Gå til innhold

Er dette rar oppførsel av min samboers venninne?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde reagert mer om mannen min og en kompis satte seg ned og begynte å pusse på hverandre. Da hadde jeg nok lurt på om minst en av dem var (minst) bifil.

Anonymkode: de881...07f

Hvorfor? Fordi de er menn? 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men så er også hans mann heterofil, i mangel på annen informasjon fra HI. Likestilling eller ikke, man kan ikke sammenligne kvinner og menn når det gjelder fare for flørt. Er man ikke homofil, så flørter man ikke med sine venner av samme kjønn. 

Anonymkode: 2f082...f4e

Hvem har flørtet?

Anonymkode: ab9f0...dc3

Fortsetter under...

Jeg hadde reagert VELDOG på om en annen dame satt og koste på mannen min… det er i alle fall ikke normalt i mine krester. Jeg ville også syntes det var ubehagelig om en annen mann gjorde det på meg.

Anonymkode: 61e25...955

Jeg må si at jeg får inntrykk av at du sier du er så utrolig sikker på ham mest for å forsikre deg selv. Du virker både usikker på ditt og mannens forhold og sjalu. Dette er en kvinne han har kjent « hele livet», og det er sikkert vanskelig for deg å godta, men hun kjenner ham på en måte du ikke gjør. De to deler mye du ikke er en del av, år med opplevelser og historie. Som gamle venner har. Sånn er det. Enten må du erkjenne det og leve med det, eller du må gå. Sjalusi er aldri bra. 

Atter en gang kommer temaene "normal oppførsel" og sosiale koder opp i innlegg her på forumet. Og må si jeg undrer meg over mange svar, der de som svarer vil ha det til at omtrent alt er normalt og vanlig, og om man ikke syns det, er man nærmest psykelig sjalu...

For selvsagt er dette som beskrives i HI ikke normal oppførsel av voksne ektepar!! Blant ungdom, sikkert ja, men ikke voksne i 50 årene! Denne kvinnens oppførsel vitner om store mangler mht sosiale koder og folkeskikk, både mot hi, mannen hennes OG sin egen mann.

HVORFOR dette voldsomme behovet for å stryke på andres menn? Man kan helt fint være veldig gode venner uten å bryte intimsonen. Det dreier seg nok heller om voldsomt markeringsbehov, dårlig folkeskikk, og en ektemann (hi's) som ikke setter grenser. Hun vil nok ganske sikkert "krysse grensen" om hun får sjansen hos hi's mann. Om ikke for et lengre forhold, så bare for å konstatere at HUN faktisk er så deilig og har så mye makt ovet han, at hun kan "få" han om hun vil.

Hi: Gi klar beskjed til din mann om hvor grensa for normal oppførsel går. Det er HAN som har ansvar for å trekke grensa som er viktig for deres forhold!

Anonymkode: d558e...5c2

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Atter en gang kommer temaene "normal oppførsel" og sosiale koder opp i innlegg her på forumet. Og må si jeg undrer meg over mange svar, der de som svarer vil ha det til at omtrent alt er normalt og vanlig, og om man ikke syns det, er man nærmest psykelig sjalu...

For selvsagt er dette som beskrives i HI ikke normal oppførsel av voksne ektepar!! Blant ungdom, sikkert ja, men ikke voksne i 50 årene! Denne kvinnens oppførsel vitner om store mangler mht sosiale koder og folkeskikk, både mot hi, mannen hennes OG sin egen mann.

HVORFOR dette voldsomme behovet for å stryke på andres menn? Man kan helt fint være veldig gode venner uten å bryte intimsonen. Det dreier seg nok heller om voldsomt markeringsbehov, dårlig folkeskikk, og en ektemann (hi's) som ikke setter grenser. Hun vil nok ganske sikkert "krysse grensen" om hun får sjansen hos hi's mann. Om ikke for et lengre forhold, så bare for å konstatere at HUN faktisk er så deilig og har så mye makt ovet han, at hun kan "få" han om hun vil.

Hi: Gi klar beskjed til din mann om hvor grensa for normal oppførsel går. Det er HAN som har ansvar for å trekke grensa som er viktig for deres forhold!

Anonymkode: d558e...5c2

Dette. Jeg stryker ikke på venninnene mine, nusser ikke dem og kliner ikke med dem. Mange voksne kvinner gjør alt det ovennevnte. Mange ledere er også svært fysiske og mååå gi klem, stryke på armen osv. Jeg får spader av å bli påtvunget en klem jeg ikke har bedt om, og som heller ikke virker naturlig i settingen. Noen bare må tafse på alt og alle for å tilfredsstille behovet for nærhet. 

Du er usikker på mannen. Han har noe sterkt og varig, varigere enn ekteskap, men det er da virkelig ikke noe du skal holde mot ham - eller henne. Vennskap beriker, det truer ikke. Lange, nære vennskap beriker enda mer.

Annonse

sug lut skrev (32 minutter siden):

Du er usikker på mannen. Han har noe sterkt og varig, varigere enn ekteskap, men det er da virkelig ikke noe du skal holde mot ham - eller henne. Vennskap beriker, det truer ikke. Lange, nære vennskap beriker enda mer.

