Gå til innhold

Skolen skal være gratis...

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Men.. Er ikke dette med i beregningen når man skaffer seg barn? Alle vet at det kommer fotballtreninger og barnebursdager? 

Skaffer man seg dyr, blir det høye utgifter hos veterinæren. Barn koster. Er det ikke én mill eller noe, fra de er 0-18 år?  

Jeg er ufør etter en ulykke, så har ikke mye å rutte med. Men barnebursdager og kake på avslutning kommer først. Det er bare noen år dette står på likevel. 

Anonymkode: 2f90f...a84

Jeg har ikke tatt med i beregningen at jeg må kjøpe utstyr barna mine ikke trenger. Har du? For min ene trenger sykkel, skøyter og ski, men den andre trenger det ikke. Han sykler ikke, går ikke ski, og står ikke på skøyter. Rett og slett fordi han ikke får det til. Og hvorfor skal jeg da hive meg rundt og kjøre hit og dit for å skaffe det?

Betale for noe de ønsker og har glede av er en ting, men å betale for ting man ikke trenger, ikke ønsker og ikke skulle trenge er bortkastet.

Anonymkode: 9cfea...e3d

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke tatt med i beregningen at jeg må kjøpe utstyr barna mine ikke trenger. Har du? For min ene trenger sykkel, skøyter og ski, men den andre trenger det ikke. Han sykler ikke, går ikke ski, og står ikke på skøyter. Rett og slett fordi han ikke får det til. Og hvorfor skal jeg da hive meg rundt og kjøre hit og dit for å skaffe det?

Betale for noe de ønsker og har glede av er en ting, men å betale for ting man ikke trenger, ikke ønsker og ikke skulle trenge er bortkastet.

Men skolen tvinger deg ikke til å kjøpe disse tingene heller?

De aller fleste barn har jo ski, skøyter og sykkel.

Anonymkode: 3d250...7fe

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nå har jeg også barn på samme alder, med samme oppgaver. Hun eier ikke musikalsk talent. Synger falskt, har ikke rytme og er på bærtur musikalsk. Hun ligger an til 6 i musikk. Hun er altså helt tonedøv. Det går på innsats og lærevilje, ikke hvor flinke de er. Ingen her er oppfordret til å skaffe instrumenter.

Det HI tar opp er mye viktigere. Det beviser at skolen ikke er gratis. Man skal ha et et ekstra par sko, barna skal gå på ski og sykle, man kan låne av kommunen, men å ha plass til en sykkel til barn som er 180 høye er ikke bare bare. Og heller ikke å ha plass til lange ski. Og avstandene i noen kommuner er veldig lang, og det er ikke gratis å reise i 40 min for å låne en sykkel gratis i ei uke.

Samtidig skal alle barn være med på iskalde og lange turer hvor de egentlig ikke lærer en dritt, men fordi der er så deilig med annerledes dager- for noen. Andre er dritt lei av alle aktivitetene skolen tilnærmet tvinger de til å delta på. Gratis er ikke gratis. I det hele tatt

Vel, det er alltid en balanse mellom hvor gratis noe kan være ( med eksempel i ski og skøyter) og det å ha en skolehverdag med mer variert undervisning enn bare å sitte i klasserommet. Nå er jeg heller ikke enig i at det ikke er lærdom i det å gå på tur. Mange lærere er supre til å legge inn relevant pensum ute. Vi har hatt både matlaging, kunst, matte og naturfag ute på tur.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men skolen tvinger deg ikke til å kjøpe disse tingene heller?

De aller fleste barn har jo ski, skøyter og sykkel.

- onsdag skal vi på sykkeltur/skitur/stå på skøyter… 

Det innebærer at de ønsker at alle skal delta. Når jeg forklarer at det ikke er aktuelt for mitt barn, får jeg til svar at da kan det stå og se på. I -14 grader. Veldig hyggelig det. Skolen skal være gratis, og det skal være er stad alle trives. Ikke et sted der de blir bedt om å stå stille i 3 timer og se på de andre 

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Vel, det er alltid en balanse mellom hvor gratis noe kan være ( med eksempel i ski og skøyter) og det å ha en skolehverdag med mer variert undervisning enn bare å sitte i klasserommet. Nå er jeg heller ikke enig i at det ikke er lærdom i det å gå på tur. Mange lærere er supre til å legge inn relevant pensum ute. Vi har hatt både matlaging, kunst, matte og naturfag ute på tur.

Poenget er at disse dagene kan gjennomføres uten krav til utstyr. Skolen kan kjøpe inn grillmat, de kan lære om geologi og lære naturfag hekt uten at det koster foreldrene ei krone. Det er null læring i å gå på ski, stå på skøyter eller sykle. Å gå i skolens nærområde for å finne plater og steinarter er gratis. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det innebærer at de ønsker at alle skal delta. Når jeg forklarer at det ikke er aktuelt for mitt barn, får jeg til svar at da kan det stå og se på. I -14 grader. Veldig hyggelig det. Skolen skal være gratis, og det skal være er stad alle trives. Ikke et sted der de blir bedt om å stå stille i 3 timer og se på de andre 

Så du mener det blir rett at ingen skal ha skitur/ tur/ skøyter og lignende? Veldig ofte er det alternativ på slike dager. Ake i stedet for ski, gå på beina eller bare skli på skoene på is. 

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Poenget er at disse dagene kan gjennomføres uten krav til utstyr. Skolen kan kjøpe inn grillmat, de kan lære om geologi og lære naturfag hekt uten at det koster foreldrene ei krone. Det er null læring i å gå på ski, stå på skøyter eller sykle. Å gå i skolens nærområde for å finne plater og steinarter er gratis. 

Vel… det kommer inn under kroppsøvingsfaget da. Man vil jo dessuten også ha elevene mer i aktivitet og bevegelse.

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Så du mener det blir rett at ingen skal ha skitur/ tur/ skøyter og lignende? Veldig ofte er det alternativ på slike dager. Ake i stedet for ski, gå på beina eller bare skli på skoene på is. 

Ja, det mener jeg foreldrene kan ta seg av om de ønsker der. Skolen er ansvarlig for å lære barna våre fag, og det må de gjerne gjøre på annerledes måter, men gratis. 
Det er ikke skolens oppgave å lære utenforskap. Om alle i klassen går på ski og Tore alene er i akebakken… når alle i klassen står på skøyter og Tore står alene og ser på. Når alle barna sykler og Tore går alene bakerst. Det er motsatt av hva skolen skal gjøre for barna. De skal ikke lære dem at de er utenfor, de skal lære dem at de er med.

Vel… det kommer inn under kroppsøvingsfaget da. Man vil jo dessuten også ha elevene mer i aktivitet og bevegelse.

Og det kan de gjøre uten at det koster foreldrene noe. Det handler om å være kreativ. Slå sammen fag. Ene klassen her laget kjelke i k&h og akte med den i gym. Gratis. En klasse var på skattejaktbingo for å finne diverse ting. Gratis.

Det er faktisk fullt mulig å gjøre ting som ikke krever utstyr eller at foreldre må reise og skaffe utstyr. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det mener jeg foreldrene kan ta seg av om de ønsker der. Skolen er ansvarlig for å lære barna våre fag, og det må de gjerne gjøre på annerledes måter, men gratis. 
Det er ikke skolens oppgave å lære utenforskap. Om alle i klassen går på ski og Tore alene er i akebakken… når alle i klassen står på skøyter og Tore står alene og ser på. Når alle barna sykler og Tore går alene bakerst. Det er motsatt av hva skolen skal gjøre for barna. De skal ikke lære dem at de er utenfor, de skal lære dem at de er med.

Jeg er i alle fall glad for alle former for aktivitet man får inn i skolehverdagen. Det er heller ikke alle barn som får mulighet til å være i slik aktivitet hjemme og ikke alle foreldre som sørger for aktivitet selv om de har økonomi til det.

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Jeg er i alle fall glad for alle former for aktivitet man får inn i skolehverdagen. Det er heller ikke alle barn som får mulighet til å være i slik aktivitet hjemme og ikke alle foreldre som sørger for aktivitet selv om de har økonomi til det.

Men det er da noe foreldrene velger for sine barn? 
Som sagt aktivitet som er gratis- topp, aktivitet som ikke er gratis- dropp det!

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men det er da noe foreldrene velger for sine barn? 
Som sagt aktivitet som er gratis- topp, aktivitet som ikke er gratis- dropp det!

Ok. Så hvis jeg forstår deg rett så kan sånne dager gjennomføres hvis feks skolen stiller med utlån av ski/skøyter og sykkel til de barna som ikke har? De barna som av ulike grunner ikke ønsker å stå skøyer/ski/sykkel må da godta å se på? 

Ok. Så hvis jeg forstår deg rett så kan sånne dager gjennomføres hvis feks skolen stiller med utlån av ski/skøyter og sykkel til de barna som ikke har? De barna som av ulike grunner ikke ønsker å stå skøyer/ski/sykkel må da godta å se på? 

Nei. Du misforstår. De dropper ski, skøyer og sykling og finner på andre ting alle kan delta på

Annonse

Nei. Du misforstår. De dropper ski, skøyer og sykling og finner på andre ting alle kan delta på

Vel… det er jo gratis hvis de låner ut. Hva er problemet da? Dette handler jo om gratisprinsippet. Alle kan aldri delta på alt av ulike årsaker. Noen sitter i rullestol, en går på krykker etc. Vi kan ikke tilpasse oss alle utfordringer . Vi kan sørge for at de aktivitetene skolen har ikke koster foreldrene penger. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Vel… det er jo gratis hvis de låner ut. Hva er problemet da? Dette handler jo om gratisprinsippet. Alle kan aldri delta på alt av ulike årsaker. Noen sitter i rullestol, en går på krykker etc. Vi kan ikke tilpasse oss alle utfordringer . Vi kan sørge for at de aktivitetene skolen har ikke koster foreldrene penger. 

De kan også ta hensyn til utenforskap. Om Trine sitter i rullestol, så kan jeg love deg at hennes behov settes høyere enn Oer som ikke kan sykle sine behov. Oh har en brukket et bein. Så er det den ene gangen det ikke kan delta, ikke at det står der uten å delta i 10 år med skole. Du ser forskjellen?

De kan også ta hensyn til utenforskap. Om Trine sitter i rullestol, så kan jeg love deg at hennes behov settes høyere enn Oer som ikke kan sykle sine behov. Oh har en brukket et bein. Så er det den ene gangen det ikke kan delta, ikke at det står der uten å delta i 10 år med skole. Du ser forskjellen?

Igjen så handler dette om gratisprinsippet. Skidager , skøyer, sykkel og akedag er helt vanlig i norsk skole og det har funnets i skolen i alle år. Lærere er dessuten flinke til å tenke kreativt rundt dette. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden):

Igjen så handler dette om gratisprinsippet. Skidager , skøyer, sykkel og akedag er helt vanlig i norsk skole og det har funnets i skolen i alle år. Lærere er dessuten flinke til å tenke kreativt rundt dette. 

Det var liv å fysisk straffe barn i «alle år» også, det betyr ikke at det rett.

Ikke alle skoler er like flinke til å være kreative. Og om det fører til at noen få barn alltid blir holdt utenfor, så må man gjøre noe annet. Ski, sykkel, skøyter og annet som krever utstyr fører til utenforskap, og de som ikke opplever det, vil aldri forstå- greit nok, men krever det utstyr, så dropp det. Det er foreldrenes oppgave hjemme å lære barna dette- om de vil. Det er ikke skolens ansvar

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det må du ikke, for det er ikke lov å kreve at noen betaler inn til klassekassa. På skolen hos oss har FAU bestemt at elevene får med seg en tom konvolutt hjem som de som vil kan levere tilbake til klassekassen, som bokstaveligtalt er en kasse med "postkasse-sprekk". Konvolutten kan leveres tilbake tom eller med det beløpet man føler at man kan / vil bidra med. 

Til dere som skriver om ubrukte inne-sko. Hos oss må alle ha på seg inneskoene, ingen slipper unna. Alternativt kan de bruke crocs eller lignende å gå i fra garderoben og inn i klasserommet og ha dem stående ved pulten sånn at det er lett å stikke beina oppi dem når om de plutselig må ut, eller om de skal på do etc. 

Anonymkode: 69af0...274

Så lurt! Vet at det ikke er påtvunget å betale, men når alle blir bedt om å vipse til den forelderen som har ansvar for klassekassa så blir det veldig synlig hvem som ikke bidrar. Og når vedkommende også kjenner mange og er en sladrekjærring så blir det likevel påtvunget for å slippe å bli bygdas store snakkis.

Anonymkode: fafe6...26d

Jeg tror det er stor forskjell på skoler her. Vår skole er sånn middels, vi behøver ikke å kjøpe adventskalendergave (de har aktivitetskalender), men de har utkledningsdager. Til ski- og skøytedag har de utstyr å låne ut, ikke nok til alle, men til de som trenger. 

Barnehagen lå i et "sosioøkonomisk blandet område", og de var veldig gode på å ikke kreve noe ekstra av foreldrene. Både av hensyn til de som ikke hadde råd, og til de som ikke kunne så godt norsk og hadde problemer med å forstå kompliserte beskjeder fra barnehagen. For oss ble overgangen til skolen meget merkbar, selv om skolen altså ikke er så ille som noen jeg leser om her.

Anonymkode: c29d7...e4d

Hvordan tenker du at ting skulle ha vært løst da? Hvis ikke foreldre bidrar?

Aldri skidag på skolen, aldri 17 mai feiring, ingen adventskalender eller julefeiring…. det er den veien det går. Om noen er finnes ikke disse aktivitetene lenger. Fordi ALT skal være gratis. En 50 lapp her og der spredd utover året har alle råd til.

Anonymkode: f584c...fd5

Jeg er ikke imot å bidra, så ikke vri denne tråden til noe den ikke er. Klart det blir Adventskalender, barna kan selv lage ting eller skrive fine ting om klassekamerater. Mange gjør det sånn allerede, bare synd ikke vår skole har forstått det.

Blir ikke 17.mai? Er du full? 17.mai tog og GRATIS leker for barna i skolegården etterpå er en kjempefin løsning. Mange foreldre bidrar som vakter osv, som jeg nevnte tidligere, så det er ikke det det står på. Det er at alt skal koste penger. 

Men.. Er ikke dette med i beregningen når man skaffer seg barn? Alle vet at det kommer fotballtreninger og barnebursdager? 

Skaffer man seg dyr, blir det høye utgifter hos veterinæren. Barn koster. Er det ikke én mill eller noe, fra de er 0-18 år?  

Jeg er ufør etter en ulykke, så har ikke mye å rutte med. Men barnebursdager og kake på avslutning kommer først. Det er bare noen år dette står på likevel. 

Anonymkode: 2f90f...a84

Tror du har svart i feil tråd. Ingen her snakker om fotball eller bursdag. Dette er en tråd om gratis skole eller ei. Ikke en tråd om at det koster penger å ha barn. Sfo koster, bhg-plass koster, klær og sko koster, aktiviteter koster. 

Tråden handler i hvert fall ikke om utgifter til veterinær. 

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Helt uenig. Én enkeltelev skal faktisk ikke få sørge for at resten av klassen ikke skal få kose seg i ski-/akebakken eller på skøytebanen. Hvis voksne mennesker er ørlite løsningsorienterte ovenfor det ytterst fåtallet av barn som vokser opp i  Norge uten å ha tilgang på sykkel, ski eller skøyter, så er dette helt løsbart - gitt at mot og far ikke nekter å finne løsninger av rent prinsipp.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hæ? Det er helt utrolig! Da hadde min fått fri fra skolen og heller jobbet med lesing, matte eller lignende. 

Stakkars ❤️

Det koster å ha barn. Hva tror folk egentlig, det er en stor utgiftspost å ha unger! Så mange tenker søt baby, la oss få et barn.. vent la oss få 3-4, samtidig som de får aap, er uføretrygdet og får barn med en komplett idiot. 

Nei, det er ikke gratis. Langt derifra.

Anonymkode: e5694...9a9

mamma til adhd gutt<3 skrev (55 minutter siden):

Men hvorfor er det synd på "rike" barn som ikke får gå på ski fordi foreldrene ikke orker det? Fisefine foreldre som ikke orker å være mest ungene på skitur. 

Det er ingen forskjell på dette og på de "fattige" barna som aldri får gå på kino, trampolinepark, bowling, eller være med på fotball eller andre ting som koster penger. 

Det er ikke skolens ansvar å ta vare på de stakkars rike barna med udugelige foreldre. Da må det være skolens oppgave å ta med klassen på bowling også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...