Gjest NotNaomi Skrevet 11. desember 2022 #1 Skrevet 11. desember 2022 Så en diskusjon om hvilke strøk som ble ansett som dårlige i byen folk bor. De fleste nevnte ett sted, mens i Trondheim ble det nevnt 5, 6 steder. Hva betyr det? Er trøndere mer snobbete enn andre? Jeg har hatt inntrykk av at trøndere er av de mest runde folka jeg har møtt i Norge, men det er mulig at jeg har tatt feil?
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2022 #2 Skrevet 11. desember 2022 Ja. Alle trøndere er helt like. Vi driver selvsagt ikke og tillegger folk meninger og holdninger ut fra hvor i verden de kommer fra, men vi gjør et unntak for trønderne, for de er så innmari, innmari spesielle. Må være noe med vannet oppi der. Anonymkode: 1796b...9b6
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2022 #3 Skrevet 11. desember 2022 Hvilke strøk var dårlige?? Anonymkode: 593c1...e15
Gjest NotNaomi Skrevet 11. desember 2022 #4 Skrevet 11. desember 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hvilke strøk var dårlige?? Anonymkode: 593c1...e15 Kolstad, Lademoen, Møllenberg, Saupstad, Flatåsen og Kattem! Jeg tror det var flere også...
Gjest NotNaomi Skrevet 11. desember 2022 #5 Skrevet 11. desember 2022 (endret) Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Ja. Alle trøndere er helt like. Vi driver selvsagt ikke og tillegger folk meninger og holdninger ut fra hvor i verden de kommer fra, men vi gjør et unntak for trønderne, for de er så innmari, innmari spesielle. Må være noe med vannet oppi der. Anonymkode: 1796b...9b6 Slutt a. Må du ta det så seriøst? Dessuten er det en viss forskjell på folk fra hvor de bor. Det var jo til og med en debatt elns på NRK om hvor "spesielle" bergensere var og hvorfor. Endret 11. desember 2022 av NotNaomi
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2022 #6 Skrevet 11. desember 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Kolstad, Lademoen, Møllenberg, Saupstad, Flatåsen og Kattem! Jeg tror det var flere også... Sier meg enig i den lista. Kommer ikke på noen flere . Møllenberg mest pga mye studenter og støy. Men resten av plassene er jo slum strøk Anonymkode: 0f23c...a69
Gjest NotNaomi Skrevet 11. desember 2022 #7 Skrevet 11. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Sier meg enig i den lista. Kommer ikke på noen flere . Møllenberg mest pga mye studenter og støy. Men resten av plassene er jo slum strøk Anonymkode: 0f23c...a69 Javel? Nå er det vel ikke akkurat slumstrøk i Norge da. Trenger ikke å overdrive heller. Men hvorfor er det så mange "dårlige strøk" der? Det virker jo litt rart.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2022 #8 Skrevet 11. desember 2022 NotNaomi skrev (3 minutter siden): Slutt a. Må du ta det så seriøst? Dessuten er det en viss forskjell på folk fra hvor de bor. Det var jo til og med en debatt elns på NRK om hvor "spesielle" bergensere var og hvorfor. Ok, så man KAN tillegge folk egenskaper med utgangspunkt i hvor de kommer fra? Anonymkode: 1796b...9b6
Gjest NotNaomi Skrevet 11. desember 2022 #9 Skrevet 11. desember 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ok, så man KAN tillegge folk egenskaper med utgangspunkt i hvor de kommer fra? Anonymkode: 1796b...9b6 Jeg skrev jo at det er visse forskjeller på folk avhengig av hvor de bor. Det er vel ikke så veldig rart heller.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2022 #10 Skrevet 11. desember 2022 Kolstad, Saupstad og Flatåsen er så og si samme område etter min mening. Dersom bor der er sikkert uenig, men de ligger nå kliss ved hverandre. Kattem er ikke veldig langt unna. Anonymkode: b30ac...737
Gjest NotNaomi Skrevet 11. desember 2022 #11 Skrevet 11. desember 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Kolstad, Saupstad og Flatåsen er så og si samme område etter min mening. Dersom bor der er sikkert uenig, men de ligger nå kliss ved hverandre. Kattem er ikke veldig langt unna. Anonymkode: b30ac...737 Ok. Det forklarer jo litt. Jeg syns det var litt merkelig at det skulle være så mange strøk der ift hva andre nevnte.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2022 #12 Skrevet 11. desember 2022 NotNaomi skrev (4 minutter siden): Jeg skrev jo at det er visse forskjeller på folk avhengig av hvor de bor. Det er vel ikke så veldig rart heller. Ok, det er forskjell på folk ut i fra hvor de bor, men ikke hvor de kommer fra? Hva hvis man flytter, endrer man seg da? Anonymkode: 1796b...9b6
