Anonym bruker Skrevet 12. desember 2022 #251 Skrevet 12. desember 2022 (endret) Anonym bruker skrev (15 timer siden): Det dør nesten like mange av drukning som i trafikken. Anonymkode: 59887...cf5 Og begge deler har hovedårsak overvurdering av egne ferdigheter. Det er ikke sånn at om du har førerkort så er du sikret så du ikke kommer i en ulykke. Klarer man å vurdere egne evner og ikke er for tøff, så er man tryggere. Og har man ikke førerkort, så kjører man ikke. Anonymkode: 9cfea...e3d Endret 13. desember 2022 av Admin Innlegget er ryddet for slettet sitat.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2022 #252 Skrevet 12. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Joda, det er mye av skolekunnskapen vi i det daglige klarer oss uten. For egen del hadde jeg klart meg helt fint uten å kunne analysere «Animal Farm», uten å lese Sigrid Unset, uten å ha tresløyd, sy korssting eller lære skyggetegning, og helt klart uten å lære å hoppe høyde i gymtimen. Jeg har også klart meg veldig fint uten å kunne kvadratsetninger, cos og sin og ikke minst uten å bøye tyske verb eller skrive norrøne setninger. Men skolen er «litt av alt», man skal lære grunnleggende ferdigheter i mange fag. Dette inkluderer fysiske fag som gym og estetiske fag som Kunst og håndverk. Sykkel, svømming, skøyter og overnatting ute er den del av læreplanen. Anonymkode: 82b93...ac5 Det koster ingenting å lese Sigrid Undset, sy korssting med skolens utstyr eller analysere Animal Farm. Anonymkode: 262fa...33f
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2022 #253 Skrevet 12. desember 2022 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Og begge deler har hovedårsak overvurdering av egne ferdigheter. Det er ikke sånn at om du har førerkort så er du sikret så du ikke kommer i en ulykke. Klarer man å vurdere egne evner og ikke er for tøff, så er man tryggere. Og har man ikke førerkort, så kjører man ikke. Anonymkode: 9cfea...e3d Svømmeferdigheter reduserer drukningsfaren vesentlig. Andre aktiviteter er gode å kunne for å kunne være med på ulike aktiviteter. De fleste klarer seg uten, men mulighetene blir mye større. Det er leit å være den ene som ikke kan være med gjengen på tur fordi man ikke har fått mulighet til å lære det mest grunnleggende. Anonymkode: 59887...cf5
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2022 #254 Skrevet 12. desember 2022 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Og begge deler har hovedårsak overvurdering av egne ferdigheter. Det er ikke sånn at om du har førerkort så er du sikret så du ikke kommer i en ulykke. Klarer man å vurdere egne evner og ikke er for tøff, så er man tryggere. Og har man ikke førerkort, så kjører man ikke. Anonymkode: 9cfea...e3d Da regner jeg med at du verken spiser godteri, drikker alkohol eller røyker. Du har perfekt BMI, tynn midje, er i aktivitet minst 30 minutter hver dag, avstår fra å spise kreftfremkallende midler, soler deg aldri, stresser ikke og sover 8 timer per dag. For hvis du ikke gjør det, kan du få livsstilssykdommer. Og siden det er du som er skyld i dem (altså, du har overvurdert din egen helse og ufarligheten av alkohol, røyk, sjokolade osv osv), så skal du ikke ha helsehjelp sponset av staten hvis du får hjerteinfarkt, diabetes, leverskade osv. Du har jo overvurdert deg selv! Mange ofre i trafikken er barn. De har ikke førerkort, og de bestemmer som regel ikke om de skal sitte på i en bil eller ikke. De har ikke overvurdert noen ting, og de har ikke vært uforsiktige. Hva da? Anonymkode: 262fa...33f
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2022 #255 Skrevet 12. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Svømmeferdigheter reduserer drukningsfaren vesentlig. Andre aktiviteter er gode å kunne for å kunne være med på ulike aktiviteter. De fleste klarer seg uten, men mulighetene blir mye større. Det er leit å være den ene som ikke kan være med gjengen på tur fordi man ikke har fått mulighet til å lære det mest grunnleggende. Anonymkode: 59887...cf5 Jeg kan ikke stå på "nedoverski", mens hele vennegjengen gjør det. Jeg føler meg ikke utelatt, og er ikke lei meg. Anonymkode: 262fa...33f
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2022 #256 Skrevet 12. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Svømmeferdigheter reduserer drukningsfaren vesentlig. Andre aktiviteter er gode å kunne for å kunne være med på ulike aktiviteter. De fleste klarer seg uten, men mulighetene blir mye større. Det er leit å være den ene som ikke kan være med gjengen på tur fordi man ikke har fått mulighet til å lære det mest grunnleggende. Anonymkode: 59887...cf5 Det er like leit å være den ene som ikke kan være med på aktiviteter i regi av skolen fordi man ikke kan eller foreldrene ikke har råd. Heldigvis er svømming gratis. Anonymkode: 9cfea...e3d
