Gå til innhold

Skolen skal være gratis...

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er null læring i å gå på ski, stå på skøyter eller sykle. 

Anonymkode: 9cfea...e3d

Der mener jeg du tar helt feil.

Det er en viktig del av allmennoppdragelsen til barn og unge det å være litt allsidige i kroppen, ha prøvd forskjellige ting, gjøre ting sammen med venner osv.

Det sier jeg selv om jeg har et barn som mangler en arm og ikke kan sykle. Skal de sykle noe sted er det alltid minst 3-4 stykker i klassen som ikke kan sykle, har ikke sykkel, brekt beinet e.l. i tillegg til datteren min. Det er alltid minst en lærer som kjører dit de skal så det løser seg.

Når det kommer til skidager er det alltid en åpning for aking og andre aktiviteter, og det er alltid noen som heller vil det enn å gå på ski. Det er ikke stakkars Tore som ikke har ski, det er en gjeng med unger som velger andre snøaktiviteter enn ski.

Skøyter kan de låne, kommunen har gratis utlån og i tillegg er det utleie på skøytebanen som blir dekket for de barna som ikke har skøyter.

Å bli 20 år uten å ha prøvd noen ting er ikke noe greit det heller. Det er fint at barn som kommer fra hjem med lite aktive foreldre også får prøvd disse tingene. Det er mye læring i det, både fysisk og sosialt.

Anonymkode: c9d2b...070

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor er det synd på "rike" barn som ikke får gå på ski fordi foreldrene ikke orker det? Fisefine foreldre som ikke orker å være mest ungene på skitur. 

Det er ingen forskjell på dette og på de "fattige" barna som aldri får gå på kino, trampolinepark, bowling, eller være med på fotball eller andre ting som koster penger. 

Det er ikke skolens ansvar å ta vare på de stakkars rike barna med udugelige foreldre. Da må det være skolens oppgave å ta med klassen på bowling også.

Anonymkode: fafe6...26d

Det handler ikke om rike eller fattige barn her. Det handler om at skolen legger til rette for aktivitet og det er det ikke alle familier som gjør. Uavhengig av økonomi.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Helt uenig. Én enkeltelev skal faktisk ikke få sørge for at resten av klassen ikke skal få kose seg i ski-/akebakken eller på skøytebanen. Hvis voksne mennesker er ørlite løsningsorienterte ovenfor det ytterst fåtallet av barn som vokser opp i  Norge uten å ha tilgang på sykkel, ski eller skøyter, så er dette helt løsbart - gitt at mot og far ikke nekter å finne løsninger av rent prinsipp.

Anonymkode: 3d250...7fe

Hvis den ene enkelteleven eller to står og føler seg utenfor i 10 år, så jo, da bør man ta hensyn til at de ikke har mulighet til å delta. De andre barna klarer seg fint uten en skidag på skolen, de andre barna kan få skader av å bli holdt utenfor i 10 år. Kose seg i akebakken/skibakken/på sykkeltur kan de gjøre med foreldrene sine. Det er ikke skolens ansvar

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det koster å ha barn. Hva tror folk egentlig, det er en stor utgiftspost å ha unger! Så mange tenker søt baby, la oss få et barn.. vent la oss få 3-4, samtidig som de får aap, er uføretrygdet og får barn med en komplett idiot. 

Nei, det er ikke gratis. Langt derifra.

Anonymkode: e5694...9a9

Det er ikke det tråden handler om. Gratisprinsippet i skolen var der når jeg fikk barn. At det koster mange 1000 ekstra i året var ikke med i beregningen, ikke det at det velter lasset for meg heller, men jeg mener ikke det er riktig. 

At barn koster penger vet alle. Men vi betaler for mye vi ikke skulle vært nødt til å betale for.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det koster å ha barn. Hva tror folk egentlig, det er en stor utgiftspost å ha unger! Så mange tenker søt baby, la oss få et barn.. vent la oss få 3-4, samtidig som de får aap, er uføretrygdet og får barn med en komplett idiot. 

Nei, det er ikke gratis. Langt derifra.

Anonymkode: e5694...9a9

Men la oss si at man ikke er interessert i å gå på ski. Hvorfor skal man da måtte skadde dette for at barnet skal bruke det en gang? 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvis den ene enkelteleven eller to står og føler seg utenfor i 10 år, så jo, da bør man ta hensyn til at de ikke har mulighet til å delta. De andre barna klarer seg fint uten en skidag på skolen, de andre barna kan få skader av å bli holdt utenfor i 10 år. Kose seg i akebakken/skibakken/på sykkeltur kan de gjøre med foreldrene sine. Det er ikke skolens ansvar

Hvis den ene enkeltelever føler seg utenfor i 10 år, da har foreldrene gjort en slett jobb! 

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Der mener jeg du tar helt feil.

Det er en viktig del av allmennoppdragelsen til barn og unge det å være litt allsidige i kroppen, ha prøvd forskjellige ting, gjøre ting sammen med venner osv.

Det sier jeg selv om jeg har et barn som mangler en arm og ikke kan sykle. Skal de sykle noe sted er det alltid minst 3-4 stykker i klassen som ikke kan sykle, har ikke sykkel, brekt beinet e.l. i tillegg til datteren min. Det er alltid minst en lærer som kjører dit de skal så det løser seg.

Når det kommer til skidager er det alltid en åpning for aking og andre aktiviteter, og det er alltid noen som heller vil det enn å gå på ski. Det er ikke stakkars Tore som ikke har ski, det er en gjeng med unger som velger andre snøaktiviteter enn ski.

Skøyter kan de låne, kommunen har gratis utlån og i tillegg er det utleie på skøytebanen som blir dekket for de barna som ikke har skøyter.

Å bli 20 år uten å ha prøvd noen ting er ikke noe greit det heller. Det er fint at barn som kommer fra hjem med lite aktive foreldre også får prøvd disse tingene. Det er mye læring i det, både fysisk og sosialt.

Jeg forstår hva du mener, men det er ikke skolens ansvar. Ski og skøyter er bare eksempler. Er det skolens ansvar at alle barn har prøvd håndball, klatring, turn, motorcross, drilling, klarinett, tuba, sette opp lavvo, ro kano osv? 

Jeg var 20 år før jeg prøvde slalåm, men har gått mye på ski. Ei venninne evner ikke å gå på ski, men er rå i bakken. 

Noen er god i fotball, andre har såvidt prøvd. Noen spiller håndball eller tennis, andre har aldri prøvd. 

Foreldrene har hovedansvaret. 

Lær heller ungene rettskriving, økonomi osv. Skolen må bli bedre. Og gratis. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden):

Det handler ikke om rike eller fattige barn her. Det handler om at skolen legger til rette for aktivitet og det er det ikke alle familier som gjør. Uavhengig av økonomi.

Du skrev "selv om foreldrene har økonomi til det". 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår hva du mener, men det er ikke skolens ansvar. Ski og skøyter er bare eksempler. Er det skolens ansvar at alle barn har prøvd håndball, klatring, turn, motorcross, drilling, klarinett, tuba, sette opp lavvo, ro kano osv? 

Jeg var 20 år før jeg prøvde slalåm, men har gått mye på ski. Ei venninne evner ikke å gå på ski, men er rå i bakken. 

Noen er god i fotball, andre har såvidt prøvd. Noen spiller håndball eller tennis, andre har aldri prøvd. 

Det kommer jo gjerne inn under kroppsøving. På ungdomsskolen har de en egen bolk med skøyter feks. Ingen krav til ferdigheter utover utvikling og innsats. Da er det jo greit å ha prøvd det tidligere eller i det minste at vi foreldre forventer av våre barn at de deltar og prøver så godt de kan. ( skolen har forøvrig utlån av skøyter). 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Veldig mange av tingene du ramser opp er jo i skoleplanen, under kroppsøving, musikk osv. Selvfølgelig ikke motorcross og tuba, men å prøve forskjellige idretter, lære seg reglene i forskjellige ballspill, lære litt noter, prøve instrumenter osv er viktige deler av utvikling og læring.

