Gå til innhold

Skal vi slutte å forvente empati på internett?

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi

At vi faktisk ikke er i stand til å skjønne at vi skriver om og kommuniserer med andre virkelige mennesker så lenge vi ikke ser dem? 

Hvis vi tenker over hvilke sanser vi normalt bruker i relasjon med andre, som er syn, hørsel, lukt og berøring/følelsesans, så bruker vi jo ingen av dem på nett. Alt vi forholder oss til er bokstaver, og så er det heller ikke mange som virkelig leser hva andre skriver heller. Det blir mye tolkning og misforståelser fordi vi opplever ikke tone, latter, ansiktsuttrykk eller kroppsspråk. Ingenting. Så hvis vi ikke putter inn emoijes som skal være vårt digitale kroppsspråk, så har vi jo ikke så mye å gå på. Vi har sikkert alle hørt : slutt å vær så frekk, slutt å vær så sur, slutt å vær så sinna osv! Mens vi egentlig kanskje både smiler, ler eller er helt laidback i øyeblikket. Det er mao veldig lett å misforstå hverandre. Alt dette kan jo være en god forklaring på hvorfor folk også kan  reagere helt annerledes enn hva vi normalt gjør. Vi er jo lite direkte og udiplomatiske i virkeligheten, som når vi ikke tør si fra om ting for å unngå konflikt og dårlig stemning. Det slipper vi jo på nettet. 

Og så er det ting som skjer som er tragisk for involverte, fks så dramatiske ting som drap. Da uttrykker jo de fleste av oss sympati og at vi er rystet, men ett minutt etter så kommenterer vi eller liker noe helt annet mens forrige kommentar er glemt. Hvis det opptar oss lenger, så begynner noen ganger saken å bli mer underholdning enn seriøs omtanke for involverte. Da spekuleres det i hvem som sto bak, og hva grunnen kunne være. På norske forum blir ofte sånt moderert ganske kraftig, men ikke på alle, og ikke på utenlandske. Fordi alle vil "etterforske" så dras ofrenes fortid og ting og tang frem, og det blir spekulert i hva de kan ha gjort selv eller hvem de har omgåtts med og alt mulig de har bedrevet og hvordan de var. Det er ikke mye tanke på at det stakkars menneske ble drept, eller på familie og venner da. Det samme gjelder også i høy grad når noen blir mistenkt for å stå bak. Helt uskyldige mennesker.

Så det handler jo både om hvordan vi kommuniserer med hverandre, og hvordan vi snakker om andre digitalt.

Jeg tror noen har både evne til å lese ordentlig, bruke litt tid før de skriver og har fantasi nok til å tenke på hvordan en person har det og at det er en faktisk person de snakker med og om. Og når vi kjenner oss igjen så er det lettere å ha empati. Men ellers?

Jeg mener ikke å dømme noen som ikke "oppfører" seg på nett. Jeg har selvfølgelig gått i fella selv også. Dette gjelder i et absolutt flertall over alt. 

Jeg lurer bare på om vi egentlig er istand til å vise og føle ekte empati digitalt? 

At såkalt nettvett er et umulig prosjekt? 

Fortsetter under...

Hvordan skal man kunne debattere på Internett uten å bruke noen sanser? ;)
Personlig bruker jeg både syn og berøring :)

Men for å svare på spørsmålet ditt. Jeg synes de fleste oppfører seg på nett.

Det er selvsagt noen som er ute etter å provosere og trykke andre ned som ikke hadde gjort dette i virkeligheten. De mest ekstreme synes det er kjekt å trykke andre ned da det er dette som lettest skaper reaksjon. For noen er påvirkningskraften slike ord har og Gudefølelsen så viktig at de er villig til å drive andre i døden for den. 

Så har du de som alltid skal kverulere eller misforstå med vilje. De tror at det er et tegn på at det de skriver er bra når de får mange reaksjoner, men for vanlige debattanter er det stort sett bare irriterende.  

De aller fleste oppfører seg og bryr seg og skriver ikke andre ting på nettet enn det de kunne sagt i en vanlig samtale. 

Anonymkode: 3b2d4...02a

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan skal man kunne debattere på Internett uten å bruke noen sanser? ;)
Personlig bruker jeg både syn og berøring :)

Men for å svare på spørsmålet ditt. Jeg synes de fleste oppfører seg på nett.

