Gå til innhold

Inngifte familiemedlemmer (inngifte monster)

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi
ulenissen skrev (1 minutt siden):

Det er ikke frekt å spørre om diagnoser. Om Hi har en PU diagnose eller autisme diagnose kunne det ha forklart hvorfor hun tydeligvis mangler sosial kompetanse og ha bidratt til å svare der etter. 

Men når hun da sier hun er både voksen og ikke har noen diagnoser, ja da tenker jeg faktisk det er på sin plass å påpeke at hun er urimelig og selvsentrert. Om hun er 22-23-24 og tror at hun har førsterett på foreldrene sine er det påtide at noen realitetsorienterer henne tydelig!  

Det som er frekt og jævli fordomsfullt også, er å anta at hvis du oppfatter noen på en negativ måte og/eller "mangler sosial kompetanse" så spør du om de har en diagnose.

Hvorfor tror du folk med diagnoser har det du anser som negative trekk? Eller at de mangler "sosial kompetanse"? 

Kanskje slutte å spørre om sånt og heller tenke at folk med diagnoser ikke er det du oppfatter som verre enn andre? 

Fortsetter under...

NotNaomi skrev (3 minutter siden):

Det som er frekt og jævli fordomsfullt også, er å anta at hvis du oppfatter noen på en negativ måte og/eller "mangler sosial kompetanse" så spør du om de har en diagnose.

Hvorfor tror du folk med diagnoser har det du anser som negative trekk? Eller at de mangler "sosial kompetanse"? 

Kanskje slutte å spørre om sånt og heller tenke at folk med diagnoser ikke er det du oppfatter som verre enn andre? 

Altså- tror du på generelt grunnlag skal rulle tungen litt inn. Er det sånn at du på generelt grunnlag går inn for å være uenig med alle rundt deg? I samtlige tråder er du i et mindretall, men likevel bruker du alt av hersketeknikker og forsøk på kverulering og hevder at du har rett, alle andre har feil, du vet best.

»Kjenner» noen sånne i RL som er i konflikter med alle rundt seg, som i følge seg selv bare treffer på idioter… og disse burde sett seg selv i speilet og sett at det kanskje er dem selv som er problemet.

Og du driver nå å blir krenket på vegne av mennesker med ulike diagnoser? Seriøst?! Det er ingen ting galt i å ha en diagnose! Og mange ganger er en del av diagnose mangel på forståelse av feks sosiale koder, refleksjoner osv. Det er fakta- ikke ting som anses som negative trekk! Slutt å legge ting i en tekst som ikke står der!

Luksusdyret skrev (11 timer siden):

Selvfølgelig skal du få lov til det. Men hva ønsker du å oppnå med denne tråden, egentlig? Du kan ikke diktere dine foreldre hvem de inviterer hjem til seg selv. Du kan ikke forby din bror eller hans kone å komme på besøk til andre mennesker. Du kan velge å feire jul hjemme hos deg og invitere foreldrene dine, men ikke bror. Hvorfor gjør du ikke det?

Jeg ønsket og vite hvordan jeg kunne få en fin jul selvom jeg må feire med svinger monster. Jeg kan ikke ha jula hjemme hos meg. 

Anonymkode: 09e90...0cc

Gjest NotNaomi
ulenissen skrev (9 minutter siden):

Altså- tror du på generelt grunnlag skal rulle tungen litt inn. Er det sånn at du på generelt grunnlag går inn for å være uenig med alle rundt deg? I samtlige tråder er du i et mindretall, men likevel bruker du alt av hersketeknikker og forsøk på kverulering og hevder at du har rett, alle andre har feil, du vet best.

»Kjenner» noen sånne i RL som er i konflikter med alle rundt seg, som i følge seg selv bare treffer på idioter… og disse burde sett seg selv i speilet og sett at det kanskje er dem selv som er problemet.