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2022 #257 Skrevet 12. desember 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Det er like leit å være den ene som ikke kan være med på aktiviteter i regi av skolen fordi man ikke kan eller foreldrene ikke har råd. Heldigvis er svømming gratis. Anonymkode: 9cfea...e3d Skolen skal legge til rette for at alle skal kunne være med. Min erfaring er at de fikser utstyr til dem som sier fra at de trenger hjelp til å skaffe. Det innebærer bare at de som ikke har eget utstyr og ikke klarer å skaffe selv, sier fra. Anonymkode: 59887...cf5
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2022 #258 Skrevet 12. desember 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Skolen skal legge til rette for at alle skal kunne være med. Min erfaring er at de fikser utstyr til dem som sier fra at de trenger hjelp til å skaffe. Det innebærer bare at de som ikke har eget utstyr og ikke klarer å skaffe selv, sier fra. Anonymkode: 59887...cf5 Jeg blir de henvist til kommunen og deres gratis utleie. Det holder ikke å si fra her. Anonymkode: 9cfea...e3d
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2022 #259 Skrevet 12. desember 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Skolen koster penger med gave til lærere jul og sommer, alle aktiveter i regi av skolen som skidager hytteturer osv. Anonymkode: ed56d...935 Så lærerne ekskluderer elevene fordi klassekontaktene sørger for å ordne med gave til dem, og skolen bestemmer at det skal være skidager…? Anonymkode: 3d250...7fe
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2022 #260 Skrevet 12. desember 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Jeg blir de henvist til kommunen og deres gratis utleie. Det holder ikke å si fra her. Anonymkode: 9cfea...e3d Er det ikke greit å låne fra kommunen? Anonymkode: 59887...cf5
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2022 #261 Skrevet 12. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Er det ikke greit å låne fra kommunen? Anonymkode: 59887...cf5 Ikke alle kommuner har ting å låne. Naboen var på Bua i vår da de skulle prøve skøyter. Der hadde de størrelser 24, 28 og 34 igjen. Barnet hennes bruker størrelse 31. Altså, helt ubrukelig. Anonymkode: 262fa...33f
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2022 #262 Skrevet 12. desember 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Er det ikke greit å låne fra kommunen? Anonymkode: 59887...cf5 Med den reiseveien det er, så er ikke det alltid like lett Anonymkode: 9cfea...e3d
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2022 #263 Skrevet 12. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ikke alle kommuner har ting å låne. Naboen var på Bua i vår da de skulle prøve skøyter. Der hadde de størrelser 24, 28 og 34 igjen. Barnet hennes bruker størrelse 31. Altså, helt ubrukelig. Anonymkode: 262fa...33f Hvis skolen henviser til kommunens gratistjeneste så regner jeg med at den ordningen finnes. Snakkes læreren så finner de nok en løsning. Anonymkode: 59887...cf5
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2022 #264 Skrevet 12. desember 2022 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Ferdigheten som å gå på skøyter er viktig å beherske for å leve et godt liv i Norge? Si meg, i hvilken setting er det å kunne gå på skøyter med på å redde liv? Jeg har aldri kunnet stå på skøyter, og jeg lever svært godt liv for det. Å svømme, samt bruke kart og kompass redder liv. Ski og skøyter gjør det ikke. Man går på ski og skøyter fordi det er morsomt og fordi vi har kultur for det. Anonymkode: 262fa...33f Ja, tenk om vi tok vare på norsk kultur, helt unødvendig... Utendørs vinteraktiviteter er ikke bare lek og moro, selv om det er det også. Det er en måte å lære seg å mestre og få respekt for det klimaet vi lever i, slik at vi kan være noenlunde forberedt hvis vi kommer ut for uventede hendelser i de kalde årstidene. Ski og skøyter og andre leker i snø er en utrolig god måte for barn å leke seg til kunnskap og lærdom. Forskning viser at barn og unge (og de fleste, egentlig) er for lite fysisk aktive. Jo mer man prøver og lærer seg å mestre, jo