Gå til innhold

Inngifte familiemedlemmer (inngifte monster)

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jo, når det kommer til "retten" til å feire med dine foreldre er du likestilt din svigerinne.

Anonymkode: b4810...5cc

Nei. Heter svigers for en grunn og det kan aldri bli det samme som foreldre.

Anonymkode: 09e90...0cc

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Det er da mest normalt at julefeiringen er en hyggelig tid sammen med storfamilien. Ingen sure miner, ingen som klager på mat eller gaver og ingen ‘tiden etterpå’ hvor idyllen slår sprekker. 

Anonymkode: 5bc89...1c6

Mest normalt? Så da kan de veldig mange som sliter med ting, de som er lei av presset ved å spille skuespill bare ignoreres mener du? For mange er det.

Jeg mener ikke at julaften er kvelden for intriger, men det handler om å senke forventningene litt og beregne at alt ikke skal være perfekt. Så ville kanskje flere sluppet kriser i ettertid. Å være misfornøyde og klage. Bare vent å se etter jul. Det blir tråder om akkurat det, her og på andre forum. Sann mine ord. Så når noen finner på å si noe om at de gruer seg til noe eller misliker noen som kommer, så får de kjeft og munnkurv, for ingen må vise sprekkene i fasaden. Folk burde slappe av litt mer, så kanskje man klarte seg bedre uten ulike nedturer etterpå. Det er en god idé. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Heter svigers for en grunn og det kan aldri bli det samme som foreldre.

Du forstår overhodet ikke poenget. Hvis det hadde vært kun deg og henne hadde du hatt førsteretten, men din bror og du er likestilt. Og ettersom din bror er gift så blir du og svigerinnen din også likestilt i retten til å feire jul med deres foreldre da du ikke har forrang ovenfor din bror.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nei jeg har ikke barn og det har jeg skrevet tidligere i tråden. Vi har samme mor og far. 

Og da har vel din bror like nye retten til å feire med sine foreldre som du har? Du bør fokusere på det du kan kontrollere, og det er deg selv. Å kalle noen for monster fordi du ikke liker dem er en elendig holdning, og du bør jobbe med deg selv. 

Anonymkode: 4963e...ee9

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du forstår overhodet ikke poenget. Hvis det hadde vært kun deg og henne hadde du hatt førsteretten, men din bror og du er likestilt. Og ettersom din bror er gift så blir du og svigerinnen din også likestilt i retten til å feire jul med deres foreldre da du ikke har forrang ovenfor din bror.

Jeg har jo akseptert at det blir på den måten ?? Men det forandrer jo ikke at jeg ikke liker det eller synes det er kjipt? Skal jeg ikke få lov til det mener du??

Og da har vel din bror like nye retten til å feire med sine foreldre som du har? Du bør fokusere på det du kan kontrollere, og det er deg selv. Å kalle noen for monster fordi du ikke liker dem er en elendig holdning, og du bør jobbe med deg selv. 

Javel.. 

Annonse

NotNaomi skrev (49 minutter siden):

Altså. For noen svar mange gir HI her. Heldigvis noen som evner å skjønne hva hun mener her da. Det er virkelig ikke forbudt å mislike noen, og spesielt ikke hvis den personen er irriterende eller slitsom eller sær. Eller frekk.

Her kommer det ytringer om at HI er den som nok er lettest å mislike, at det er noe feil på henne. Det spørres om hun har en diagnose og at hun mangler sosial kompetanse. Og bla bla. Helt i starten sier til og med HI at hun prøver å være ok og høflig.

Og likevel masse tull fra dere her. Og da er vi inne på det jeg skrev om empati eller mangelen av det på nett. Hvor jeg fikk svar om at det var da masse empati her, det var bare Jeg som ikke så det. Sikkert det ja 🙂

At HI mener og tenker noe mange her ikke liker, betyr ikke at hun må få så mye drit, som at hun nok er lett å mislike, har en diagnose, er umoden og mangler sosial kompetanse. Så mye for å klare å se ting fra avsender sitt perspektiv og å klare og sette seg inn i, selv om man ikke har erfaring.

