Gå til innhold

Hvem har gitt sykepleierne tillatelse til å drepe folk?

Anbefalte innlegg

Det her er ett prakteksempel på det å kun lese overskrifter. Jeg vil påstå det er ett aldri så lite samfunnsproblem, kombinasjonen av aviser som jakter klikk med misvisende overskrifter og en befolkning som i økende grad ikke leser hele artikkelen før de ytrer seg og agerer på det lille de har lest. 

Når det er sagt går vi i en skummel retning i Norge, hvor vi mangler både arbeidskraft og systematisk kutter ned på det grunnleggende. Jeg undrer noen ganger hvordan det er mulig med så rause inntekter fra petroleumsnæringen. Hvis du ser konsekvensene av lang ventetid og kø, brukes det mye tid og ressurser til brannslukking som kunne vært unngått om køen var kortere. Det er jo skremmende når du som prioritert i en akutt situasjon venter 18 uker på en livsnødvendig operasjon. Hvordan havnet vi her? 

Anonymkode: 70324...a33

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (På 10.12.2022 den 16.25):

Jeg tenkte noen som var sykepleier kanskje visste.

Anonymkode: 36e8b...b1f

Tror ikke noen, verken sykepleiere eller andre, vil lykkes i å opplyse deg. Du tar jo ikke til deg lærdom. 

Anonymkode: df7db...3dd

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det her er ett prakteksempel på det å kun lese overskrifter. Jeg vil påstå det er ett aldri så lite samfunnsproblem, kombinasjonen av aviser som jakter klikk med misvisende overskrifter og en befolkning som i økende grad ikke leser hele artikkelen før de ytrer seg og agerer på det lille de har lest. 

Når det er sagt går vi i en skummel retning i Norge, hvor vi mangler både arbeidskraft og systematisk kutter ned på det grunnleggende. Jeg undrer noen ganger hvordan det er mulig med så rause inntekter fra petroleumsnæringen. Hvis du ser konsekvensene av lang ventetid og kø, brukes det mye tid og ressurser til brannslukking som kunne vært unngått om køen var kortere. Det er jo skremmende når du som prioritert i en akutt situasjon venter 18 uker på en livsnødvendig operasjon. Hvordan havnet vi her? 

Dette er selve hovedpoenget! 

Og for å svare på spørsmålet ditt: Vi havnet her fordi vi sluttet å ha tillit til dem som er på nært hold og faktisk gjør jobben. I stedet for å stole på dem, begynte vi å rasjonalisere med dem, og late som om at deres tid og omsorg kunne omregnes til tellbare enheter. Sykepleierne fikk kuttet tida ned til en minimumsressurs, sykehusene ble omgjort til «helseforetak» og hele budsjetteringen og gjennomføringen ble bestemt styrt av New Public Management-metoder. Dét var nådestøtet! 

Anonym bruker skrev (På 10.12.2022 den 16.31):

Ok. Artikkelen er overdramatisert. Takk.

Nei, det er feil. Den er realistisk nok.

Men du får ikke svar på det du lurer på, fordi du ikke skjønner den. Dine leseferdigheter er ikke tilstrekkelige. Eller så mangler du evne til abstraksjon. 

Anonym bruker skrev (På 10.12.2022 den 19.29):

Kan tenke meg at de heller vil drikke kaffe enn å redde ræva di i hvert fall, og det hadde de nok i så fall mottatt full støtte og forståelse for fra resten av samfunnet,

Anonymkode: 88871...6b1

Det er faktisk en del av det helt essensielle i sykepleie, en sykepleier hjelper alle. Alle har krav på samme grad av hjelp, selv de du misliker, idiotene, de du til og med hater. 

Anonymkode: 94c68...99f

On 12/10/2022 at 3:26 PM, Anonym bruker said:

Hvem i alle dager har godkjent at sykepleiere skal kunne drepe folk?! For det er ikke greit!

https://www.tv2.no/mening_og_analyse/norsk-helsevesen-innforer-aktiv-dodshjelp/15338085/

du bør kanskje lese før du lager et innlegg

Anonymkode: 56f8f...207

Annonse

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det du tar opp er ikke et aldri så lite samfunnsproblem - det er et ENORMT samfunnsproblem som truer demokratier både her i landet og i andre land.

Slike som HI har (dessverre) stemmerett - men slik de bare tar til seg overskrifter og så synser om resten, ikke evner å se helheten eller forstå sammenhenger eller sette seg godt inn i viktige saker, det er en trussel for demokratiet. Fordi disse er de letteste ofrene for populistene som fører til splittelse i samfunnet.

Bak dette står det ofte sterke markedskrefter, media (som ofte eies av noen av disse markedskreftene) er ikke like uavhengige lenger, selv om redaktørene på papiret har endelig bestemmelsesrett. Men de igjen styres av krav om inntjening og overskudd slik at det godtas mer og mer populistiske artikler, uviktige "kjendissaker" som krever lite journalistiske kvalifikasjoner, lite tid (jobben er mer eller mindre gjort av andre) og slengt på noen sensasjonsoverskrifter så genereres mange klikk som annonsører liker. Så redaktører er i realiteten også i stor grad styrt av markedskreftene. Det blir færre utdannede journalister, færre dybdejournalistiske saker, og pressen utøver ikke sin rolle som den fjerde statsmakt, følger ikke opp saker over tid - neste klikksak er viktigere.

I begynnelsen av dette året var det 20 år siden helseforetakene ble innført og den nye betalingsmodellen for sykehusene ble innført. Før fikk sykehusene betalt regnet ut fra pasienter. Nå får de betalt ut fra diagnoser. Før kunne sykehuset f.eks. få inn en pasient med hoftebrudd og få betalt for pasientens behandling/liggedøgn. Alle pasientens ekstradiagnoser, som leger/sykepleier selvfølgelig hadde oversikt over, det inngikk i betalingen sykehuset fikk, legene måtte ikke bruke masse tid på å dokumentere alle disse andre diagnosene som allerede var kjent. Etter at Helseforetakene skulle drives som bedrifter som skal gå med overskudd, så må legene bruke tid på å passe på å føre inn absolutt alle diagnosekoder pasienten med hoftebrudd har, for hvis ikke får de kun betalt for behandlingen av bruddet - men får ingenting ekstra for at denne pasienten kanskje har en kjent diabetes, derfor trenger mer sårstell, kanskje går på hjertemedisiner eller har andre helseproblemer som også må tas hensyn til. Å ta seg av dette gjør de jo uansett - men om legen glemmer en av disse diagnosene som ikke har noe med hoftebruddet å gjøre, da får ikke sykehuset nok betalt for pasienten og det arbeidet de faktisk gjør med pasienten. Dette har ført til at legene ved norske sykehus i dag bruker kun ca 40 % av sin arbeidstid på pasienter - resten av tiden er de i realiteten kontorpersonale, som må saumfare og dobbelsjekke alt for å sikre at sykehuset får betalt det de skal for pasienten. Samfunnet betaler først for 12 år grunnskole/vgs for legene, så fem-seks år med høy utdanning, og så brukes flere år etter dette for å spesialisere dem... og med den kompetansen velger staten å bruke dem som kontorpersonale - fordi noen byråkrater og økonomer, som ikke har fletta peiling på hvordan sykehusene faktisk fungerer, har funnet ut at på papiret kan dette bli veldig mye bedre for sykehusene og at man samtidig kan spare inn mye penger. Mens de samme byrakratene og økonomene OG politikerne de siste 40 årene har ignorert alle advarsler fra alle helseutdannede og andre yrkesgrupper, bl.a. ingeniører, om at sykehusene siden 1980 har blitt bygget altfor små. Og likevel - fremdeles bygger de alle nye sykehus altfor små for dagens behov, mens de forventer at personalet skal yte langt mer. I samme tiden de har halvert antall sykehussenger har Norges befolkning økt med nesten 1,5 millioner innbyggere... De ansatte er forventet å være langt mer effektive, selv om kompetansen deres utnyttes bare i 40 % av tiden, og leger og sykepleiere blir brukt til kontormedarbeidere og må vaske rom og pasienter - istedenfor å bruke tiden på det de er best til og heller overlate kontorarbeid, rengjøring og personlig stell til andre som har det som sitt yrke. Sannheten er at det ikke er plass på mange sykehus til mer kontorpersonale, det er jo ikke en gang nok plass til at legene kan finne seg en pc som virker, et rom til å undersøke en pasient, men må kaste bort masse tid på å lete etter utstyr som fungerer, finne seg et sted de kan jobbe.

