Gå til innhold

Skolen skal være gratis...

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Og hvilke hjelpemidler har barnet brukt for å kunne sykle? Hvis beregnet kan løpe er det merkelig at han ikke kan sykle på tandem med assistent eller trehjulssykkel med hjelpemotor.

Utfra hvordan du forklarer ting her, virker du utrolig lite løsningsorientert. Og nei, du kan ikke kreve at skolen skal slutte med sykkelturer fordi ditt barn ikke vil sykle. 

Anonymkode: 82b93...ac5

Barnet har ikke krav på hjelpemidler. Det vil i alle fall være ekstremt ødeleggende for barnet, som er helt klar i hodet, komme på skolen med trehjulssykkel.

Jeg er ikke lite løsningsorientert. Jeg har forsøkt løsning etter løsning, men skolen er ikke på samme lag som meg. Men det et jo alltid sånn. At når foreldrene hele tiden slåss mot skolen, så er det foreldrenes feil.

Jeg kan ikke kreve at skolen dropper sykkelturer. Det har jeg heller ikke gjort. Men at to-tre barn må løpe etter de andre- det kan jeg kreve at de dropper. 

Anonymkode: 9cfea...e3d

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Vi øvde på sykling i 6 år. Da ville ikke barnet mer. Det får det ikke til. Hvorfor er vel irrelevant. At det ikke er mulig er relevant. Tror du BUP setter diagnose basert på mors vilje?

Det er jo ikke irrelevant i en diskusjon om sykling. Men jeg skjønner tegningen, du har gitt opp og barnet ditt betaler prisen. Det er det du som må leve med, sykkelturer på skolen blir det nok aldri slutt på. 

Anonymkode: a649f...d34

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Barnet har ikke krav på hjelpemidler. Det vil i alle fall være ekstremt ødeleggende for barnet, som er helt klar i hodet, komme på skolen med trehjulssykkel.

Jeg er ikke lite løsningsorientert. Jeg har forsøkt løsning etter løsning, men skolen er ikke på samme lag som meg. Men det et jo alltid sånn. At når foreldrene hele tiden slåss mot skolen, så er det foreldrenes feil.

Jeg kan ikke kreve at skolen dropper sykkelturer. Det har jeg heller ikke gjort. Men at to-tre barn må løpe etter de andre- det kan jeg kreve at de dropper. 

Jeg tror faktisk ikke på deg. Ingen mor hadde akseptert at barnet løp etter de andre. 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvordan tenker du at ting skulle ha vært løst da? Hvis ikke foreldre bidrar?

Aldri skidag på skolen, aldri 17 mai feiring, ingen adventskalender eller julefeiring…. det er den veien det går. Om noen er finnes ikke disse aktivitetene lenger. Fordi ALT skal være gratis. En 50 lapp her og der spredd utover året har alle råd til.

Anonymkode: f584c...fd5

Hvordan var det tidligere når folk ikke hadde så god råd? Da hadde de ikke solidaritetskafe (som uansett ikke går til klassekassa), gedigne 17. mai-greier osv. Man klarte seg fint da, og var mye mer sosial enn i dag. Det er heller intet krav, men en forventning. Det er kjipt å være den eneste moren eller faren som ikke har kjøpt ungenes "kunst" fordi de måtte velge å kjøpe mat i stedet. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke irrelevant i en diskusjon om sykling. Men jeg skjønner tegningen, du har gitt opp og barnet ditt betaler prisen. Det er det du som må leve med, sykkelturer på skolen blir det nok aldri slutt på. 

Hvorfor er ikke relevant. Det er kun relevant at barnet ikke kan sykle. Det bør være forklaring nok. Det er barnet som har gitt opp, ikke jeg. Men etter et par år hos BUP, så har jeg innsett at jeg ikke kan pushe det mer. Det er ikke bra for barnet det heller. 

Jeg tror faktisk ikke på deg. Ingen mor hadde akseptert at barnet løp etter de andre. 

Ingen mor aksepterer at barn løper 7 km? Barnet klager ikke så mye på det. Det er bedre enn å tvinges til å sykle. Det er ikke skadelig å løpe, og det er sånn de legger opp gym på denne skolen. De evner ikke å tilrettelegge, og det finnes ingen andre skoler i nærheten jeg kan bytte til. Det er ikke hver gang de løper, men de gangene de ikke har nok ressurser, så må de løpe. De skal også ha et tilbud om gym som alle andre, og da er dette hva de har å tilby. Eller skal skolen bryte loven ved å ikke tilby fysisk aktivitet for 2-3 barn fordi de absolutt MÅ på sykkeltur i stedet for å gjøre noe alle kan delta på? For skolen har brutt opplæringsloven flere ganger når det gjelder mitt barn. Det har vært alene på skolen, eller i en annen klasse mens de andre har fysisk aktivitet.

