Gå til innhold

Hvilke julekaker kjøper du, og hvilke lager du?

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker litt inspirasjon☺️

Dette er hva jeg kjøper og lager;

Kjøper: pepperkaker, sjokoladeflarn og sjokoladeboller (sånne som blir kjøpt på dugnad)

Lager: kakemenn, krumkaker, brente mandler og pikekyss. Jeg lager også riskrem og rødsaus fra bunnen! 

Anonymkode: 79395...790

Fortsetter under...

Lager krumkaker, pepperkaker (deigen også), smørkaker, oreokonfekt og riskaker.
Byter noe av det jeg har laget med berlinerkranser og aniskaker med mamma.
Kjøper smultringer.

Ellers lager jeg svinerull og roastbiff.
Mamma lager sylte og leverpostei.
Har bytter vi også

Anonymkode: 106f6...d38

Kjøper lefser og pepperkaker

Lager krumkaker (på gammelt svart jern så de blir helt helt tynne), kransekake, brune pinner, risboller, kokosmakroner, søsterkake og kakemenn  

Døtrene mine lager 2 delfiakaker som gis bort til to gamle ungkarer i storfamilien som elsker det og ønsker seg det til jul.

Anonymkode: 83b5c...0b5

Annonse

Lager pepperkaker og karameller, får kransekake, smultringer og brune pinner av mine foreldre. Kjøper god marsipan som jeg lager kuler av og dypper i sjokolade, og kjøper engelsk julekake. 

Anonymkode: 979b4...8ac

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Lager pepperkaker og karameller, får kransekake, smultringer og brune pinner av mine foreldre. Kjøper god marsipan som jeg lager kuler av og dypper i sjokolade, og kjøper engelsk julekake. 

Anonymkode: 979b4...8ac

Åh, nå fikk jeg lyst på marsipankuler med valnøtter.

Det har jeg ikke laget på mange år, men husker jeg gjorde det før. Det tror jeg jammen jeg må gjøre

Kjøper bare god marsipan, triller en kule og dytter en valnøtt nedi. Det er så godt det :)

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Herregud så mye kaker dere spiser!

Anonymkode: 35ee3...ccf

Egentlig ikke.

Gir bort ganske mye, og har ganske mye besøk. Koselig å ha noe å sette frem når folk kommer på julebesøk.

Men i desember er gjerne helgesnop byttet ut med julekaker, mandariner og kakao da, det hører med når vi skal se julefilm. Trenger ikke kjøpesnop i desember :)

Annonse

Jeg kjøper lefser på markedet her. De er mye bedre enn jeg klarer å lage selv, ellers hender det mannen kjøper en boks pepperkaker. De er også bedre enn hjemmelagde.

Vi lager berlinerkranser, goro, fattigmann, hjortetakk, krumkaker, kokkosmakroner,  tyske skiver, kokkosstenger, delfiakake, Kringle, flatbrød, rundstykker, marsipan, karameller, troika, brendte mandler, og kanskje noe mer om vi får lyst.

Anonymkode: e764d...3bd

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Det at man har mange slag betyr ikke at man har enorme mengder av hvert slag.
Og når det er sagt, det betyr lite hva man spiser fra jul til nyttår, det som spiller en rolle er hva man spiser fra nyttår til jul.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det at man har mange slag betyr ikke at man har enorme mengder av hvert slag.
Og når det er sagt, det betyr lite hva man spiser fra jul til nyttår, det som spiller en rolle er hva man spiser fra nyttår til jul.

Sier noe om matvaner og kosthold generelt ja 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er vel ingen her som har sagt noe om mengden de lager eller hvor mange de er til å dele på det som lages?

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, ikke når det er snakk om en kort periode en gang i året.

Vi spiser mye frukt og grønnsaker samt fisk minst 2 ganger i uken.
Kaker og godteri er forbeholdt spesielle anledninger, og litt i helger.

Men nå er det jul, og det litt mer enn ellers.
Som sagt, hva vi spiser fra jul til nyttår har ikke så mye å si, hva vi spiser fra nyttår til jul har mye å si

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, ikke når det er snakk om en kort periode en gang i året.

Vi spiser mye frukt og grønnsaker samt fisk minst 2 ganger i uken.
Kaker og godteri er forbeholdt spesielle anledninger, og litt i helger.

Men nå er det jul, og det litt mer enn ellers.
Som sagt, hva vi spiser fra jul til nyttår har ikke så mye å si, hva vi spiser fra nyttår til jul har mye å si

Er jo ingen som er sunne resten av året som stapper i seg kaker hele jula.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det sier lite om matvaner og kosthold generelt, men mye om tradisjoner! Å kunne håndtere tradisjonell julebakst er dessverre et utdøende håndtverk som burde tas vare på. Å spise masse julekaker fra julaften til 1.nyttårsdag er helt ufarlig. 

Anonymkode: e027b...81f

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det sier lite om matvaner og kosthold generelt, men mye om tradisjoner! Å kunne håndtere tradisjonell julebakst er dessverre et utdøende håndtverk som burde tas vare på. Å spise masse julekaker fra julaften til 1.nyttårsdag er helt ufarlig. 

Anonymkode: e027b...81f

De som fråtser i julekaker er nok de samme som fråtser fordi det er påske, helg, bursdag, konfirmasjon, halloween, sommerferie, bryllup osv osv

Jeg kjøper ferdige byggesett til pepperkakehusene vi monterer og pynter.  

Resten baker vi. Varierer fra år til år hvor mange slag. I år har vi laget after eight, sjokoladetrøfler, brune pinner, Sarah bernard, risboller, pepperkaker. 
Har lovet mannen å lage kokosmakroner og kransekakestenger.
Og siste uka før jul skolder vi mandler, lager marsipan og lager figurer sammen med barna. 

Kjenner meg ikke igjen i at det fråtses gjennom hele desember. Vi lager ikke store porsjoner. Baker gjennom desember. Smaker litt den dagen det blir laget, og setter resten i kjelleren frem til 23. desember. Lager kakefat til kvelden før kvelden, og til kaffen på julaften. Resten av kakene serveres i løpet av romjul/nyttårsaften.

Anonymkode: 84ea0...cfe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...