Jeg ser jo hvor lett det er. For tusende gang på forumet her også. 

🙄

Nå gjør du det igjen, kritiserer "dere".

Ja, det er noen få som har kommet med krasse kommentarer. Såvidt jeg husker var den som spurte om ev. diagnose på ingen måte ufin. Det var et spørsmål som svaret, om det var tilfelle, både kunne forklart hvorfor HI føler som hun gjør, og som kunne gjort at hun fikk bedre svar tilpasset hennes behov. Men har hun ingen diagnose, da blir det jo umulig for oss å forstå hva dette egentlig handler om, så lenge HI ikke forteller noe som helst, bare kIaller svigerinnen et monster og mener at hun selv har mer rett på å feire jul med foreldrene enn hva hennes bror har. I beste fall er jo dette bare umodenhet pga. ung alder, og hadde HI svart på alder ville hun, om hun er veldig ung, også fått langt bedre svar om vi visste alder, siden hun ikke har diagnoser.

Jeg påpekte at måten hun uttrykker seg gir inntrykk av at hun er navlebeskuende og at måten hun argumenterer på virker trassig. Det er ikke å ikke ha empati. Jeg forsøkte først å stille spørsmål til HI, men hun nekter konsekvent å svare på spørsmål rundt dette, både mine og andres spørsmål.

Og da sitter vi dessverre kun igjen med det hun faktisk forteller, og det er ikke noe av det som tilsier at ting er så ille som hun vil ha det til. Mulig det er det, men så lenge hun nekter å dele noe som helst om det, så blir det bare spekuleringer fra vår side.

Jeg forstår at HI har problemer, noe hun sliter med, og det kan jeg godt ha empati med, for det er nok vondt. Hi spurte hvordan det kan bli en god jul - og det har hun jo allerede fått svar på, at hun må forsøke å akseptere og gjøre det beste ut av julen som tydeligvis vil inkludere hennes bror og svigerinne.

Det er jo veldig synd om det ligger mer alvorlige ting bak dette, for hadde vi visst om de ev. faktorene, så kunne HI fått langt mer tilpassede svar. Men Hi har jo ingen plikt til å svare på spørsmål. Men når vi ikke får nok informasjon, da må vi jo bare gå ut fra det Hi selv forteller, det lille hun forteller.

Anonymkode: a532d...3f7

Gjest NotNaomi

Hva med å si at HI er umoden, stille spørsmål ved om hun har en diagnose, at hun er navlebeskuende og sikkert lett å mislike. Er det dårlige holdninger? 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har jo akseptert at det blir på den måten ?? Men det forandrer jo ikke at jeg ikke liker det eller synes det er kjipt? Skal jeg ikke få lov til det mener du??

Jo, det har du all rett til å mene og føle, men du har ingen rett til å forvente at du skal hensyntas på en slik måte at din bror forhindres fra å feire jul med sine foreldre. 

Jo, det har du all rett til å mene og føle, men du har ingen rett til å forvente at du skal hensyntas på en slik måte at din bror forhindres fra å feire jul med sine foreldre. 

Han gjør jo det fordi han eller dem absolutt skal det. 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Du må bare vurdere hva du har mest lyst til. Du kan celle, enten jul med familien inklusive din svigerinne, eller jul uten familien.

Anonymkode: b716c...493

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Han gjør jo det fordi han eller dem absolutt skal det. 

Det er jo her du feiler. Så lenge din bror og svigerinne ikke har sagt direkte at de skal feire jul med deres foreldre kun for å terge deg og gi deg en dårlig kveld så er sannsynligheten betraktelig større at de feirer med deres foreldre fordi de har lyst. Og da er vi tilbake til at du ikke har førsterett ovenfor din bror og hans kone.

