..  Eller tenker du at det også skal bli et krav fra foreldre? 

Jeg vet ikke hva de gjør i andre land og i hvilke land, men jeg blir ikke imponert over viljen til å samarbeide fra foreldre her. De er misfornøyd med grupper på foreldremøter, det er klaging på at de må betale litt pr år, for norsk skole skal være gratis. De klager på et spørsmål om å merke maten og på at de ikke har utstyr til aktuvitetsdager. Right? Så hvordan tenker du om at moren til Guro med astma ikke bør være ute i kulda eller fuktig vær vil ta dette? Eller at Hans er allergisk mot bartrær? At de ikke har råd til flere par støvler, sitteunderlag osv osv

Alt jeg ser med dette er at det blir mer utfordrende for lærerne. De som vil kan jo gjøre det? 

mamma til adhd gutt<3 skrev (11 minutter siden):

Erfaringer fra andre land med vinter i 3 måneder er ikke relevante. 

Jeg har stor tro på å øke den gysiske aktiviteten for å få opp konsentrasjonen. Jeg merker det selv de dagene jeg blir sittende ved pc at det går bedre om jeg beveger meg litt. Det skal ikke så mye til. Man kan argumentere med at friminuttene tjener formålet, men det er ikke lenger slik at dagen er delt inn i 45 minutter undervisning etterfulgt av 15 minutter friminutt. Det tar visstnok så mye tid med av/påklening at undervisningen smuldrer bort. Dermed er det tre timer i strekk, mat/storefri, to timer, lillefri og en time på skolen til mine barn.

Jeg kjøper forklaringen til en viss grad, men man må jo kompensere bortfallet. Eksempelvis med at det etter 45 minutter blir en liten pause der alle går opp vest-trappen, korridoren til endes og ned øst-trappen. Og at det senere på dagen blir en runde rundt kvartalet i samlet flokk. Eller lignende, selvsagt må man tilpasse lokalt.

I tillegg bør man ha så mye uteskole man får til. Høytlesingen kan likegodt skje i gapahuken som i klasserommet og de minste kan like godt lære begrep om mengde og størrelse i skogen. Dette er læreren til ene barnet mitt superflink til, det andre barnet mitt sin klasse er bare ute når læreren ikke har noe valg. Det er tydelig at det går på lærerens interresse, kompetanse og generell egnethet.

Anonymkode: 82509...a3f

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Altså, jeg tror også barn og unge har godt av å være mer ute, men jeg tror ikke det er så lett å omsette dette til praksis i skolehverdagen. Noe også artikkelen bærer preg av. Den består av mange selvfølgeligheter og få praktiske løsninger (som selvsagt lærerne etterspør).

«Svenske helsemyndigheters råd nå under koronakrisen går blant annet ut på å «se på mulighetene for å legge virksomhet og pauser utendørs. Virksomhet i barnehage og fritidshjemmet, men også noe undervisning, som idrettsundervisning, kan ha større muligheter for å gjennomføres utendørs».

NOE undervisning - som idrettsundervisning… at idrettsundervisning egner seg utendørs er vel ingen stor overraskelse, men det et vel ikke fullt så enkelt å ta med seg elevene ut i en park, be dem lese første kapittel i Peer Gynt og etterpå gjøre  gruppearbeid knytta til kapittelet…

For all del, jeg er helt for at elever skal være mer ute og i aktivitet, men det tror jeg krever en justering av de teoritunge læreplanene. Hvis dette skal bli ny praksis så bør lærerne involveres i planleggingsfasen, slik at dette ikke blir enda en utdanningsideologisk ide som ser fin ut på papirer men vanskelig lar seg gjennomføre i praksis.

