Anonym bruker Skrevet 9. desember 2022 #76 Del Skrevet 9. desember 2022 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Det er enkelt å løse. Du kjør som freia, merker med "kan inneholde spor av gluten, nøtter, egg, melk" eller hva det nå er som kan snike seg med uten at det finnes i oppskriften. Da kan de som tåler spor forsyne seg og de som er svært sensitive holde seg langt unna. Ikke gjør deg så forbanna vanskelig. Anonymkode: 39215...164 Men hun VET JO IKKE hvilke spor som kan finnes der! Vårt hjemmekjøkken er ikke Freias produksjonsarealer, hvor alt er kirurgisk reint etter hver bruk og hvor alle innkjøp er registrert i en database. Anonymkode: 28f0f...58a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436267-forelder-krever-at-alle-merker-mat-med-%C2%ABhalal-minus-svin-eller-vegetar%C2%BB%F0%9F%A4%94/page/4/#findComment-149880889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Miss Marple* Skrevet 9. desember 2022 #77 Del Skrevet 9. desember 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men hun VET JO IKKE hvilke spor som kan finnes der! Vårt hjemmekjøkken er ikke Freias produksjonsarealer, hvor alt er kirurgisk reint etter hver bruk og hvor alle innkjøp er registrert i en database. Anonymkode: 28f0f...58a Hvor vanskelig kan det være? Er du ikke sikker på at maten ikke inneholder allergener så lar du bare være å skrive at de er uten ditten og datten. Det er jo smått imponerende at man gjerne bruker tid på å lage maten, men å skrive en kort lapp med ingredienser, se der går grensen for hvor på tilbudssiden den kroppen skal være! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436267-forelder-krever-at-alle-merker-mat-med-%C2%ABhalal-minus-svin-eller-vegetar%C2%BB%F0%9F%A4%94/page/4/#findComment-149880891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2022 #78 Del Skrevet 9. desember 2022 Anonym bruker skrev (På 8.12.2022 den 21.23): Det er jo ikke et krav om at maten skal være fri for allergener og hallal, bare at det merkes hvis det er det slik at alle som kan spise det skjønner at det er trygt. Hvis du uansett lager grønnsaksuppe så er det bare snakk om å merke den med "vegetar". Jeg ser ikke helt problemet. Anonymkode: 45e99...e43 Men hva er vegetar? Grønnsakssuppen, som du mener det er bare å merke med "vegetar" kan inneholde mange allergener, alt fra gulrot, selleri, tomat, linser, bønner, løktyper m.fl. kan jo være problematisk for mange. Så jeg lurer fremdeles på - hvor skal man sette grensen? Skal man ta hensyn til vegetar og vegan og halal, da bør man jo ta hensyn til alle andre kostholdsvarianter. Det er vanskelig nok å få folk til å ta hensyn til allergier, så da tenker jeg er er håpløst av de som ikke har allergier skal prioriteres mtp. å få merket mat. Anonymkode: 224fb...652 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436267-forelder-krever-at-alle-merker-mat-med-%C2%ABhalal-minus-svin-eller-vegetar%C2%BB%F0%9F%A4%94/page/4/#findComment-149880899 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Miss Marple* Skrevet 9. desember 2022 #79 Del Skrevet 9. desember 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men hva er vegetar? Grønnsakssuppen, som du mener det er bare å merke med "vegetar" kan inneholde mange allergener, alt fra gulrot, selleri, tomat, linser, bønner, løktyper m.fl. kan jo være problematisk for mange. Så jeg lurer fremdeles på - hvor skal man sette grensen? Skal man ta hensyn til vegetar og vegan og halal, da bør man jo ta hensyn til alle andre kostholdsvarianter. Det er vanskelig nok å få folk til å ta hensyn til allergier, så da tenker jeg er er håpløst av de som ikke har allergier skal prioriteres mtp. å få merket mat. Anonymkode: 224fb...652 Fordi om man tar hensyn til en/noen allergier eller preferanser så trenger man jo ikke å lage mat som alle i hele verden kan spise. Jeg lager en sjokoladekake det ikke er egg i og da skriver jeg en pen lapp ‘uten egg’. Jeg skriver ikke at det er gluten og laktose i den og jeg skriver ikke at den kan inneholde spor av nøtter osv. En grønnsakssuppe som betegnes som vegetar er jo bare det, en suppe uten kjøtt eller sjømat. Å trekke inn alle slags sjeldne allergier blir bare tåpelig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436267-forelder-krever-at-alle-merker-mat-med-%C2%ABhalal-minus-svin-eller-vegetar%C2%BB%F0%9F%A4%94/page/4/#findComment-149880902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2022 #80 Del Skrevet 10. desember 2022 *Miss Marple* skrev (1 time siden): Hvor vanskelig kan det være? Er du ikke sikker på at maten ikke inneholder allergener så lar du bare være å skrive at de er uten ditten og datten. Det er jo smått imponerende at man gjerne bruker tid på å lage maten, men å skrive en kort lapp med ingredienser, se der går grensen for hvor på tilbudssiden den kroppen skal være! Det er vel enda mer imponerende å forvente at de som kan bli dødelig syke av noe skal stole på en halvgod husmor i nabolaget. Jeg personlig lager aldri noe som trenger å merkes hvis man har det minste snev av forkunnskaper - de fleste veit at vafler ikke inneholder kjøtt og dermed ikke trenger å merkes med halal; og de fleste vet at de samme vaflene høyst sannsynlig har egg, melk og gluten i seg. Anonymkode: 28f0f...58a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436267-forelder-krever-at-alle-merker-mat-med-%C2%ABhalal-minus-svin-eller-vegetar%C2%BB%F0%9F%A4%94/page/4/#findComment-149880918 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Miss Marple* Skrevet 10. desember 2022 #81 Del Skrevet 10. desember 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det er vel enda mer imponerende å forvente at de som kan bli dødelig syke av noe skal stole på en halvgod husmor i nabolaget. Jeg personlig lager aldri noe som trenger å merkes hvis man har det minste snev av forkunnskaper - de fleste veit at vafler ikke inneholder kjøtt og dermed ikke trenger å merkes med halal; og de fleste vet at de samme vaflene høyst sannsynlig har egg, melk og gluten i seg. Anonymkode: 28f0f...58a Jeg tipper at de med dødelige allergier vet å ta sine forholdsregler, her var det vel mer snakk om vegetar, halal osv. Vet man at man blir syk/dør av egg, så tar man nok et kontrollspørsmål, tror du ikke? Mange har intoleranser, som er ille nok, men ikke livstruende om man blir utsatt for det en gang i blant. Men det er klart, noen ser kun utfordringer og problemer - jeg tror faktisk de koser seg når de har noe å klage på. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436267-forelder-krever-at-alle-merker-mat-med-%C2%ABhalal-minus-svin-eller-vegetar%C2%BB%F0%9F%A4%94/page/4/#findComment-149880940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2022 #82 Del Skrevet 10. desember 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Men hva er vegetar? Grønnsakssuppen, som du mener det er bare å merke med "vegetar" kan inneholde mange allergener, alt fra gulrot, selleri, tomat, linser, bønner, løktyper m.fl. kan jo være problematisk for mange. Så jeg lurer fremdeles på - hvor skal man sette grensen? Skal man ta hensyn til vegetar og vegan og halal, da bør man jo ta hensyn til alle andre kostholdsvarianter. Det er vanskelig nok å få folk til å ta hensyn til allergier, så da tenker jeg er er håpløst av de som ikke har allergier skal prioriteres mtp. å få merket mat. Anonymkode: 224fb...652 Enig. F.eks. så kan det være veldig viktig for en overvektig person å ikke bryte kuren man er midt i så da hadde det vært fint å vite om de ble brukt sukrin eller vanlig sukker. I tillegg burde man satt opp hvor mange kalorier og karbohydrater maten inneholdt. Jeg er enig med at de med allergier og intoleranse, skal man ta hensyn til, men de fleste som har dette vet hva de skal ungå og trenger ikke alltid skilting. Jeg synes kanskje at slanking og overvekt bør ligge hakket over alt som har med tro å gjøre, uansett om det er å være veganer, jøde eller muslim. Når det gjelder det siste så leste jeg på islam.no at de heller ikke kunne svare på hvorfor muslimer ikke kunne spise gris. Han kom med vissvass om at de var skitne dyr og at det sto i koranen. Men om man tenker logisk på det så holder svinekjøtt seg dårlig i varmen og om flere ble syke av dette for tusen år siden så er det