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Selvfølgelig skal du få lov til det. Men hva ønsker du å oppnå med denne tråden, egentlig? Du kan ikke diktere dine foreldre hvem de inviterer hjem til seg selv. Du kan ikke forby din bror eller hans kone å komme på besøk til andre mennesker. Du kan velge å feire jul hjemme hos deg og invitere foreldrene dine, men ikke bror. Hvorfor gjør du ikke det?

Annonse

NotNaomi skrev (42 minutter siden):

Hva med å si at HI er umoden, stille spørsmål ved om hun har en diagnose, at hun er navlebeskuende og sikkert lett å mislike. Er det dårlige holdninger? 

Det er en umoden holdning å si rett ut at man har "førsteretten på sine foreldre" fordi man er yngst og ugift, foran sin egen bror, som har akkurat de samme foreldre. Det er også svært umodent å kalle et annet voksent menneske monster og Hufsa fra Mummidalen. 

Luksusdyret skrev (1 time siden):

Selvfølgelig skal du få lov til det. Men hva ønsker du å oppnå med denne tråden, egentlig? Du kan ikke diktere dine foreldre hvem de inviterer hjem til seg selv. Du kan ikke forby din bror eller hans kone å komme på besøk til andre mennesker. Du kan velge å feire jul hjemme hos deg og invitere foreldrene dine, men ikke bror. Hvorfor gjør du ikke det?

Tipper HI bor hjemme hos foreldrene, så hun kan ikke feire jul "hjemme hos seg selv"...

Anonymkode: f75aa...f6a

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jo jeg har faktisk enerett på dem. Nå. 

Nå har jeg vanskelig for å ta denne tråden seriøst, men altså.... Hvis du, HI, virkelig mener alt du skriver, hvorfor ikke fortelle hvorfor du mener du har eneretten på dine foreldre? Jo, jeg så du skrev at du er yngst. Men det er altså ingen grunn. Foreldre er like glade i alle sine barn, er ikke sånn at de er mest glad i den yngste.

Anonymkode: f75aa...f6a

Det er en umoden holdning å si rett ut at man har "førsteretten på sine foreldre" fordi man er yngst og ugift, foran sin egen bror, som har akkurat de samme foreldre. Det er også svært umodent å kalle et annet voksent menneske monster og Hufsa fra Mummidalen. 

Det er da vel ganske mye mer umodent å innbille seg at man kan diagnostisere en vilt fremmed etter 12-14 setninger på nett, når man selv attpåtil ikke er psykiater, men vaskedame, revisor eller barnehagelærer… 😳

Anonymkode: 84192...0b9

Selvfølgelig. Men hun misliker også sin egen bror, uten å forklare hvorfor hun gjør det. Å ikke unne broren sin feiring sammen med deres felles foreldre er mangel på empati.

Nei, det trenger det da ikke være. Jeg har selv en egoistisk bror, han har mottatt mye empati i sitt liv og gitt forsvinnende lite tilbake. At jeg i dag har lært å si det som det er, gjør ikke MEG til den minst empatiske her, jeg er fortsatt den snilleste av oss. Selv om jeg altså ikke gidder å møte utrivelige mennesker mer. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du er iallefall flink til å kun se deg selv og dine egne behov, og det er imponerende at du har så liten evne til å innse dine egne problematiske sider. Om ikke annet har jeg fått stor sympati for dine foreldre, din bror og din svigerinne.

Kan du være mer konkret - hvilke sider av henne sikter du til? På hvilken måte er de problematiske? 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men det spiller ingen rolle hvor gammel man er! Som menneske må man tilpasse seg andre hvis man skal fungere sosialt, og her har du en stor jobb å gjøre. Dine foreldre og din brors liv sirkulerer ikke rundt deg, din bror har en kone og dine foreldre har en datter, en sønn og en svigerdatter og de vil garantert feire med begge sine barn og også sin svigerdatter. At du er furten og synes det er urettferdig er kun ditt problem, og ingen skal tilpasse seg din eiesyke trang til å bestemme at din svigerinne ikke får feire sammen med sine svigerforeldre.