Og politikerne, byråkratene og økonomene - de mener sykepleier, leger og andre helsearbeidere bare må bli mer effektive. Mens arbeidsforholdene mange steder er helt uholdbare og gjør at man ikke har mulighet til å jobbe effektivt, uansett hvor mye man vil. Se på Tromsø sykehus nå, der vurderer leger og andre at de i dag egentlig skulle hatt dobbelt så stort areal for å kunne drive effektivt nok, til å ha plass til de oppgavene de er pålagt å gjøre. Istedenfor halter de seg gjennom dagene og gjør det beste ut av det de har... og det er et sykehus som har det langt bedre enn mange andre i landet.

Bevisstløsheten til de som HI her gir et godt bilde av, det førte til stormingen av Kongressen i USA, førte til at det nesten ble et statskupp i USA. Dette kan like gjerne skje i Norge også. "Ingen" trodde det kunne skje i USA heller...

Og så har man slike som HI, som ikke gidder bry seg, bare kaster seg tankeløst over en overskrift, uten å sette seg inn i hva dette egentlig dreier seg om. Uten å bry seg om samfunnet de lever i fungerer.

Det er skremmende og det er en alvorlig trussel for demokratiet.

Anonymkode: 68e9a...b09

«Samfunnet betaler først for 12 år grunnskole/vgs for legene, så fem-seks år med høy utdanning, og så brukes flere år etter dette for å spesialisere dem... og med den kompetansen velger staten å bruke dem som kontorpersonale - fordi noen byråkrater og økonomer, som ikke har fletta peiling på hvordan sykehusene faktisk fungerer, har funnet ut at på papiret kan dette bli veldig mye bedre for sykehusene og at man samtidig kan spare inn mye penger.»

Akkurat dette var det samme jeg følte på da jeg jobba som lærer i videregående. Her har jeg utdanna meg til lektor i 3 konkrete fag, der jeg har spisskompetanse, der jeg kan bety noe for elevene - og så sitter jeg i stedet og regner prosentregning for å finne ut om eleven har nådd 5%, 8% og 10% fravær, og hvilket brev skal i så fall sendes ut, med hvilken advarsel i! I stedet for å ha en dialog med de unge, skal jeg tilfredsstille et system og bruke tid på å mate det med dokumentasjon og referater som ingen nyttiggjør seg av. Men det er slik vi driver skole, lizm. På samme måte som sykehusene: ikke med et helhetlig blikk for de menneskene vi arbeider for, men med et panisk detaljstyrt blikk for tellbare, dokumenterbare enheter. Hvor mange timer og minutter, hvor mange fagsamtaler, hvor mange pensumsider, hvor mange vurderingssituasjoner, hvor mange brev og e-poster, hvor mange møter?

Ingen bruker denne infoen til noe. Resultatet til slutt må uansett være: hva kan eleven? Men det blir opp til lærerne å dytte inn litt kunnskap i sprekkene mellom alt det andre de må gjøre… så jeg fikk ikke brukt min utdannelse. Jeg slutta. Jeg tok ikke de fagene for å være Tante Telle-Sofie. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er faktisk en del av det helt essensielle i sykepleie, en sykepleier hjelper alle. Alle har krav på samme grad av hjelp, selv de du misliker, idiotene, de du til og med hater. 

Anonymkode: 94c68...99f

Joda. Men det er forskjell på å måtte noe og å ville noe.

Anonymkode: 88871...6b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...