Anonymkode: 7ccf2...b51

Det er ikke gjennomførbart som ting er nå. Det er for få lærere til å ivareta sikkerheten til barna, det er mange elever som ikke kan delta ute på vinteren, det er for enkelt for elever å stikke av fra undervisning ute, og det krever at foreldre må ut med penger hele tiden. Kjøp grillpølser, ta med vedkubber, kan noen lage pinnebrød, kjøp sitteunderlag, ta med ekstra utetøy, ta med ekstra ulltøy osv.

Det er fullt mulig å endre læremåter uten at det er så mye mer fysisk aktivitet. Det er faktisk ikke skolens oppgave å dra lasset så foreldre slipper å aktivisere barna selv.

Her jeg bor er det mye fysisk aktivitet på skolen. Det er minst 30 min hver dag i tillegg til gym to dager i uken. 

Anonymkode: adf30...3a8

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke gjennomførbart som ting er nå. Det er for få lærere til å ivareta sikkerheten til barna, det er mange elever som ikke kan delta ute på vinteren, det er for enkelt for elever å stikke av fra undervisning ute, og det krever at foreldre må ut med penger hele tiden. Kjøp grillpølser, ta med vedkubber, kan noen lage pinnebrød, kjøp sitteunderlag, ta med ekstra utetøy, ta med ekstra ulltøy osv.

Det er fullt mulig å endre læremåter uten at det er så mye mer fysisk aktivitet. Det er faktisk ikke skolens oppgave å dra lasset så foreldre slipper å aktivisere barna selv.

Her jeg bor er det mye fysisk aktivitet på skolen. Det er minst 30 min hver dag i tillegg til gym to dager i uken. 

Anonymkode: adf30...3a8

https://www.lhl.no/lungesykdommer/astma-hos-barn/#:~:text=I%20dag%20regner%20vi%20med,skolebarn%20i%20Norge%20har%20astma

10 til 12 prosent av alle barn har astma. Mange blir verre i kald luft. For disse barna blir det vanskelig å gjennomføre undervisning ute vinterstid. 

Er enig med deg i prinsippet, men tenker også at det kan bli vanskelig å gjennomføre i praksis. Har tro på at små pauser kan ha noe for seg. Kjør en danseøkt, syng en sang sammen, ta fem armhevinger og fem knebøy, leke en kort kreativ lek osv. 

Anonymkode: 69679...280

Mer læring i praksis. Min datter skjønte først matte når hun startet på vgs og hun utførte matte i praksis. Hun kom seg igjennom barne og ungdomskolen med middels karakterer, men som hun selv sa så skjønner jeg i gen ting av hva jeg egentlig gjør. Så begynte hun på TIPP og måtte bruke matten i praksis, da raste karakterne opp og hun gikk ut med 6. Så om en hadde lært endel matteting i praksis tror jeg mange flere hadde klart å henge med. Det kan også være i andre fag. Vi hadde en vikarlærer på ungdomskolen som var oprasanger. Han hadde mange utrodisjonelle måter å lære oss ting på, merkelig nok så har vel uroklassen aldri lært mer enn når vi hadde han. 

Anonymkode: 8feb5...9a7

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

De har jo 2 t gym i uka, 1 time fysisk, hver dag har de lillefri og storefri. 

Én dag i uka har de uteskole. Fra 1.-4. kl. Så syns det holder jeg. 

De har øvd mye til skuespill, polonese dans, bli med dansen osv i høst. 

Anonymkode: 9786e...f97

Jeg tror det er viktig og bra at barna får bruke kroppen i løpet av skoledagen. Mine barn er heldig som har en lærer som hiver seg rundt og benytter de fine dagene til uteaktiviteter. Nå har vi fått snø så da blir fysisk aktivitet timene brukt i akebakken. Det er lov å ta med akebrett, skolen har rumpebrett for dem som vil låne. Noen ganger har de utedag på få dagers varsel og det blir spesifisert at det skal være vanlig niste, men kanskje en skive ekstra og godt med drikke, kakao osv er lov. 

De lærer matte og naturfag på disse turene og mange barn får nok bedre utbytte av noen slike dager iblant. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...