jo en viss logikk i det på den tiden. Det samme gjelder jo reglene for bruk av hendene, man gjør rene ting med høyrehånden (spiser) og dårlige ting med venstrehånden (går på do). Når man ikke hadde tilgang til såpe og vann var dette fornuftige regler, men trenger man å følge de reglene i Norge i dag? Anonymkode: c1721...83d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436267-forelder-krever-at-alle-merker-mat-med-%C2%ABhalal-minus-svin-eller-vegetar%C2%BB%F0%9F%A4%94/page/4/#findComment-149880989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2022 #83 Del Skrevet 10. desember 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Enig. F.eks. så kan det være veldig viktig for en overvektig person å ikke bryte kuren man er midt i så da hadde det vært fint å vite om de ble brukt sukrin eller vanlig sukker. I tillegg burde man satt opp hvor mange kalorier og karbohydrater maten inneholdt. Jeg er enig med at de med allergier og intoleranse, skal man ta hensyn til, men de fleste som har dette vet hva de skal ungå og trenger ikke alltid skilting. Jeg synes kanskje at slanking og overvekt bør ligge hakket over alt som har med tro å gjøre, uansett om det er å være veganer, jøde eller muslim. Når det gjelder det siste så leste jeg på islam.no at de heller ikke kunne svare på hvorfor muslimer ikke kunne spise gris. Han kom med vissvass om at de var skitne dyr og at det sto i koranen. Men om man tenker logisk på det så holder svinekjøtt seg dårlig i varmen og om flere ble syke av dette for tusen år siden så er det jo en viss logikk i det på den tiden. Det samme gjelder jo reglene for bruk av hendene, man gjør rene ting med høyrehånden (spiser) og dårlige ting med venstrehånden (går på do). Når man ikke hadde tilgang til såpe og vann var dette fornuftige regler, men trenger man å følge de reglene i Norge i dag? Anonymkode: c1721...83d Det blir så tåpelig! Er man på slankekur kan man velge å begrense seg. Er man allergisk er det viktig å vite hva man kan spise så man ikke blir syk eller dør 🙄 Muslimer er lært opp til at svin er urent, så selv om de ikke er troende så vil det å spise gris være på linje med om vi skulle spist hund eller rotter. Vi dør ikke av det, blir nok heller ikke syke, men det er ekkelt og utenkelig for oss å spise det. Derfor koster det meg ingenting, verken tid eller krefter, å sørge for at mine muslimske venner vet hvilke matretter som inneholder svin. Fordi jeg er en omtenksom og hyggelig person. Anonymkode: 67e29...4d2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436267-forelder-krever-at-alle-merker-mat-med-%C2%ABhalal-minus-svin-eller-vegetar%C2%BB%F0%9F%A4%94/page/4/#findComment-149881003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2022 #84 Del Skrevet 10. desember 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Det blir så tåpelig! Er man på slankekur kan man velge å begrense seg. Er man allergisk er det viktig å vite hva man kan spise så man ikke blir syk eller dør 🙄 Muslimer er lært opp til at svin er urent, så selv om de ikke er troende så vil det å spise gris være på linje med om vi skulle spist hund eller rotter. Vi dør ikke av det, blir nok heller ikke syke, men det er ekkelt og utenkelig for oss å spise det. Derfor koster det meg ingenting, verken tid eller krefter, å sørge for at mine muslimske venner vet hvilke matretter som inneholder svin. Fordi jeg er en omtenksom og hyggelig person. Anonymkode: 67e29...4d2 Å sammenligne det med å spise hund blir helt på trynel siden vi har hunder som kjæledyr. Ingen muslimer har gris til kjæledyr. Jeg synes ikke du er en omtenksom person som gjør dette, du gjør de heller en bjørnetjeneste. Det er på tide at alle med religiøse preferanser ser nærmere på hvorfor det er slik og om dette passer inn i dagens samfunn. Jeg syne sogså det er for dumt at man skal stenge ned produksjonen i en fabrikk bare for at rabiener skal kunne gå inn og velsigne den slik at man skal kunne selge fisk til Israel. Anonymkode: c1721...83d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436267-forelder-krever-at-alle-merker-mat-med-%C2%ABhalal-minus-svin-eller-vegetar%C2%BB%F0%9F%A4%94/page/4/#findComment-149881023 