Og du driver nå å blir krenket på vegne av mennesker med ulike diagnoser? Seriøst?! Det er ingen ting galt i å ha en diagnose! Og mange ganger er en del av diagnose mangel på forståelse av feks sosiale koder, refleksjoner osv. Det er fakta- ikke ting som anses som negative trekk! Slutt å legge ting i en tekst som ikke står der!

Jeg er et mindretall? Ookay 

Jeg glemte meg bort et øyeblikk. Flertallet her har rett, stemmer det 🙂 

Når du oppfatter folk på en viss måte, så spør du ikke om folk har en diagnose. Gjør du det irl også? For det syns jeg er ekstremt rart siden du snakker om "sosial kompetanse" 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg ønsket og vite hvordan jeg kunne få en fin jul selvom jeg må feire med svinger monster. Jeg kan ikke ha jula hjemme hos meg. 

Du endrer innstillingen og har det fint. 

Anonymkode: 9856d...966

Annonse

Luksusdyret skrev (12 timer siden):

Selvfølgelig. Men hun misliker også sin egen bror, uten å forklare hvorfor hun gjør det. Å ikke unne broren sin feiring sammen med deres felles foreldre er mangel på empati.

Hvor får du fra at jeg misliker min bror? Jeg har aldri sagt jeg misliker min bror som jeg er veldig glad i. Det er ikke han det handler om. 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Hun har ingen empati når det kommer til broren sin. Uansett kan hun kun forandre seg selv og dine holdninger

Anonymkode: 4963e...ee9

Det har jeg faktisk. 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Nå har jeg vanskelig for å ta denne tråden seriøst, men altså.... Hvis du, HI, virkelig mener alt du skriver, hvorfor ikke fortelle hvorfor du mener du har eneretten på dine foreldre? Jo, jeg så du skrev at du er yngst. Men det er altså ingen grunn. Foreldre er like glade i alle sine barn, er ikke sånn at de er mest glad i den yngste.

Anonymkode: f75aa...f6a

Fordi jeg mener det og bare for i år. Jeg kunne jo tydeliggjort at jeg ikke ønsket feiret jul med dem? Det har jeg ikke gjort, jeg har vært hyggelig alltid. 

NotNaomi skrev (1 time siden):

Når du oppfatter folk på en viss måte, så spør du ikke om folk har en diagnose. Gjør du det irl også? For det syns jeg er ekstremt rart siden du snakker om "sosial kompetanse" 

Flertallet har ikke alltid rett. Men i stort sett samtlige tråder er du ikke bare i mindretall- men du er totalt i utakt med alle andre, men tar ikke til deg konstruktiv kritikk eller lignende. 

Når man møtet mennesker i hverdagen oppdager mann relativt fort om dette er noen med en underliggende diagnose, om vedkommende rett og slett bare ikke er så smart eller ser om noen er 12år. Når man mangler mye av interaksjon på et anonymt forum på nettet kan man ikke skape seg dette bilder like lett, og det er da på sin plass å få dette avklart. Når den det gjelder kan skule seg bak en anonymknanpp er det ingen utlevering av helseopplysninger å oppgi dette, men relevant informasjon for den man kommuniserer med.

ulenissen skrev (2 timer siden):

Du svarer ikke på hvor gammel du er?

Jeg har ikke sagt at du er rusmisbruker, jeg foreslo at du heller kan bruke julen til å være frivillig å hjelpe andre gjennom en frivillig organisasjon.

Jeg kjenner ikke situasjon. Men gjennom Hva du skriver i denne tråden fremstår du som egosentrisk og selvsentrert. Og slike mennesker har stort sett lite selvinnsikt og er lite hyggelige å være sammen med.

På grunn av at en her i tråden sa at det ikke hadde noe og si hvor gammel jeg er som mener det jeg mener derfor sier jeg da ikke det. Men jeg er ganske sikker på at flertallet her er dobbelt og så gammel som meg, antagelig. Om ikke mer. Jula er vanskelig for mange av ulike grunner. 

Gjest NotNaomi
ulenissen skrev (Akkurat nå):

Flertallet har ikke alltid rett. Men i stort sett samtlige tråder er du ikke bare i mindretall- men du er totalt i utakt med alle andre, men tar ikke til deg konstruktiv kritikk eller lignende. 

Når man møtet mennesker i hverdagen oppdager mann relativt fort om dette er noen med en underliggende diagnose, om vedkommende rett og slett bare ikke er så smart eller ser om noen er 12år. Når man mangler mye av interaksjon på et anonymt forum på nettet kan man ikke skape seg dette bilder like lett, og det er da på sin plass å få dette avklart. Når den det gjelder kan skule seg bak en anonymknanpp er det ingen utlevering av helseopplysninger å oppgi dette, men relevant informasjon for den man kommuniserer med.

Du må følge bedre med. Jeg har både bedt om unnskyldning, beklaget og gitt andre rett. Senest i tråden om skole og aktiviteter. 

Det er ikke alle som er "spesielle" som har en diagnose. 

Alt stakkars HI har skrevet er at hun misliker å ha svigerinnemonsteret på besøk i jula, og hadde ønsket at hun dro til sin egen familie. Alt hun har skrevet. Og derfra tolker du og andre det som at hun har en diagnose, ikke har empati, er lett å mislike, er navlebeskuende og umoden. Bare for å trekke ut *noe* av kritikken.

Jesus sier jeg bare. 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

På grunn av at en her i tråden sa at det ikke hadde noe og si hvor gammel jeg er som mener det jeg mener derfor sier jeg da ikke det. Men jeg er ganske sikker på at flertallet her er dobbelt og så gammel som meg, antagelig. Om ikke mer. Jula er vanskelig for mange av ulike grunner. 

Hvorfor bor du ikke hjemme med foreldrene dine når du er et barn?

Anonymkode: 944a9...860

ulenissen skrev (2 timer siden):

Om du leser hele tråden og ser hvordan HI mener hun har krav på å feire hver jul med sine foreldre, og har null forståelse for sin bror- så synes jeg det skinner mer en tydelig gjennom at dette er en lite reflektert person, som ikke evner å se andre enn sine egne behov. Hun har ikke nevnt sine foreldre sitt behov for å feire sammen med sin sønn. Bare seg, meg, meg… sånne folk er lite hyggelige!

Eller kanskje det er snakk om en person i krise? Det ble nevnt noen omstendigheter utenom det vanlige.

Jeg syns mange som svarer i tråden her virker mye mindre hyggelige enn HI. Hun svarer høflig selv til dem som driver med personkarakteristikker og fjerndiagnoser! 

Anonymkode: 84192...0b9

NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Du må følge bedre med. Jeg har både bedt om unnskyldning, beklaget og gitt andre rett. Senest i tråden om skole og aktiviteter. 

Det er ikke alle som er "spesielle" som har en diagnose. 

Alt stakkars HI har skrevet er at hun misliker å ha svigerinnemonsteret på besøk i jula, og hadde ønsket at hun dro til sin egen familie. Alt hun har skrevet. Og derfra tolker du og andre det som at hun har en diagnose, ikke har empati, er lett å mislike, er navlebeskuende og umoden. Bare for å trekke ut *noe* av kritikken.

Jesus sier jeg bare. 

Det stemmer ikke. Hun har også formidlet at hun har mest rett på sine foreldre siden hun er yngst osv- og derifra og ut, er det i beste fall svært umodent!

NotNaomi skrev (1 time siden):

Faktisk enig. Det er langt utenfor enhver sivilisert samtale å spørre om sånt. Det er utrolig frekt, og man kan ikke påstå at man selv har mye sosial kompetanse hvis dette er nivået!

