Gå til innhold

Forelder krever at alle merker mat med «halal, minus svin eller vegetar»?🤔

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ella-2 skrev (5 minutter siden):

Men når du bruker Jehovas Vitner, Smiths venner og kristne generelt som eksempel, så er det ikke så rart at du blir spurt om hva man må ta hensyn i matveien til disse. Er jo egentlig ikke noe poeng å dra frem disse, når det ikke finnes noe blant disse å ta hensyn til i matveien….

For eksempel, alt som har med bursdag og jul å gjøre. Hvis man inviterer til selskap kun til disse to høytidene, vil barn av Jehovas vitner alltid være utestengt fra selskap. 

Skrevet
Luksusdyret skrev (Akkurat nå):

For eksempel, alt som har med bursdag og jul å gjøre. Hvis man inviterer til selskap kun til disse to høytidene, vil barn av Jehovas vitner alltid være utestengt fra selskap. 

Men du får jo ikke gjort noe med at noen ikke vil komme i det hele tatt i et selskap. Men det er enkelt å servere noe alle som kommer i selskapet kan spise

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, hun jeg siterte sa at de «tok sjansen». Jeg sa det ikke til deg. Men hvis du gikk glipp av at jeg siterte henne, kan jeg ta meg bryet med å gjøre det igjen: 

Anonymkode: 28f0f...58a

Ja, de tar sjansen. Andre gjør ikke det. Det er ikke mitt ansvar, jeg skriver lapp så får de det gjelder ta vurderingen for seg selv. Du kan ikke bruke det som en sovepute for ikke å gidde å skrive noen ord på en lapp😅

Anonymkode: 67e29...4d2

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Ikke for jødiske småbarn heller eller de som er barn av vegetarianere osv. 

Anonymkode: c1721...83d

Du straffer barna for foreldrenes livssyn? Jeg har hørt om mennesker som deg, men det er første gang jeg er i kontakt med en. 

Skrevet
Luksusdyret skrev (16 minutter siden):

Hva har det med allergier og matpreferanser å gjøre? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Ja, de tar sjansen. Andre gjør ikke det. Det er ikke mitt ansvar, jeg skriver lapp så får de det gjelder ta vurderingen for seg selv. Du kan ikke bruke det som en sovepute for ikke å gidde å skrive noen ord på en lapp😅

Jeg er ikke HI og har aldri møtt på folk som krever at all mat merkes. Så den «soveputa» blir jeg nok liggende og snorke på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Du straffer barna for foreldrenes livssyn? Jeg har hørt om mennesker som deg, men det er første gang jeg er i kontakt med en. 

De jødiske småbarna kommer neppe aleine i selskap. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

De jødiske småbarna kommer neppe aleine i selskap. 

Men de får uansett ikke noe å spise? Som straff for at de har en annen religion enn deg? Makalaust. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men de får uansett ikke noe å spise? Som straff for at de har en annen religion enn deg? Makalaust. 

De får det samme tilbudet som alle de andre, vil jeg anta. Grimt men ikke sveltihel. 

Anonymkode: b6d38...c9a

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Akkurat DET er det foreldrene selv som står for. Jeg er imot slik type tilrettelegging fordi jeg mener dette er med på å hindre integrering. Ironisk nok så sier mange av våre nye landsmenn det samme som meg. 

Her i Norge fikk ikke venner av mitt barn lov til å spise noe hos oss, for det kunne jo hende de fikk i seg svin selv om jeg serverte kylling,. De derimot sto ikke i veien fra å gi mitt barn mat selv om de viste han skulle hjem å spise  middag. 

Jeg vil dessuten anta at der vil finnes alternativ som kaker, salat, ris, kylling, poteter osv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

De får det samme tilbudet som alle de andre, vil jeg anta. Grimt men ikke sveltihel. 

Anonymkode: b6d38...c9a

Neida, de sulter nok ikke. Det er bare så fjernt for meg å ikke sørge for at alle gjestene mine får spise når de er på besøk. Men jeg ser jo at dere er flere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Akkurat DET er det foreldrene selv som står for. Jeg er imot slik type tilrettelegging fordi jeg mener dette er med på å hindre integrering. Ironisk nok så sier mange av våre nye landsmenn det samme som meg. 

Her i Norge fikk ikke venner av mitt barn lov til å spise noe hos oss, for det kunne jo hende de fikk i seg svin selv om jeg serverte kylling,. De derimot sto ikke i veien fra å gi mitt barn mat selv om de viste han skulle hjem å spise  middag. 

Jeg vil dessuten anta at der vil finnes alternativ som kaker, salat, ris, kylling, poteter osv. 

Jepp, jeg skjønner at dere er flere. Heldigvis har jeg ingen slike i mitt liv!

Skrevet
Ella-2 skrev (1 time siden):

Men du får jo ikke gjort noe med at noen ikke vil komme i det hele tatt i et selskap. Men det er enkelt å servere noe alle som kommer i selskapet kan spise

Jeg tenkte mer på å invitere på dager som ikke er jul eller bursdag. 

Skrevet
Luksusdyret skrev (2 minutter siden):

Jeg tenkte mer på å invitere på dager som ikke er jul eller bursdag. 

Hvis barna har venner som er Jehovas vitner, så kan man vel invitere dem til en sammenkomst utenom jul og bursdag inne i mellom. Man trenger ikke la vær å invitere andre venner i bursdag for det

Skrevet
Ella-2 skrev (1 minutt siden):

Hvis barna har venner som er Jehovas vitner, så kan man vel invitere dem til en sammenkomst utenom jul og bursdag inne i mellom. Man trenger ikke la vær å invitere andre venner i bursdag for det

Jeg bare illustrerer det at man ikke alltid kan tilrettelegge for folks sære skikker og fantasier. 

Skrevet

Si meg, sjekker du innimellom anonymkoder, eller tror du at alle Anonym er én og samme person? 

Skrevet
Luksusdyret skrev (18 minutter siden):

Jeg bare illustrerer det at man ikke alltid kan tilrettelegge for folks sære skikker og fantasier. 

De syns ikke det er trist å misse en bursdag, ettersom de ikke forholder seg til det. Derfor heter det ikke å «tilrettelegge». 

Skrevet

Neida, de sulter nok ikke. Det er bare så fjernt for meg å ikke sørge for at alle gjestene mine får spise når de er på besøk. Men jeg ser jo at dere er flere. 

«Gjestene mine»? Denne saken handlet da aldri om noens private gjester. Den handler om å innholdsmerke all mat på et fellesbord når en klasse spiser sammen 🙄

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

«Gjestene mine»? Denne saken handlet da aldri om noens private gjester. Den handler om å innholdsmerke all mat på et fellesbord når en klasse spiser sammen 🙄

Ok, da. Det er fjernt for meg å ikke bidra til at alle skal få noe de kan spise på et arrangement hvor jeg deltar med mat. Går det inn nå🙄

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvordan hindrer ulik mat integrering? Tror du integrering handler om at alle må spise det samme? 

Skrevet
NotNaomi skrev (37 minutter siden):

Hvordan hindrer ulik mat integrering? Tror du integrering handler om at alle må spise det samme? 

Ikke sant? Det et så dumt at man knapt kan tro at noen kan hevde dette i fullt alvor. 

Skrevet
On 12/8/2022 at 1:31 PM, Anonym bruker said:

Hva er vanlig.

På skolen arrangeres det diverse sammenkomster hvor foreldrene må ha med mat til felles matbord. En mor sender stadig melding å vil at alt merkes med fri for svin, halal eller vegetar. Hennes familie spiser kun dette. Hun sender alltid sure meldinger fordi vi må kreve at foreldrene gjør det. Jeg personlig er uenig. Det er fellesbord å du finner alltids noe å spise. Å kreve at foreldre merker maten er mye å be om. Til og med barn med allergi krever ikke dette. De har alltid med seg noe selv som de kan spise, også ser de hva som finnes på bordet som de kan spise. Ingen med alvorlig allergi vel og merke, ikke fare for liv og helse. 

Skal man virkelig pålegge hele klasser at de skal merke maten? 

Anonymkode: 220d7...41c

Nei det ikke ikke vanlig

Anonymkode: badfa...722

Skrevet
NotNaomi skrev (1 time siden):

Nei ikke hva folk spiser, men det å stadig bli krevd at det skal tilrettelegges for en spesiell gruppe. 

Skrevet

Jeg hadde merket maten jeg hadde med, men du verden så merkelig at all maten hadde inneholdt svin fremover....

Anonymkode: 473ee...1a9

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei ikke hva folk spiser, men det å stadig bli krevd at det skal tilrettelegges for en spesiell gruppe. 

Men det er snakk om mat..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...