Gå til innhold

Hvis dere hadde vært innendørs i 2-3 dager uten å gå ut..

Anbefalte innlegg

Hadde dere følt dere i dårlig form da? 

Jeg har av ulike grunner - for eksempel hjemmekontor med alt for mange oppgaver - vært innendørs i flere dager. Når jeg er ferdig med arbeidsdagen er det middagslaging også går kvelden sin gang. 

Og nå føler jeg meg så sliten og trøtt, og har ikke ork til å trene eller gå en tur. Lurer på om det er en ond sirkel.

Anonymkode: 49ef3...5e4

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har av ulike grunner - for eksempel hjemmekontor med alt for mange oppgaver - vært innendørs i flere dager. Når jeg er ferdig med arbeidsdagen er det middagslaging også går kvelden sin gang. 

Og nå føler jeg meg så sliten og trøtt, og har ikke ork til å trene eller gå en tur. Lurer på om det er en ond sirkel.

For meg hadde det ikke vært et problem. Problemet er som regel videomøter - det er dem man blir trøtt av. 

Jeg er faktisk aldri inni i flere dager med unntak av hvis jeg er syk, men det hender at jeg er inne én dag her og der, og da føler jeg meg slapp og får fort vondt i hodet. I dag har jeg en skikkelig slapp dag, lett hang over og lite lysten på å gå ut, men jeg kommer til å gå en liten tur likevel. Det er mest dørstokkmilen som et høy, det er nesten alltid deilig etterpå 😊

Anonymkode: a6dc1...0d0

Annonse

Det hadde jeg nok gjort ja, hadde følt meg veldig tung i hodet  og slapp. Ikke mye frisk luft som skal til for å hjelpe, hive på jakka og en tur rundt huset kan være nok.

Anonymkode: f1e40...61c

Mener du ut som ut i luften? Det er ofte jeg ikke er ute. Er på jobben hele dagen. Sen butikken, matlaging, vasking, kjøring til aktiviteter og alt det der som inngår i hverdagen. De rekker jeg ikke frisk luft. Men da er jeg jo ute av huset hele dagen. Miljøombyte. Det må jeg ha.

Anonymkode: 33ff9...68c

Jeg blir dårlig hvis jeg er inne mer enn en hel dag. Får hodepine blant annet. Skal ikke så mye til, men en tur til søppelkassa eller for å se etter post, alt hjelper. Nå har jeg vært inne siden tirsdag grunnet influensa, må prøve meg ut en dag snart, blir sprø🤪

Anonymkode: 25393...b64

Det tror jeg nesten aldri har skjedd, men jeg har hund da ;)

Det har kanskje skjedd i forbindelse med sykdom, men da føler man seg jo dårlig uansett. Frisk luft klarner hodet veldig, så det må jeg ha hver dag.

Anonymkode: 860a7...21d

Jeg kan klare å være flere dager inne, men etter en uke, da kjenner jeg at jeg trenger luft. Kan ev. lukke opp vinduene, hvis luften blir for tung inne. 

Anonymkode: 1462f...e5c

Fysisk er nå en ting, det hadde vært verre mentalt. Til tross for at jeg misliker vinterhalvåret sterkt, må jeg ut i frisk luft hver dag for å funke skikkelig. Jeg er av den grunn en skikkelig kjip pasient, for eksempel, blir dritsur når jeg er syk og ikke kommer meg ut.

Gjest NotNaomi

Også går kvelden sin gang, hva mener du? Du kan jo fint gå ut om kveldene også. 

Jeg sitter nesten døgnet rundt foran en pc og telefoner. Helt frivillig og fordi jeg trives med det. Jeg trives litt FOR godt med det når Norge blir mørkt og kaldt og alle kryper inn i hulene sine og blir mer usosiale 🙂

Så da må strategier til. Jeg går til butikken hver morgen og kjøper frokost. Jeg går igjen til butikken på ettermiddag/ kveld og kjøper middag. Det blir 6 km pr dag. Ikke mye, men viktige km. Ikke fordi jeg tenker så altfor mye på den fysiske helsa egentlig , for trene kan jeg innendørs sånn sett. Men for den psykiske helsa er det veldig viktig syns jeg. Å få frisk luft er ikke undervurdert. Selv om det er kaldt og mørkt så er det noe med å klarne hodet. Og få kalde kinn 🙂

Endret av NotNaomi

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde i hvertfall blitt veldig kald på denne tiden av året. Jeg bærer inn 3 fanger ved om dagen.

Anonymkode: 1420a...536

Fanger?? 😱

Anonymkode: 8b41d...b10

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Det heter favn. 

Anonymkode: 5b9d8...ec3

En favn er noe helt annet enn et fang. Et fang med ved er så mye ved du kan få med deg i en omgang.

Jeg blir litt ustabil mentalt av bare å være inne, men det handler nok mer om mangel på miljøskifte enn av uteluft.

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Det heter favn. 

Anonymkode: 5b9d8...ec3

Nei, det er to forskjellige ting.

Et fang er vel egentlig "vingebredden" når armene er utslått, så store var vindfangene i gamle dager. Et rom som du kunne ta i veggen på begge sider.

Et fang med ved er så mye du får i armene.

En favn ved er ganske mye, er ikke det 2x2 meter eller noe sånt?

Anonymkode: 860a7...21d

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

For vanlige frisk folk som er mye ute ellers så kan man kanskje føle seg litt dårlig hvis man ikke er ute å får litt frisk luft. Men for oss som er kronisk syke som ikke klare å komme oss ut dørene så blir det som det blir. 

Anonymkode: a741a...265

Jeg blir litt nedstemt av det. Må ha frisk luft og lys, men noen ganger blir det et par innedager på hjemmekontor - særlig nå som det er mørkt hele tiden. 

Anonymkode: 8b3c0...6cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...