Gå til innhold

Er dette urimelig?

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 17 år, med min eks. Vi er venner og bor rett ved hverandre. Sønnen min har alltid bodd her, og en dag i uka og annenhver helg hos far. Men, selv om det er «far» sin helg, så er det alltid jeg eller min mann som har kjørt og ordnet likevel, og halvparten av helgene han skal være hos far er han her likevel. Bare koselig, men for å vise ansvarsfordelingen.

Min nye mann og jeg har en sønn til sammen på 7 år. Denne helgen her er han med en kompis på hytta, og kommer hjem søndag. Det blir hans andre gang å sover borte.

Så, for to mnd siden sa jeg til min eldste sin far at denne helgen her er det han som skal stå for all kjøring av sønnen sin. Han skal på avslutning med laget og de skal spille treningskamp en time unna! Men denne helgen her trenger jeg fri! En helg i året uten noen forpliktelser, det må være lov!?

Nå setter min eks seg på bakbeina fordi han sikkert har hørt om noe morsomt som skjer, og mener på at man ikke kan ta seg slike friheter om frihelg når man er mor. (Som han har typ hver helg, og hver dag).

Sønnen er frustrert, for han trodde far skulle kjøre på kamp! Og d er ingen andre å sitte på.

Hva gjør jeg? Hvor jævelig!!! (Sorry ordbruken) vanskelig kan d være å få seg TO!!!! dager med fri fra plikter i året!!! Er d så mye forlangt? Det siste jeg vil er å stå på en kamp og fryse i morra, på en tur som vil ta 5 timer til sammen, på den dagen jeg hadde sett for meg å sove lenger enn halv sju…

Anonymkode: 4b170...3af

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436296-er-dette-urimelig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vet selv svaret på dette, og jeg tror du bare må gjøre deg hard. Du har planer, du kan ikke kjøre. At planene er alenetid spiller ingen rolle, kan ikke far kjøre får dessverre ikke gutten komme på kamp. Fars ansvar og fars skyld. 

Anonymkode: 70a78...88b

mamma til adhd gutt<3 skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde blitt veldig irritert , men gutten hadde blitt kjørt på kamp hvis far ikke kunne/gadd. Hadde bedt gutten spørre noen på laget om skyss først. Gutten hadde uansett stilt på kamp. 

Det er ingen som har plass.. Dette er laget over i tillegg så han kjenner de ikke så godt! Klikker for meg snart.

Annonse

Gjest NotNaomi

Han sa høyt at du ikke kunne ta deg slike friheter som mor? 

Jesus 😂 

Men altså. Dette er jo en konsekvens av at du og mannen din har gjort den feilen å kjøre uansett, og la han være hjemme hos dere når han skulle vært hos faren. Akkurat dét må du bli sint på deg selv for.

Og jeg hadde kjørt sønnen på kamp om jeg var i dine sko.

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor skal de som er skilt ha barnefri helger? Har aldri det vi. 

Anonymkode: c30a4...223

Vel… akkurat det er jo på ingen måte rart. Når barn har 2 hjem så har jo barnet den ene foresatte tilgjengelig og ikke nødvendigvis den andre. Poenget i denne saken er at hvis barnet skal settes først så må mor kjøre barnet i fars helg. Selvsagt så unner alle mor en frihelg, men hennes frihelg bør ikke gå utover barnet i form at han ikke kan stille på kamp.

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Hvorfor skal de som er skilt ha barnefri helger? Har aldri det vi. 

Anonymkode: c30a4...223

Har en barnefri helg i året, ellers har vi åpent hus for både barn og ungdom, 363 dager i året! Ingen besteforeldre eller familie som stiller opp i noen grad, så dette handler om en helg i året, dvs en lørdag og en halv søndag hvor jeg skal på julebord, og handle gaver på dagen! Synes ikke det er så mye forlangt. 
Til opplysning sitter vi i verv for ungene, vi er trenere og veldig tilstede.

Men, ja.. det er ikke eldste sin skyld at jeg var ung og ikke akkurat valgte fra øverste hylle.. På en annen side, ville jeg jo aldri hatt den flotte gutten min uten at neket var involvert! Så det blir kamp i morra, og julebord på kvelden.. Men måtte dampe ut litt! 

Denne er lei. Personlig ville jeg nok kjørt, av den enkle grunn at jeg ikke hadde klart å kose meg hvis jeg visste at dette gikk ut over gutten, men jeg skjønner frustrasjonen din veldig godt. Eksen din virker som en bortskjemt mannebaby. Ideelt sett burde man kanskje plassere ansvaret der det hører hjemme. Er du sikker på at han ikke kommer til å kjøre, eller prøver han bare å guilt trippe deg så han selv kan slippe de fem timene?

Anonymkode: 1c340...0f8

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Med hva? Prøvd å oppdra mannebarn? Ja, si det.. 

Det er ikke hennes oppgave å oppdra eksen altså. Når gutten er hos faren så er det far sitt ansvar å kjøre, men mor har bare tatt på seg det ansvaret. Hun har rett og slett lagd ris til egen bak. 

Hi, jeg synes helt dønn seriøst at du bør kreve far for mer bidrag. Han har ikke så mye samvær som dere har hatt på papiret. Så jeg ville søkt om endring av bidrag, siden du i prinsipp har like mye ansvar når gutten på papiret er "hos far". At han sover der, men du må ta ansvar for alt annet, det tilsvarer ikke fullt ansvar de dagene.

Jeg ville nok også kjørt - men har stor forståelse for frustrasjonen din, den er fullt berettiget! Samtidig, det er du som vinner i lengden på å være en så god mor, å være så tilstede for gutten din.

Koble ut når du er på julebord i morgen og kos deg :)

Anonymkode: 70e7f...20f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...