Det er selvsagt noen som er ute etter å provosere og trykke andre ned som ikke hadde gjort dette i virkeligheten. De mest ekstreme synes det er kjekt å trykke andre ned da det er dette som lettest skaper reaksjon. For noen er påvirkningskraften slike ord har og Gudefølelsen så viktig at de er villig til å drive andre i døden for den. 

Så har du de som alltid skal kverulere eller misforstå med vilje. De tror at det er et tegn på at det de skriver er bra når de får mange reaksjoner, men for vanlige debattanter er det stort sett bare irriterende.  

De aller fleste oppfører seg og bryr seg og skriver ikke andre ting på nettet enn det de kunne sagt i en vanlig samtale. 

Nå leste du ikke det jeg skrev, for jeg skrev at vi bare SER bokstaver og ikke dem vi kommuniserer med. Berøring er jo greit nok, men det er jo en viss forskjell på taster og en person da.

Og, kanskje mange faktisk ikke misforstår *med vilje*? 

Det er empati jeg skrev om. Ikke kun oppførsel. Jeg lurer jo også på hvordan *de fleste* ville oppført seg uten moderering da.. 🙂 det er jo en grunn til at det er flere moderatorer på de større forumene bla. Det er også en grunn til at aviser stenger kommentarfelt. Da tenker jeg at det er rart om det kun er noen få som ikke oppfører seg. Og det handler også om sak. Noen ganger åpner jo ikke avisene for kommentarer i det hele tatt. 

Det er mye empati på internett. Noen troll har en jo, men de kan du jammen meg møte i kassa på butikken også. 

Begge ungdommene her i hus er gamere, de har gode venner de har møtt på nettet. Eldste har nå en vennegjeng ett godt stykke unna som han besøker innimellom. Under pandemien hvor yngste ble fryst ut på ny skole, utsatt for seksuell trakassering og strevde med både angst og det som verre var, var det to nettvenner fra Polen og Belgia som hjalp henne gjennom det. Mye empati her inne også, hvis du ser etter innimellom kranglingen. 

Anonymkode: e1a14...1c9

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er mye empati på internett. Noen troll har en jo, men de kan du jammen meg møte i kassa på butikken også. 

Begge ungdommene her i hus er gamere, de har gode venner de har møtt på nettet. Eldste har nå en vennegjeng ett godt stykke unna som han besøker innimellom. Under pandemien hvor yngste ble fryst ut på ny skole, utsatt for seksuell trakassering og strevde med både angst og det som verre var, var det to nettvenner fra Polen og Belgia som hjalp henne gjennom det. Mye empati her inne også, hvis du ser etter innimellom kranglingen. 

Hm. 

Jeg tror de som har felles interesser som gaming har en bedre forutsetning for å bli kjent 🙂 de snakker jo og samarbeider samt har en hobby sammen.

Jeg ser veldig lite empati. Jeg ser at mange svarer ordentlig og mange viser sympati sånn i øyeblikket. Jeg mener jo ikke at alle er ekle. Jeg lurer bare på om vi helt reelt klarer å kommunisere godt nok iom at vi ikke bruker de sansene vi vanligvis gjør når vi er sammen med andre. At det å faktisk ta på alvor at det er et reelt menneske vi kommuniserer med. Jeg har ingen følelse av at du er en person fks. Jeg har aldri sett for meg hvordan noen ser ut eller stemningsleie. Det er bare noe jeg kan fornemme. 

Annonse

NotNaomi skrev (16 minutter siden):

Hm. 

Jeg tror de som har felles interesser som gaming har en bedre forutsetning for å bli kjent 🙂 de snakker jo og samarbeider samt har en hobby sammen.

Jeg ser veldig lite empati. Jeg ser at mange svarer ordentlig og mange viser sympati sånn i øyeblikket. Jeg mener jo ikke at alle er ekle. Jeg lurer bare på om vi helt reelt klarer å kommunisere godt nok iom at vi ikke bruker de sansene vi vanligvis gjør når vi er sammen med andre. At det å faktisk ta på alvor at det er et reelt menneske vi kommuniserer med. Jeg har ingen følelse av at du er en person fks. Jeg har aldri sett for meg hvordan noen ser ut eller stemningsleie. Det er bare noe jeg kan fornemme. 

