Gå til innhold

Har alle barna deres venner?

Anbefalte innlegg

Hadde aldri forestilt meg hvor tøft det er når barnet ditt faller utenfor. Min sønn har én kompis, som av og til er venn og av og til utestenger. Sønnen min er 14 og jeg har gjort det jeg kan for at han skal ha ett nettverk. Det er så sårt og vondt, kjipt å sitte hjemme med mamma hver helg. Hvis noen har tips til hva vi kan gjøre, tar jeg imot med stor takk. For dette er vondt

Anonymkode: 04d84...780

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436318-har-alle-barna-deres-venner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi

Ene sønnen min fikk ikke lett venner. Han har ADHD og ble nok for mye for mange. Hvilket Jeg kan forstå. Men så var det samarbeidsvillige foreldre, heldigvis, sånn at vi arrangerte aktiviteter sånn at de kunne være kun to sammen og at vi var tilstede uten å være forstyrrende. Det var spesielt to mødre og en far som var helt fantastiske og som jeg er evig takknemlige for. Det gjorde ikke ting så mye lettere på skolen, men han hadde ihvertfall noen på fritiden flere ganger fordi de foreldrene gadd å bry seg. Så kanskje du kan prøve å få kontakt med noen foreldre? Snakke med dem på foreldremøter og trening eller arrangementer? Kanskje ta opp ting i foreldregrupper hvis dere har det? Jeg tror at det alltid er én eller flere som vil se problemet og vil samarbeide. Mulig jeg pga erfaring er vel optimistisk...?

Ellers så fant vi ut at ekstremsport var noe sønnen min fant veldig givende. Det startet med BMX, mens andre ser at roligere aktiviteter er bedre pga manglende impulskontroll osv. Min var også med i speideren, men han fungerte best solo egentlig.

Så vil jeg oppmuntre deg ved å si at det kan forandre seg veldig etterhvert. Nå har min sønn et nettverk, og han tar en utdannelse som passer han. Det er fremdeles utfordringer, men det er mer fokus på ressurser som utholdenhet og å ha energi. 

Det er ikke godt å føle på at ungene blir mye alene. Det er vårt største ønske som foreldre at de skal ha det bra. Jeg skjønner godt at du føler det vondt. 

Har tre barn der eldste og yngste har og har hatt mange venner. Mellomste har ikke hatt så mange venner. Har nok følt seg en del utenfor og det sosiale har vært litt vanskelig. Nå har hun begynt på videregående, og hun har fått et nytt sosialt liv. Hun har fått flere venner, og har det bra sosialt nå. 

Anonymkode: 20177...560

Eldste og yngste har mange venner. Mellomste har språkvansker, noe som gjør samhandling med andre vanskelig. Han har alltid heldigvis hatt en venn å forholde seg til, og denne kameraten har heldigvis havnet i samme klasse på u-skolen. Heldigvis er han en gutt som elsker å være alene, så vi må ofte pushe han litt for å være sosial på fritiden.

Anonymkode: 75283...79b

Annonse

Det har svingt opp gjennom årene, mange i perioder, få i andre perioder. Lite henging med venner uten om skole i 12-14 årsalder, så etterhvert litt oppsving igjen. Med yngste har vi måtte jobbe for å få relasjoner som varer, da hun og flere av de hun har vært med har hoppet fra venn til venn. Med eldste har vi måttet jobbe med å trygge, han vil ikke ta plass, og har da ikke spurt noen om å være med ham, han har bare ventet på invitasjoner, og sånn virker det jo ikke.

Anonymkode: 19556...988

Alle har venner nå, men det har ikke alltid vært sånn. Ene barnet ble mobbet mye gjennom barneskolen og fikk drapstrusler på ungdomsskolen. Mellomste ble utestengt et halvt år på barneskolen. Minste har nok egentlig ikke venner, men i hans verden er han venn med alle

Anonymkode: bc7b2...a02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...