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2022 #13 Skrevet 11. desember 2022 Lademoen var veldig slum for noen tiår siden, men har blitt et attraktivt område med årene. Ikke så rart, siden det er sentrumsnært og hyggelig. Anonymkode: bfbcd...37b
Gjest NotNaomi Skrevet 11. desember 2022 #14 Skrevet 11. desember 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ok, det er forskjell på folk ut i fra hvor de bor, men ikke hvor de kommer fra? Hva hvis man flytter, endrer man seg da? Anonymkode: 1796b...9b6 Jeg bodde på et "idyllisk" sted før, som er latterlig dyrt sted å bo, sånn berykta for det. Så nå flytta jeg til "feil side" av byen. Jeg har ikke forandra meg nei, men jeg kjenner at jeg er veldig glad i naboene her! Så jeg slapper nok mer av. Klart omstendighetene gjør noe med folk.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2022 #15 Skrevet 11. desember 2022 NotNaomi skrev (2 timer siden): Slutt a. Må du ta det så seriøst? Dessuten er det en viss forskjell på folk fra hvor de bor. Det var jo til og med en debatt elns på NRK om hvor "spesielle" bergensere var og hvorfor. Men da har vel de du snakka med helt rett da. Det er forskjell på folk fra hvor de bor, og de som bor på Kolstad, Lademoen, Møllenberg, Saupstad, Flatåsen og Kattem utmerker seg negativt. Anonymkode: 75d46...bab
Gjest NotNaomi Skrevet 11. desember 2022 #16 Skrevet 11. desember 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men da har vel de du snakka med helt rett da. Det er forskjell på folk fra hvor de bor, og de som bor på Kolstad, Lademoen, Møllenberg, Saupstad, Flatåsen og Kattem utmerker seg negativt. Anonymkode: 75d46...bab Jeg spurte om hvorfor det ble nevnt så mange områder eller steder akkurat i Trondheim fremfor andre steder. Jeg skrev dårlige strøk med ".
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2022 #17 Skrevet 11. desember 2022 NotNaomi skrev (4 minutter siden): Jeg spurte om hvorfor det ble nevnt så mange områder eller steder akkurat i Trondheim fremfor andre steder. Jeg skrev dårlige strøk med ". Du mener folk er ulike basert på bosted, men at de som sier noe konkret om disse bostedene, f eks trøndere, er snobbete. Så alle trøndere ligner hverandre til dels? Men ikke alle på Kattem, Saupstad eller en annen navngitt plass? Men de er likevel mulig å dele inn i en slags kategorier fordi … folk er litt ulike alt etter hvor de bor. Ifølge deg: Trøndelag er en enhet der man kan generalisere om innbyggerne, mens Kattem må man ikke generalisere rundt. Javel, nei. Si fra når du har bestemt deg. Anonymkode: 75d46...bab
Gjest NotNaomi Skrevet 11. desember 2022 #18 Skrevet 11. desember 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Du mener folk er ulike basert på bosted, men at de som sier noe konkret om disse bostedene, f eks trøndere, er snobbete. Så alle trøndere ligner hverandre til dels? Men ikke alle på Kattem, Saupstad eller en annen navngitt plass? Men de er likevel mulig å dele inn i en slags kategorier fordi … folk er litt ulike alt etter hvor de bor. Ifølge deg: Trøndelag er en enhet der man kan generalisere om innbyggerne, mens Kattem må man ikke generalisere rundt. Javel, nei. Si fra når du har bestemt deg. Anonymkode: 75d46...bab Det er nok ikke majoriteten som bor i de "dårlige strøkene" Å kalle noe "slum" er jo ikke relevant da det ikke er slum i Norge. Snobber derimot fins det en god del av.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2022 #19 Skrevet 11. desember 2022 NotNaomi skrev (1 time siden): Det er nok ikke majoriteten som bor i de "dårlige strøkene" Å kalle noe "slum" er jo ikke relevant da det ikke er slum i Norge. Snobber derimot fins det en god del av. Logikken din halter. Trøndere «er» noe basert på hvor de bor, mens Kattem-beboere ikke «er» noe eller kan grupperes basert på hvor de bor. Du slår ditt eneste argument i hjel. Anonymkode: 75d46...bab
Gjest NotNaomi Skrevet 11. desember 2022 #20 Skrevet 11. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Logikken din halter. Trøndere «er» noe basert på hvor de bor, mens Kattem-beboere ikke «er» noe eller kan grupperes basert på hvor de bor. Du slår ditt eneste argument i hjel. Anonymkode: 75d46...bab Kjeder du deg?