større er sjansen for at man finner noe man liker å gjøre videre i livet. Det å kunne bruke naturen året rundt har også vist seg å være viktig for den psykiske helsen til barn og unge (og voksne). Og hva er da bedre enn å leke seg til å mestre det som barn? Man ser jo hver eneste vinter at folk får problemer når de blir stående værfaste, eller mange timer i kolonnekø når de skal over et vinterfjell. Ingen mulighet for å snu. Ikke nok drivstoff til å la bilen gå i mange timer for å holde varmen. Ikke varme nok klær til å greie seg uten varme, ikke varm drikke, ikke mat eller nok mat. Vi ser det når uerfarne voksne setter seg selv og til og med barn i fare i fjellet - ikke bare vinterstid, men også på sommeren hvor det kan bli minusgrader og snø på fjellet selv om du startet turen i shorts. Det er mange slike aktiviteter som i seg selv kanskje ikke er nødvendige å lære seg, men som likevel gir viktig kunnskap og erfaring som overføres til helt andre situasjoner man kan komme opp i underveis i livet. Anonymkode: edca9...c81
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2022 #265 Skrevet 12. desember 2022 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Hvorfor går ikke du inn i politikken, viss du tror ting er så enkelt?? Da kan folk sitte å si det samme om deg: hun der klarer ingenting!!!!! Men jeg mener det var bedre før, med blå regjering, INGENTING har blitt bedre nå… Anonymkode: 37f19...767 Jeg svarte en annen bruker som skrev: "Med de rødgrønne og styringen nå er det snart ingen som har råd til noe, så da blir det i alle fall likt og rettferdig!" Og viste til at den blå og blåblå regjeringen hadde fått akkurat de samme utfordringene som dagens regjering har fått. Den blå regjeringen sørget for å øke forskjellene mellom rik og fattig, de sørget i tillegg for å øke utgiftene til de som har minst ved å fjerne en del ordninger og øke en god del egenandeler. Poenget mitt var at det IKKE er så enkelt som den brukeren jeg svarte ville ha det til, at problemene vi ser nå er pga. regjeringen. Problemene vi har nå ville vi hatt med fortsatt blå regjering også. Og om noen tror de blå kunne brukt mer penger enn dagens gjør uten at det ville økt inflasjonen ytterligere, de bør sette seg bedre inn i samfunnsøkonomi. Du sier at ingenting er blitt bedre nå. Nei, det er vanskelig at ting blir bedre når det er en stor krig i Europa, nytt trusselbilde i Europa, fare for at krig sprer seg, energikrise pga. ihjelsprengte gassledninger som tidligere forsynte Europa med gass, mindre tilgang på mat pga. krigen og klimaforhold som har ødelagt avling andre steder i verden, og priser som øker pga. alt dette. Om man forventer at ting i en slik situasjon som dagens skal bli bedre her og nå med ny regjering - eller at den ville blitt bedre om den forrige regjeringen styrte fremdeles - da forstår man rett og slett ikke hvilken situasjon Norge, Europa og Verden er i i øyeblikket. Selvfølgelig var ting bedre før krigen, før energikrisen, før ihjelsprengte gassledninger, før pandemien, før inflasjon, før mangel på korn og matolje pga. krigen... Anonymkode: edca9...c81
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2022 #266 Skrevet 12. desember 2022 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Man må vel ikke være lærer for å mestre rettskrivning. Man må heller ikke mestre rettskrivning for å være lærer. En lærer i matte, naturfag og gym har ikke hatt flere undervisningstimer i norsk enn oss andre. Anonymkode: 3d250...7fe Da må det ha skjedd noe nytt, for i min tid på lærerhøgskolen (sist på 90-tallet) var norsk et obligatorisk fag for alle som tok full profesjonsutdanning. Anonymkode: cfb6c...fcc
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2022 #267 Skrevet 13. desember 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Eller så kan man JOBBE med å ruste barnet til å takle å stå i det, og få skolen til å jobbe med de andre elevene. Det har gått veldig fint med samtlige av mine elever, nettopp fordi det har blitt gjort. Anonymkode: 40d43...54d Å takle å stå i mobbing? Nei, det skal ingen «rustes» til. Verken barn eller voksen. Anonymkode: cfb6c...fcc
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2022 #268 Skrevet 13. desember 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg kan ikke stå på "nedoverski", mens hele vennegjengen gjør det. Jeg føler meg ikke utelatt, og er ikke lei meg. Anonymkode: 262fa...33f Men kan du sykle? sykle er en ferdighet alle som kan, bør ha. Og det er faktisk foreldrene sin jobb Anonymkode: 37f19...767
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2022 #269 Skrevet 13. desember 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Det første du siterer er ikke meg. Jeg har ikke påberopt meg å være lærer. Barnet bruker badetøy som jeg ellers ville hatt fordi vi bader om sommeren. Altså det er utstyr jeg uansett ville kjøpt. Sykkel, ski og skøyter kjøper jeg ikke til et av barna, men til de to andre. De deltar gjerne på slike dager på skolen. Dette er utstyr jeg uansett ville kjøpt til dem fordi vi bruker det på fritiden. Akkurat som til meg selv. Jeg har badetøy, ski og sykkel. Jeg har ikke skøyter, for det bruker jeg ikke. Moren min har ikke sykkel, for hun sykler ikke, men har ski og badetøy. Du har vel selv det utstyret du bruker. Jeg regner med at du ikke kjøper utstyr til aktiviteter du ikle behersker og/eller ikke liker? Anonymkode: 9cfea...e3d 1. Det vet jeg. Jeg har ikke påstått at det var deg. 2. Likevel korrigerer du andres skrivefeil. 3. Du sa at bading er gratis. Det er det beviselig ikke. Like lite som ski og skøyter. Man må ha egnet utstyr til det også, at det er naturlig for deg å ha badedrakt og ikke skøyter er ikke malen for hele verden. Anonymkode: a649f...d34
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2022 #270 Skrevet 13. desember 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Å takle å stå i mobbing? Nei, det skal ingen «rustes» til. Verken barn eller voksen. Anonymkode: cfb6c...fcc Du oppdrar altså barna dine til å unngå å gjøre ting som kan gi dem glede fordi det POTENSIELT kan føre til mobbing? Anonymkode: 40d43...54d
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2022 #271 Skrevet 13. desember 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): 1. Det vet jeg. Jeg har ikke påstått at det var deg. 2. Likevel korrigerer du andres skrivefeil. 3. Du sa at bading er gratis. Det er det beviselig ikke. Like lite som ski og skøyter. Man må ha egnet utstyr til det også, at det er naturlig for deg å ha badedrakt og ikke skøyter er ikke malen for hele verden. Anonymkode: a649f...d34 Nå snakket vi ikke om hele verden, gjør vi? Det er mer vanlig i de norske hjem å ha badetøy enn å ha ski. En badeshorts eller badedrakt koster også vesentlig mindre enn ski/sykkel/skøyter. Og har man det ikke, så tar man en vurdering på om det er noe man trenger. Det er de fleste foreldre i stand til Anonymkode: 9cfea...e3d
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2022 #272 Skrevet 13. desember 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nå snakket vi ikke om hele verden, gjør vi? Det er mer vanlig i de norske hjem å ha badetøy enn å ha ski. En badeshorts eller badedrakt koster også vesentlig mindre enn ski/sykkel/skøyter. Og har man det ikke, så tar man en vurdering på om det er noe man trenger. Det er de fleste foreldre i stand til Anonymkode: 9cfea...e3d Du sa at bading er gratis. Det er feil. Anonymkode: a649f...d34
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2022 #273 Skrevet 13. desember 2022 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): 1. Det vet jeg. Jeg har ikke påstått at det var deg. 2. Likevel korrigerer du andres skrivefeil. 3. Du sa at bading er gratis. Det er det beviselig ikke. Like lite som ski og skøyter. Man må ha egnet utstyr til det også, at det er naturlig for deg å ha badedrakt og ikke skøyter er ikke malen for hele verden. Anonymkode: a649f...d34 Men for det meste av verden 😄 Det er svært liten andel av verdens befolkning som står på skøyter, sammenlignet med dem som bader i sjøen. Anonymkode: 262fa...33f
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2022 #274 Skrevet 13. desember 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Da må det ha skjedd noe nytt, for i min tid på lærerhøgskolen (sist på 90-tallet) var norsk et obligatorisk fag for alle som tok full profesjonsutdanning. Anonymkode: cfb6c...fcc Ja det begynner å bli en stund siden majoriteten av lærerne studerte ved «lærerhøgskolen»… Anonymkode: 3d250...7fe
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2022 #275 Skrevet 13. desember 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Men for det meste av verden 😄 Det er svært liten andel av verdens befolkning som står på skøyter, sammenlignet med dem som bader i sjøen. Anonymkode: 262fa...33f Selvsagt. Det var et uttrykk. Det skjønner du sikkert om du prøver 🙄 Anonymkode: a649f...d34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå