Gå til innhold

Er det vanlig å snakke med seg selv?

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi

Jeg har gjort det etter at jeg flyttet for meg selv. Det kan være at jeg driver med noe og tenker feil eller ikke skjønner noe jeg driver med/kompliserer det osv. Så sier jeg seriøst høyt : ikke vær så jævli tett a NN, eller "er det mulig" og "skjerp deg" Det er jo én ting, men her om dagen skulle jeg kjøpe middag og fikk søren ikke bestemt meg da jeg sto foran disken, og tilslutt ble jeg så oppgitt og sa: nei, men så bestem deg da!" Ikke sånn veldig høyt, men da sto det en mann bak meg som jeg ikke hadde oppdaget, og han unnvek blikket mitt. Jeg har jo forståelse for det, men da tenkte jeg at jeg bør tenke meg mer opp, ihvertfall ute blant folk liksom.

Jeg synger mye også, men det er jo greit, men gjør det mye mer når jeg bor alene. Mye mer også.

Så hvor koko er det på en skala fra en til ti, eller er det ikke så sprøtt som jeg begynner å lure på at det er? 

Fortsetter under...

Jeg snakker mye med meg selv, men ikke nedsettende som du gjør. Lærte i terapi at de aller fleste snakker med seg selv, men at det ikke er vanlig å kjefte på seg selv. Jeg kan kjefte på meg selv om jeg slår lilletåa i bordbeinet. Men ellers er det mer sånn «det går bra», eller «jaja, bedre lykke neste gang» og «shit, det var dumt».

Og så snakker jeg med bilen min. Forteller den at den er flink når den kommer seg opp bakkene og sånn.

Anonymkode: 4b64c...2f3

Jeg gjør det stadig vekk. Må ta meg sammen på jobb :P

I tillegg kan jeg finne på å ha lengre "samtaler" med meg selv inni hodet mitt om diverse problemstillinger- det er sånn jeg prosesserer ting og løser verdensproblemer. 

Annonse

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Jeg snakker mye med meg selv, men ikke nedsettende som du gjør. Lærte i terapi at de aller fleste snakker med seg selv, men at det ikke er vanlig å kjefte på seg selv. Jeg kan kjefte på meg selv om jeg slår lilletåa i bordbeinet. Men ellers er det mer sånn «det går bra», eller «jaja, bedre lykke neste gang» og «shit, det var dumt».

Og så snakker jeg med bilen min. Forteller den at den er flink når den kommer seg opp bakkene og sånn.

Det er ikke sånn veldig nedsettende, mer oppgitt og litt sjokkert over at jeg ikke tok det fort nok, eller gjorde faktisk noe helt utrolig komplisert, men ser hva du sier. Kanskje noe å tenke over likevel. Det er jo sjelden jeg sier "Godt gjort", og da er det ofte ironisk. Hm. 

Må forresten legge til at jeg snakket også med bilen og også andre ting. Som hvis pc eller telefon ikke samarbeider helt. "Please, ikke tull nå" osv Haha, det er jo egentlig litt rart. Må jo si det. 

Endret av NotNaomi

Jeg snakker også med bilen også noen ganger når tankekjøret tar av, så kan jeg si høyt å slutt nå da!! Men den ene sønnen vår snakker mye og høyt!! Vi blir helt fasinert innimellom 

Anonymkode: 0d68c...ce8

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tror ikke det er normalt å kjefte høyt på seg selv. Høres helt sykt ut.

Anonymkode: a9f88...f33

Snakker DU sånn til deg selv, eller bare til andre? 😄 til mitt lille forsvar så er jeg ihvertfall ikke mer nådig med meg selv enn jeg KAN være mot andre da... Det er jo noe. Selv om det ikke er maks bra. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det var et fint og viktig innspill - vi kan alle være rausere med oss selv og klappe oss selv på skuldra oftere. 🙂

Anonymkode: 64eac...52c

Annonse

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det var et fint og viktig innspill - vi kan alle være rausere med oss selv og klappe oss selv på skuldra oftere. 🙂

Anonymkode: 64eac...52c

Jeg er helt enig i det. Fikk meg til å tenke litt.

Kanskje det medvirker til at det blir lettere å være rause mot andre også, og ikke minst klappe dem på skuldra? 

Nå er det nok mer ironi jeg driver med, men jeg må innse at det lett kan misforståes også. 

NotNaomi skrev (2 timer siden):

Jeg har gjort det etter at jeg flyttet for meg selv. Det kan være at jeg driver med noe og tenker feil eller ikke skjønner noe jeg driver med/kompliserer det osv. Så sier jeg seriøst høyt : ikke vær så jævli tett a NN, eller "er det mulig" og "skjerp deg" Det er jo én ting, men her om dagen skulle jeg kjøpe middag og fikk søren ikke bestemt meg da jeg sto foran disken, og tilslutt ble jeg så oppgitt og sa: nei, men så bestem deg da!" Ikke sånn veldig høyt, men da sto det en mann bak meg som jeg ikke hadde oppdaget, og han unnvek blikket mitt. Jeg har jo forståelse for det, men da tenkte jeg at jeg bør tenke meg mer opp, ihvertfall ute blant folk liksom.

Jeg synger mye også, men det er jo greit, men gjør det mye mer når jeg bor alene. Mye mer også.

Så hvor koko er det på en skala fra en til ti, eller er det ikke så sprøtt som jeg begynner å lure på at det er? 

Jeg synes du sprenger Koko skalaen.

Anonymkode: 9fabb...cfe

NotNaomi skrev (39 minutter siden):

Det var jeg helt åpen for når jeg skrev dette også. Men det viser seg at det ikke var så uvanlig 🙂

Nei, en kan jo trygt gå utifra at det ikke kun er du som er koko. 

Tror alle jeg kjenner snakker mer eller mindre med seg selv. Jeg snakker MYE med meg selv, også med bilen, telefon, vaskemaskin og ja, det meste. 😅

Sønnen min går og mumler for seg selv hele tiden. Når han er på badet feks hører vi bare aloen av han der inne. Skravla går i ett. Er så ille at jeg noen ganger har lurt på om han har selskap i hodet. 

Anonymkode: a56a6...203

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Tror alle jeg kjenner snakker mer eller mindre med seg selv. Jeg snakker MYE med meg selv, også med bilen, telefon, vaskemaskin og ja, det meste. 😅

Sønnen min går og mumler for seg selv hele tiden. Når han er på badet feks hører vi bare aloen av han der inne. Skravla går i ett. Er så ille at jeg noen ganger har lurt på om han har selskap i hodet. 

Så lenge han er liten, er vel dette nokså normalt 😁

Anonymkode: b7bb4...d49

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har en merkelig greie… jeg banker på på stekeovnen og sier «hallo? Er du ferdig» før jeg åpner den. Og det er litt mer uvanlig. Tror det var en sånn tullegreie som ble en vane

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er ikke supervanlig å snakke HØYT med seg selv, altså. De fleste klarer å gjøre det med den stemmen de har inni hodet sitt. 

Anonymkode: b7bb4...d49

Det tenker jeg og. Inni hodet kan vel folk snakker med seg selv, men høyt? Det blir litt sånn som folk som ikke greier lese noe uten å bevege munnen eller lage lyd...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...