Her gjør de det sånn at de som av ulike årsaker ikke kommer seg dit på sykkel, får sitte på med en bil. 

Anonymkode: cfb6c...fcc

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Her gjør de det sånn at de som av ulike årsaker ikke kommer seg dit på sykkel, får sitte på med en bil. 

Det gjør de ikke her. For lærerne sykler med barna. Det er ingen som kjører. Og tilbudet om fysisk aktivitet faller jo da bort

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke det tråden handler om. Gratisprinsippet i skolen var der når jeg fikk barn. At det koster mange 1000 ekstra i året var ikke med i beregningen, ikke det at det velter lasset for meg heller, men jeg mener ikke det er riktig. 

At barn koster penger vet alle. Men vi betaler for mye vi ikke skulle vært nødt til å betale for.

Anonymkode: fafe6...26d

Det har du rett i. 

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Hvorfor er ikke relevant. Det er kun relevant at barnet ikke kan sykle. Det bør være forklaring nok. Det er barnet som har gitt opp, ikke jeg. Men etter et par år hos BUP, så har jeg innsett at jeg ikke kan pushe det mer. Det er ikke bra for barnet det heller. 

Ingen mor aksepterer at barn løper 7 km? Barnet klager ikke så mye på det. Det er bedre enn å tvinges til å sykle. Det er ikke skadelig å løpe, og det er sånn de legger opp gym på denne skolen. De evner ikke å tilrettelegge, og det finnes ingen andre skoler i nærheten jeg kan bytte til. Det er ikke hver gang de løper, men de gangene de ikke har nok ressurser, så må de løpe. De skal også ha et tilbud om gym som alle andre, og da er dette hva de har å tilby. Eller skal skolen bryte loven ved å ikke tilby fysisk aktivitet for 2-3 barn fordi de absolutt MÅ på sykkeltur i stedet for å gjøre noe alle kan delta på? For skolen har brutt opplæringsloven flere ganger når det gjelder mitt barn. Det har vært alene på skolen, eller i en annen klasse mens de andre har fysisk aktivitet.

Men å løpe 7 km tar jo mye lenger tid enn å sykle, så de andre er jo ferdig med det de gjør når ditt barn kommer. Så nei, dette tror jeg ikke på. Du trakk argumentene for langt, rett og slett. 

Om det mot formodning stemmer det du sier må jeg si at du er verdens mest tafatte mor. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men å løpe 7 km tar jo mye lenger tid enn å sykle, så de andre er jo ferdig med det de gjør når ditt barn kommer. Så nei, dette tror jeg ikke på. Du trakk argumentene for langt, rett og slett. 

Om det mot formodning stemmer det du sier må jeg si at du er verdens mest tafatte mor. 

Hva du tror på og ikke er også irrelevant. Og om du tror jeg er tafatt eller ikke er også helt irrelevant.

Det som er helt åpenbart her, og også relevant, er at du aldri har måttet slåss mot systemet. Du aner ikke noe om den kampen. Og da blir man sånn «det er jo bare……»

mamma til adhd gutt<3 skrev (21 timer siden):

Synes i grunn det er verre på ungdomsskolen hvor ungdommene skal ha karakter i musikk og både piano og gitar bør anskaffes for at elevene kan få en god karakter. I høst har de blitt vurdert i begge instrumenter hos oss. De skal spille og synge alene foran lærer og det er jammen ikke lett å lære seg en sang den ene timen i uken de har tilgang til instrumenter. 

Klag på undervisningen! Den er ikke i hht til ny læreplan. 

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Hva du tror på og ikke er også irrelevant. Og om du tror jeg er tafatt eller ikke er også helt irrelevant.

Det som er helt åpenbart her, og også relevant, er at du aldri har måttet slåss mot systemet. Du aner ikke noe om den kampen. Og da blir man sånn «det er jo bare……»

Og DU aner ikke hva jeg står i. Jeg har er hjertesykt barn og en med adhd, så ikke kom her med at jeg ikke vet. Men jeg står på for barna mine og godtar ikke at de får mindre enn det de har krav på, og i tillegg følger jeg dem opp både på skolen og i fritidsaktiviter. Så rull inn puppen og slutt å gjør deg til offer. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og DU aner ikke hva jeg står i. Jeg har er hjertesykt barn og en med adhd, så ikke kom her med at jeg ikke vet. Men jeg står på for barna mine og godtar ikke at de får mindre enn det de har krav på, og i tillegg følger jeg dem opp både på skolen og i fritidsaktiviter. Så rull inn puppen og slutt å gjør deg til offer. 

Jeg gjør akkurat de samme tingene som deg, så da forstår jeg ikke at du mener at det faktum at jeg møter mye mer motstand enn deg betyr at jeg er tafatt. 

Annonse

22 hours ago, Anonym bruker said:

Hva legges i dette begrepet. Synes det er dyrt å ha barn på skolen.

Elevkveld - de fleste har med seg ca 100 kr. Mine har med seg 50 kr. Dette er på fritiden, så jeg vet det ikke går inn under gratisprinsippet. 

Hva med skoleavslutninger, det er jo også etter skoletid. Ha med gave til 50 kr. Bak en kake. 

17.mai. Bak kake, stå i kiosken, kjøp lodd, betal for kaker o.l i kiosken. 

Halloweenfeiring med klassen. Bak kake, ta med snacks.

Juleavslutning, ha med brus og godteri. 

Skidag, ikke alle har ski. Skøytedag, barna mine har ikke skøyter. Sykkeldag, ikke alle har sykkel eller sykkel som egner seg for så lange turer. 

Utkledning, ta med kostyme.

Lucia, alle må ha luciadrakt og lys. 

Jul, alle tar med nisselue. 

Klassekasse, 200 kr per elev. 

Innesko (ingen bruker det, noe som betyr at splitter nye sko ligger ubrukt til de er for små)

Gymsko, holder ikke med inneskoene. Må være såle som gymsalen tåler (ikke lager striper??)

Tursekk, ha med vedkubbe, ha med oppkuttet grønnsak, ha med grillspyd (ikke nok å lage egne pølsepinner slik vi gjorde før?).

Ha med dykkebriller til svømming. 

Ta med en innpakket gave til klassens adventskalender, makspris 50 kr.

Revykveld, 50 kr per billett for voksne, søsken er gratis.

Ikke nødvendigvis de store summene, men det er noe hele tiden. Så totalen blir veldig høy. 

Anonymkode: fafe6...26d

synes dette er sutring, man kan alle bidra

Anonymkode: 408f4...550

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Joda, det blir det faktisk slutt på en dag. Ikke er det spesielt viktig for ett fullverdig liv heller. Å sykle. Tenåringene her har valgt det bort for lengst.  

Anonymkode: 96ae1...8f4

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dessverre helt sant. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jo, hvis barnet har en diagnose som gjør at det ikke behersker sykkel har man krav på hjelpemidler fra kommunen (via hjelpemiddelsentralen). Det kan feks være tandemsykkkel, elsykkel, sykkel med tre hjul osv. 

Barnet mitt sliter med bivirkninger etter å ha hatt barnekreft. Vi har fått påmontert hjelpemotor på sykkelen hennes. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jo, hvis barnet har en diagnose som gjør at det ikke behersker sykkel har man krav på hjelpemidler fra kommunen (via hjelpemiddelsentralen). Det kan feks være tandemsykkkel, elsykkel, sykkel med tre hjul osv. 

Barnet mitt sliter med bivirkninger etter å ha hatt barnekreft. Vi har fått påmontert hjelpemotor på sykkelen hennes. 

Men Annie sier at HENNES barn ikke har krav på dette. Kan du ikke bare tro at hun vet best? 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Da selger man og kjøper nye brukt. Du kan ikke være så hjelpesløs som du fremstår her?

Hvis barnet ditt har en diagnose som gjør at han ikke kan lære seg å sykle så må du jo kreve at skolen ordner med alternativt opplegg. Jeg hadde aldri utsatt barnet mitt for å løpe bak de andre! Litt ansvar må du jo ta for eget barn!

Helt enig , det e det me har gjort. Når ungene vokser fra syklene selges dem, og pengene går inn i ny /brukt sykkel. Nå bruker f eks 10 klassingen , min gamle sykkel( for det er ikke så ofte de er på turer i år)

Anonymkode: 37f19...767

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men Annie sier at HENNES barn ikke har krav på dette. Kan du ikke bare tro at hun vet best? 

Et barn langt opp i skolealder som ikke KAN sykle, vil definitivt få hjelpemidler fra kommunen. Annie sier de har trent i 6 år uten å få det til…. 

Et barn som bare ikke gidder, vil selvfølgelig ikke kvalifisere til hjelpemidler. Men et barne som bare ikke gidder har heller ikke krav på tilrettelegging slik Annie  mener barnet skal ha

Kamomille skrev (3 minutter siden):

Et barn langt opp i skolealder som ikke KAN sykle, vil definitivt få hjelpemidler fra kommunen. Annie sier de har trent i 6 år uten å få det til…. 

Et barn som bare ikke gidder, vil selvfølgelig ikke kvalifisere til hjelpemidler. Men et barne som bare ikke gidder har heller ikke krav på tilrettelegging slik Annie  mener barnet skal ha

Og så er det ikke alltid helt sånn det fungerer. En diagnose gir ikke automatisk krav på hjelpemidler. Det må søkes om, og det er lettere å få avslag enn tilslag.

Noen diagnoser påvirker balansen, og å sykle på 3-hjulsykkel er selvsagt helt uaktuelt når man er helt klar i hodet og forstår at man er annerledes. Barnet brukte ekstra lang tid på å lære seg alt som har med balanse å gjøre, inkludert å gå og løpe. Klønete har det alltid vært, og det er på grunn av en diagnose. 

Det handler selvsagt ikke om å gidde eller ikke. Hadde det vært noe man bara kan trene på og så får til, så hadde det ikke vært en diagnose her. Både leger og BUP er enige om at barnet kanskje vil klare det i fremtiden, men mestringsfølelse står høyt når det er så mange ting man ikke mestrer. Det å «gni det inn» gjør alt verre, og ka føre til mange andre ting som angst og depresjon. Det å fokusere på styrker i stedet for å pushe svakheter er faktisk det viktige her. 

Jeg tenker at BUP og overlegen på BUP har høyere kompetanse enn 1000 synsere her til sammen. Men man blir vant til å bli mistrodd. Barnet kan jo løpe, da er det bare å øve. Barnet kan jo ditt, så da kan det datt. Barnet bør lære rund klokke, for det kan digital klokke. Barnet er så snill og grei, og klager aldri, så da sliter det sikkert ikke. Heldigvis har jeg alle ekspertene på min side. BUP, leger, PPT, psykologer og alle som er inne i livet til barnet.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker at BUP og overlegen på BUP har høyere kompetanse enn 1000 synsere her til sammen. Men man blir vant til å bli mistrodd. Barnet kan jo løpe, da er det bare å øve. Barnet kan jo ditt, så da kan det datt. Barnet bør lære rund klokke, for det kan digital klokke. Barnet er så snill og grei, og klager aldri, så da sliter det sikkert ikke. Heldigvis har jeg alle ekspertene på min side. BUP, leger, PPT, psykologer og alle som er inne i livet til barnet.

Sånt har mitt barn også opplevd - og dessverre er det lærerne på skolen som ikke helt tror på hva barnet rapporterer. De setter sønnen min i akkurat de situasjonene han ikke takler, igjen og igjen, og hvis han ikke bryter sammen i krampegråt der og da, så konkluderer de med at «det gikk jo bra».

Og ikke minst konkluderer de med at de «trener» ham opp. 
Vel, man kan ikke trene av seg Aspergers syndrom, man kan bare leve med det. Og det innebærer noen begrensninger, men siden skolen nekter å forholde seg til det, så har han gått totalt i baklås og fått skolevegring. De «trente» ham ikke på å leve godt med krevende situasjoner, i stedet trente de ham på å ikke ha tillit til skolen. Så nå har han omtrent ikke vært der på et år… 

Kamomille skrev (39 minutter siden):

Alle barn har krav på den undervisninga de skal ha. Enten deres begrensninger ligger i at de ikke «gidder» å sykle eller ikke kan det. Å ta fra dem gymtimer er ikke en løsning. 

Og så er det ikke alltid helt sånn det fungerer. En diagnose gir ikke automatisk krav på hjelpemidler. Det må søkes om, og det er lettere å få avslag enn tilslag.

Noen diagnoser påvirker balansen, og å sykle på 3-hjulsykkel er selvsagt helt uaktuelt når man er helt klar i hodet og forstår at man er annerledes. Barnet brukte ekstra lang tid på å lære seg alt som har med balanse å gjøre, inkludert å gå og løpe. Klønete har det alltid vært, og det er på grunn av en diagnose. 

Det handler selvsagt ikke om å gidde eller ikke. Hadde det vært noe man bara kan trene på og så får til, så hadde det ikke vært en diagnose her. Både leger og BUP er enige om at barnet kanskje vil klare det i fremtiden, men mestringsfølelse står høyt når det er så mange ting man ikke mestrer. Det å «gni det inn» gjør alt verre, og ka føre til mange andre ting som angst og depresjon. Det å fokusere på styrker i stedet for å pushe svakheter er faktisk det viktige her. 

Men å løpe fort i 7 km, det går helt fint? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...