Gå til innhold

Oi, Shit. Nye krav til hus på trappene 😬

Anbefalte innlegg

Det var ganske massivt, energiklasse D innen 2033 😱 Det er ikke så lenge til, hvis en må ut med inntil en million. Blir spennende å se hvor strengt det skal praktiseres i Norge og om det følger noen tilskudd knyttet til dette. 

Selv om huset vårt ikke er av det eldste, vil jo skifting av kledning koste uansett om det skal etterisolerer 5 cm eller 15 cm.

https://dinside.dagbladet.no/bolig/kan-bety-millionregning-til-norske-boligeiere/77832519

Anonymkode: 85b1f...c1f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Til det skal være på plass…. Det er ikke småpenger det er snakk om. 

Du tror at man kan unngå alt vedlikehold på de fleste hus i tidsspenn på over 10 år? Med mindre ditt er flett nytt, vil du sikkert måtte skifte bordkledning før den tid likevel! 

Anonymkode: e0cf5...f8b

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Du tror at man kan unngå alt vedlikehold på de fleste hus i tidsspenn på over 10 år? Med mindre ditt er flett nytt, vil du sikkert måtte skifte bordkledning før den tid likevel! 

Hvorfor mener du det?

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/vedlikehold/sa-lenge-varer-ytterpanelet/

Anonymkode: 1b948...98f

Annonse

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Det var vel bare det som manglet.

Regner med at de rødgrønne gosser seg når "folk flest" ikke har råd til å beholde huset.

Anonymkode: 0f1af...e42

Ja, de rødgrønne styrer jo EU. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ja, de rødgrønne styrer jo EU. 

Men vi er altså ikke medlemmer i EU. Jeg stusser virkelig over hvorfor vi må følge krav til en organisasjon vi ikke er medlemmer av, og hva som er poenget med å ha folkeavstemning og si nei til EU når vi likevel må hoppe når de sier hopp. 

Anonymkode: cc7b3...d80

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Nei, det tror jeg ikke. Kledningen her ble skiftet i 2012, så jevnlig husvask og ett malingsstrøk skulle være nok vedlikehold i løpet av 10 år her. 

Men vi er altså ikke medlemmer i EU. Jeg stusser virkelig over hvorfor vi må følge krav til en organisasjon vi ikke er medlemmer av, og hva som er poenget med å ha folkeavstemning og si nei til EU når vi likevel må hoppe når de sier hopp. 

Anonymkode: cc7b3...d80

Det lurer jeg og på. hvorfor i alle dager skal vi tvinges til dette.

Anonymkode: d05fa...cc4

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Det lurer jeg og på. hvorfor i alle dager skal vi tvinges til dette.

Anonymkode: d05fa...cc4

Parisavtalen og EØS-avtalen. 

Det er rom for hvert enkelt land å vedta hvordan det skal gjennomføres, men litt klok av erfaring når noe trer i kraft i EU, så har Norge en tendens til å etterstrebe å være best i klassen uansett. Det har nok de fleste innen finansbransjen opplevd i hvert fall. Når det drodles om momsfritak på selve isolasjonen her blir jeg ikke så optimist. 

Kommer de til å kontakte alle det gjelder? For jeg har ikke tenkt til å gjøre noe med mindre jeg får beskjed. Hvordan skal de følge opp dette, fange opp dette. Kan jo bare slå ut ved salg av bolig?

Ser forøvrig at jeg har D på min bolig, men likevel. Dette er ikke noe jeg hadde tenkt over de neste 10 årene med mindre jeg ble påtvunget oppgradering.

Anonymkode: abe5a...c24

Nei, det tror jeg ikke. Kledningen her ble skiftet i 2012, så jevnlig husvask og ett malingsstrøk skulle være nok vedlikehold i løpet av 10 år her. 

Går an å etterisolere uten å ta ned kledningen også. Finnes isolering som bare blåses inn. 

Annonse

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Går an å etterisolere uten å ta ned kledningen også. Finnes isolering som bare blåses inn. 

Men det må vel være rom til det, hvis det skal følge TEK 10, såvidt jeg kan huske er det minimum 15 cm 🤔 Skal uansett blåse inn isolasjon på kaldtloftet så fort vi har unnagjort utskiftingen av vann/avløp, så kan jo sjekke om det kan være ett alternativ. Takk for tips. Halve huset er mur, er fra det glade 80-tall. 

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Kommer de til å kontakte alle det gjelder? For jeg har ikke tenkt til å gjøre noe med mindre jeg får beskjed. Hvordan skal de følge opp dette, fange opp dette. Kan jo bare slå ut ved salg av bolig?

Ser forøvrig at jeg har D på min bolig, men likevel. Dette er ikke noe jeg hadde tenkt over de neste 10 årene med mindre jeg ble påtvunget oppgradering.

Nå er ikke vedtaket endelig, så forskrifter og praksis gjenstår å se. Men kan virke som i artikkelen at det kan påvirke ved eventuelt salg. Vil tro det da i hvert fall blir implementert i bustadsoppføringsloven. 