Jeg tror ganske sikkert at gjennomsnittsmennesket har en større utviklet empati enn deg. Selvsagt ‘føler’ vi at vi kommuniserer med virkelige mennesker? Men det at du hevder dette gjør jo bare forståelsen av din oppførsel enda større. Du mangler i bunn og grunn grunnleggende sosial kompetanse. Det vises igjen og igjen.

Anonymkode: a68f7...389

NotNaomi skrev (1 time siden):

Hvis vi tenker over hvilke sanser vi normalt bruker i relasjon med andre, som er syn, hørsel, lukt og berøring/følelsesans, så bruker vi jo ingen av dem på nett.

NotNaomi skrev (42 minutter siden):

Nå leste du ikke det jeg skrev, for jeg skrev at vi bare SER bokstaver og ikke dem vi kommuniserer med. Berøring er jo greit nok, men det er jo en viss forskjell på taster og en person da.

Og, kanskje mange faktisk ikke misforstår *med vilje*? 

Det er empati jeg skrev om. Ikke kun oppførsel. Jeg lurer jo også på hvordan *de fleste* ville oppført seg uten moderering da.. 🙂 det er jo en grunn til at det er flere moderatorer på de større forumene bla. Det er også en grunn til at aviser stenger kommentarfelt. Da tenker jeg at det er rart om det kun er noen få som ikke oppfører seg. Og det handler også om sak. Noen ganger åpner jo ikke avisene for kommentarer i det hele tatt. 

Det var en spøk og et skråblikk på en setning du skrev :) Jeg leste det du skrev og forstod det du skrev. Du skrev dette: "Hvis vi tenker over hvilke sanser vi normalt bruker i relasjon med andre, som er syn, hørsel, lukt og berøring/følelsesans, så bruker vi jo ingen av dem på nett." Selv om jeg forstod at du mente toneleie, kroppsspråk, ubevisste signaler osv var det ikke det du skrev. Når man slår av en slik spøk misforstår man ikke, men slår av en fleip. Spøken var også merket med ;) 

Svaret du ga meg synes jeg er litt merkelig. Jeg føler det litt som du ikke helt forstår det jeg skriver/mener. På nett, som i virkeligheten, er det mye som er underforstått.  I dette ligger det at man antar at den man kommunisere med stort sett har samme virkelighetsoppfatning og grunnoppfatning av samfunnet. Da er det en del ting man slipper å si/skrive. Dette forenkler kommunikasjon i de aller fleste tilfeller. I andre tilfeller, om den man kommuniserer med har aspergers og man ikke vet det, kan det vanskeliggjøre kommunikasjon. Da er det ting man burde vært tydeligere på. 

Som f.eks. i stedet for å skrive "De aller fleste oppfører seg og bryr seg og skriver ikke andre ting på nettet enn det de kunne sagt i en vanlig samtale. " så ville jeg kanskje lagt ved en setning om empati som vil være underforstått for mange. F.eks. "Dette gjør de fordi de føler empati og sympati med den de kommunisere med. De fleste ønsker å gjøre dagen bedre for folk de svarer på nettet og lar være å skrive ting som sårer". 

Vet man ikke at den man skriver med har aspergers eller kommer fra en kultur som er veldig forskjellig, er det noen som blir irritert over å måtte være overtydelig og bli misforstått på ting man ikke har bltt misforstått på tidligere. Jo mer man vet om at man har en annerledes virkelighetsoppfatning i bunn, jo enklere er det å justere kommunikasjonen.   

Når jeg (og de fleste andre) oppfører oss i relasjon med andre så er det ikke av redsel for å få kjeft eller redsel fra å bli moderert. Vi svarer andre fint fordi vi har empati og sympati med dem. De som svarer ok hadde jo ikke plutselig blitt noen monstre om man ikke lenger har moderering. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Dette handler om deg og dine greier. Det er ingen tvil om at det er både empati og sympati både her og andre steder på nett. 

Anonymkode: d7f77...c06

Nei, det handler ikke bare om meg. Absolutt ikke.

Det er et tema som ofte blir tatt opp, og det er veldig mange som etterlyser empati. Da Morten Hegseth ble trakkasert etter dansefinalen, så ville han sjekke opp noen av dem som skrev, nettopp for å se de personene. Og han sa at det var flere typiske eldre damer med hage og strikketøy. Da han ringte og konfronterte henne og spurte om hun ikke skjønte at han kunne bli lei seg, så var hun jo ikke akkurat ei heks heller. Så nei, hun skjønte nok ikke at han kunne bli lei seg. 