Du klarer ikke å se for deg at HIs bror har valgmuligheter på julaften og andre han kan være med? Mens HI ikke har alternative løsninger? 

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Hjelp hva? Hvorfor er jeg den kjipe? Du vet jo ikke årsaken bak det… hva i alle dager er blåkors?? Er ikke det for anonyme alkoholikere eller narkomane? Jeg er da langt i fra noe av det😳 nei jeg har ikke diagnose. Må jeg ha det for at jeg helst vil ha ei koselig jul uten en som kommer til å ødelegge? 

Du svarer ikke på hvor gammel du er?

Jeg har ikke sagt at du er rusmisbruker, jeg foreslo at du heller kan bruke julen til å være frivillig å hjelpe andre gjennom en frivillig organisasjon.

Jeg kjenner ikke situasjon. Men gjennom Hva du skriver i denne tråden fremstår du som egosentrisk og selvsentrert. Og slike mennesker har stort sett lite selvinnsikt og er lite hyggelige å være sammen med.

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Jo det var et godt tips men altså dette er Hufsa fra mummidalen altså.. så derfor blir jula i år ikke den samme. 

Jeg ble litt fornærmet nå. Jeg er faktisk grei. 

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Du har jammen livlig fantasi! Du vet omtrent ingen ting om HI og enda mindre om svigerinnen… men likevel er du sikker på at svigerinnen heller ikke liker HI, men oppofrende stiller opp for mannen! Fantastisk … 🤪🤣

Vil minne om at man ikke automatisk er «slem» selv om det fins folk man ikke liker. Jeg er f eks veldig letta over å ikke måtte feire jul med min bror. Han har aldri, virkelig aldri, hatt med en julegave til noen av mine barn, og sist han feira jul med meg, endte han opp full i 4 dager. I ettertid kan han si ting som «jeg har ikke fått en julegave på 10 år!» - men det måtte han spise i seg. For jeg husket hva jeg hadde sendt både året før og de tre åra på rad før der igjen. 

At man faktisk sier høyt at man ikke vil feire med en bestemt person, betyr ikke at man selv har feilen. Det kan like godt bety at den andre har tråkket over grensene så ofte og mye at vedkommende ikke er ønsket i selskap mer. Men jul er en unntakstilstand, da går det liksom ikke an å droppe en invitasjon. Puke.

Om du leser hele tråden og ser hvordan HI mener hun har krav på å feire hver jul med sine foreldre, og har null forståelse for sin bror- så synes jeg det skinner mer en tydelig gjennom at dette er en lite reflektert person, som ikke evner å se andre enn sine egne behov. Hun har ikke nevnt sine foreldre sitt behov for å feire sammen med sin sønn. Bare seg, meg, meg… sånne folk er lite hyggelige!

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Jeg er nok en del år yngre enn alle dere som har svart i denne tråden. Så vi tenker kanskje ulikt om ting! 

Min 6åring ville med litt hjelp klart å være mindre egosentrisk enn deg! Og min 10 og 16åring ville aldri vært så navlebeskuende og lite reflektert! Så med mindre du har en diagnose av noe slag eller går i småskolen er det påtide å bite i seg skuffelsen. Akseptere at du ikke er det eneste barnet foreldrene dine har og klistre på seg et smil i jula.

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Eh, jo. Mange var ufine her, og særlig de som kom med spørsmål om diagnoser! Altså, hallooooo! 

Det er ikke frekt å spørre om diagnoser. Om Hi har en PU diagnose eller autisme diagnose kunne det ha forklart hvorfor hun tydeligvis mangler sosial kompetanse og ha bidratt til å svare der etter. 

Men når hun da sier hun er både voksen og ikke har noen diagnoser, ja da tenker jeg faktisk det er på sin plass å påpeke at hun er urimelig og selvsentrert. Om hun er 22-23-24 og tror at hun har førsterett på foreldrene sine er det påtide at noen realitetsorienterer henne tydelig!  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...