Gå til innhold

Kan man være besatt av sex og hva ligger i såfall bak?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært gift med mannen min i over tjue år og de siste to årene har vi ikke hatt noen form for sex. Jeg har aldri hatt andre sexpartnere enn ham. Ingen av oss er interesserte i hverandre på den måten lengre, vi fungerer imidlertid som gode foreldre for barna og samarbeider om det daglige. 
I alle år har jeg hatt sterkt behov for sex og det siste året har dette blitt helt ekstremt. Jeg sliter med nattesøvn pga at jeg savner sex og på jobb har jeg konsentrasjonsvansker fordi jeg drømmer meg bort.

Jeg vet at forholdet til mannen min ikke vil endres, men lurer på hva denne besettelsen av sex kan skyldes? Jeg drømmer meg mye tilbake til ungdommen da jeg hadde mange tilbud, men pga streng kristen oppdragelse var jeg ikke da klok nok til å benytte meg av mulighetene..

Har andre her vært i samme situasjon og hva kan hjelpe?

Anonymkode: e23e1...371

Fortsetter under...

Hvis dere ikke ligger sammen og ikke kommer til å gjøre det igjen noensinne, så er vel den eneste «hjelpen» at dere setter hverandre fri. 
Du er for øvrig ikke «besatt» av sex! 

Anonymkode: d4a38...194

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er derfor det er viktig å få levd ut dette i 20-årene.

Anonymkode: 81d49...205

Sexlysten blir ikke mindre når folk blir eldre selv om de levde det ut i 20-årene. Vi trenger ikke en viss dose sex i livet og så er kvota nådd sånn at vi blir ferdig med det. Syns ikke du er besatt av sex HI, for du har bare behov som ikke blir dekket. Du hadde blitt desperat etter mat hvis du sultet også. Enten får dere bli enige om at dere kan ha andre utenom, eller skille dere. Det beste ville kanskje vært å fikse sexlivet dere imellom da hvis det er en mulighet. 

Anonymkode: 5b7fa...cd0

Det er jo mulig å bli sexavhengig. Noen løser det med å ligge rundt rimelig ukritisk. Andre løser det med å onanere.

Men hos deg virker det som om dette egentlig er hele systemet ditt som forsøker å fortelle deg at forholdet du er i ikke er bra for deg lenger, at du egentlig trenger noe helt annet. Og så "løser" du det med de lykkehormonene sex med deg selv gir deg helt kortvarig. Men så roper hele systemet ditt at det egentlig ikke hjelper, for årsaken bak er ikke løst - og så søker du mer og mer fokus på sex.

Vet ikke hvorfor du sier forholdet ikke kan endres, men om dere ikke har vært i parterapi, forsøk det. Og hvis det ikke er noe håp, da tror jeg cd0 har rett i at dere enten må bli enige om å ha sex med andre, eller skille dere. Om et åpent forhold vil være nok for deg, det tror jeg egentlig ikke, for jeg tror ikke det bare er sexen du savner, men alt annet som kjennetegner et godt forhold i tillegg.

Anonymkode: 9a11f...c61

Ts her. Takk for gode tilbakemeldinger. Det er godt å høre at dere ikke opplever meg som besatt, jeg har slitt litt med den tanken. Det stemmer nok at dette bunner i noe mer og at hele meg, både kropp og sinn trenger å være i et kjærlig forhold.

Annonse

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Ts her. Takk for gode tilbakemeldinger. Det er godt å høre at dere ikke opplever meg som besatt, jeg har slitt litt med den tanken. Det stemmer nok at dette bunner i noe mer og at hele meg, både kropp og sinn trenger å være i et kjærlig forhold.

Tror det er viktig at du tar dette på alvor, for det er helt tydelig at dette er en slags "flukt" for deg nå, og det er et tegn på at du egentlig ikke har det bra i det forholdet.

Å leve i et forhold som ikke er kjærlig, selv uten vold, kan være helseskadelig på sikt, hvis man stadig går på akkord med egne behov og egne følelser.

Finn ut hva du trenger og hva som må til. Snakk med mannen din om at du faktisk ikke har det godt i forholdet lenger, og spør hvordan han har det. Kanskje er den beste løsningen å gå hver til dere? Eller at begge kan synes det er greit med et åpent forhold? (Skulle du/dere gå for et åpent forhold, husk å være ærlig med potensielle sexpartnere om at dere kun er ute etter sex, ellers risikerer du/dere å såre andre, og det tror jeg ikke du vil.)

Anonymkode: 9a11f...c61

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg har levd som du, det føltes som å sulte ihjel. 

Vi er ikke sammen i dag! 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vi er ikke sammen i dag! 

Kjenner meg igjen i sultfølelsen..❤️

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vi er ikke sammen i dag! 

Det var jo dumt. Hvordan skal du da få stillet den sultfølelsen?

Anonymkode: 81d49...205

Anonym bruker skrev (På 11.12.2022 den 12.03):

Jeg har vært gift med mannen min i over tjue år og de siste to årene har vi ikke hatt noen form for sex. Jeg har aldri hatt andre sexpartnere enn ham. Ingen av oss er interesserte i hverandre på den måten lengre, vi fungerer imidlertid som gode foreldre for barna og samarbeider om det daglige. 
I alle år har jeg hatt sterkt behov for sex og det siste året har dette blitt helt ekstremt. Jeg sliter med nattesøvn pga at jeg savner sex og på jobb har jeg konsentrasjonsvansker fordi jeg drømmer meg bort.

Jeg vet at forholdet til mannen min ikke vil endres, men lurer på hva denne besettelsen av sex kan skyldes? Jeg drømmer meg mye tilbake til ungdommen da jeg hadde mange tilbud, men pga streng kristen oppdragelse var jeg ikke da klok nok til å benytte meg av mulighetene..

Har andre her vært i samme situasjon og hva kan hjelpe?

Naturlig sånn 5-10 år før overgangsalderen 

Anonymkode: b600c...fd8

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...