Han er da ikke alene om å oppleve dette. Hvordan vi kommuniserer på nett har vært et tema i mange år det. 

Endret av NotNaomi
NotNaomi skrev (35 minutter siden):

Hm. 

Men da er vel svaret at selv om du ser lite empati, betyr det ikke at den ikke er der. Det er bare du som ikke ser den. Det er vanlige mennesker bak tastaturene, på godt og vondt. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det var en spøk og et skråblikk på en setning du skrev :) Jeg leste det du skrev og forstod det du skrev. Du skrev dette: "Hvis vi tenker over hvilke sanser vi normalt bruker i relasjon med andre, som er syn, hørsel, lukt og berøring/følelsesans, så bruker vi jo ingen av dem på nett." Selv om jeg forstod at du mente toneleie, kroppsspråk, ubevisste signaler osv var det ikke det du skrev. Når man slår av en slik spøk misforstår man ikke, men slår av en fleip. Spøken var også merket med ;) 

Svaret du ga meg synes jeg er litt merkelig. Jeg føler det litt som du ikke helt forstår det jeg skriver/mener. På nett, som i virkeligheten, er det mye som er underforstått.  I dette ligger det at man antar at den man kommunisere med stort sett har samme virkelighetsoppfatning og grunnoppfatning av samfunnet. Da er det en del ting man slipper å si/skrive. Dette forenkler kommunikasjon i de aller fleste tilfeller. I andre tilfeller, om den man kommuniserer med har aspergers og man ikke vet det, kan det vanskeliggjøre kommunikasjon. Da er det ting man burde vært tydeligere på. 

Som f.eks. i stedet for å skrive "De aller fleste oppfører seg og bryr seg og skriver ikke andre ting på nettet enn det de kunne sagt i en vanlig samtale. " så ville jeg kanskje lagt ved en setning om empati som vil være underforstått for mange. F.eks. "Dette gjør de fordi de føler empati og sympati med den de kommunisere med. De fleste ønsker å gjøre dagen bedre for folk de svarer på nettet og lar være å skrive ting som sårer". 

Vet man ikke at den man skriver med har aspergers eller kommer fra en kultur som er veldig forskjellig, er det noen som blir irritert over å måtte være overtydelig og bli misforstått på ting man ikke har bltt misforstått på tidligere. Jo mer man vet om at man har en annerledes virkelighetsoppfatning i bunn, jo enklere er det å justere kommunikasjonen.   

Når jeg (og de fleste andre) oppfører oss i relasjon med andre så er det ikke av redsel for å få kjeft eller redsel fra å bli moderert. Vi svarer andre fint fordi vi har empati og sympati med dem. De som svarer ok hadde jo ikke plutselig blitt noen monstre om man ikke lenger har moderering. 

Du er jo inne på akkurat det jeg syns kan bli et problem. Angående det å tolke, for du antar og nevner "underforstått" og om både virkelighetsoppfatning og grunnoppfatning av samfunnet. Det er jo akkurat den tolkningen og antagelsene som gjør kommunikasjonen vanskelig. Vi to har allerede problemer etter få innlegg nå. 

Jeg har ikke skrevet at noen blir monstre. Jeg snakker fremdeles om empati. Men nå er det faktisk mange "gode" mennesker som også blir fort provoserte. Kanskje de til og med blir det oftere enn andre? Hvis en svarer litt usympatisk, så er det jo nettopp de "gode" menneskene som reagerer med ikke fullt så "gode" motsvar. Bare se i tråden om mannen som fikk lønn 🙂 én skriver en litt nedlatende kommentar, og maange av de andre smeller til med motsvar. Også noen nedlatende selv. Og sånn går det. Konflikter og dritt kan komme fort, og ikke bare fra en kant. Derav moderering tenker jeg. Det er faktisk ikke så mange som er bedre enn andre. Som jeg sa, det kan fint handle om én sak. Også én kommentar som starter alt. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men da er vel svaret at selv om du ser lite empati, betyr det ikke at den ikke er der. Det er bare du som ikke ser den. Det er vanlige mennesker bak tastaturene, på godt og vondt. 