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2022 #21 Skrevet 11. desember 2022 NotNaomi skrev (25 minutter siden): Kjeder du deg? Nei, DU kjeder meg. Og du lyver. Anonymkode: 75d46...bab
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2022 #22 Skrevet 14. desember 2022 NotNaomi skrev (På 11.12.2022 den 10.53): Kolstad, Lademoen, Møllenberg, Saupstad, Flatåsen og Kattem! Jeg tror det var flere også... Jeg ville byttet Lademoen og Møllenberg, som er bebodd av flotte studenter, med Tiller, Tempe og Risvollan. Anonymkode: 32269...36f
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2022 #23 Skrevet 14. desember 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg ville byttet Lademoen og Møllenberg, som er bebodd av flotte studenter, med Tiller, Tempe og Risvollan. Anonymkode: 32269...36f Hva er det med tiller og risvollan som gjør at du sier de er dårlige strøk? Anonymkode: 593c1...e15
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2022 #24 Skrevet 14. desember 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hva er det med tiller og risvollan som gjør at du sier de er dårlige strøk? Anonymkode: 593c1...e15 Gammel og dårlig vedlikeholdt bebyggelse, og de som bor der. Ofte noen dystre borettslag som dominerer, Men det er alltid urettferdig, fordi det bor alle slags folk der, og det er bygd mye nytt også. Men hovedinntrykket er litt shabby dessverre. Anonymkode: 32269...36f
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2022 #25 Skrevet 14. desember 2022 NotNaomi skrev (På 11.12.2022 den 10.57): Nå er det vel ikke akkurat slumstrøk i Norge da. NotNaomi skrev (På 11.12.2022 den 14.10): Å kalle noe "slum" er jo ikke relevant da det ikke er slum i Norge. Forskere er uenig med deg: https://www.p4.no/nyheter/--slum-vanligere-i-norge/artikkel/608810/ Det er de som arbeider med slum i Norge: https://www.aftenposten.no/kultur/i/z7kEEw/slumsoester-i-mitt-oslo-norge-har-skjult-slum-det-er-uhyggelig-aa-si Og jammen er definisjonene på slum også uenig med deg: "Slum er en betegnelse på fattigstrøk i en by, ofte storby. Slum er også brukt om byområde preget av forfall." https://snl.no/slum Og FNs definisjon på slum: "Med slum menes en sammenhengende bosetting der innbyggerne har utilstrekkelige boligforhold. Utilstrekkelige boligforhold er en eller flere av disse kriteriene 1) Mangel på rent vann 2) Mangel på grunnleggende sanitærtjenester, 3) For liten plass/areal 4) Dårlig bygget bolig 5) Utrygge leieforhold." https://www.fn.no/Statistikk/slum Selv om de aller, aller fleste i Norge har tilgang på både rent vann og grunnleggende sanitærtjenester, så blir det stadig flere som bor på for lite areal, i dårlig byggede boliger og som har utrygge leieforhold. Slum i Norge ser ikke nødvendigvis likedan ut som slum i et utviklingsland. Men slum i Norge er høyst reelt for de som bor i norsk slum, kanskje ikke har bolig i det hele tatt. Så din påstand "Det er ikke slum i Norge" - den er herved tilbakevist. Anonymkode: 0622e...33e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå