Gå til innhold

Hva er forskjellen på empati og sympati?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Google 

Anonymkode: 18519...249

Gjest NotNaomi
Skrevet

Godt spørsmål som påfallende mange ikke vet svaret på i forhold til hvor mye betegnelsene blir brukt.

Sånn en kort forklaring kan være at ved sympati så skjønner du at personen har det vanskelig og du vil trøste.

Ved empati så erkjenner du personens situasjon og følelser. Du føler med. 

Skrevet
NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Godt spørsmål som påfallende mange ikke vet svaret på i forhold til hvor mye betegnelsene blir brukt.

Sånn en kort forklaring kan være at ved sympati så skjønner du at personen har det vanskelig og du vil trøste.

Ved empati så erkjenner du personens situasjon og følelser. Du føler med. 

Tydeligvis ikke du heller.

Skrevet

Empati er evnen til å leve seg inn hvordan andre mennesker har det. Sympati er å vise forståelse. 

Man kan faktisk være empatisk uten å nødvendigvis agere slik, og omvendt. Altså, man kan sette seg inn i at noe er vondt eller vanskelig for andre, men uten å vise denne medfølelse ol., og man kan mangle empati, men likevel vise sympati (forståelse) fordi man har lært at dette er riktig reaksjon.

Anonymkode: 6fb4b...690

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Tydeligvis ikke du heller.

Du står fritt til å korrigere meg. 

Skrevet
NotNaomi skrev (19 minutter siden):

Du står fritt til å korrigere meg. 

Du fikk jo linker til empati før i dag, men om du har lest dem gjengir du feil.

Anonymkode: c54ca...7c3

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du fikk jo linker til empati før i dag, men om du har lest dem gjengir du feil.

Igjen, du står fritt til å korrigere meg. Hvis du ikke skjønner forskjellen selv så bør du lære deg det før du påstår at andre ikke vet det. Ellers kan du bare holde munn og la andre svare uten at du må lage kvalm kun fordi du er konfliktsøkende. 

Siste svar fra meg. 

Skrevet
NotNaomi skrev (25 minutter siden):

Igjen, du står fritt til å korrigere meg. Hvis du ikke skjønner forskjellen selv så bør du lære deg det før du påstår at andre ikke vet det. Ellers kan du bare holde munn og la andre svare uten at du må lage kvalm kun fordi du er konfliktsøkende. 

Siste svar fra meg. 

Man er ikke konfliktsøkende bare fordi man korrigerer at en annen tar feil.

Om du og Hi, om dere ikke er samme person, vil ha forklaringer er det bare å gå inn i tråden til hun som er så sliten fordi hun alltid blir pålagt ansvar for sin bror, der ligger link og flere forklaringer.

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Man er ikke konfliktsøkende bare fordi man korrigerer at en annen tar feil.

Om du og Hi, om dere ikke er samme person, vil ha forklaringer er det bare å gå inn i tråden til hun som er så sliten fordi hun alltid blir pålagt ansvar for sin bror, der ligger link og flere forklaringer.

Korrigere betyr å forklare det som er feil for å påpeke eller forklare det som er riktig. Å bare påstå at noen tar feil en gang er helt meningsløst. Å påstå det to ganger er konfliktsøkende. 

Endret av NotNaomi
Skrevet
NotNaomi skrev (16 minutter siden):

Korrigere betyr å forklare det som er feil for å påpeke eller forklare det som er riktig. Å bare påstå at noen tar feil en gang er helt meningsløst. Å påstå det to ganger er konfliktsøkende. 

Du ser at vi ikke er samme person eller?

Skrevet
NotNaomi skrev (32 minutter siden):

Nei, det er ikke konfliktsøkende å vise til at du allerede har spurt om empati for få timer siden, at du har fått forklaring - og at du nå gjengir det feil. At du synes det blir galt, det ligger hos deg. Du kan ikke forvente å ikke bli motsagt på faktafeil.

Du leste jo ikke link du fikk tidligere i dag, og tok ikke til deg svarene du fikk. Derfor gjentar jeg ikke meg selv, jeg forteller deg at hvor du kan finne det korrekte - om du virkelig er interessert. Det er opp til deg å vise at du er interessert nok til å tilegne deg korrekte definisjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...