GÃ¥ til innhold

Hvorfor skriver ikke media om dette?😳😳

Anbefalte innlegg

Mange heldige har fastprisavtale på strøm.  Det klages stadig over at det er fare fir strømmangel om noen år, rasjonering osv. Hvorfor lokker myndighetene øynene for at noen hover inn 1000 talls med kroner fordi de bruker strøm? Jeg skal nevne eksempler..

- ei på fotball-laget til sønnen min sier at de pga fastprisavtaler har fått inn 30 000kr bare i år. Som hun sier, vi lukker opp vinduer i kjelleren, har på varmeovner og alle varmekabler i huset. Vi har elbiler å har ett forbruk tre ganger større enn vanlig i mnd. Kun november ble den minst lønnsomme mnd sa hun, ettersom gjennomsnittsprisen var så lav. De har ett hus på ca 180 kvm, til nå har hun brukt 5000kilowatt i desember mnd.. Hun sa at denne mnd blir spesielt god, de tjener masse ettersom gjennomsnittsprisen trolig når nye høyder. At de fyrer for kråka skammer hun seg ikke for engang. 

- ei venninne sier også at hun har dobbelt sitt forbruk. De har fastprisavtale på 1.29 å  får også masse penger for å bruke strøm. Som hun sier, denne mnd har de satt opp ekstra varmeovner for å tjene penger på strømstøtten. De har varme på i alle rom å en gjennomsnittstemperatur på 26 grader. Der går alle i t skjorte inne.

De er nok langt i fra de eneste som utnytter systemet. Måtte idiotene på Stortinget slutte å betale ut summer på strømstøtte til de som utnytter systemet. Gi i såfall heller pengene til bønder og andre bedrifter som holder arbeidsplasser oppe å går.

Hvorfor fanger ikke media opp at folk utnytter systemet?  Vi blir anbefalt å spare, også sitter andre å bruker det dobbelte pluss litt til.

Anonymkode: 4e29b...185

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Send inn dette til pressen istedenfor? Eller politikerne?

Anonymkode: 5a009...06b

Politikerne bryr seg ikke. Pressen? Jeg har skrevet saker her inne tidligere som har havnet i avisen. Håper det er en journalist her inne som tar saken. Dette fortjener oppmerksomhet å jeg skulle likt å hatt en uttalelse fra vedum her.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Mange heldige har fastprisavtale på strøm.  Det klages stadig over at det er fare fir strømmangel om noen år, rasjonering osv. Hvorfor lokker myndighetene øynene for at noen hover inn 1000 talls med kroner fordi de bruker strøm? Jeg skal nevne eksempler..

- ei på fotball-laget til sønnen min sier at de pga fastprisavtaler har fått inn 30 000kr bare i år. Som hun sier, vi lukker opp vinduer i kjelleren, har på varmeovner og alle varmekabler i huset. Vi har elbiler å har ett forbruk tre ganger større enn vanlig i mnd. Kun november ble den minst lønnsomme mnd sa hun, ettersom gjennomsnittsprisen var så lav. De har ett hus på ca 180 kvm, til nå har hun brukt 5000kilowatt i desember mnd.. Hun sa at denne mnd blir spesielt god, de tjener masse ettersom gjennomsnittsprisen trolig når nye høyder. At de fyrer for kråka skammer hun seg ikke for engang. 

- ei venninne sier også at hun har dobbelt sitt forbruk. De har fastprisavtale på 1.29 å  får også masse penger for å bruke strøm. Som hun sier, denne mnd har de satt opp ekstra varmeovner for å tjene penger på strømstøtten. De har varme på i alle rom å en gjennomsnittstemperatur på 26 grader. Der går alle i t skjorte inne.

De er nok langt i fra de eneste som utnytter systemet. Måtte idiotene på Stortinget slutte å betale ut summer på strømstøtte til de som utnytter systemet. Gi i såfall heller pengene til bønder og andre bedrifter som holder arbeidsplasser oppe å går.

Hvorfor fanger ikke media opp at folk utnytter systemet?  Vi blir anbefalt å spare, også sitter andre å bruker det dobbelte pluss litt til.

Og når spotprisen er lavere, sitter de fastboende sine avtaler og må betale uten strømstøtte

Anonymkode: 8b5d4...2d5

De er klar over det, men sier det blir for komplisert å skille fast pris kundene fra andre kunder. Det gjør meg frustrert, folk sitter og fryser hjemme i frykt for høy strømregning, mens andre fyrer for kråka. Men jeg tror de fleste hadde gjort likedan hvis de hadde muligheten til det.