De har ikke kroppsøving, kunst og håndverk, musikk osv på skolen bare for å få avveksling fra teoretiske fag, de er også viktige felt for utviklingen til barna.

Jeg er helt enig i gratisprinsippet, men at barn har en viss utrustning til å være ute og på tur må man faktisk kunne regne med altså. Skolen krever ikke sykkel, ski og skøyter, de har gjerne en form for utlån eller alternativt opplegg for de som absolutt ikke vil skaffe selv, og barna må få ha disse dagene.

Jeg har råd til ski og sykkel til ungene mine, men har nesten aldri kjøpt noe til full pris. Barn bruker ikke opp skiene sine, så det får man veldig billig pent brukt. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvordan tenker du at ting skulle ha vært løst da? Hvis ikke foreldre bidrar?

Aldri skidag på skolen, aldri 17 mai feiring, ingen adventskalender eller julefeiring…. det er den veien det går. Om noen er finnes ikke disse aktivitetene lenger. Fordi ALT skal være gratis. En 50 lapp her og der spredd utover året har alle råd til.

Anonymkode: f584c...fd5

Jeg tenker det samme som deg. Folk vet at barn koster penger og hvis man vil at barna skal ha en oppvekst der de kan være med på de samme tingene som vennene sine så skaffer man skøyter og sykkel. Det er ikke den ene skoledagen som er problemet men de 365 dagene ungen står utenfor fordi de ikke har sykkel, ikke har skøyter, ikke har utstyr til å bli med på stranden. Så masse bra brukt som finnes billig!

Anonymkode: 9be68...bed

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Men hvorfor er det synd på "rike" barn som ikke får gå på ski fordi foreldrene ikke orker det? Fisefine foreldre som ikke orker å være mest ungene på skitur. 

Det er ingen forskjell på dette og på de "fattige" barna som aldri får gå på kino, trampolinepark, bowling, eller være med på fotball eller andre ting som koster penger. 

Det er ikke skolens ansvar å ta vare på de stakkars rike barna med udugelige foreldre. Da må det være skolens oppgave å ta med klassen på bowling også.

Tror du at det er de ‘rike’ barna som har foreldre som ikke orker å følge dem opp, eller kan det være at det er dem med ressursfattige foreldre? Og hvorfor er det ikke synd på ‘rike’ barn som ikke blir fulgt opp hjemme?

Norsk skole har tradisjon for å bruke naturen og om barnet har utfordringer som gjør at det ikke kan lære å stå på ski og skøyter eller sykle så må skolen ha et eget opplegg. Om de ikke kan pga vondt i viljen får de stå og se på da. 

Det er jammen ikke slik at barna våre er for fysisk aktive i skoletiden! 

Anonymkode: a649f...d34

Annonse

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Men la oss si at man ikke er interessert i å gå på ski. Hvorfor skal man da måtte skadde dette for at barnet skal bruke det en gang? 

Nå må du vel bestemme deg? Er det slik at de går på ski én gang gjennom skoletiden, eller er det hvert år? 

Man kan gjerne har skiutstyr i to sesonger, og når det blir for lite så selger man det og kjøper nytt brukt. Har man barn må man jo gjøre en innsats for at de skal henge med i samfunnet. Å kunne sykle og gå på ski er en del av normen i samfunnet, kan man ikke det blir man fort utenfor. 

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Ja, ganske mye av det du nevner er faktisk skolens ansvar. Det står i opplæringsplanen.

Anonymkode: 82b93...ac5

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvordan tenker du at ting skulle ha vært løst da? Hvis ikke foreldre bidrar?

Aldri skidag på skolen, aldri 17 mai feiring, ingen adventskalender eller julefeiring…. det er den veien det går. Om noen er finnes ikke disse aktivitetene lenger. Fordi ALT skal være gratis. En 50 lapp her og der spredd utover året har alle råd til.

Anonymkode: f584c...fd5

Noen må ta et skritt tilbake og få en oversikt over hvor mange slike krav som kommer i løpet av et skoleår. For enhver anledning som krever utgifter, bør det finnes en mulighet for å delta gratis for barn hvor utgiftene er en utfordring.

I høst har jeg betalt inn totalt 75 kr til to juleavslutninger, hvor det var tydelig kommunisert at innbetaling var frivillig.  Julekalender har ingen av trinnene, men jeg kan ikke se at det skal være noe stort tap.

På arrangement som FAU arrangerer, kan det være inngangsbillett, men det er tydelig kommunisert hvor man kan henvende seg for gratis inngang.

Man har lov å bruke gymsko som innesko, og blir gymskoene brukt ute på vei til gymsalen, så er jo ikke det skoene sin feil. Da må foreldre snakke med sine barn, og lærere følge opp dersom dette er høyt prioritert.

På skidager er det alltid mulighet for å ake i stedet for, og her kommer de fleste med rompeakebrett fordi det er det greieste å frakte. Mange har også med seg to akebrett, så det ordner seg for dem som har glemt.

2. trinn går i Luciatog og (før korona, i alle fall) deler ut lussekatter som et eldre trinn har bakt på skolekjøkkenet. Det oppfordres til at barna låner en stor hvit T-skjorte å ha utenpå klærne.

Ett år i løpet av barneskolen skal man stå i kiosk og levere en kake til 17. mai. 

Det er ikke helt gratis, men skolen har et bevisst syn på å ikke kreve småbeløp til ditten og datten hele tiden. Skolen skal først og fremst være skole, og det er mye man kan gjøre av alternative aktiviteter uten å kreve penger av foreldrene, direkte eller indirekte. 

Anonymkode: 25000...3bb

En sykkel til barna tenker jeg er viktig uansett, ski og annet kan en låne. Men sykkel er bare positivt når de skal rundt om kring, ikke bare skole relatert.

Kan kjøpe brukte sykler, eller følge med på kampanjer/tilbud. Her har barna arvet sykler, og fått en helt ny når de begynner på ungdomsskolen

Anonymkode: 37f19...767

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tror du at det er de ‘rike’ barna som har foreldre som ikke orker å følge dem opp, eller kan det være at det er dem med ressursfattige foreldre? Og hvorfor er det ikke synd på ‘rike’ barn som ikke blir fulgt opp hjemme?

Norsk skole har tradisjon for å bruke naturen og om barnet har utfordringer som gjør at det ikke kan lære å stå på ski og skøyter eller sykle så må skolen ha et eget opplegg. Om de ikke kan pga vondt i viljen får de stå og se på da. 

Det er jammen ikke slik at barna våre er for fysisk aktive i skoletiden! 

Det gjelder selvfølgelig både rike og fattige. Grunnen til at jeg svarte som jeg gjorde var pga kommentaren jeg siterte, som nettopp var ang de med god økonomi. 

Jeg kjenner mennesker med god økonomi som aldri gjør noe med barna sine. Og folk med veldig dårlig økonomi som gjør mye med barna sine. Og omvendt. De finnes, alle sammen.

Å orke å gjøre ting med barna sine avhenger ikke av økonomi, men av vilje. Det er gratis å gå i skogen, eller bade på stranda. Men ikke alle orker. 

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Noen må ta et skritt tilbake og få en oversikt over hvor mange slike krav som kommer i løpet av et skoleår. For enhver anledning som krever utgifter, bør det finnes en mulighet for å delta gratis for barn hvor utgiftene er en utfordring.

I høst har jeg betalt inn totalt 75 kr til to juleavslutninger, hvor det var tydelig kommunisert at innbetaling var frivillig.  Julekalender har ingen av trinnene, men jeg kan ikke se at det skal være noe stort tap.

På arrangement som FAU arrangerer, kan det være inngangsbillett, men det er tydelig kommunisert hvor man kan henvende seg for gratis inngang.

Man har lov å bruke gymsko som innesko, og blir gymskoene brukt ute på vei til gymsalen, så er jo ikke det skoene sin feil. Da må foreldre snakke med sine barn, og lærere følge opp dersom dette er høyt prioritert.

På skidager er det alltid mulighet for å ake i stedet for, og her kommer de fleste med rompeakebrett fordi det er det greieste å frakte. Mange har også med seg to akebrett, så det ordner seg for dem som har glemt.

2. trinn går i Luciatog og (før korona, i alle fall) deler ut lussekatter som et eldre trinn har bakt på skolekjøkkenet. Det oppfordres til at barna låner en stor hvit T-skjorte å ha utenpå klærne.

Ett år i løpet av barneskolen skal man stå i kiosk og levere en kake til 17. mai. 

Det er ikke helt gratis, men skolen har et bevisst syn på å ikke kreve småbeløp til ditten og datten hele tiden. Skolen skal først og fremst være skole, og det er mye man kan gjøre av alternative aktiviteter uten å kreve penger av foreldrene, direkte eller indirekte. 

Anonymkode: 25000...3bb

Så fint for dere. Sånn er det dessverre ikke her.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Så fint for dere. Sånn er det dessverre ikke her.

Da anbefaler jeg at du stiller til valg i FAU - gjerne som FAU-leder. Da har du jo store muligheter til å gjøre noe med dette!

Anonymkode: 82b93...ac5

mamma til adhd gutt<3 skrev (16 timer siden):

Synes i grunn det er verre på ungdomsskolen hvor ungdommene skal ha karakter i musikk og både piano og gitar bør anskaffes for at elevene kan få en god karakter. I høst har de blitt vurdert i begge instrumenter hos oss. De skal spille og synge alene foran lærer og det er jammen ikke lett å lære seg en sang den ene timen i uken de har tilgang til instrumenter. 

På ungdomsskolen hvor sønnen min går, får de låne musikkrommet til bandøving rett etter skoletid. Alt går hvis skolen er med på laget! 

Anonymkode: cfb6c...fcc

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis den ene enkeltelever føler seg utenfor i 10 år, da har foreldrene gjort en slett jobb! 

Den blir jo holdt utenfor av lærere i 10 år når disse dagene arrangeres. Åå noen skoler er det et par dager i året, på andre er det oftere. Her er det en dag i uken fra april til oktober, da sykler de, omgitt barn må løpe bak. I tillegg er det mist 2 dager ellers. Og alle i klassen til barnet kan sykle, ei har ikke råd, og min kan ikke. Altså blir de holdt utenfor og må løpe flere km minst en dag i uken i et halvt år. Det er faktisk ikke greit.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nå må du vel bestemme deg? Er det slik at de går på ski én gang gjennom skoletiden, eller er det hvert år? 

Man kan gjerne har skiutstyr i to sesonger, og når det blir for lite så selger man det og kjøper nytt brukt. Har man barn må man jo gjøre en innsats for at de skal henge med i samfunnet. Å kunne sykle og gå på ski er en del av normen i samfunnet, kan man ikke det blir man fort utenfor. 

Noen vokser slik at de ikke kan bruke det om igjen. Samme med sykler.

Det forventes at alle i Norge kan sykle og gå på ski ja, men det er ikke dermed sagt at alle klarer det. Noen lærer det aldri. Og de kan ikke læres det heller.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Den blir jo holdt utenfor av lærere i 10 år når disse dagene arrangeres. Åå noen skoler er det et par dager i året, på andre er det oftere. Her er det en dag i uken fra april til oktober, da sykler de, omgitt barn må løpe bak. I tillegg er det mist 2 dager ellers. Og alle i klassen til barnet kan sykle, ei har ikke råd, og min kan ikke. Altså blir de holdt utenfor og må løpe flere km minst en dag i uken i et halvt år. Det er faktisk ikke greit.

Holdt utenfor av lærere i 10 år?? What??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...