Gå til innhold

Skolen skal være gratis...

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Om du faller i vannet uten redningsvest og med mye klær på, tror du eller tror du ikke at det er en fordel å kunne svømme?

Det dør for mange av drukning, sommeren 2022 har vel en ganske dyster statistikk her, men at det ikke er flere i Norge som drukner kommer kanskje av at en stor del av befolkningen faktisk kan svømme? 

Anonymkode: a649f...d34

Men hva skal man på vannet å gjøre om man ikke kan svømme? Og hvis man skal på vannet uten å komme svømme, hvorfor har man ikke på redningsvest? Er det altså dumskapen og korttenktheten som er årsaken til at folk drukner? For jeg har også ting jeg ikke mestrer. Og jeg holder meg unna situasjoner der jeg kan måtte tvinges til å bruke det. 

Anonymkode: 9cfea...e3d

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men hva skal man på vannet å gjøre om man ikke kan svømme? Og hvis man skal på vannet uten å komme svømme, hvorfor har man ikke på redningsvest? Er det altså dumskapen og korttenktheten som er årsaken til at folk drukner? For jeg har også ting jeg ikke mestrer. Og jeg holder meg unna situasjoner der jeg kan måtte tvinges til å bruke det. 

Det kalles uhell. Feks hvis klassen er på skoletur i skogen og kommer til et tjern eller en elv og barnet detter i vannet… ved sånne tilfeller er det greit å kunne svømme. Man er ikke alltid på vannet når man står i fare for å drukne. Derfor lærer ungene livredning og svømming på skolen.

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Nei. Fordi det ikke er mulig å diskutere noe seriøst med noen som på ramme alvor mener at det ikke er viktig at barn lærer å svømme i skolen. Det er et så viktig tema at det ikke bør tulles med. 

Det er faktisk mulig å ha forskjellige meninger. Det som er litt artig her er at jeg skrev at ingen av de oppramsede ferdighetene er viktig for å leve et godt liv i Norge, og det var kun svømming du hang deg opp i. Det er det jeg diskuterer. Kan man altså ikke ha er godt liv om man ikke kan svømme? Man sitter på sykehjemmet, er 101 år og tenker tilbake på livet og sier «skulle ønske jeg kunne svømme, stå på ski, gå på skøyter og lært meg kart og kompass. Da hadde livet mitt vært godt. Det ble det dessverre ikke.. Min morfar kunne ikke svømme, så han holdt seg unna vann. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Det kalles uhell. Feks hvis klassen er på skoletur i skogen og kommer til et tjern eller en elv og barnet detter i vannet… ved sånne tilfeller er det greit å kunne svømme. Man er ikke alltid på vannet når man står i fare for å drukne. Derfor lærer ungene livredning og svømming på skolen.

Eller barnet kan svømme, men får panikk fordi vannet er iskaldt og likevel ikke bruker ferdighetene sine…

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvordan tror du det hadde gått om Erna og co nå satt ved makten?

Ikke kunne de stoppet krigen i Ukraina, strømprisene, økte matvarepriser,. Ikke kunne Erna ha stoppet de som sprengte Nord Stream heller. Og med hvordan Erna og co liker å gi til de rikeste av de rikeste, så ville nok disse hatt god råd - så er du en av disse, da ville du nok ha fått mer nå også. Med Erna og co økte barnefattigdommen i Norge, syke, fattige og lavtlønnede fikk økte utgifter. Så forskjellene økte med Erna og co ved roret. De rikeste fikk 100 ganger mer skatteletter enn de lavtlønnede.

Men de fattigste, de med sykdommer, de lavtlønnede, og mange av de normallønnede som har høy gjeld, de ville slitt langt verre om Erna styrte fremdeles. For Erna og co, etter to år med å pøse ut oljefondpenger under pandemien, kunne heller ikke fortsatt å pøse ut mer av disse pengene - for da ville inflasjonen økt mye raskere og prisene blitt enda høyere enn hva vi opplever i dag.