Venner må ta hensyn til sine venners situasjon. Å sitte mellom vennen og kona og stryke på ham mens kona ser på, er hensynsløst. Det hadde ikke kostet henne en kalori å drite i strykningen. Og hvis vennskapet er sterkere og mer varig (ingenting som heter "varigere")  enn deres ekteskap, bør man kanskje revurdere ekteskapet. Setter man vennene foran partner, så har man valgt feil partner.

Hadde sperret opp øynene om noen - uansett hvem - hadde satt seg til å kose med mannen min i sofaen!

Ok da, med unntak av barna våre og hunden. Han har ikke intime fysiske relasjoner med noen utenfor kjernefamilien. 

Anonymkode: eee76...14c

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Venner må ta hensyn til sine venners situasjon. Å sitte mellom vennen og kona og stryke på ham mens kona ser på, er hensynsløst. Det hadde ikke kostet henne en kalori å drite i strykningen. Og hvis vennskapet er sterkere og mer varig (ingenting som heter "varigere")  enn deres ekteskap, bør man kanskje revurdere ekteskapet. Setter man vennene foran partner, så har man valgt feil partner.

Hensynsløst, faktisk 😂. Så skjøre og navlebeskuende mennesker omgås jeg heldigvis ikke. Og selvsagt varer venner lenger enn forhold i svært mange tilfeller, har du byttet ut vennene dine hver gang et forhold røk? Så du har ingen venner som har vært der fra barneskolen eller ungdomstiden eller studentlivet? Det er jo bare trist.

sug lut skrev (2 minutter siden):

Hensynsløst, faktisk 😂. Så skjøre og navlebeskuende mennesker omgås jeg heldigvis ikke. Og selvsagt varer venner lenger enn forhold i svært mange tilfeller, har du byttet ut vennene dine hver gang et forhold røk? Så du har ingen venner som har vært der fra barneskolen eller ungdomstiden eller studentlivet? Det er jo bare trist.

Jeg syns det er atskillig tristere å lene seg på venner fra barneskole og ungdomsskole. Da var man jo ikke venner av eget valg eller beslektede sjeler, da var man venner av nødvendighet og manglende utvalg. Jeg har ikke en eneste person fra den tida utenfor familien som jeg fortsatt har nære vennskap med. De jeg omgås er folk jeg selv valgte å bli venn med fra videregående og ut. Det var da man fikk reelle muligheter til å møte folk man hadde noe til felles med.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Dette. Jeg stryker ikke på venninnene mine, nusser ikke dem og kliner ikke med dem. Mange voksne kvinner gjør alt det ovennevnte. Mange ledere er også svært fysiske og mååå gi klem, stryke på armen osv. Jeg får spader av å bli påtvunget en klem jeg ikke har bedt om, og som heller ikke virker naturlig i settingen. Noen bare må tafse på alt og alle for å tilfredsstille behovet for nærhet. 

Jeg er generelt en "klemmer" og er slett ikke redd for fysisk kontakt. 
Men å bli strøket og gnidd på gir meg fnatt. Jeg går hundeturer sammen med ei venninne som skal ta meg på armen hver gang hun vil understreke et poeng i samtalen, og jeg ender med å gå på motsatt side av veien for å slippe. Hvis en venn eller venninne hadde sittet sånn i sofaen, samme hvor gamle venner vi er, så hadde jeg skiftet sitteplass. Det er invaderende.

sug lut skrev (32 minutter siden):

De fleste driver vel ikke og går ut og inn av forhold etter de har blitt voksne? 

Og det ER jo merkelig med venner som sitter og puser hverandre i sofaen sånn, selvsagt er det det. De kan jo ta hensyn til partner, de fleste gjør jo heldigvis også det. 

Anonymkode: 119ca...88d

Annonse

sug lut skrev (2 timer siden):

Det som er trist er å gå ut og inn av forhold hele tiden, og klenge seg på barndomsvennene sine uten å ta hensyn til at de har mann, familie, forpliktelser osv. 

Jeg har en nær kamerat som jeg har kjent siden vi var barn. Vi kan nok opptre litt som du beskriver, minus «pusinga», men jeg ville aldri hatt sex med han, det hadde bare vært rart. De fleste som er utro ligger med kollegaer, ikke med barndomsvenner. 

HeiteH skrev (14 minutter siden):

Jeg har en nær kamerat som jeg har kjent siden vi var barn. Vi kan nok opptre litt som du beskriver, minus «pusinga», men jeg ville aldri hatt sex med han, det hadde bare vært rart. De fleste som er utro ligger med kollegaer, ikke med barndomsvenner. 

Jeg kjenner i hvert fall tre stykker som har ligget med sine venninner fra barndommen eller ungdomstiden. Du vet, "the one that got away". 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner i hvert fall tre stykker som har ligget med sine venninner fra barndommen eller ungdomstiden. Du vet, "the one that got away". 

Det forutsetter jo at det har vært «noe» i luften fra den gang. Det har det ikke for oss. Kvinner og menn kan være venner uten å ha lyst å ligge.

HeiteH skrev (16 minutter siden):

Det forutsetter jo at det har vært «noe» i luften fra den gang. Det har det ikke for oss. Kvinner og menn kan være venner uten å ha lyst å ligge.

Selvfølgelig. Samtidig er det enkelte kjøreregler som bør overholdes når vennen/venninnen er gift.

sug lut skrev (6 timer siden):

Jeg bytter ut vennene hvis de er grunnen til at forholdet røk, ja. Jeg trenger at de skjønner at den mannen som gjør meg lykkelig ikke er en gave jeg bare slipper fra meg fordi noen andre får lyst til å prøve. 

Anonymkode: cd742...4cf

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jepp. Har gjort det selv.

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det som er trist er å gå ut og inn av forhold hele tiden, og klenge seg på barndomsvennene sine uten å ta hensyn til at de har mann, familie, forpliktelser osv. 

Det er den dummeste beskrivelsen jeg har hørt på vennskap. 

Forøvrig går vel forhåpentligvis de fleste ut og inn av et par-tre forhold mellom 15- og 25-årsalder. At folk senere gjennomgår samlivsbrudd tør heller ikke være helt ukjent? Det er få som gifter seg og forblir gift med gutten foran på veggrekka i tredjeklasse hele sitt liv, selv om de finnes. Men gutten på veggrekka er fortsatt min beste kamerat. At venner vedvarer er et gode. At nye venner kommer til underveis er også et gode. De varer, de også. De truer ikke forhold uansett hvor nære de er - de er venner.

Forøvrig går vel forhåpentligvis de fleste ut og inn av et par-tre forhold mellom 15- og 25-årsalder. At folk senere gjennomgår samlivsbrudd tør heller ikke være helt ukjent? Det er få som gifter seg og forblir gift med gutten foran på veggrekka i tredjeklasse hele sitt liv, selv om de finnes. Men gutten på veggrekka er fortsatt min beste kamerat. At venner vedvarer er et gode. At nye venner kommer til underveis er også et gode. De varer, de også. De truer ikke forhold uansett hvor nære de er - de er venner.

Men hvis du var ute i en båt med kameraten din og mannen din, og båten kantret og du hadde krefter og mulighet til å redde én av dem. Hvem av dem hadde det blitt?
Jeg hi sitter med følelsen av at min samboer hadde valgt sin venninne fremfor meg, og at han ikke hadde nølt, fordi det hadde skjedd på instinkt.

Anonymkode: 4e36e...e29

Det er få som gifter seg og forblir gift med gutten foran på veggrekka i tredjeklasse hele sitt liv, selv om de finnes. Men gutten på veggrekka er fortsatt min beste kamerat. At venner vedvarer er et gode.

At venner varer er et gode? Og gutten på veggrekka er bra nok som venn? Men det er unaturlig og rart hvis han fortsatt er kjæresten?

Dette er bare merkelig i min verden. Hvis folka i barneskolen hadde truffet såpass blink på meg at jeg ønska å være deres bestevenn i de neste 40 år (noe de ikke gjorde) så er det vel enda rarere enn om én av dem var en så god match at vi ble gift.

Med meg skjedde verken det ene eller det andre av disse, vennskapene har kommet og gått på samme måte som kjærestene, fordi også JEG utvikler meg. Den mannen som vil utvikle seg i samme takt og retning, er den jeg beholder. Men det er ellers en irrelevant faktor i det HI spør om, nemlig om det vennskapet mannen hennes har med venninna er en trussel for parforholdet, eller om den måten de omgås på er utilbørlig.

Du snakker som om man må velge mellom venner og ektefelle, og siden venner (etter ditt utsagn) varer lengst, så er det HI som her er et problem, siden hun forventer å bli prioritert. For å rydde i dette: samme hvem vennene er, så er min bedre halvdel og den jeg bor sammen med, ALLTID den viktigste i livet. Den som skal begrave deg har mer å bety enn den som satt på veggrekka i fjerde, altså. 

Og med de perspektivene så er det faktisk sånn at mannen fint kan ha både venner og venninner. Men da er det dumt av ham å la det vennskapet få en posisjon som truer parforholdet, og dumt av ham å flagge den intimiteten så høyt at den invaderer parets eksklusivitet. En person kan ha hundrevis av bestevenner, men da er det ikke irrelevant hvordan de opptrer sammen. 

Det HI fortalte her, var at pusing og fysiske uttrykk for kjærlighet er noe som går over hennes grense. Og det har jeg helt ærlig ingen problem med å forstå. 

En venn MÅ IKKE stryke og tafse på venninnen sin. Det er ikke snakk om å la være å ha venner, men at alle tar hensyn til alle. De truer forholdet hvis de oppfører seg slik for å markere "territoriet". 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

En venn MÅ IKKE stryke og tafse på venninnen sin. Det er ikke snakk om å la være å ha venner, men at alle tar hensyn til alle. De truer forholdet hvis de oppfører seg slik for å markere "territoriet". 

Just precis. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...