Gå til innhold

Skal vi slutte å forvente empati på internett?

Anbefalte innlegg

On 12/9/2022 at 4:50 PM, NotNaomi said:

At vi faktisk ikke er i stand til å skjønne at vi skriver om og kommuniserer med andre virkelige mennesker så lenge vi ikke ser dem? 

Hvis vi tenker over hvilke sanser vi normalt bruker i relasjon med andre, som er syn, hørsel, lukt og berøring/følelsesans, så bruker vi jo ingen av dem på nett. Alt vi forholder oss til er bokstaver, og så er det heller ikke mange som virkelig leser hva andre skriver heller. Det blir mye tolkning og misforståelser fordi vi opplever ikke tone, latter, ansiktsuttrykk eller kroppsspråk. Ingenting. Så hvis vi ikke putter inn emoijes som skal være vårt digitale kroppsspråk, så har vi jo ikke så mye å gå på. Vi har sikkert alle hørt : slutt å vær så frekk, slutt å vær så sur, slutt å vær så sinna osv! Mens vi egentlig kanskje både smiler, ler eller er helt laidback i øyeblikket. Det er mao veldig lett å misforstå hverandre. Alt dette kan jo være en god forklaring på hvorfor folk også kan  reagere helt annerledes enn hva vi normalt gjør. Vi er jo lite direkte og udiplomatiske i virkeligheten, som når vi ikke tør si fra om ting for å unngå konflikt og dårlig stemning. Det slipper vi jo på nettet. 

Og så er det ting som skjer som er tragisk for involverte, fks så dramatiske ting som drap. Da uttrykker jo de fleste av oss sympati og at vi er rystet, men ett minutt etter så kommenterer vi eller liker noe helt annet mens forrige kommentar er glemt. Hvis det opptar oss lenger, så begynner noen ganger saken å bli mer underholdning enn seriøs omtanke for involverte. Da spekuleres det i hvem som sto bak, og hva grunnen kunne være. På norske forum blir ofte sånt moderert ganske kraftig, men ikke på alle, og ikke på utenlandske. Fordi alle vil "etterforske" så dras ofrenes fortid og ting og tang frem, og det blir spekulert i hva de kan ha gjort selv eller hvem de har omgåtts med og alt mulig de har bedrevet og hvordan de var. Det er ikke mye tanke på at det stakkars menneske ble drept, eller på familie og venner da. Det samme gjelder også i høy grad når noen blir mistenkt for å stå bak. Helt uskyldige mennesker.

Så det handler jo både om hvordan vi kommuniserer med hverandre, og hvordan vi snakker om andre digitalt.

Jeg tror noen har både evne til å lese ordentlig, bruke litt tid før de skriver og har fantasi nok til å tenke på hvordan en person har det og at det er en faktisk person de snakker med og om. Og når vi kjenner oss igjen så er det lettere å ha empati. Men ellers?

Jeg mener ikke å dømme noen som ikke "oppfører" seg på nett. Jeg har selvfølgelig gått i fella selv også. Dette gjelder i et absolutt flertall over alt. 

Jeg lurer bare på om vi egentlig er istand til å vise og føle ekte empati digitalt? 

At såkalt nettvett er et umulig prosjekt? 

ok

Anonymkode: 5528a...49b

Fortsetter under...

NotNaomi skrev (På 10.12.2022 den 16.06):

Dette handlet ikke om deg og meg. Jeg skriver "vi" fordi jeg ikke skiller mellom andre og meg på temaet. Som jeg nevnte så går jeg absolutt i fella selv. Ved å erkjenne det så prøver jeg å jobbe med det. Å ikke svare for spontant pga følelser. Jeg gjorde det her om dagen, helt til et litt mer våkent menneske skrev at vi andre muligens ikke var helt rettferdige ( ja jeg var så sjelden som enig med flertallet her ) Da vurderte jeg på nytt og skrev at det muligens ikke var så enkelt som jeg først trodde. Så at noen setter seg ordentlig inn i situasjonen og får med seg alt er viktig, som den brukeren gjorde. Hvis vi andre tenker over hva den som er mer objektiv skriver.

Om du og jeg har noe felles aner jeg ikke. Det er mulig at vi har noe veldig tydelig til felles siden du vil understreke det. Eller vi faktisk er så ulike som det går an. Who cares? 🙂

Du og jeg er veldig ulike. Og en av de tingene vi er ulike på er hvordan vi møter andre mennesker på nett. Jeg husker også de trådene der folk som søker hjelp, fikk støttende svar og gode råd, og der dine svar stakk seg ut på en veldig negativ måte. At du ikke tilbyr noe empati selv er vel betegnende, og når du da ikke får den heller, så bekrefter det vel ditt allerede negative syn.

Men all endring starter med deg selv. 

Anonymkode: 49bad...7f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...