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luksusdyret Skrevet 10. desember 2022 #85 Del Skrevet 10. desember 2022 Anonym bruker skrev (På 8.12.2022 den 20.28): Spørs om det har noe særlig å si i slike sammenhenger. Jeg har en sønn med cøliaki som blir skamdårlig om han får i seg en ørliten smule gluten, så han spiser aldri fra slike fellesbord. Selv om det kanskje ikke er gluten i maten, vet vi ikke om vedkommende har hatt god nok hygiene underveis, brukt helt rene redskaper osv., og i tillegg kan noen ha tatt på annen mat før den glutenfrie, eller med en skje/kniv el. De med mer alvorlige allergier ol. holder seg sannsynligvis unna uansett merking. Anonymkode: 7018b...6ef Men det er jo nettopp det. Hvis jeg skal garantere at det jeg lager er uten spor av gluten, må jeg vaske ned hele kjøkkenet før jeg lager maten. Ellers kan jeg ikke garantere at det er helt glutenfritt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436267-forelder-krever-at-alle-merker-mat-med-%C2%ABhalal-minus-svin-eller-vegetar%C2%BB%F0%9F%A4%94/page/4/#findComment-149881071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luksusdyret Skrevet 10. desember 2022 #86 Del Skrevet 10. desember 2022 *Miss Marple* skrev (6 timer siden): Jeg tipper at de med dødelige allergier vet å ta sine forholdsregler, her var det vel mer snakk om vegetar, halal osv. Vet man at man blir syk/dør av egg, så tar man nok et kontrollspørsmål, tror du ikke? Mange har intoleranser, som er ille nok, men ikke livstruende om man blir utsatt for det en gang i blant. Men det er klart, noen ser kun utfordringer og problemer - jeg tror faktisk de koser seg når de har noe å klage på. De som har crohns eller UC tåler en rekke grønnsaker dårlig. Da må man jo skrive alle ingrediensene i en grønnsaksuppe. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436267-forelder-krever-at-alle-merker-mat-med-%C2%ABhalal-minus-svin-eller-vegetar%C2%BB%F0%9F%A4%94/page/4/#findComment-149881072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2022 #87 Del Skrevet 10. desember 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Enig. F.eks. så kan det være veldig viktig for en overvektig person å ikke bryte kuren man er midt i så da hadde det vært fint å vite om de ble brukt sukrin eller vanlig sukker. I tillegg burde man satt opp hvor mange kalorier og karbohydrater maten inneholdt. Jeg er enig med at de med allergier og intoleranse, skal man ta hensyn til, men de fleste som har dette vet hva de skal ungå og trenger ikke alltid skilting. Jeg synes kanskje at slanking og overvekt bør ligge hakket over alt som har med tro å gjøre, uansett om det er å være veganer, jøde eller muslim. Når det gjelder det siste så leste jeg på islam.no at de heller ikke kunne svare på hvorfor muslimer ikke kunne spise gris. Han kom med vissvass om at de var skitne dyr og at det sto i koranen. Men om man tenker logisk på det så holder svinekjøtt seg dårlig i varmen og om flere ble syke av dette for tusen år siden så er det jo en viss logikk i det på den tiden. Det samme gjelder jo reglene for bruk av hendene, man gjør rene ting med høyrehånden (spiser) og dårlige ting med venstrehånden (går på do). Når man ikke hadde tilgang til såpe og vann var dette fornuftige regler, men trenger man å følge de reglene i Norge i dag? Anonymkode: c1721...83d Det kan ikke bli slik at vi skal ta mer hensyn til de som gjør noe kun av personlige preferanser eller mote/trender, men ikke tar hensyn til de som har reelle intoleranser eller allergier. På 70-tallet var fem prosent av befolkningen allergiske mot en eller flere ting. I 2025 regner man med at 50 % av befolkningen vil være allergiske. Da må vi heller begynne å ta hensyn til det som faktisk er helseproblematisk. Om to år vil halvparten av oss ha allergier. Om ti år vil det være enda flere. Så vi vil måtte lære oss å merke mat. Men å merke mat ut fra preferanser som ikke nødvendigvis har med helse å gjøre, det tror jeg er feil vei å gå. Fordi det undergraver folks vilje til merking. Jeg er villig til å strekke meg langt, veldig langt