Anonymkode: 6e423...3aa

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

De er klar over det, men sier det blir for komplisert å skille fast pris kundene fra andre kunder. Det gjør meg frustrert, folk sitter og fryser hjemme i frykt for høy strømregning, mens andre fyrer for kråka. Men jeg tror de fleste hadde gjort likedan hvis de hadde muligheten til det.

Anonymkode: 6e423...3aa

Kan man ikke bare sette streken ved at ingen skal tjene penger på strømavtaler? Forstår ikke hvorfor det er så komplisert? Hva gjør dette systemet så komplisert at man ikke fanger opp det? Så får folk bruke 10 000 kilowatt i mnd, men du får ikke betalt for å bruke så mye .  Helt utrolig at man klager over at landet går tom fir strøm om noen år også har man slike systemer. Bedre å sette fastpris til alle da.

hi

Annonse

Det er ett tak på 5000kwt. Så bruker hun mer enn dette, vil det spise opp fortjenesten hun får på strømstøtten. 

Men, det er billigere å forvalte strømstøtten som det lagt opp til nå. Det at noen valgte å ta sjansen på å hoppe på en fastprisavtale som igjen gjør at de tjener godt på dette nå er positivt for de det gjelder. Men, det er lite solidarisk av de, spesielt når det er fare for strømrasjonering, å ødsle slik de gjør. I tillegg så er dette penger som igjen kunne ha vært brukt til sosiale goder som uføre, arbeidsledige, sykehus, barnehager, eldre osv. 

Anonymkode: 7f18e...0fa

For det første har det vært flere saker om dette i media allerede. Politikerne er også klar over at noen utnytter dette, men i det store og hele er det ikke et stort problem. Det er ikke mange som har fastprisavtaler og bare færreste av de har virkelig gode avtaler man bokstavelig talt tjener på (og ikke bare sparer). De fleste virkelig gode avtalene går ut snart. Og så er det heldigvis bare en brøkdel som er å egoistiske at de utnytter systemet slik du beskriver.

Grunnen til at politikerne ikke gjør noe med dilemmaet, er at det er dyrere å kontrollere dette. På samme måte som barnetrygden er lik for alle. Strømstøtten blir trukket fra nettleien, og nettleverandøren vet ingenting om din private avtale med strømselskapet.

For det andre får man bare støtte opp til maks 5000 kwt pr mnd så hvis de allerede har brukt 5000 denne måneden, kan det bli dyrt for dem hvis de fortsetter slik.

Fastpris er en risiko som alle kunne velge på samme måte som fastrente. Mange har bundet seg til lange og dyre avtaler som de kanskje tjener på akkurat nå, men om et halvt år eller innen tre år er omme, kan de sammenlagt ha tapt penger. Mange fastpriskunder tapte penger i november da strømmen var sp billig. Er det bare urettferdig når fastpriskundene tjener på avtalen eller også når de taper på avtalen?

Anonymkode: 14b25...d8d

Tenker også at det burde være lett å si at du uansett ikke får penger. Er støtten større den det du har brukt, blir det null å betale (mange hadde jo også "utnyttet " det med å ha på alt mulig og tilby naboer å lade bil hos dem ++. Men ville ikke bli like gunstig som nå hvertfall. 

Jeg forstår at de som har inngått en lav fastprisavtale er skikkelig glade, men hadde det vært meg hadde jeg verken utnyttet det med vilje og hvertfall ikek stått å skrytt av det i tillegg.,..

Strømstøtte er flott, der det trengs! at noen skal håve inn for å sløse er forbi all min fatteevne. Har noen kollegaer som ukritisk snakker om dette. De lader naboers biler, de fyller opp og inviterer til jaccuzi for alle nabobarn, de sløser velvillig med strøm nettopp fordi de får igjen penger. 
De tjener mer enn de kommer til å måtte betale om prisen går ned, uansett. Og det er forkastelig. 
Jeg har råd til å betale strømmen jeg, men jeg vil jo ikke i min villeste fantasi sløse med strømmen nå når ting er som de er.

Anonymkode: c5341...fc0

De som holder på slik er ikke bedre enn krigsprofittører. Det de gjør er en form for landssvik, de meler sin egen interesse på bekostning av andre.

Men det er greit at de avslører seg - man vet hvem man skal omgås, og man vet at man aldri, aldri kan stole på slike i en krise.

Jeg tror det må være enkelt å lage en algoritme eller koding som gjør at ingen skal få betalt for strømmen, går de i null så stopper det der. Det kan umulig være så vanskelig å få til med dagens dataprogrammer.

Anonymkode: 554cb...65e

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...