Gå til innhold

Cocker spaniel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har og som vil dele råd og tips? Er det noe vi må være spesielt obs på ved kjøp av valp?

Anonymkode: 4e2bc...61a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at det er mye mer pelsstell enn man skulle tro! 

Anonymkode: 752d4...fbf

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Husk at det er mye mer pelsstell enn man skulle tro! 

Jeg vet at det er mye pelsstell, men det reduseres vel noe når man holder den kortklippet? 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vet at det er mye pelsstell, men det reduseres vel noe når man holder den kortklippet? 

hi

Ja, men syns jeg bada og klipte og nappa hele tia! Pelsen vokste fort. Ørene måtte bades omtrent daglig for de hang ned i matskåla og ble helt skrekkelig skitne. Cockeren lukter veldig fort mye hund, stinker om man ikke bader omtrent ukentlig. Dette er eneste grunnen til at vi ikke kjøpte cocker igjen for 5 år siden da vi skulle ha ny hund. For ellers er cocketen helt suveren!

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja, men syns jeg bada og klipte og nappa hele tia! Pelsen vokste fort. Ørene måtte bades omtrent daglig for de hang ned i matskåla og ble helt skrekkelig skitne. Cockeren lukter veldig fort mye hund, stinker om man ikke bader omtrent ukentlig. Dette er eneste grunnen til at vi ikke kjøpte cocker igjen for 5 år siden da vi skulle ha ny hund. For ellers er cocketen helt suveren!

Det var et godt innspill. Jeg har ikke tenkt på ørene🙈dvs jeg vet at de er sårbare for problemer med dem, men ikke at de havnet i matskålen😅

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det var et godt innspill. Jeg har ikke tenkt på ørene🙈dvs jeg vet at de er sårbare for problemer med dem, men ikke at de havnet i matskålen😅

hi

Du får ta hårstrikk i dem før du mater 😂😂😂

Vår hund får omtrent bare tørrfôr i skålen sin, så det går fint selv om ørene er lange. 

Anonymkode: d5fe9...7b8

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du får ta hårstrikk i dem før du mater 😂😂😂

Vår hund får omtrent bare tørrfôr i skålen sin, så det går fint selv om ørene er lange. 

Er det din erfaring også at de har lett for å lukte?

Skrevet

Jeg et vant til springer og ikke cocker, men ørene er de samme og det var sjelden noe problem at hun fikk mat på ørene. Du må bare ha en matskål som ikke er for vid. De få gangene hun fikk noe i ørene var det bare å vaske akkurat det, vi trengte ikke å bade hele hunden. 

Anonymkode: b9dc5...60b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er det din erfaring også at de har lett for å lukte?

Altså, det er en hund og de lukter jo hund. Spørsmålet er vel mer hvor sensitiv dere er.

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Altså, det er en hund og de lukter jo hund. Spørsmålet er vel mer hvor sensitiv dere er.

Vi tåler jo absolutt at det lukter hun, jeg refererte bare til hun som sa at de har lett for å stinke, noe som er helt annet enn å lukte naturlig hund. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi tåler jo absolutt at det lukter hun, jeg refererte bare til hun som sa at de har lett for å stinke, noe som er helt annet enn å lukte naturlig hund. 

hi

Cocker spaniel lukter mer, ja. Litt samme som golden som også kan lukte mye.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Cocker spaniel lukter mer, ja. Litt samme som golden som også kan lukte mye.

"Lukt er forskjellig fra hund til hund og fra rase til rase. Raser som Mops, Cocker Spaniel og Retriever har ofte en litt sterk lukt. Retrievere og andre vannhunder har en oljete pels, noe du gjerne merker når du klapper dem. Oljen i pelsen beskytter mot vann og kulde".

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

hi

Vi klipper ned vår to ganger i året. Da er han sååååå fornøyd. Cockerfolket synes slikt er KRISE da. Det er faktisk ikke så ille pelsstell. Eneste er på brystet, vi bruker kun sele og der kan det fort bli tover. Han får raskere tover med seler som går mellom beina. 
Ører kan være et problem. Vi renser og drypper ørene på vår jevnlig. Aldri hatt ørebetennelse men jeg er nøye med de, det kan fort bli lukt fra ørene om de ikke stelles. Broren til vår har hatt mange ørebetennelser. 
Jeg synes uansett ikke det er så mye jobb med det. Vi pusser tenner hver dag og steller ører ca en gang i uka. 
De er fine og sosiale hunder. Jeg har hatt tre stykker nå. Aldri vært mye sykdom eller greier med mine. Eneste er som sagt ører. Den jeg har nå er den første jeg må stelle ørene på jevnlig. 
Ellers trenger de trikot eller gamasjer på vinteren. Pelsen på beina går ikke sammen med snø. Det er faktisk såpas ille at jeg har måttet bære en hund hjem pga snøklumper i peis. Jeg ante ikke at det var slik. Ikke sikkert dere skal ferdes så mye i nysnø da. Turer på måkte veier går jo fint. 
Jeg elsker cocker. Liten hund med masse motor og energi. Kosete og lekne.  Elsker både sofakos og lange turer. 

Anonymkode: abcab...173

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

hi

Øregangen kan stinke ørevoks/svette. Derfor jeg renser og drypper min. Han lukter ikke noe verre enn andre hunder når jeg gjør det. 

Anonymkode: abcab...173

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...