Anonymkode: edca9...c81

Hvorfor går ikke du inn i politikken, viss du tror ting er så enkelt?? Da kan folk sitte å si det samme om deg: hun der klarer ingenting!!!!!

Men jeg mener det var bedre før, med blå regjering, INGENTING har blitt bedre nå…

Anonymkode: 37f19...767

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Eller barnet kan svømme, men får panikk fordi vannet er iskaldt og likevel ikke bruker ferdighetene sine…

Forutsetningene vil alltid være bedre i en slik situasjon hvis barnet KAN svømme. Det er dessuten veldig inkluderende å kunne svømme. Kjedelig å stå igjen på land når resten av kompisgjengen koser seg i vannet på en deilig sommerdag. Vi kan ikke slutte med alt fordi det man gjør ikke passer for noen. 

Annonse

mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (41 minutter siden):

Forutsetningene vil alltid være bedre i en slik situasjon hvis barnet KAN svømme. Det er dessuten veldig inkluderende å kunne svømme. Kjedelig å stå igjen på land når resten av kompisgjengen koser seg i vannet på en deilig sommerdag. Vi kan ikke slutte med alt fordi det man gjør ikke passer for noen. 

Forutsetningene vil alltid være bedre for en aktivitet om man kan den. Men det er ikke skolens oppgave å lære barna å gå på ski, skøyter og å sykle. De aktivitetene krever også at barna må skaffe utstyr de kanskje ellers aldri vil bruke

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Med de rødgrønne og styringen nå er det snart ingen som har råd til noe, så da blir det i alle fall likt og rettferdig!

Anonymkode: f0a69...88f

Metode for å utjevne forskjeller - stram inn skatten nok til at de rikestes stikker. Problem løst, det er jo en metode det også 😅

Det blir nesten komisk, selv om det overhodet ikke finnes noe komisk i at de med minst får lusne 333 kr. 

Nå er jeg heldig selv, som er av dessverre mindretall i dag, definert som trygg husholdning. Min sønn er nå over 190 cm og har 48 i sko. Vi har ikke hatt en sesong hvor sko ikke har vært skiftet minst en gang i løpet av sesongen. Skistøvler og skøyter kjøper jeg ikke når ikke det er av interesse, ikke brukt heller. Det får være måte på sløseri. Ingen av ungene mine kommer til å bli neste Dæhli eller Koss altså. Jeg har selv vokst opp med skøyer hver søndag, det har ikke gitt meg en eneste nyttig egenskap i noe jeg har møtt på av utfordring som voksen. 

Anonymkode: 96ae1...8f4

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi hadde ikke svømming på skolen fordi vi ikke hadde noen svømmehall å bruke. Men kommunen ga foreldre gratisbilletter til svømmehallen som var nærmest, og de busset oss gratis.

At barn drukner i verden er ikke Norges ansvar. Vi kan ikke lære hele verden å svømme. Vi må forholde oss til Norge. Det er ikke spesielt mange som drukner i Norge. Og de alm gjør det vet vi ikke om dårlige svømmeferdigheter eller dårlig vurdering eller bare uflaks er årsaken. Det dør flere i trafikken selv om både bilister og fotgjengere har opplæring i trafikk.

Men svømming er ikke det som koster foreldre mest penger. Jeg har bare sendt med badetøy, håndkle og såpe. Alt annet får de der

Nedslående svømmetall: – Nordmenn er for dårlige (nettavisen.no)

Hvorfor drukner så mange i Norge? (aftenposten.no)

Du har Internett. Hvorfor bruker du den kun til å sitte på DiB og synse?

Anonymkode: 262fa...33f

Men om man kan svømme så øker det jo sjansen for at man liker å være i vann. Og jeg vil tro at mange av dem som drukner gjør det etter et ufrivillig fall i vannet, ikke når de er forberedt med svømmetøy og har tatt en vurdering om det er bra å bade akkurat der?

Anonymkode: a649f...d34

I tillegg så kan man redde andre som er i vannet, selv om man selv ikke liker å bade.

Så dumme mennesker, inkludert uforsiktige barn, fortjener ikke å bli reddet?

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Metode for å utjevne forskjeller - stram inn skatten nok til at de rikestes stikker. Problem løst, det er jo en metode det også 😅

Det blir nesten komisk, selv om det overhodet ikke finnes noe komisk i at de med minst får lusne 333 kr. 

Nå er jeg heldig selv, som er av dessverre mindretall i dag, definert som trygg husholdning. Min sønn er nå over 190 cm og har 48 i sko. Vi har ikke hatt en sesong hvor sko ikke har vært skiftet minst en gang i løpet av sesongen. Skistøvler og skøyter kjøper jeg ikke når ikke det er av interesse, ikke brukt heller. Det får være måte på sløseri. Ingen av ungene mine kommer til å bli neste Dæhli eller Koss altså. Jeg har selv vokst opp med skøyer hver søndag, det har ikke gitt meg en eneste nyttig egenskap i noe jeg har møtt på av utfordring som voksen. 

Her har det også vært hyppig skobytte. Problemet er også at det ikke finnes billige skipakker i sportsbutikker, kun dyre. De vet at folk uansett kommer til å kjøpe, og skrur opp prisene til himmels. Finn og Facebook har ikke så mange brukte skipakker at det er nok til alle som ikke har råd til å legge ut 2000+ kroner per skipakke.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nedslående svømmetall: – Nordmenn er for dårlige (nettavisen.no)

Hvorfor drukner så mange i Norge? (aftenposten.no)

Du har Internett. Hvorfor bruker du den kun til å sitte på DiB og synse?

Fra NHI står det noe om årsakene: 

«De fleste som druknet, 85 prosent, var menn. Gutter i tenårene og voksne menn er mest utsatt. Internasjonal forskning viser at flere menn overvurderer egne ferdigheter og undervurderer risiko ved vannaktiviteter.

Ved badeulykker er barn, ungdom og eldre over 70 år særlig utsatt.»

Det står ingen ting her om at det å ikke kunne svømme er årsak til flest drukninger

Annonse

Med ting som er viktig her for barna, er det sykkel, både å komme seg rundt, bra for balansen og skolen har sykkelturer som er sosiale, så en sykkel( brukt, arvet eller ny) er en viktig investering .

Men skøyter og ski og slikt, låner vi alltid. Har skolen dagsturer til snøen eller skoletur osv, så låner vi enten gratis av kommunen, eller så skaffer skolen gratis gjennom kommunen. 
Da barna var på Knaben, betalte jeg 500kr i leie for sko, ski og staver på plassen, for en uke.

Er jo lov å sjekke ut hvilke tilbud som finnes, uten å bare sitte å klage. Er faktisk barna det går ut over her.

Men alt kakebaking, matlaging osv, men så mye en må ta hensyn til idag, synes jeg er en uting. Og det koster faktisk endel når en må stille med ditt og datt. Melet er blitt dyrt, kjøttdeig o.l koster nesten skjorta, og hvorfor i all verden skal de måtte ha en haug med slikt. Og kantine på skolen er bare tull og dyrt.

Vanlig skive med pålegg og litt frukt og grønt holder jo plenty.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Fra NHI står det noe om årsakene: 

«De fleste som druknet, 85 prosent, var menn. Gutter i tenårene og voksne menn er mest utsatt. Internasjonal forskning viser at flere menn overvurderer egne ferdigheter og undervurderer risiko ved vannaktiviteter.

Ved badeulykker er barn, ungdom og eldre over 70 år særlig utsatt.»

Det står ingen ting her om at det å ikke kunne svømme er årsak til flest drukninger

https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/e7MM9/aftenposten-mener-behov-for-helhetlig-svoemmeopplaering man trenger ikke være rakettforsker for å kunne forstå at manglende svømmeferdigheter er årsak til drukning. 

mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (1 minutt siden):

https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/e7MM9/aftenposten-mener-behov-for-helhetlig-svoemmeopplaering man trenger ikke være rakettforsker for å kunne forstå at manglende svømmeferdigheter er årsak til drukning. 

Eller overvurdering av egne ferdigheter og undervurdering av risiko som NHI skriver. Spørsmålet er jo om man stoler mest på en avis eller NHI.

Jeg er ikke i mor svømmeopplæring heller. Men jeg mener at foreldre har et ansvar for å lære barna sine grunnleggende ferdigheter som er relevant for dem. Vi trenger ikke lære barne noe selv, det er liksom skolens ansvar. Og de som er utenfor er utenfor, de må bare leve med det. Det er foreldrenes feil at de ikke kan skaffe utstyr som barna ellers ikke trenger

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvor skrev jeg det?

Man insinuerer jo det når man skriver at det ikke er nødvendig å kunne svømme når man selv ikke liker å bade. Men da er det ikke nødvendig å ta koronavaksine hvis man selv har et godt immunforsvar, gi til veldedighet når man selv har nok, hjelpe andre når man selv ikke trenger hjelp osv.

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Med ting som er viktig her for barna, er det sykkel, både å komme seg rundt, bra for balansen og skolen har sykkelturer som er sosiale, så en sykkel( brukt, arvet eller ny) er en viktig investering .

Men skøyter og ski og slikt, låner vi alltid. Har skolen dagsturer til snøen eller skoletur osv, så låner vi enten gratis av kommunen, eller så skaffer skolen gratis gjennom kommunen. 
Da barna var på Knaben, betalte jeg 500kr i leie for sko, ski og staver på plassen, for en uke.

Er jo lov å sjekke ut hvilke tilbud som finnes, uten å bare sitte å klage. Er faktisk barna det går ut over her.

Men alt kakebaking, matlaging osv, men så mye en må ta hensyn til idag, synes jeg er en uting. Og det koster faktisk endel når en må stille med ditt og datt. Melet er blitt dyrt, kjøttdeig o.l koster nesten skjorta, og hvorfor i all verden skal de måtte ha en haug med slikt. Og kantine på skolen er bare tull og dyrt.

Vanlig skive med pålegg og litt frukt og grønt holder jo plenty.

Jeg synes det er uting med slike solidaritetsgreier. Jeg ønsker å gi til det formålet som jeg har valgt å støtte, ikke å bli presset til å gi til noe jeg ikke har valgt å støtte selv. Blir det en forventning om å gi til et bestemt veldedig formål, er det ikke lenger frivillighet, som veldedighet jo skal være. Man gir til veldedighet når man har overskudd. Vi har overskudd i vår familie, derfor gir vi til flere formål, som gjelder både mennesker og dyr. Naboen har lite, og de har ikke råd til å gi sine penger gratis til andre. Veldedighet burde være privat, og opp til hver enkelt familie.

Jeg er enig i at det er dyrt å ha barn i skolen, som tidligere nevnt i tråden er det småsummer her og der. Feks bursdag, alle må inkluderes, alle må feires, alle må bes. Det er 27 gaver iløpet av året, i tillegg til alt som skal betales og bakes og ordnes til alt mulig annet av tilstelninger. Man kan godt si at det er frivillig å være med, men da fravøver man ungene det sosiale og de faller utenfor. 
Samt alt som skal ordnes til aktivitetsdager, sykkeldager, skidag, skøytedag... Jeg har ikke tall på hvor mange skøyter jeg har kjøpt for enn eller to gangers bruk!
Nå hadde min sønn skøyter i gymmen i hele november. Heldigvis hadde han nå samme størrelse som faren og fikk bruke de, men det er første gang jeg ikke har trengt å kjøpe nye. Jeg tematiserte det for læreren i 5.klasse (mest fordi sønnen min _hater_ skøyter og blir sittende å se på) og hun mente det var en del av opplæringsplanen....stå på skøyter... De har flere timer skøyter enn svømming. Alle MÅ kunne svømme. Ingen MÅ kunne stå på skøyter...