for å lage og merke mat om jeg vet det er allergier og intoleranser eller andre helseproblemer (f.eks. stor overvekt). Men å bli pålagt å merke slik damen i HIs eksempel krever, da stopper min velvilje. Anonymkode: 224fb...652 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436267-forelder-krever-at-alle-merker-mat-med-%C2%ABhalal-minus-svin-eller-vegetar%C2%BB%F0%9F%A4%94/page/4/#findComment-149881079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2022 #88 Del Skrevet 10. desember 2022 Luksusdyret skrev (48 minutter siden): Men det er jo nettopp det. Hvis jeg skal garantere at det jeg lager er uten spor av gluten, må jeg vaske ned hele kjøkkenet før jeg lager maten. Ellers kan jeg ikke garantere at det er helt glutenfritt. Og da skriver du ikke at det er glutenfritt! Er det virkelig så vanskelig? Anonymkode: 67e29...4d2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436267-forelder-krever-at-alle-merker-mat-med-%C2%ABhalal-minus-svin-eller-vegetar%C2%BB%F0%9F%A4%94/page/4/#findComment-149881086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2022 #89 Del Skrevet 10. desember 2022 Luksusdyret skrev (47 minutter siden): De som har crohns eller UC tåler en rekke grønnsaker dårlig. Da må man jo skrive alle ingrediensene i en grønnsaksuppe. Nei, man må ikke det. Man skriver at den er vegetarisk, så får de som har andre utfordringer undersøke litt ekstra. Selv om man skriver at man har utelatt én ingrediens, så trenger man jo ikke å ramse opp alt som er i retten. Tåler man ikke alminnelige grønnsaker så velger man ikke vegetargryten, vil jeg tro. Anonymkode: 67e29...4d2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436267-forelder-krever-at-alle-merker-mat-med-%C2%ABhalal-minus-svin-eller-vegetar%C2%BB%F0%9F%A4%94/page/4/#findComment-149881087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2022 #90 Del Skrevet 10. desember 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Det kan ikke bli slik at vi skal ta mer hensyn til de som gjør noe kun av personlige preferanser eller mote/trender, men ikke tar hensyn til de som har reelle intoleranser eller allergier. På 70-tallet var fem prosent av befolkningen allergiske mot en eller flere ting. I 2025 regner man med at 50 % av befolkningen vil være allergiske. Da må vi heller begynne å ta hensyn til det som faktisk er helseproblematisk. Om to år vil halvparten av oss ha allergier. Om ti år vil det være enda flere. Så vi vil måtte lære oss å merke mat. Men å merke mat ut fra preferanser som ikke nødvendigvis har med helse å gjøre, det tror jeg er feil vei å gå. Fordi det undergraver folks vilje til merking. Jeg er villig til å strekke meg langt, veldig langt for å lage og merke mat om jeg vet det er allergier og intoleranser eller andre helseproblemer (f.eks. stor overvekt). Men å bli pålagt å merke slik damen i HIs eksempel krever, da stopper min velvilje. Anonymkode: 224fb...652 Så du vil ikke merke slik at Ali på 10 år vet at han bør holde seg unna pizzarullene? Fordi det er så langt du strekker deg? Anonymkode: 67e29...4d2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436267-forelder-krever-at-alle-merker-mat-med-%C2%ABhalal-minus-svin-eller-vegetar%C2%BB%F0%9F%A4%94/page/4/#findComment-149881089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luksusdyret Skrevet 10. desember 2022 #91 Del Skrevet 10. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei, man må ikke det. Man skriver at den er vegetarisk, så får de som har andre utfordringer undersøke litt ekstra. Selv om man skriver at man har utelatt én ingrediens, så trenger man jo ikke å ramse opp alt som er i retten. Tåler man ikke alminnelige grønnsaker så velger man ikke vegetargryten, vil jeg tro. Anonymkode: 67e29...4d2 Men hvordan kan man undersøke ekstra hvis det ikke står på lappen hva som er i suppen? Enkelte ganger er vegetarmat det eneste alternativet. Har nettopp opplevd det i resepsjonen på et hotell - kun vegansk mat. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436267-forelder-krever-at-alle-merker-mat-med-%C2%ABhalal-minus-svin-eller-vegetar%C2%BB%F0%9F%A4%94/page/4/#findComment-149881090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luksusdyret Skrevet 10. desember 2022 #92 Del Skrevet 10. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Så du vil ikke merke slik at Ali på 10 år vet at han bør holde seg unna pizzarullene? Fordi det er så langt du strekker deg? Anonymkode: 67e29...4d2 Men han bør jo ikke det? Han blir ikke syk av å spise pizzarullene han ikke er allergisk mot. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436267-forelder-krever-at-alle-merker-mat-med-%C2%ABhalal-minus-svin-eller-vegetar%C2%BB%F0%9F%A4%94/page/4/#findComment-149881091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2022 #93 Del Skrevet 10. desember 2022 Luksusdyret skrev (12 minutter siden): Men hvordan kan man undersøke ekstra hvis det ikke står på lappen hva som er i suppen? Enkelte ganger er vegetarmat det eneste alternativet. Har nettopp opplevd det i resepsjonen på et hotell - kun vegansk mat. Et hotell er en helt annen sak enn kurvfest på skolen! Kommersielle aktører er pliktig å ha fullstendig innholdsfortegnelse lett tilgjengelig for sine kunder/gjester, du kan ikke sammenligne det med hva privatpersoner tar med på spleiselag? Anonymkode: 67e29...4d2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436267-forelder-krever-at-alle-merker-mat-med-%C2%ABhalal-minus-svin-eller-vegetar%C2%BB%F0%9F%A4%94/page/4/#findComment-149881094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2022 #94 Del Skrevet 10. desember 2022 Luksusdyret skrev (14 minutter siden): Men han bør jo ikke det? Han blir ikke syk av å spise pizzarullene han ikke er allergisk mot. Så du nekter å tilrettelegge for et muslimsk barn fordi du syns religionen deres er noe tull? Beklager persondebatten, men du er jo virkelig et bedriten menneske! Anonymkode: 67e29...4d2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436267-forelder-krever-at-alle-merker-mat-med-%C2%ABhalal-minus-svin-eller-vegetar%C2%BB%F0%9F%A4%94/page/4/#findComment-149881095 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luksusdyret Skrevet 10. desember 2022 #95 Del Skrevet 10. desember 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Så du nekter å tilrettelegge for et muslimsk barn fordi du syns religionen deres er noe tull? Beklager persondebatten, men du er jo virkelig et bedriten menneske! Anonymkode: 67e29...4d2 Jeg har aldri sagt hva jeg personlig velger å gjøre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436267-forelder-krever-at-alle-merker-mat-med-%C2%ABhalal-minus-svin-eller-vegetar%C2%BB%F0%9F%A4%94/page/4/#findComment-149881098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2022 #96 Del Skrevet 10. desember 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Så du nekter å tilrettelegge for et muslimsk barn fordi du syns religionen deres er noe tull? Beklager persondebatten, men du er jo virkelig et bedriten menneske! Anonymkode: 67e29...4d2 Det at du går til personangrep er ikke bra for diskusjonen. Ironisk nok så er det de som er for merking av alt mulig som er værst på dette....dette sier kanskje mer om deg. Litt ironisk at religioner som fordømmer mye av det vi står for i vesten skal bli tilrettelagt for. Vi hører sjeldent det samme om hinduer som ikke spiser kyr siden de ser på den som hellig. Omtrent samtlige her er for å tilrettelegge for de med allergier, men ikke for alt annet og dette bør vel også respekteres? Anonymkode: c1721...83d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436267-forelder-krever-at-alle-merker-mat-med-%C2%ABhalal-minus-svin-eller-vegetar%C2%BB%F0%9F%A4%94/page/4/#findComment-149881104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2022 #97 Del Skrevet 10. desember 2022 Luksusdyret skrev (1 time siden): De som har crohns eller UC tåler en rekke grønnsaker dårlig. Da må man jo skrive alle ingrediensene i en grønnsaksuppe. Hvis du vet at det er en person som ikke tåler gulerøtter er det jo en hyggelig gest å merke suppa med "uten gulrot" hvis den er det på samme måte som det er en hyggelig gest å merke den med "vegetar" om det gjør at noen kan spise den som ellers ikke ville tatt