Gå til innhold

Konsekvenser av inaktivitet?

Anbefalte innlegg

Jeg er inaktiv. Går ikke tur engang. Går til postkassa,.ut med søpla, går rundt og rydder og alle de normale hverdags "aktivitetene". Sitter sjelden. Men utover det er jeg svært inaktiv, ingen trening, turer, enkle øvelser hjemme, nothing. 

Har tatt blodprøver hos legen som viser fine verdier på alt ifølge henne. Hun sier (uten at jeg har spurt) at jeg ikke trenger å bekymre med for hjerte-kar sykdommer. Fine verdier på kolesterol, insulin, og diverse jeg ikke husker akkurat nå.

Men da lurer jeg litt på, selv om jeg er slank og har fine blodprøver. Hvis jeg fortsetter å være i aktiv, kan jeg vel likevel få hjerte-kar sykdom? 

Evt hva er andre ulemper med slik inaktivitet? 

Anonymkode: c1af3...82c

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436345-konsekvenser-av-inaktivitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du er slank og spiser sunt er du ikke i faresonen for hjerte og karsykdommer. Man kan være "tynntjukk", altså ha tette blodårer pga elendig kosthold, selv om man er slank. Men du spiser tydeligvis sunt og er slank, da er ikke det en problemstilling.

Ulempen ellers er lav muskelmasse, det er ikke farlig, men det gjør deg mer utsatt for alt fra vrikking av foten til litt mer alvorlige skader. Fordi du har liten mobilitet og stabilitet i kroppen.

Dårlig kondisjon er heller ikke bra.

Blir du f.eks syk har du lite å gå på, lite stå imot med om kroppen har så lav utholdenhet både kondisjonsmessig og muskelmessig.

Anonymkode: 3c11a...bc3

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Så lenge du er slank og spiser sunt er du ikke i faresonen for hjerte og karsykdommer. Man kan være "tynntjukk", altså ha tette blodårer pga elendig kosthold, selv om man er slank. Men du spiser tydeligvis sunt og er slank, da er ikke det en problemstilling.

Ulempen ellers er lav muskelmasse, det er ikke farlig, men det gjør deg mer utsatt for alt fra vrikking av foten til litt mer alvorlige skader. Fordi du har liten mobilitet og stabilitet i kroppen.

Dårlig kondisjon er heller ikke bra.

Blir du f.eks syk har du lite å gå på, lite stå imot med om kroppen har så lav utholdenhet både kondisjonsmessig og muskelmessig.

Anonymkode: 3c11a...bc3

Ok, så jeg kan være sikker på at jeg er sunn og ikke i faresonen så lenge jeg fortsetter å spise sunt? 

Har ikke planer om å fortsette å være så inaktiv, men pga sykdom har jeg ikke mulighet per nå, så har det blitt mye mer langvarig enn jeg trodde. 

Skjønner. Takk for svar. Ikke livstruende å være inaktiv i mitt tilfelle da, men skjønner at dette er noe jeg bør ta tak i når jeg er oppegående igjen 👍

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er du så inaktiv som du tror? Hvis du nesten aldri sitter? 

Anonymkode: 1684d...860

Altså, er jo ikke fullstendig inaktiv som at jeg sitter på sofaen 14 timer i døgnet. Så kanskje litt knotete skrevet av meg. Mener ibaktiv ift trening, fysisk aktivitet. 

Men nei, er nok ikke så ille som jeg tror, føler bare jeg mangler trening/gåtur i livet. 

Det er jo full fart hele dagen, til tross for sykdom og hjemmeværende periode. Står opp, ordner og styrer som alle andre med barn, matpakker osv. Når barna har dratt så er det sjelden jeg sitter ned. Jeg rydder  vasker og bretter klær, rydder i et skap, sorterer klær som er for sm, tar bilder og legger ut gis bort annonser, er ute og gjør ærender osv. Når barna er tilbake er det middag, føkge til aktiviteter osv. 

Jeg er jo ikke sengeliggende heldigvis, men går hjemme i påvente av å operere beinet. Gjør noe hele tiden, men tempoet er jo sakte. Kjeder meg, derfor benytter jeg denne perioden til å rydde i skap osv. Er ikke normalt så effektiv, bare trives ikke med å "sitte hjemme". 

Men pga utsettelse og div har denne perioden blitt til måneder. Og etter operasjonen blir det måneder før jeg kan trene. Og jeg vet at det er vanskelig å komme i gang. Tenkte derfor på hva som egentlig skjer med kroppen når man er inaktiv over lang tid. Men heldigvis sier legen ar jeg ikke er disponibel for hjertetrøbbel.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Altså, er jo ikke fullstendig inaktiv som at jeg sitter på sofaen 14 timer i døgnet. Så kanskje litt knotete skrevet av meg. Mener ibaktiv ift trening, fysisk aktivitet. 

Men nei, er nok ikke så ille som jeg tror, føler bare jeg mangler trening/gåtur i livet. 

Det er jo full fart hele dagen, til tross for sykdom og hjemmeværende periode. Står opp, ordner og styrer som alle andre med barn, matpakker osv. Når barna har dratt så er det sjelden jeg sitter ned. Jeg rydder  vasker og bretter klær, rydder i et skap, sorterer klær som er for sm, tar bilder og legger ut gis bort annonser, er ute og gjør ærender osv. Når barna er tilbake er det middag, føkge til aktiviteter osv. 

Jeg er jo ikke sengeliggende heldigvis, men går hjemme i påvente av å operere beinet. Gjør noe hele tiden, men tempoet er jo sakte. Kjeder meg, derfor benytter jeg denne perioden til å rydde i skap osv. Er ikke normalt så effektiv, bare trives ikke med å "sitte hjemme". 

Men pga utsettelse og div har denne perioden blitt til måneder. Og etter operasjonen blir det måneder før jeg kan trene. Og jeg vet at det er vanskelig å komme i gang. Tenkte derfor på hva som egentlig skjer med kroppen når man er inaktiv over lang tid. Men heldigvis sier legen ar jeg ikke er disponibel for hjertetrøbbel.

Hvis du gikk med treningsklokke eller skritteller på deg, så ville du nok se at det ikke er så gærent med aktiviteten din likevel

Hvis du gikk med treningsklokke eller skritteller på deg, så ville du nok se at det ikke er så gærent med aktiviteten din likevel

Det kan nok hende. Men føler ikke det er "godkjent" uten at pulsen øker. Det gjør den jo ikke om jeg så går 10.000 rolige skritt hjemme i huset. Mulig jeg er for streng med meg selv, føler meg bare så inaktiv. 

Det spiller ingen rolle hvordan du er aktiv. Det er det bare de som trener som mener. Aktivitet er aktivitet

Anonymkode: 87c51...3e6

Men det at man skal være aktiv minst 30 min per dag, teller det virkelig å surre rundt i huset? Føler bare ikke jeg er nok aktiv når ikke pulsen øker og jeg merker at jeg er aktiv. Men mulig du er inne på noe og jeg er for streng. 

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men det at man skal være aktiv minst 30 min per dag, teller det virkelig å surre rundt i huset? Føler bare ikke jeg er nok aktiv når ikke pulsen øker og jeg merker at jeg er aktiv. Men mulig du er inne på noe og jeg er for streng. 

Jeg svimer rundt i huset hver dag. Jeg har som regel 12-15 000 skritt hver dag. 2000 av dem før jeg reiser på jobb. Jeg jobber på kontor, så jeg tenker at det er minst en time med aktivitet hver dag. Det er bare disse treningsguruene som forsøker å fortelle deg at bør både ditt og datt, og det stemmer ikke

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Jeg svimer rundt i huset hver dag. Jeg har som regel 12-15 000 skritt hver dag. 2000 av dem før jeg reiser på jobb. Jeg jobber på kontor, så jeg tenker at det er minst en time med aktivitet hver dag. Det er bare disse treningsguruene som forsøker å fortelle deg at bør både ditt og datt, og det stemmer ikke

Takk❤️ Da tenker jeg at det er bra nok som det er for meg også 😊

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Prøv med ei pulsklokke da? 

Mener du bør bevege deg mer. Vet ikke hvor gammel du er, men ser jo tydelig at jo eldre man blir, desto mer stillesittende blir man. Å legge inn en vane med mer bevegelse når man er ung, gjør at man drar vanen med seg som eldre. Vi sliter ikke ut kroppen ved å ha kondisjon, tvert i mot. Man sliter fortere ut en kropp som ikke har styrke og kondisjon å gå på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...