Nå er ikke vedtaket endelig, så forskrifter og praksis gjenstår å se. Men kan virke som i artikkelen at det kan påvirke ved eventuelt salg. Vil tro det da i hvert fall blir implementert i bustadsoppføringsloven. 

Ok. Så om jeg selger om 20 år så har jeg mest sannsynlig 20 år på meg, ikke 10 🤔 håper det 😅 men jeg tror ikke jeg faller inn under dette med energiklasse D uansett 😊

• 3 måneder senere...

Da ble det som forventet vedtatt. 

Kan gi en merkostnad fra 500 000 - 1 500 000 for ca 65 % av boligene i Norge 😬

https://www.finansavisen.no/bolig/2023/03/14/7993534/sjokkregning-til-boligeiere

Blir ekstra «gøy» å eie bolig hvis forslaget til skatteutvalget også gjennomføres på ett tidspunkt. 

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Da ble det som forventet vedtatt. 

Kan gi en merkostnad fra 500 000 - 1 500 000 for ca 65 % av boligene i Norge 😬

https://www.finansavisen.no/bolig/2023/03/14/7993534/sjokkregning-til-boligeiere

Blir ekstra «gøy» å eie bolig hvis forslaget til skatteutvalget også gjennomføres på ett tidspunkt. 

Hvilket forslag tenker du på? Er visst ikke våken.

Anonymkode: 5bfc3...3b5

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Hvilket forslag tenker du på? Er visst ikke våken.

Oppgradere til energiklasse D. 

Nå skal det vedtas videre, dette er jo standpunktet til EU. Men vi har jo en lei tendens til å implementere det meste derfra, uavhengig konsekvenser for befolkning. Det er jo bare å se på strømpriser (som ganger oss godt i følge regjeringen, å kjøpe vår egen strøm fra oss selv til en skyhøy pris). 

Eller lurte du på forslaget fra skatteutvalget? Det er beskatning av fordel for å bo i egen bolig, 1 % av markedsverdi. Kommer i tillegg til eiendomsskatt, dvs en normal bolig i Norge som koster 5 000 000 vil utløse en skatt på kr 11 000 årlig. 

Anonym bruker skrev (På 11.12.2022 den 17.52):

Bordkledningen kan holde lenge. Huset mitt har kledning fra 1800-tallet. Så lenge den blir malt jevnlig med riktig type maling er det ingen grunn til at den ikke skal holde i 60 år til. (Taket er en annen historie )

Anonymkode: e1d15...842

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Bordkledningen kan holde lenge. Huset mitt har kledning fra 1800-tallet. Så lenge den blir malt jevnlig med riktig type maling er det ingen grunn til at den ikke skal holde i 60 år til. (Taket er en annen historie )

Anonymkode: e1d15...842

Skulle til å svare det samme. Vi har hus bygd i 1910 med original bordkledning. 

Anonymkode: f075e...4d3

Men OM så det løper utgifter på ett hus så har jeg de siste 12 årene altså ikke hatt behov for å oppgradere huset til over en million kroner. Det er heller ikke tvingende nødvendig de neste 10 årene. 

Anonymkode: 4f611...42f

Oppgradere til energiklasse D. 

Nå skal det vedtas videre, dette er jo standpunktet til EU. Men vi har jo en lei tendens til å implementere det meste derfra, uavhengig konsekvenser for befolkning. Det er jo bare å se på strømpriser (som ganger oss godt i følge regjeringen, å kjøpe vår egen strøm fra oss selv til en skyhøy pris). 

Eller lurte du på forslaget fra skatteutvalget? Det er beskatning av fordel for å bo i egen bolig, 1 % av markedsverdi. Kommer i tillegg til eiendomsskatt, dvs en normal bolig i Norge som koster 5 000 000 vil utløse en skatt på kr 11 000 årlig. 

Mente forslaget til skatteutvalget, ja. Det har jeg ikke fått med meg. Men, så fint at de kan få flådd oss for noen lapper til i løpet av året. (Sarkasme, for de som ikke forstod det). 

Mente forslaget til skatteutvalget, ja. Det har jeg ikke fått med meg. Men, så fint at de kan få flådd oss for noen lapper til i løpet av året. (Sarkasme, for de som ikke forstod det). 

Den som kommer dårlig ut er Støre, med nye forslag går hele 535 000 årlig i skatt bare for å eie, hvilket innebærer at hele statsministerlønnen forsvinner i skatt 😅

Jeg tenker også at vi er ikke medlem i EU så dette er krav vi ikke bør trenge å forholde oss til. 

Greit om dette skal gjelde nye hus, men at man skal behøve så store endringer på eldre hus er helt idiotisk. Ja om man skal renovere huset, så hadde det vært fint om myndigheten kunne bistå slik at alle kunne ha råd til miljø og energisparende tiltak. Nå er det slik at de fleste av de som mottar støtte på enøk-tiltak er de som alt har ekstremt god råd. 

Ser bare borettslaget her vi bor. Toral renovert, nytt tak, nye vindu, nye yttervegger med isolasjon, allikevel er den kun energimerket G. 

Anonymkode: 46cb6...74e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...