HI: Jeg skjønner at du er ung og har dine ønsker for at julen skal være hyggelig, slik du liker det. Men en ting man lærer med årene, for eksempel når man får sviger-folk å forholde seg til eller egne barn eller nieser og nevøer eller bonusbarn, er at jula ikke alltid får blitt helt sånn man har tenkt eller ønsker seg. Det er ulike tradisjoner som kræsjer, det er forskjellige personligheter, man må liksom bare gjøre det beste ut av det for seg selv og dem man har rundt seg. Du kan rett og slett ikke kontrollere - eller kontrollere i mindre grad -  hvem som skal feire hvor og nøyaktig hvordan det skal foregå. 

Så lenge de du feirer med ikke er fullstendig bananas, altså drikker til de spyr, slåss og ødelegger juletreet, så må du bare finne deg i at det er flere behov ute og går. Og du må gjøre det beste ut av det. Det kan du faktisk velge. Du kan rent fysisk oppholde deg så langt unna du kommer, du kan smile og avfeie kritikk, du kan snakke med andre og du kan ignorere alt du misliker. Det er faktisk bare din egen respons du har kontroll over, og den kan du jobbe med. Også er det bare å innse at for de aller fleste voksne er ikke jula den idyllen det var da vi var små, den inneholder arbeid og kompromisser, men også forhåpentligvis kos og trivelige ting. Men de må vi lete mer etter selv, det kommer ikke ferdig servert.

Anonymkode: 5a47b...b57

ulenissen skrev (1 time siden):

Dette er hykleri fra deg. Spørsmålet var ment som en fornærmelse, du ba ikke om utdypende info. 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hvorfor bor du ikke hjemme med foreldrene dine når du er et barn?

Dette er ikke relevant. Jeg er ikke et lite barn. 

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

HI: Jeg skjønner at du er ung og har dine ønsker for at julen skal være hyggelig, slik du liker det. Men en ting man lærer med årene, for eksempel når man får sviger-folk å forholde seg til eller egne barn eller nieser og nevøer eller bonusbarn, er at jula ikke alltid får blitt helt sånn man har tenkt eller ønsker seg. Det er ulike tradisjoner som kræsjer, det er forskjellige personligheter, man må liksom bare gjøre det beste ut av det for seg selv og dem man har rundt seg. Du kan rett og slett ikke kontrollere - eller kontrollere i mindre grad -  hvem som skal feire hvor og nøyaktig hvordan det skal foregå. 

Så lenge de du feirer med ikke er fullstendig bananas, altså drikker til de spyr, slåss og ødelegger juletreet, så må du bare finne deg i at det er flere behov ute og går. Og du må gjøre det beste ut av det. Det kan du faktisk velge. Du kan rent fysisk oppholde deg så langt unna du kommer, du kan smile og avfeie kritikk, du kan snakke med andre og du kan ignorere alt du misliker. Det er faktisk bare din egen respons du har kontroll over, og den kan du jobbe med. Også er det bare å innse at for de aller fleste voksne er ikke jula den idyllen det var da vi var små, den inneholder arbeid og kompromisser, men også forhåpentligvis kos og trivelige ting. Men de må vi lete mer etter selv, det kommer ikke ferdig servert.

Anonymkode: 5a47b...b57

Takk for forståelsen for mine følelser og forståelse for at jula oppleves vanskelig på grunn av omstendighetene rundt. Jeg vet jeg ikke kan kontrollere det som kommer men jeg synes det er dumt det blir som det blir.. jeg har fått et tips om å sitte lengst borte og det skal jeg gjøre. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Dette er ikke relevant. Jeg er ikke et lite barn. 

Hvis vi er dobbelt så gammel som deg så er du vel 15-16 år. Virker sånn også 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvis vi er dobbelt så gammel som deg så er du vel 15-16 år. Virker sånn også 

«Vi»? Jeg er ikke 30, jeg er 50. 
Og her er det du som virker umoden… mangler bare et ædda bædda på slutten av innlegget ditt. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

«Vi»? Jeg er ikke 30, jeg er 50. 
Og her er det du som virker umoden… mangler bare et ædda bædda på slutten av innlegget ditt. 

Ok boomer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...