Gå til innhold

Tenk om våre foreldre hadde sittet så mye på skjerm!

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er en tendens til at vi glorifiserer fortiden. Mine foreldre leste avisen, hørte på musikk med head set og lukkede øyne, "hvilte middag" (dvs hadde sex) midt på dagen.. vi barna måtte vente på tur og være med på mye kjedelige familiebesøk. Vi hadde nøkkel rundt halsen og måtte klare oss uten SFO. Jeg tok bussen til det meste av fritidsaktiviteter.

Barn i dag har generelt foreldre som er veldig omsorgsfulle og deltakende, kanskje for mye nesten? 

Anonymkode: b0ea4...e27

Fortsetter under...

Mine foreldre var riktignok ikke på skjerm, men de var faktisk opptatt med sitt mye av tiden likevel. De leste aviser, så dagsrevyen, hadde lange tlf samtaler, strikket, løste kryssord, bygde modellfly og da var det "hysj barn, gå og lek". 

Anonymkode: bfe1f...442

Jeg skjønner at vi som snakket om det med hvordan barndommen var har vært heldige. Til den som spurte om hva faren min gjorde, så jobbet han og holdt også på med mye utenom. Vi så ikke at voksne satt så mye ned med mindre de hadde besøk eller at det var kveld. 

Anonymkode: 499cd...1a1

On 12/8/2022 at 9:52 PM, Anonym bruker said:

Vi satt og snakket her om hvor lite foreldrene våre satt ned. Moren min jobbet tre kvelder i uken utenfor hjemmet, og ellers var hun hjemmeværende. Jeg kan aldri huske at hun kun satt i sofaen eller på en stol på dagtid. Hun holdt alltid på med noe, og hun var alltid der for oss når vi ville noe. Ikke sånn at hun lekte så mye med oss, men hun snakket med oss når vi var rundt henne, om det var på kjøkkenet mens hun lagde mat eller om hun var ute og hang opp tøy. Om kveldene så vi barne-tv før hun alltid snakket litt med oss på sengekanten da vi la oss. Vi kunne rope hvis vi våknet og da kom alltid hun eller faren min til oss. Alt var ikke perfekt og helt tipp topp, men foreldrene var alltid der, og de skulle ikke alltid filme oss eller ta bilder heller, sånn at de alltid var bak et kamera og vi ble objekter. 

Den samtalen om dette fikk meg til å syns veldig synd på mange barn i dag. Med foreldre som er på skjerm mange timer om dagen, selv om de er kun hjemme fra ettermiddagen. Jeg er så takknemlig for at jeg slapp å ha så fraværende foreldre selv om familien er i samme rom. Det er veldig trist når vi vil tenke over det? 

Anonymkode: 499cd...1a1

dagens barn er forskjellig fra barna på 70-90 tallet, da var det ikke så mye skjerm. Tenker at det er bra..

Anonymkode: b75e4...18c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...