Ja det er fullt mulig at empatien er der. Akkurat det vet jeg selvfølgelig ikke. Jeg syns bare at folk generelt på nett ikke uttrykker den godt nok, som i at de faktisk prøver å sette seg inn i avsender sin situasjon. Det er lettere å dømme. Et typisk eksempel er en som er i et turbulent forhold. Da kommer såå ofte kommentaren om at de må være dumme eller kan takke seg selv. Jeg er vel ikke den eneste som ser det vel? 

Annonse

NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Ja det er fullt mulig at empatien er der. Akkurat det vet jeg selvfølgelig ikke. Jeg syns bare at folk generelt på nett ikke uttrykker den godt nok, som i at de faktisk prøver å sette seg inn i avsender sin situasjon. Det er lettere å dømme. Et typisk eksempel er en som er i et turbulent forhold. Da kommer såå ofte kommentaren om at de må være dumme eller kan takke seg selv. Jeg er vel ikke den eneste som ser det vel? 

Jeg vet i og med jeg har sett det. Du ser ikke skogen for bare trær, enkelt og greit. Fort gjort det altså. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet i og med jeg har sett det. Du ser ikke skogen for bare trær, enkelt og greit. Fort gjort det altså. 

Dette er jo også et eksempel på dårlig kommunikasjon. Du hopper fra sak til person og prøver deg på gaslighting ( få folk til å tvile på sin oppfatning av ting, og skylde på at det er noe feil på motdebattant ) Det er ikke en spesielt god måte å kommunisere på...

NotNaomi skrev (15 minutter siden):

Dette er jo også et eksempel på dårlig kommunikasjon. Du hopper fra sak til person og prøver deg på gaslighting ( få folk til å tvile på sin oppfatning av ting, og skylde på at det er noe feil på motdebattant ) Det er ikke en spesielt god måte å kommunisere på...

Ok, da tolker du det slik. Litt usikker på hvilket svar du ønsker her. Jeg ser det, du gjør ikke. Gaslighting har ikke noe med det her å gjøre 😅 i all verden. 

NotNaomi skrev (39 minutter siden):

Du er jo inne på akkurat det jeg syns kan bli et problem. Angående det å tolke, for du antar og nevner "underforstått" og om både virkelighetsoppfatning og grunnoppfatning av samfunnet. Det er jo akkurat den tolkningen og antagelsene som gjør kommunikasjonen vanskelig. Vi to har allerede problemer etter få innlegg nå. 

Det 02a skrev stemmer.

I et samfunn hvor de fleste har en felles forståelse for samfunnet som helhet, av kultur, språk, omgangsform osv., så trenger de fleste ikke tolke noe som helst av det hun nevner. Det er en felles forståelse som ligger i bunn som ikke trenger forklares nærmere, fordi det bare er. Så kan det være uenigheter som går på meninger, verdier, politiske retninger, misforståelser, forskjeller i erfaring og kunnskap. Men likevel er grunntonen der og trenger ikke forklares. Så folk flest trenger ikke tolke, slik du forteller at du sliter med.

Jeg har f.eks. ingen problemer med hvordan 02a kommuniserer, for det hun skriver er saklig, det er forklarer godt hvordan ting fungerer og svarer på det du spurte om, og hun har kommet med et godt utfyllende svar i tillegg etter at du misforstod det første hun skrev (som jeg antar også var lett forståelig for de aller fleste). Det er ikke noe rart i det, det samme ser man når folk flytter til nye land. Man kan lære seg språket utrolig godt, og likevel kan man gå glipp av ganske mye nyanser i språket, nyanser i kultur, man mangler den kulturelle referansen de innfødte har rundt alt som har vært med på å forme det samfunnet og de menneskene de er og hvordan de omgås.

Det hadde vært interessant å vite hva du selv mener om det du spør om:

Tror du at du og andre er istand til å vise og føle ekte empati digitalt? 

Tror du at såkalt nettvett er et umulig prosjekt? 

Jeg vet at jeg ikke oppfører meg annerledes på nett enn jeg gjør i virkeligheten. Jeg vet også at jeg hver dag ser og deler empati på nett, hvis jeg er på nettet. Jeg ser også at de aller fleste viser ganske bra nettvett. Men så er det enkeltpersoner som stikker seg ut og viser det motsatte og som stadig fortsetter å bekrefte det.

