Gå til innhold

Har dere det travelt nå før jul?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, ikke nå som ungene har blitt så store 

Har fire barn, så desember og mai var veldig travle når de var yngre.  Når der var Lucia, juleavslutning i barnehage, skole, fritidsaktiviteter, julelunsj, julegudstjeneste og allverdens man skulle være med på ble det travelt (men koselig)

Nå går yngste første året på ungdomsskolen og det er ingenting vi foreldre skal være med på lenger...

Har vært på en juleoppvisning på fritidsaktivitet og et vokser julebord (men trenger ikke barnevakt lenger) og det er det.

Skal ut og spise julemiddag med kjernefamilien når eldste komner hjem fra studiene neste helg og ha storfamilien på middag 2.juledag.

Men ikke noe stress.

Anonymkode: 99f2b...f88

Nei, nå er det rolig. Store barn som hjelper til, yngste er 14. Viderefører tradisjoner så vi alle er involvert og de får med seg det jeg/vi håper de tar med seg i voksenlivet. De er med på sølvpuss, dukstryking, kakebakst og å lage pålegg etc som vi pleier. Akkurat nå sover de to eldste etter vennejulebord i går, og yngstejenta skal bli  med meg å lage peppernøtter. Vi er forbi de hektiske årene med juleavslutninger hver kveld, på godt og vondt. 

Endret av amandine
amandine skrev (46 minutter siden):

Nei, nå er det rolig. Store barn som hjelper til, yngste er 14. Viderefører tradisjoner så vi alle er involvert og de får med seg det jeg/vi håper de tar med seg i voksenlivet. De er med på sølvpuss, dukstryking, kakebakst og å lage pålegg etc som vi pleier. Akkurat nå sover de to eldste etter vennejulebord i går, og yngstejenta skal bli  med meg å lage peppernøtter. Vi er forbi de hektiske årene med juleavslutninger hver kveld, på godt og vondt. 

Pusse sølvtøy i 2022? Hvem gjør det? Det forbinder jeg med tre nøtter til askepott. 

Anonymkode: 9d795...d75

Er en del sosial ja. Julelunsj,julemiddag;julekonsert julestandup osv. Men har det ikke så travelt likevel. De fleste gavene er kjøpt,julekaker kjøper vi i butikken,å julaften er vi aldri hjemme. Tar ikke noe nedvask i julen,får holde med hverdagsvask.

Anonymkode: 41fa7...3c9

Annonse

Veldig travelt på jobb fordi jeg skal ha juleferie i to uker. Privat er de det ikke skattekutt stress, men merkes jo at det blir mange lange dager på arbeid.

Mye sosialt, da. Julearrangementer med barna og på jobb, samt tradisjoner med venner.

Anonymkode: 28596...b6c

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Pusse sølvtøy i 2022? Hvem gjør det? Det forbinder jeg med tre nøtter til askepott. 

😂 Hvor gammel er du? 17 og et halvt?? I jula dekker jeg på med juleserviset og nypusset sølvtøy. Det er en voksengreie, sånn som du får skikkelig julestemning av når du er hjemme hos mamma og pappa. 

Voksne, vanlige folk har ofte sølvtøy, kanskje du også får når du blir voksen og forstår alt som skal gjøres til jul, og ikke bare deltar som et stort barn.

Anonymkode: 24e4b...2ed

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Har du sølvtøy må du jo pusse det...

Om du ikke har sølvtøy, eller ditt arvede sølvtøy ligger i en eske på loftet skjønner du selvfølgelig ikke hvorfor noen pusser det. 

Men har du det, og skal dekke på med det i jula, så må du pusse det.

Anonymkode: 99f2b...f88

Det er travelt på jobb, hjemme er det bare kosetravelt, i den forstand at det er mye jeg ønsker gjøre og koser meg med å gjøre før jul og til jul, og det tar jo tid så litt plan er greit. I dag skal jeg for eksempel lage strull og en tur i byen for å kjenne på følelsen av julegaver og god stemning, og gjøre ett ærend samtidig. Det vi skal av sosiale ting må planlegges inn i kalenderen, slik at jeg unngår kræsj eller at man ikke rekker å treffes i det hele tatt i førjulstiden.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er du oppvokst uten sølv så blir du vel sånn.

Selvsagt pusses det sølv. Har tatt de store tingene, har igjen bestikket. Det er noe av kosen ved alle anledninger, å dekke et vakkert bord.

Travelt på jobb, frivillig passetravelt på hjemmebane. Jeg MÅ jo ikke bake eller skrive julekort, men jeg gjør det fordi jeg vil og fordi det gir meg julestemning. Resten av familien bidrar på sitt vis og er med og baker, pusser sølv og henger opp gardiner ol. 

Det er travelt på jobb, underbemanning over lang tid pga mye sykdom, så jeg har ikke særlig overskudd når jeg kommer hjem. Men jeg har bestemt meg for å ikke stresse.

Jeg starter på julegavene neste uke. Pleier å kjøpe alt på en dag. Til helgen skal jeg bake julekaker og kjøpe juletre. Julemathandelen tar jeg 22. Des. Da har jeg fri. Så kommer nok i mål i år også😁 Det å vaske ned til jul, typ vaske inni skap og skuffer, har jeg sluttet med for lenge siden, det gjøres om våren i stedet. Lillejulaften er en travel dag. Da pynter vi til jul, rydder og vasker, pynter tre, legger pinnekjøtt i vann, pusser sølvtøy, går på gravene osv Men det er bare koselig🥰

Her har de innført noe så genialt som at all organisert idrett avsluttes siste treningsdag i november, så dermed er det ingen avslutninger og organiserte  aktiviteter i desember. Julebordene på begges jobb, samt vennejulebord blir også gjennomført i løpet av november.

Det sparer i hvert fall oss med mange barn, for en del. Da er det rom for julekos hjemme, lage julepynt, bake pepperkaker, juleteater osv

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...