Anonymkode: 84300...8cd

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Man insinuerer jo det når man skriver at det ikke er nødvendig å kunne svømme når man selv ikke liker å bade. Men da er det ikke nødvendig å ta koronavaksine hvis man selv har et godt immunforsvar, gi til veldedighet når man selv har nok, hjelpe andre når man selv ikke trenger hjelp osv.

Jeg insinuerte ikke noe annet enn at om man ikke kan svømme, så setter man seg ikke i situasjoner der man har sannsynlighet for å måtte bruke en ferdighet man ikke har.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er enig i at det er dyrt å ha barn i skolen, som tidligere nevnt i tråden er det småsummer her og der. Feks bursdag, alle må inkluderes, alle må feires, alle må bes. Det er 27 gaver iløpet av året, i tillegg til alt som skal betales og bakes og ordnes til alt mulig annet av tilstelninger. Man kan godt si at det er frivillig å være med, men da fravøver man ungene det sosiale og de faller utenfor. 
Samt alt som skal ordnes til aktivitetsdager, sykkeldager, skidag, skøytedag... Jeg har ikke tall på hvor mange skøyter jeg har kjøpt for enn eller to gangers bruk!
Nå hadde min sønn skøyter i gymmen i hele november. Heldigvis hadde han nå samme størrelse som faren og fikk bruke de, men det er første gang jeg ikke har trengt å kjøpe nye. Jeg tematiserte det for læreren i 5.klasse (mest fordi sønnen min _hater_ skøyter og blir sittende å se på) og hun mente det var en del av opplæringsplanen....stå på skøyter... De har flere timer skøyter enn svømming. Alle MÅ kunne svømme. Ingen MÅ kunne stå på skøyter...

Her har skolen hatt EN skidag per år. På grunn av denne ene skidagen måtte vi liksom skaffe ski... Og før noen sier at ungene mine er inaktive sofapotet - de driver med andre idretter og har helt annerledes interesser enn ski. Friske, raske og slanke unger.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Her har skolen hatt EN skidag per år. På grunn av denne ene skidagen måtte vi liksom skaffe ski... Og før noen sier at ungene mine er inaktive sofapotet - de driver med andre idretter og har helt annerledes interesser enn ski. Friske, raske og slanke unger.

Nettopp. Her vi bor er det så dårlig skiføre at å betale tusenvis av kroner for å fikse ski til hele familien (som ikke er spes glad i sånt) er helt meningløst. Hadde vi bodd i et skimekka hadde vi alle hatt ski.

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Her har det også vært hyppig skobytte. Problemet er også at det ikke finnes billige skipakker i sportsbutikker, kun dyre. De vet at folk uansett kommer til å kjøpe, og skrur opp prisene til himmels. Finn og Facebook har ikke så mange brukte skipakker at det er nok til alle som ikke har råd til å legge ut 2000+ kroner per skipakke.

finn.no har over 2000 treff på ski til barn! Du kan til og med få ski gratis!

brukte ski koster faktisk mindre enn en badedrakt.)

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=ski+barn&sort=RELEVANCE

Anonymkode: 82b93...ac5

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Akkurat det! Nå er jeg litt typisk i opposisjon, så jeg rett og slett nekter å bruke penger på det når ingen har gleden ved det. 

Det er forøvrig en egenskap jeg har hatt mye nytte av da, ikke kjøpe ting fordi omverden forventer det. Slik kom vi oss helskinnet gjennom både finanskrisen og det som var. Vi ble ganske hardt rammet av den, kan du si. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...