Anonymkode: aedfe...13e

Jeg synes det er mye empati her. Jeg selv skrev et innlegg om noe som jeg opplevde vanskelig i sommer og fikk mange fine svar. 

Ironisk nok var dine svar skikkelig dritt, men tror neppe du er i stand til å se dem. 

Jeg vil anbefale deg boken Ensomhetens filosofi av Lars Svendsen. Noen mennesker er kronisk ensomme uansett hvor mange mennesker de omgås. Og de kjennetegnes av mindre tiltro til andre. De ser feks ikke empati, men ser fiendtlighet der andre ikke ser det. 

Anonymkode: 6bf53...b5b

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det 02a skrev stemmer.

I et samfunn hvor de fleste har en felles forståelse for samfunnet som helhet, av kultur, språk, omgangsform osv., så trenger de fleste ikke tolke noe som helst av det hun nevner. Det er en felles forståelse som ligger i bunn som ikke trenger forklares nærmere, fordi det bare er. Så kan det være uenigheter som går på meninger, verdier, politiske retninger, misforståelser, forskjeller i erfaring og kunnskap. Men likevel er grunntonen der og trenger ikke forklares. Så folk flest trenger ikke tolke, slik du forteller at du sliter med.

Jeg har f.eks. ingen problemer med hvordan 02a kommuniserer, for det hun skriver er saklig, det er forklarer godt hvordan ting fungerer og svarer på det du spurte om, og hun har kommet med et godt utfyllende svar i tillegg etter at du misforstod det første hun skrev (som jeg antar også var lett forståelig for de aller fleste). Det er ikke noe rart i det, det samme ser man når folk flytter til nye land. Man kan lære seg språket utrolig godt, og likevel kan man gå glipp av ganske mye nyanser i språket, nyanser i kultur, man mangler den kulturelle referansen de innfødte har rundt alt som har vært med på å forme det samfunnet og de menneskene de er og hvordan de omgås.

Det hadde vært interessant å vite hva du selv mener om det du spør om:

Tror du at du og andre er istand til å vise og føle ekte empati digitalt? 

Tror du at såkalt nettvett er et umulig prosjekt? 

Jeg vet at jeg ikke oppfører meg annerledes på nett enn jeg gjør i virkeligheten. Jeg vet også at jeg hver dag ser og deler empati på nett, hvis jeg er på nettet. Jeg ser også at de aller fleste viser ganske bra nettvett. Men så er det enkeltpersoner som stikker seg ut og viser det motsatte og som stadig fortsetter å bekrefte det.

Anonymkode: aedfe...13e

Beklager men jeg er helt uenig i det første avsnittet ditt. Jeg forklarte hvorfor til henne du henviser til. 

Jeg føler ikke umiddelbart empati nei. Jeg føler lett sympati, men har mye empati normalt. Har lite problemer med å forstå  andres situasjon da.  Jeg føler det lett når jeg kjenner meg igjen på nett, og når noen blir angrepet på en stygg måte hvis de er ærlige om at de fks er sårbare. Som jeg skrev i HI, så mener jeg fremdeles at vi alle føler det lettere når vi kjenner oss igjen.

Jeg er usikker på om vi lærer det. Det kan jo være at vi gjør det 50 år fram i tid, hvis vi blir mer og mer "digitale i sinn", og er enda mindre sammen med  mennesker fysisk. 

Endret av NotNaomi

Selvsagt kan man ikke forvente empati fra fremmede. Folk generelt har mye mindre empati nå enn de noen gang har hatt. Til ig med for 200, 300, 500 og 1000 år siden ga de rike til de fattige til jul og også ellers. De ga dem husrom mot arbeid, og de ga mat til fattighus.

I 2022 er vi så varme og åpne. Men bare i kjeften. Rare onkel Nils kastes på død fordi vi ikke orker.mødre og fedre dumpes av egne barn fordi de sa noe feil eller ga søsteren noe finere enn de selv fikk. Vi kutter ut venner som et litt annerledes og vi driter generelt i andre enn kjernefamilien. Men vi er ekstremt flinke til å fortelle at vi hjelper noen. Det er viktig å fortelle at man ikke er rasist, og at man gjerne skulle hatt venner fra andre kulturer mens man sitter i sin blendahvite omgangskrets. For de kan jo ikke bare skaffe seg utenlandske venner.   Og de som skryter av at de HAR utenlandske venner forteller om deres muslimske tro og at de respekterer det og deres flotte kultur og mat. Viktig å skryte. 
Mener også å huske en her inne som var nabo med et horehus og hadde masse empati for horene, men gjorde aldri en dritt for å hjelpe dem.

Med alt dette: hvordan skal vi klare å møte andre mennesker med empati? Vi har det generelt ikke i dette landet.

Anonymkode: c9ee2...b66

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Selvsagt kan man ikke forvente empati fra fremmede. Folk generelt har mye mindre empati nå enn de noen gang har hatt. Til ig med for 200, 300, 500 og 1000 år siden ga de rike til de fattige til jul og også ellers. De ga dem husrom mot arbeid, og de ga mat til fattighus.

I 2022 er vi så varme og åpne. Men bare i kjeften. Rare onkel Nils kastes på død fordi vi ikke orker.mødre og fedre dumpes av egne barn fordi de sa noe feil eller ga søsteren noe finere enn de selv fikk. Vi kutter ut venner som et litt annerledes og vi driter generelt i andre enn kjernefamilien. Men vi er ekstremt flinke til å fortelle at vi hjelper noen. Det er viktig å fortelle at man ikke er rasist, og at man gjerne skulle hatt venner fra andre kulturer mens man sitter i sin blendahvite omgangskrets. For de kan jo ikke bare skaffe seg utenlandske venner.   Og de som skryter av at de HAR utenlandske venner forteller om deres muslimske tro og at de respekterer det og deres flotte kultur og mat. Viktig å skryte. 
Mener også å huske en her inne som var nabo med et horehus og hadde masse empati for horene, men gjorde aldri en dritt for å hjelpe dem.

Med alt dette: hvordan skal vi klare å møte andre mennesker med empati? Vi har det generelt ikke i dette landet.

Jeg ser poenget ditt. Mye skryt kan det bli, men gjør folk det utenfor nettet da? Er ikke akkurat det mer typisk på nettopp nettet?

Jeg opplever ellers at folk stort sett er bra mennesker sånn face to face. For meg kan det fortone seg som to helt ulike verdener, både hva de skryter av og forteller, og hvordan de kommuniserer med andre.

Så er spørsmålet om de bra menneskene jeg møter er de som er annerledes på nettet da, og at de er det nettopp fordi de ikke helt begriper at det er ekte mennesker de kommuniserer med? 

NotNaomi skrev (42 minutter siden):

Jeg ser poenget ditt. Mye skryt kan det bli, men gjør folk det utenfor nettet da? Er ikke akkurat det mer typisk på nettopp nettet?

Jeg opplever ellers at folk stort sett er bra mennesker sånn face to face. For meg kan det fortone seg som to helt ulike verdener, både hva de skryter av og forteller, og hvordan de kommuniserer med andre.

Så er spørsmålet om de bra menneskene jeg møter er de som er annerledes på nettet da, og at de er det nettopp fordi de ikke helt begriper at det er ekte mennesker de kommuniserer med? 

Mest sannsynlig spiller de en rolle når de er sammen med deg. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Du mista meg allerede i tittelen, der du brukte ordet «vi». 
Du og jeg har såpass lite til felles at jeg neppe kan omtales i samme setning som deg med fellespronomen. 

Anonymkode: 49bad...7f9

Dette handlet ikke om deg og meg. Jeg skriver "vi" fordi jeg ikke skiller mellom andre og meg på temaet. Som jeg nevnte så går jeg absolutt i fella selv. Ved å erkjenne det så prøver jeg å jobbe med det. Å ikke svare for spontant pga følelser. Jeg gjorde det her om dagen, helt til et litt mer våkent menneske skrev at vi andre muligens ikke var helt rettferdige ( ja jeg var så sjelden som enig med flertallet her ) Da vurderte jeg på nytt og skrev at det muligens ikke var så enkelt som jeg først trodde. Så at noen setter seg ordentlig inn i situasjonen og får med seg alt er viktig, som den brukeren gjorde. Hvis vi andre tenker over hva den som er mer objektiv skriver.

Om du og jeg har noe felles aner jeg ikke. Det er mulig at vi har noe veldig tydelig til felles siden du vil understreke det. Eller vi faktisk er så ulike som det går an. Who cares? 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...