sjansen, uansett om det skyldes at de er vegetarianere eller muslimer. Du laster ikke alle problemer, men en liten lapp kan ofte gjøre situasjonen lettere for en del. Det er det verdt. Anonymkode: 45e99...e43 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436267-forelder-krever-at-alle-merker-mat-med-%C2%ABhalal-minus-svin-eller-vegetar%C2%BB%F0%9F%A4%94/page/4/#findComment-149881105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2022 #98 Del Skrevet 10. desember 2022 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Så du nekter å tilrettelegge for et muslimsk barn fordi du syns religionen deres er noe tull? Beklager persondebatten, men du er jo virkelig et bedriten menneske! Anonymkode: 67e29...4d2 Tilrettelegger du for de sære ideene til kristne, jøder, Smiths venner og Jehovas vitner også? Anonymkode: 83e0d...2cb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436267-forelder-krever-at-alle-merker-mat-med-%C2%ABhalal-minus-svin-eller-vegetar%C2%BB%F0%9F%A4%94/page/4/#findComment-149881113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 10. desember 2022 #99 Del Skrevet 10. desember 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Det at du går til personangrep er ikke bra for diskusjonen. Ironisk nok så er det de som er for merking av alt mulig som er værst på dette....dette sier kanskje mer om deg. Litt ironisk at religioner som fordømmer mye av det vi står for i vesten skal bli tilrettelagt for. Vi hører sjeldent det samme om hinduer som ikke spiser kyr siden de ser på den som hellig. Omtrent samtlige her er for å tilrettelegge for de med allergier, men ikke for alt annet og dette bør vel også respekteres? Anonymkode: c1721...83d Nå må du tenke deg om litt syns jeg. Hva i all verden er det muslimer fordømmer av det vi står for? At de selv ikke ser verdien i det vi betrakter som verdifullt er jo greit nok. Jeg ser jo heller ikke den store verdien i alt ved Islam. Men jeg fordømmer det jo ikke! Jeg bare ville ikke praktisert det selv liksom. Så jævli enkelt er det. De fordømmer ikke selv om de praktiserer annerledes på noen måter vet du. Herregud. Det koster deg ikke noe å samarbeide. Å ta hensyn. Eller...Det gjør det jo tydeligvis fordi du har fordommer og føler deg dømt. Hvis du føler sånn på den fordømmelsen, så bør du faktisk tenke etter om du skjønner den ( siden den mest er i ditt hode ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436267-forelder-krever-at-alle-merker-mat-med-%C2%ABhalal-minus-svin-eller-vegetar%C2%BB%F0%9F%A4%94/page/4/#findComment-149881121 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2022 #100 Del Skrevet 10. desember 2022 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Det at du går til personangrep er ikke bra for diskusjonen. Ironisk nok så er det de som er for merking av alt mulig som er værst på dette....dette sier kanskje mer om deg. Litt ironisk at religioner som fordømmer mye av det vi står for i vesten skal bli tilrettelagt for. Vi hører sjeldent det samme om hinduer som ikke spiser kyr siden de ser på den som hellig. Omtrent samtlige her er for å tilrettelegge for de med allergier, men ikke for alt annet og dette bør vel også respekteres? Anonymkode: c1721...83d Ja, det var dårlig av meg å ty til personangrep, men jeg ble så provosert. Når det gjelder hinduisme kontra islam, så er det vel større fokus fordi svin er et mer ‘hverdagskjøtt’ enn fe. Jeg reagerer på at man mener det er greit å ikke tilrettelegge for at muslimske (og hinduer og jødiske) barn ikke skal vite hva de potensielt må holde seg unna når det stelles til div skole- og fritidsarrangementer. Det er jo ikke slik at de selv har valgt den religionen de vokser opp i, så å bevisst gjør det vanskelig for dem å vite hva de kan og ikke kan spise på et fellesbord er så slemt at jeg knapt kan tro at noen normale mennesker velger å oppføre seg slik! Anonymkode: 67e29...4d2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436267-forelder-krever-at-alle-merker-mat-med-%C2%ABhalal-minus-svin-eller-vegetar%C2%BB%F0%9F%A4%94/page/4/#findComment-149881129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå